Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Beredning för frågor rörande användning av gentekniken, Dir. 1990:16
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1990-03-29
Dir. 1990:16
Beslut vid regeringssammanträde 1990-03-29
Statsrådet Göransson anför.
Mitt förslag
En parlamentarisk beredning tillkallas för att bereda frågor med
anknytning till användning av genteknik.
Bakgrund
Gentekniken har utvecklats mycket snabbt under 1980-talet. Forskningens
framsteg skapar nu möjligheter till direkt användning inom så vitt
skilda områden som medicinsk diagnostik, läkemedelsproduktion,
växtförädling, djuravel, mikroorganismer för industriella tillämpningar
och miljövård. Vi står i dag bara i början av utvecklingen inom vad som
kan komma att bli ett mycket dynamiskt område.
Gentekniken aktualiserar samtidigt en rad svåra frågor. Möjligheterna
att identifiera, påverka och förändra arvsanlag hos olika arter reser
grundläggande etiska frågor om människans ansvar för naturens och sin
egen framtid. Det är därför självklart att utnyttjandet av gentekniken
har lett till en intensiv debatt om vad som skall vara tillåtet och inte
tillåtet.
Flera motioner i ämnet har också väckts i riksdagen. Jordbruksutskottet
har remitterat motionerna till en lång rad instanser och har den 18
januari 1990 genomfört en hearing. Även lagutskottet har hållit en
hearing den 13 februari 1990 angående patent på liv. Också andra utskott
behandlar motioner om genteknik.
Särskilda regler för användning av genteknik infördes först för att
stilla den oro som tekniken väckte bland dem som i
forskningslaboratorier hade att arbeta med sådan verksamhet.
Delegationen för hybrid-DNA-frågor har sedan år 1980 regeringens uppdrag
att främja säkerheten vid användning av hybrid-DNA-teknik och
näraliggande tekniker samt att sprida kunskap om utvecklingen inom
området. Delegationen håller sig underrättad om projekt som kan vara
förenade med risker, tar initiativ i säkerhets- och skyddsfrågor och
anmäler till regeringen eller till berörd skyddsmyndighet om ett projekt
är etiskt tvivelaktigt. Delegationen utgör en väl fungerande
kontaktpunkt mellan parlamentariker, forskare, myndigheter och
organisationer och anses ha en god överblick över utvecklingen inom
landet.
Den snabba utvecklingen ökar behovet av samhällelig insyn, prövning och
kontroll. Exempelvis förutsätter ett frisläppande av genetiskt
förändrade organismer en ingående analys av ekologiska risker.
Kunskaperna om dessa är i dag mycket begränsade. Vidare är det en
grannlaga uppgift att formulera en etiskt godtagbar balans mellan
genetisk integritet, ekologi och olika tillämpningar inom medicin,
jordbruk, industri osv.
Lagstiftningen ses för närvarande över inom flera områden som berör
genteknisk verksamhet. Justitiedepartementet arbetar med
immaterialrättsliga frågor, dvs. patent och växtförädlarrätt.
Socialdepartementet arbetar med genteknikens tillämpning inom bl.a.
medicinsk verksamhet och en proposition om genteknikens användning på
människan beräknas bli avlämnad till riksdagen i vår.
Jordbruksdepartementet har nyligen sett över lagstiftningen om
användning av genteknik på växter och djur. Det betänkande som översynen
resulterat i remissbehandlas för närvarande. Även andra områden än de nu
nämnda kan bli aktuella. Kemikalieinspektionen har t.ex. aktualiserat
frågan om riskvärdering av biologiska bekämpningsmedel. Naturvårdsverket
har ansett att det är nödvändigt med en restriktiv hållning till ett
medvetet frisläppande av transgena organismer i naturen och menar att en
översyn av lagstiftningen och möjligheterna till reglering och kontroll
i dessa delar är angelägen. Regeringen har den 15 februari 1990 beslutat
om tillståndsplikt för odling av genetiskt förändrade växter. Regeringen
har riksdagens bemyndigande att meddela förbud mot eller villkor för att
använda genteknik på djur. Nordiska ministerrådet har tagit initiativ
till ett nordiskt samarbete kring etik i bioteknikfrågor.
Överväganden
Utvecklingen inom gentekniken går nu mycket snabbt och ställer krav på
en löpande bedömning av vilka åtgärder som erfordras. En samlad översyn
bör därför göras rörande behovet av åtgärder i fråga om genteknikens
användning och frisläppandet av gentekniskt förändrade organismer.
Översynen bör omfatta följande huvudområden:
1. Kunskapsläget beträffande de ekologiska risker som är förbundna med
ett frisläppande av genetiskt förändrade organismer, principer för
ekologisk riskvärdering samt behovet av forskning kring de ekologiska
riskerna.
2. Etiska principer för vad som bör vara tillåtet och otillåtet vid
användningen av genteknik.
3. Principer för anmälningsplikt och prövning av genteknisk verksamhet
och organisationen av denna kontroll i framtiden.
4. Övergripande immaterialrättsliga frågor.
Flera organ arbetar i dag med olika delfrågor, bl.a.
hybrid-DNA-delegationen, lantbruksstyrelsen och medicinsk-etiska rådet.
Inget organ besitter emellertid den samlade kompetens som krävs.
Översynen bör därför genomföras av ett för ändamålet särskilt tillsatt
organ till vilket kan knytas personer som tillsammans har den
erforderliga sakkunskapen. Det intresse som dessa frågor väcker i den
allmänna debatten och de känsliga avvägningar som kan bli nödvändiga gör
det angeläget att arbetet bedrivs med ett brett deltagande från
riksdagspartierna.
Sammanfattningsvis anser jag således att det finns behov av att under
parlamentarisk medverkan få ett antal frågor med anknytning till
gentekniken belysta. En belysning i sådana former kan också tjäna som
vägledning för det svenska agerandet vid de olika internationella
diskussioner som skall äga rum. Därför bör en parlamentarisk beredning
tillkallas för att utreda användningen av gentekniken. Till beredningen
bör knytas erforderlig expertis.
Beredningen skall följa tillämpningarna inom gentekniken och föreslå de
åtgärder som kan anses lämpliga. Beredningen skall med förtur behandla
frågan om hur prövningen av genteknikens tillämpning bör gå till och hur
denna prövning skall vara organiserad i framtiden. I detta sammanhang
bör hybrid-DNA-delegationens arbetsuppgifter och organisatoriska
ställning övervägas.
Beredningen bör arbeta snabbt. Arbetet bör slutföras före utgången av
mars 1992. Beredningen bör anpassa sina arbetsformer till de frågor som
behandlas. Det bör också stå beredningen fritt att välja formerna för
hur dess förslag skall presenteras. Ingenting hindrar att detta sker
etappvis. Beredningen skall samråda med berörda myndigheter och andra
organ. Jag vill betona att tillsättandet av beredningen givetvis inte
får utgöra något hinder för regeringen att fatta de beslut och vidta de
åtgärder inom bioteknikens område som kan visa sig vara påkallade under
arbetets gång.
För beredningen skall gälla regeringens direktiv (dir. 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning. I sammanhanget bör också erinras om regeringens direktiv
(dir. 1988:43) till kommittéer och särskilda utredare angående beaktande
av EG-aspekter i utredningsverksamheten.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för justitiedepartementet
att tillkalla en parlamentarisk beredning -- omfattad av
kommittéförordningen (1976:119) -- med uppdrag att bereda frågor med
anknytning till användning av genteknik,
att besluta om ledamöter, sakkunniga, experter, sekreterare och annat
biträde åt beredningen,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande i beredningen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Justitiedepartementet)