Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning av statistikbehovet inom livsmedelssektorn, Dir. 1990:14
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1990-02-15
Dir. 1990:14
Beslut vid regeringssammanträde 1990-02-15
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Hellström, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda
statistikbehovet inom livsmedelssektorn.
Utredningen skall göras mot bakgrund av det reformarbete som pågår på
livsmedelspolitikens område såväl nationellt som internationellt samt
med anledning av reformer inom angränsande politikområden som påverkar
livsmedelssektorn.
Utgångspunkter för utredningen
Med stöd av regeringens bemyndigande tillkallade jag den 1 december 1988
en parlamentarisk arbetsgrupp med uppgift att bl.a. utvärdera 1985 års
livsmedelspolitiska beslut och utforma förslag till en ny
livsmedelspolitik fr.o.m. år 1990.
Den första utgångspunkten för arbetsgruppen var ett sänkt gränsskydd.
Någon ensidig svensk neddragning skulle dock inte övervägas, utan en
förutsättning skulle vara att andra länder visade prov på samma
ansträngningar. Den andra utgångspunkten var att de interna
regleringarna skulle minskas eller avvecklas. En tredje utgångspunkt var
att utveckla nya och mer direkta medel för att uppnå framför allt de
beredskapsmässiga, regionalpolitiska och miljömässiga målen.
Arbetsgruppen överlämnade i oktober 1989 betänkandet (Ds 1989:63) En ny
livsmedelspolitik med förslag till en ny livsmedelspolitik fr.o.m. den 1
juli 1990. Betänkandet remissbehandlas för närvarande. Arbetsgruppen
föreslår att nuvarande system med ett gränsskydd och intern reglering av
priser och produktion ersätts med ett gränsskydd utan interna
marknadsregleringar. Gränsskyddet föreslås kompletteras med riktade,
offentligt finansierade, åtgärder i syfte att tillgodose
beredskapskraven, värna om värdefulla inslag i odlingslandskapet och
förstärka regionalpolitiken. Beredskapskravet skall enligt förslaget
tillgodoses genom en bibehållen försörjningsförmåga på nationell nivå
och en utökad lagring av livsmedel. Den regionala försörjningsförmågan i
Norrland i krig föreslås förbättras genom en utökad lagring vid sidan om
ett bibehållet prisstöd till norra Sverige. Anslaget för landskapsvård
föreslås höjas till 250 milj. kr. För att förstärka det
regionalpolitiska stödet föreslås glesbygdsstödet utökas med 100
milj. kr.
Arbetsgruppen understryker att övergången till en ny livsmedelspolitik
måste ske under socialt acceptabla former. Därför föreslås att den
generella politiken under en övergångsperiod kompletteras med en
kombination av temporärt inkomststöd, avvecklingsstöd och ett särskilt
stöd till skuldsatta brukare. Enligt förslaget skall den nya politiken
vara genomförd budgetåret 1994/95. Vid samma tidpunkt skall enligt
arbetsgruppen de särskilda övergångsåtgärderna upphöra.
Inom ramen för den pågående s.k. Uruguay-rundan i GATT pågår ett arbete
på internationell nivå för att öka marknadsanpassningen inom jordbruket
och åstadkomma en fungerande världsmarknad. Arbetet resulterade i april
1989 i en överenskommelse om en frysning av stödet till jordbruket under
förhandlingarnas gång, dvs. åren 1989 och 1990. Målsättningen är att
före 1990 års utgång förhandla fram en långsiktig lösning om ett
rättvist och marknadsorienterat handelssystem för jordbruksråvaror.
Livsmedelspolitiken är som framgått föremål för ett omfattande
reformeringsarbete både nationellt och internationellt. Inriktningen av
förändringarna går mot ökad marknadsanpassning och mindre regleringar.
Regeringen har för avsikt att under våren 1990 lägga fram ett förslag om
en ny livsmedelspolitik.
Härtill påverkas jordbrukssektorn av de krav som ställs och kommer att
ställas i framtiden vad gäller miljöförbättrande åtgärder, djurskydd och
djurmiljö samt av utvecklingen av alternativa produktionsformer.
Regering och riksdag fattade våren 1988 beslut dels om miljöförbättrande
åtgärder inom jordbruket (prop. 1987/88:128, JoU 24, rskr. 374), dels om
ny djurskyddslag (prop. 1987/88:93, JoU 22, rskr. 327). Även den
pågående reformeringen av skattelagstiftningen innebär förändringar för
jordbruksföretagen.
