Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till stat-kommunberedningen (C 1983:02), Dir. 1990:18
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1990-04-05
Dir. 1990:18
Beslut vid regeringssammanträde 1990-04-05
Chefen för civildepartementet, statsrådet Johansson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att stat-kommunberedningen (C 1983:02) får i uppdrag att
utreda vissa frågor om avgifter i kommunal verksamhet.
Bakgrund
Under senare år har diskussionen om avgifternas roll i den kommunala
ekonomin varit livlig. Kommunerna finansierar för närvarande ca 19
procent av sin verksamhet med avgifter. För landstingens del är andelen
ca 7 procent.
Avgifter inom det sociala området samt för olika kultur- och
fritidsaktiviteter täcker normalt endast en mindre del av kostnaderna.
Inom tekniska områden såsom vatten- och avloppsverksamhet,
energiproduktion och renhållning eftersträvas däremot ofta full
kostnadstäckning.
Reglerna för kommunala avgifter är i dag splittrade och
svåröverskådliga. Regeringsformen (RF) innehåller vissa grundläggande
regler om offentligrättsliga avgifter. Det gäller framför allt rätten
att meddela föreskrifter inom området. I RF och dess förarbeten läggs
också grunden för gränsdragningen mellan vad som är skatt och vad som är
avgift.
Kommunallagen (1977:179, ändrad senast 1988:1253) innehåller däremot
inga särskilda regler om avgifter. I rättspraxis har dock den s.k.
självkostnadsprincipen utbildats. Den innebär att kommunala avgifter
inte får tas ut till så höga belopp att de ger ett väsentligt överskott
i verksamheten. I vissa speciallagar, t.ex. lagen (1970:244) om allmänna
vatten- och avloppsanläggningar (ändrad senast 1987:134), har
självkostnadsprincipen lagfästs. Innebörden och räckvidden av principen
är dock inte till alla delar helt klar.
I några fall har självkostnadsprincipen satts ur spel i
speciallagstiftningen. Så är t.ex. fallet beträffande torgavgifter och
parkeringsavgifter enligt lagen (1957:259) om rätt för kommun att uttaga
avgift för vissa upplåtelser å allmän plats, m.m. (ändrad senast
1984:879).
Den parlamentariskt sammansatta kommunallagskommittén (C 1988:03)
arbetar för närvarande med att utforma ett förslag till ny kommunallag.
Kommittén överväger därvid bl.a. frågan om att skriva in
självkostnadsprincipen i kommunallagen. Kommittén kommer att redovisa
sitt förslag under våren. Flera av frågorna om den närmare innebörden
och räckvidden av självkostnadsprincipen behandlas dock inte i detta
sammanhang.
I arbetet med att förnya och utveckla den offentliga verksamheten har de
ekonomiska frågorna en grundläggande betydelse, inte minst med hänsyn
till de nya krav som ställs på den offentliga sektorn. Det är angeläget
att öka utbytet av insatta resurser och att genom effektivisering och
omprioriteringar skapa utrymme för nya och angelägna behov. Regeringen
har bl.a. i årets budgetproposition redovisat vilka åtgärder som nu
vidtas och planeras i detta syfte. Ett viktigt led i arbetet är den
översyn av statens bidrag till kommuner och landsting som har aviserats
i budgetpropositionen (prop. 1989/90:100 bil. 2 s. 29).
Det finns i dag en klar strävan att ge avgifterna en större betydelse
som finansieringskälla. För detta talar bl.a. önskemålet att undvika
skattehöjningar. Vidare finns det inom skilda kommunala
verksamhetsområden stora behov av underhåll och reinvesteringar som för
närvarande är svåra att tillgodose.
Mot den nu angivna bakgrunden finns det skäl att mera i detalj än vad
som sker i kommunallagskommittén och kan ske i den kommande utredningen
om statens bidrag till kommuner och landsting, m.m. överväga vissa
frågor om avgifter i kommunal verksamhet.
Stat-kommunberedningen, som tillkallades enligt regeringens bemyndigande
den 17 mars 1983 (Dir. 1983:30), har till uppgift att överväga olika
frågor om ökad samverkan mellan stat och kommun samt förenkling av
statliga regler, m.m. Beredningen har tidigare i sitt arbete tagit upp
vissa frågor om kommunala avgifter. Arbetet i dessa frågor har
redovisats i delbetänkandet (Ds C 1984:6) Avgifter in om kommunal
verksamhet. Betänkandet har remissbehandlats.
Det är enligt min mening lämpligt att stat-kommunberedningen även får
ansvaret för det utredningsarbete om kommunala avgifter som nu bör komma
till stånd.
