Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om vuxnas möjligheter att finansiera studier, Dir. 1990:2
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1990-02-15
Dir. 1990:2
Beslut vid regeringssammanträde 1990-02-15
Statsrådet Persson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda vuxnas
möjligheter att finansiera studier på grundskole- och gymnasieskolenivå.
Huvuduppgiften skall vara att analysera behovet av förändringar i
nuvarande studiesociala system och framlägga därav föranledda förslag.
Analysen ska göras mot bakgrund av aktuella problem och pågående och
planerade reformer på vuxenutbildningsområdet. Utredaren skall därvid
särskilt belysa;
-- de samlade resurserna för studiestöd till vuxna och användningen av
dessa resurser, innefattande fördelningen av medlen från
vuxenutbildningsavgiften,
-- regelsystemen för särskilt vuxenstudiestöd, korttidsstudiestöd,
uppsökande verksamhet m.m.,
-- behovet av särskilt vuxenstudiestöd för arbetslösa och för
yrkesteknisk högskoleutbildning,
-- samordningen mellan studiemedel, vuxenstudiestöd, utbildningsbidrag
och sjukförmåner,
-- behovet av och nivån för särskilda timersättningar vid vissa
vuxenutbildningar,
-- situationen för vuxenstuderande med särskilt hård skuldsättning.
Utredningen skall resultera i en redovisning av gjorda kartläggningar
och analyser samt de förslag till åtgärder som analyserna kan föranleda.
Bakgrund
Vuxenstudiestödens tillkomst
I slutet av 1960-talet tillsattes två parlamentariska utredningar med
uppgift att utreda studiesociala frågor; Kommittén för försöksverksamhet
med vuxenutbildning (FÖVUX) och Kommittén för studiestöd åt vuxna
(SVUX). Utredningarna resulterade i en proposition om vidgad
vuxenutbildning samt studiestöd till vuxna m.m. (prop. 1975:23), som
innehöll bl.a. förslag om korta och långa studiestöd för vuxna samt
medel för uppsökande verksamhet på arbetsplatser.
De första vuxenstudiestöden blev tillgängliga i januari 1976 och har
således existerat i snart 15 år. Under de år vuxenstudiestöden har
funnits har regelsystemen setts över och förändringar gjorts.
Huvuddragen i den ursprungliga reformen har dock behållits och
förändringarna mer haft karaktären av justeringar än av reella
förändringar.
Utvärderingar
Flera utvärderingar av vuxenstudiestödsreformen har företagits, bl.a.
Vuxenutbildning 1970-talets reformer -- en utvärdering, betänkande från
utredningen om vuxenutbildningsreformernas effekter (DsU 1985:10) och i
Olof F. Lundqvists doktorsavhandling Studiestöd för vuxna -- Utveckling,
utnyttjande, utfall (Göteborg studies in educational sciences 72).
Centrala studiestödsnämnden (CSN) har också i en rad rapporter behandlat
de olika stödformerna.
Sammantaget konstateras i utvärderingarna att vuxenstudiestöden i hög
grad når den målgrupp som stöden är avsedda för. Men det framgår också
att det fortfarande finns en grupp vuxna som är mycket svårt att nå och
som knappast kan påstås ha reell tillgång till vare sig vuxenutbildning
eller studiestöd.
Tillgången på vuxenstudiestöd motsvarar dock inte efterfrågan. Särskilt
beträffande de särskilda vuxenstudiestöden är efterfrågan mycket stor
och bifallsprocenten för stöden ligger för närvarande på genomsnittligt
43 procent för samtliga utbildningsformer. Bifallsprocenten för
grundskoleutbildningar ligger budgetåret 1988/89 på 76 procent medan
bifallen för gymnasiala utbildningar ligger på mellan 26 och 36 procent
beroende på utbildningens längd.
Förändringar i omvärlden
Några genomgripande förändringar har inte skett på
vuxenstudiestödsområdet under de år de har funnits. Däremot har mycket
hänt i den omgivning stöden verkar i.
På det studiesociala området har studiemedlen -- efter ändrade regler
1973 -- gjorts tillgängliga för vuxenstuderande över 20 år i gymnasiala
utbildningar och i dag läser ca en fjärdedel av studiemedelstagarna på
nivåer under högskolan. Studiemedelssystemet har nyligen reformerats på
ett sätt som påverkar vuxenstudiestöden. Genom att bidragsnivån har
höjts kraftigt i studiemedelssystemet och möjligheterna att få
studieskulden delvis avskriven har förbättrats för vuxenstuderande, som
fortsätter från gymnasiala utbildningar till högskolestudier, blir
studiemedel i många fall lika förmånligt eller t.o.m. förmånligare än
det lägre vuxenstudiestödet. Barntilläggen i studiemedelssystemet har
avskaffats med ungefär samma motiveringar som också skulle kunna ligga
till grund för att avskaffa barntillläggen i vuxenstudiestödssystemet.