Regeringen kommer inom kort att lägga fram en proposition om
regionalpolitiken. Åtgärder och reformer inom regionalpolitikens område
påverkar jordbruksföretagen i områden av regionalpolitisk betydelse.
Utvecklingen har vidare under senare år gått mot en mer samlad
livsmedelspolitik som förutom jordbrukssektorn i mer begränsad betydelse
också omfattar förädling, distribution, handel, kvalitet, kost och hälsa
m.m.
Syftet med jordbruksstatistiken är dels att med hjälp av statistisk
information ge underlag för planering och beslut om olika
livsmedelspolitiska åtgärder, dels att ge underlag för utvärdering av
vidtagna åtgärder. Syftet är också att mer allmänt ge information och
service till myndigheter, organisationer, jordbruks- och andra företag
samt till allmänheten. Jordbruksstatistikens omfattning och innehåll
måste kontinuerligt anpassas till förändringar såväl av
livsmedelspolitiken som inom näringen.
De förändringar jag beskrivit motiverar en översyn av statistikbehovet
och mot bakgrund härav förändringar av statistikproduktionen.
Huvuddelen av statistiken produceras inom statistiska centralbyrån
(SCB), men fackmyndigheter och organisationer på jordbruks- och
livsmedelsområdet svarar också för en betydande del av
uppgiftsinsamling, sammanställning och analys av statistiskt material.
SCB:s jordbruksstatistik
Genom insamling av uppgifter årligen från samtliga jordbruksföretag med
mer än 2,0 ha åker, från trädgårdsföretag och från stora djurhållare ger
lantbruksregistret (LBR) vid SCB detaljerad statistik över
företagsstruktur, driftsinriktning, ägoslagsfördelning, åkerarealens
användning, trädgårdsodlingens omfattning och antalet husdjur. Vad
gäller statistik över realkapital och investeringar inom jordbruket
erhålls uppgifter om byggnadsverksamheten i anslutning till LBR, medan
uppgifter om maskiner och anläggningar insamlas i anslutning till de
intermittenta lantbruksräkningarna. Underlag för beredskapsplanering
inom jordbruket erhålls också genom LBR.
Genom de objektiva skördeuppskattningarna redovisar SCB årlig statistik
över avkastningen och skördens storlek för spannmålsgrödorna,
slåttervall och potatis. Normberäkningar som används bl.a. i
skördeskadeskyddet grundar sig på dessa hektarskördar. Uppgiftsinsamling
i anslutning till skördeuppskattningarna ger tidigt underlag för
skattning av arealerna av olika grödor. Skördeuppskattningarna belyser
dessutom bl.a. spannmålens kvalitet.
Statistik över oljeväxter och sockerbetor sammanställs på basis av
uppgifter från regleringsföreningen Sveriges Oljeväxtintressenter (SOI)
resp. Sockerbolaget AB. Den s.k. årsväxtrapporteringen till SCB från
lantbruksnämndernas ortsombud omfattar subjektiva bedömningar av bl.a.
övervintring av höstsådda grödor och skördeutsikter för samtliga grödor.
De senare används som underlag för tidiga skördeprognoser.
Som underlag för prognoser över produktionen av slaktsvin redovisar SCB
regelbundet betäckningsstatistik som bygger på uppgifter från drygt
6 000 galthållare.
Genom trädgårdsräkningar och trädgårdsinventeringar erhålls statistik
över produktionen av trädgårdsprodukter från frilandsodlingar och
växthus och över växthusföretagens storlek.
Sysselsättningsstatistik över antalet sysselsatta, arbetsvolym i timmar
i olika driftsgrenar, brukarens make/makas arbetsinsatser utanför
jordbruksföretaget m.m. erhålls genom undersökningen om jordbrukets
arbetskraft (JAK).
I den årliga sysselsättningsstatistiken (ÅRSYS) finns också en
redovisning av sysselsättningen inom jordbruket. Denna statistik, som
även finns könsuppdelad, kan redovisas regionalt fördelad ned till
församlingsnivå.