Utredningsuppdraget
Självkostnadsprincipen har tillkommit för att skydda konsumenterna mot
att kommuner och landsting gör monopolvinster. Självkostnadsberäkningen
avser endast kostnader som direkt kan knytas till produktionen av den
aktuella kommunala servicen. En effektiv resursfördelning och en
avgiftssättning som också tar hänsyn till externa effekter, t.ex. vissa
miljöeffekter, kan därför i många fall komma att strida mot principen
såsom den nu tillämpas.
Stat-kommunberedningen bör förutsättningslöst överväga frågan om vilka
kostnader som skall få räknas in i avgiftsunderlaget. Gränsdragningen
mellan skatt och avgift bör också belysas i detta sammanhang.
Ett par rättsfall om kommunala el- och va-taxor har väckt stor
uppmärksamhet. Frågan har främst gällt hur kapitalkostnaderna --
avskrivning och ränta -- får kalkyleras in i avgifterna. Beredningen bör
särskilt behandla denna fråga. Därvid bör bl.a. övervägas i vilken
utsträckning kalkylerade kostnader, inklusive krav på räntabilitet, bör
få ingå i avgiftsunderlaget.
Beredningen bör också belysa hur kostnader för omfattande investeringar
och för särskilda planeringsinsatser skall beaktas när avgiftsunderlaget
beräknas.
Om självkostnadsprincipen skrivs in i kommunallagen bör all
speciallagstiftning där principen för närvarande finns inskriven gås
igenom och övervägas mot bakgrund av den centrala kommunallagsregeln.
Även denna fråga bör behandlas i utredningsarbetet.
Självkostnadsprincipen gäller också för kommunal verksamhet inom områden
där även staten kan vara huvudman, t.ex. energianläggningar. Detta kan
innebära att olika avkastningsprinciper tillämpas för statlig och
kommunal elproduktion. Beredningen bör överväga hur dessa principer kan
samordnas.
Inom det sociala området samt fritids- och kulturområdena grundas
avgiftssättningen mera på andra överväganden än självkostnadsprincipen,
även om denna princip också inom dessa områden utgör en yttersta gräns.
De överväganden som här står i förgrunden är i första hand av
fördelningspolitisk natur. Sådana frågor bör inte omfattas av
utredningsuppdraget.
Beredningen bör ta del av det utredningsarbete om kommunala avgifter som
gjorts inom ramen för den pågående översynen av kommunallagen. Det
gäller i första hand kommunallagsgruppens delbetänkande (Ds C 1987:5)
Den ekonomiska förvaltningen i kommuner och landsting.
En viktig grund för utredningsarbetet är självfallet också de
ställningstaganden som kommunallagskommittén gör när det gäller frågan
om att skriva in självkostnadsprincipen i kommunallagen. Beredningen bör
således ta del av kommitténs kommande betänkande.
Inom kommunallagskommittén har enligt vad jag inhämtat också vissa
särskilda frågor om kommunala avgifter aktualiserats. En sådan fråga
gäller möjligheten att tillämpa en enhetstaxa för olika energislag (el,
fjärrvärme, naturgas) för att kunna förbättra vissa energislags
konkurrensförmåga. En annan fråga gäller möjligheten att differentiera
taxan för vatten och avlopp med hänsyn till vattentillgången. I
utredningsarbetet bör dessa och eventuella likartade frågor övervägas.
Ytterligare en fråga som bör behandlas i detta sammanhang gäller
möjligheterna att tillämpa schabloniserade taxor samt hur sådana taxor
förhåller sig till kravet på individuell rättvisa.
Som jag nämnt har beredningen tidigare behandlat vissa frågor om
kommunala avgifter. Dessa frågor bör ytterligare övervägas i detta
utredningsarbete bl.a. mot bakgrund av remissynpunkter på det tidigare
arbetet.
Beredningen bör lägga fram de förslag till lagändringar som föranleds av
övervägandena i de frågor som jag nu har tagit upp.
Arbetets bedrivande
Utredningsarbetet om självkostnadsprincipens gränser bör bedrivas så att
det kan samordnas med arbetet med en ny kommunallag. Arbetet bör därför
i denna del redovisas senast den 1 november 1990.
I övrigt bör utredningsarbetet vara slutfört senast den 1 juli 1991.
Under arbetets gång bör beredningen ha kontakt med den utredning som
skall tillsättas om statens bidrag till kommuner och landsting, m.m.
Beredningen skall i utredningsarbetet beakta vad som sägs i direktiven
till samtliga kommittéer och särskilda utredare om utredningsförslagens
inriktning (Dir. 1984:5) och om beaktande av EG-aspekter (Dir. 1988:43).
Hemställan
Jag hemställer att regeringen utvidgar stat-kommunberedningens uppdrag i
enlighet med vad jag nu har anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Civildepartementet)