Den kommunala vuxenutbildningen har byggts ut och finns i praktiskt
taget alla kommuner i landet, studiecirkelverksamheten har växt, men
framför allt har personalutbildningen genomgått en mycket kraftig
förändring och expansion. Intresset för vuxenutbildning har ökat i
samhället.
Stora delar av vuxenutbildningsområdet befinner sig för närvarande under
utredning och förändring, som exempel kan nämnas folkhögskolekommittén,
som nyligen har publicerat sitt första delbetänkande, särvux-kommittén,
som avslutar sitt arbete i februari 1990, den nyligen genomförda
utvärderingen av statens skolor för vuxna samt den i dag beslutade
särpropositionen om utbildningen i svenska för invandrare. Även formerna
för statsbidrag till studieförbunden diskuteras. Av de
myndighetsspecifika direktiven för skolöverstyrelsens (SÖ) fördjupade
anslagsframställning för budgetåren 1991/92 - 1993/94 framgår att SÖ
särskilt skall belysa verksamhetsområdena komvux och grundvux.
Det är nödvändigt att i samband med förändringarna i utbildningsutbudet
också se över möjligheterna att finansiera studierna. De olika
vuxenutbildningsutredningarna nämner ofta studiefinansieringen som en
viktig förutsättning för vuxenstudier, men tar inte upp de studiesociala
frågorna till reell behandling, eftersom dessa frågor ligger utanför
dessa utredningars kompetensområden.
Riksdagens ställningstagande
I 1989 års budgetproposition (1988/89:100) anmälde dåvarande chefen för
utbildningsdepartementet att han avsåg att senare föreslå regeringen att
uppdra åt CSN att genomföra en översyn av det särskilda
vuxenstudiestödet med anledning av det nya studiemedelssystemet. I sitt
betänkande (SfU 1988/89:17) anförde socialförsäkringsutskottet med
anledning av denna anmälan att ''det kan finnas skäl för regeringen att
vidga översynen av det särskilda vuxenstudiestödet till att avse även
andra delar av vuxenstudiestödet. I arbetet med en sådan översyn är det
enligt utskottets uppfattning viktigt att man tar till vara de kunskaper
och erfarenheter på området som finns hos arbetsmarknadens parter.''
Regeringen gav det avviserade uppdraget om en översyn av det särskilda
vuxenstudiestödet till CSN den 2 februari 1989. CSN:s uppdrag
resulterade i en delrapport den 9 oktober 1989. Denna rapport anmäldes
för riksdagen i 1990 års budgetproposition med anmärkningen att
förslagen ej hunnit beredas inför budgetåret 1990/91.
Utbildningsdepartementet tillsatte härutöver våren 1989 en intern
arbetsgrupp med representanter för arbetsmarknadens parter för att se
över korttidsstudiestöden och den uppsökande verksamheten.
CSN:s utvecklingsarbete
Sedan den 1 juli 1986 har CSN med stöd av en särskild förordning kunnat
bedriva försöksverksamhet med ett friare utnyttjande av resurserna för
vuxenstudiestöd och uppsökande verksamhet på arbetsplatser. CSN har den
30 oktober 1989 redovisat denna försöksverksamhet i en särskild rapport.
CSN har vidare sedan den 1 januari 1987 bedrivit försöksverksamhet med
kollektiva ansökningar om internatbidrag från pensionärs- och
handikapporganisationer. Försöksverksamheten är slutredovisad i en
rapport från CSN den 29 augusti 1989.
De båda rapporterna kommer att överlämnas till utredaren för att beaktas
i utredningsarbetet tillsammans med en del material från ovan nämnda
interna arbetsgrupp kring kortidsstudiestöden.
Den särskilde utredarens uppdrag
Utgångspunkten för utredningsuppdraget bör vara att se över vuxnas
möjligheter att finansiera olika former av vuxenutbildning.
Utredaren bör inledningsvis kartlägga de olika former som idag existerar
för vuxnas studiefinansiering, deras betydelse och hur adekvata de är i
förhållande till studieutbudet på vuxenutbildningsområdet och till de
studerandes behov. Utredaren bör vidare samråda med pågående utredningar
på vuxenutbildningsområdet och ta del av det material, som finns från
redan avslutade utredningar, för att kunna belysa vilka förändringar på
det studiesociala området som krävs för att möta behoven i ett förändrat
utbildningsutbud. I detta sammanhang bör utredaren särskilt uppmärksamma
möjligheterna till en bättre samverkan mellan utbildningsplanering och
studiestödsbeviljning.
Måluppfyllelsen i nuvarande stödformer bör utredas. Särskild
uppmärksamhet bör ägnas kortutbildade vuxna, och vuxna som tillhör de
grupper, som är svårast att rekrytera till studier och som också i minst
utsträckning får tillgång till arbetslivets växande personalutbildning.
En viktig grupp i detta sammanhang är personer, som har drabbats av
eller löper risk att drabbas av förslitningsskador eller andra
arbetsskador. Utredaren bör analysera möjligheterna att t.ex. omvandla
sjukersättning till studiestöd för att få till stånd en rehabilitering
genom utbildning. Jämställdhetsaspekter bör även beaktas i analyser och
förslag.
Utredaren bör analysera och ta ställning till om huruvida den nuvarande
fördelningen av de medel som inflyter från vuxenutbildningsavgiften är
lämplig eller om en annan disposition kan leda till större
måluppfyllelse.
Utredningen bör vidare granska i första hand vuxenstudiestöden och mot
bakgrund av bl.a. tillgänglig statistik och andra uppgifter från de
studiesociala myndigheterna samt ovan nämnda rapporter, analysera
gällande regelsystem och föreslå de förenklingar och förbättringar som
analysen kan föranleda.
Sedan 1984 finns ett särskilt vuxenstudiestöd för arbetslösa. Stödet
infördes under en period då arbetslösheten i landet, särskilt den
regionala arbetslösheten, var stor. Utredaren bör ta ställning till om
det i dag finns behov av ett särskilt vuxenstudiestöd för arbetslösa. Om
inget sådant behov föreligger bör utredaren ta ställning till om stödet
i så fall bör avskaffas eller om man kan överväga någon konstruktion som
gör det möjligt att fondera eller på annat sätt bevara en rörlig resurs,
som kan utnyttjas mer flexibelt än dagens anslag.
Särskilt vuxenstudiestöd kan i dag utgå för grundskole- och
gymnasieskolestudier samt för studier vid vissa yrkestekniska
högskoleutbildningar. Utredaren bör belysa behovet av vuxenstudiestöd på
högskolenivå och särskilt om en fortsatt garanti för vuxenstudiestöd på
yrkestekniska högskolelinjer är nödvändig eller önskvärd.
Utredningsarbetet bör ha sin huvudsakliga inriktning på
vuxenstudiestöden. En viktig fråga för utredaren är dock att analysera
vilka samordningsmöjligheter som kan finnas med andra studiestöd och
finansieringsformer, i första hand studiemedel och utbildningsbidrag.
Utredaren bör sträva efter att finna lösningar som gör stöden lättare
att administrera och mer lättförståeliga för de studerande.
Ett stort antal vuxenstuderande finansierar sina studier både på
grundskole- och gymnasieskolenivå med studiemedel. För dem som sedan går
vidare till högskolestudier kan skuldsättningen bli betydande. Särskilt
i det äldre studiemedelssystemet, där lånedelen var proportionellt
mycket högre än i nuvarande system och där det fanns ett barntillägg,
som i sin helhet var återbetalningspliktigt, kan lånesituationen ha
blivit mycket besvärlig. Det finns i dag ett mindre antal låntagare med
mycket stora studieskulder, en del av dessa är vuxenstuderande med
dubbel skuldsättning. Utredaren bör belysa skuldsituationen för särskilt
hårt skuldbelastade vuxenstuderande och möjligheterna att inom nuvarande
studiesociala system komma till rätta med denna samt föreslå de åtgärder
i övrigt som kan vara påkallade.
Uppmärksamhet bör ägnas åt behovet av förändringar av de timbaserade
studiestöden. När det gäller timersättningarna vid vissa
vuxenutbildningar bör utredaren beakta de förslag som kommer att
föreläggas riksdagen i en särskild proposition under våren 1990. Vidare
bör utredaren ta del av CSN:s pågående utredning om den lägre
timersättningen i grundvux samt särvux-kommitténs synpunkter på
timersättningarna i särvux.
Ramar för arbetet, samråd m.m.
Under sitt arbete bör utredaren samråda med såväl de studiesociala
myndigheterna som med utbildningsmyndigheterna. Flera utredningar bör
vara av intresse för utredningen, särskilt kan nämnas
folkhögskolekommittén. Utredaren bör också inhämta synpunkter från
parterna på arbetsmarknaden samt från berörda intresse- och
elevorganisationer. Särskilt bör de fackliga organisationerna ges
möjligheter att följa utredningsarbetet och lämna synpunkter på såväl
analyser som förslag.
Arbetet bör slutföras senast den 1 juli 1991.
För utredningen gäller regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
studiesociala frågor
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
1976:119 -- med uppdrag att utreda vissa frågor rörande vuxnas
studiefinansiering samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)