Underlag för en företagsekonomisk analys av jordbruksföretagens
intäkter, kostnader, lönsamhet m.m. erhålls genom den
jordbruksekonomiska undersökningen (JEU) som omfattar ett urval av ca
800 företag med 20--100 ha åker. Uppgifter om jordbrukarnas inkomster
(netto intäkter från olika förvärvskällor) erhålls för samtliga
jordbrukare genom deklarationsundersökningen (DU). Underlag för
jämförelser av inkomst och levnadsstandard mellan jordbrukare och andra
yrkesgrupper ges också genom SCB:s inkomstfördelningsundersökning (HINK)
och undersökningen om levnadsförhållanden (ULF).
I nationalräkenskaperna (NR) används uppgifter från SCB:s jordbruks-,
företags- och arbetsmarknadsstatistik samt även uppgifter från andra
statistikproducenter som t.ex. statens jordbruksnämnd.
Utöver den anslagsfinansierade statistikproduktionen inom
jordbruksområdet producerar SCB genom uppdragsverksamheten statistisk
information som komplement till anslagsverksamheten. Den viktigaste
uppdragsverksamheten har gällt metodutveckling, statistisk belysning av
vissa frågor samt medverkan i administrativa åtgärder på
jordbruksområdet.
Inom ramen för SCB:s statistikprogram för miljövård gör SCB årligen i
samarbete med kemikalieinspektionen sammanställningar över försäljningen
av bekämpningsmedel samt beräkningar av hektardoser. Undersökningar om
användningen av bekämpningsmedel i jordbruket genomförs tills vidare
årligen sedan 1988. En undersökning om användningen av stallgödsel och
handelsgödsel genomfördes år 1988 och skall upprepas år 1991.
Inom ramen för SCB:s statistikprogram för fysisk planering och
naturresursbehållning redovisar SCB allmän statistik över
markanvändningen i Sverige och särskild statistik över bl.a.
tätortsexpansionen på jordbruksmark.
SCB utger årligen en jordbruksstatistisk årsbok.
Statistik från fackmyndigheter och organisationer
Förutom SCB är det framför allt statens jordbruksnämnd,
lantbruksstyrelsen, lantbruksekonomiska samarbetsnämnden och
Lantbrukarnas riksförbund (LRF) som lämnar bidrag till statistiken inom
livsmedelssektorn. Men även regleringsföreningarna, Sveriges
lantbruksuniversitet (SLU), statens pris- och konkurrensverk (SPK) samt
statens livsmedelsverk har en viktig roll i belysningen av
livsmedelssektorn.
Statistik över produktion av främst animalieprodukter, vidareförädling
av jordbruksprodukter och konsumtion av livsmedel sammanställs av
jordbruksnämnden, som också utarbetar tidiga skördeprognoser och
upprättar balanskalkyler för jordbruksprodukter m.m. Nämnden publicerar
dessa uppgifter i skriften Jordbruksekonomiska meddelanden, som också
innehåller statistik om in- och utförsel av jordbruksråvaror.
Sammanställningar över försäljning av traktorer och maskiner utförs av
jordbruksnämnden.
SPK som är central förvaltningsmyndighet för frågor om pris- och
konkurrensbevakning producerar och sammanställer viss statistisk
information inom livsmedelssektorn, bl.a. uppgifter om
konsumentprisutvecklingen på livsmedel.
Viss slaktstatistik på basis av kontrollbesiktningen av kött utarbetas
av livsmedelsverket.
Lantbruksekonomiska samarbetsnämndens uppgift är att samordna kalkyler
och utredningar rörande den ekonomiska utvecklingen inom lantbruket.
Samarbetsnämnden utför bl.a. indexberäkningar över priser på insatsvaror
till jordbruket och på jordbruksprodukter i olika led fram till
konsumentledet, vissa inkomst- och lönsamhetsberäkningar samt
sammanställer total- och normkalkyler för jordbruket.
Statistik över avräkningsvärden och omsättningen inom den ekonomiska
föreningsrörelsen redovisas av LRF. Inom LRF utarbetas också statistik
över t.ex. produktion av mejeriprodukter (Svenska mejeriernas
riksförening) samt mjölkboskaps-, sugg- och svinstamkontroll (Svensk
husdjursskötsel).
En förändring av livsmedelspolitiken kommer inte att innebära att all
nuvarande statistikproduktion blir betydelselös. Sannolikt kommer den
statistik som i dag produceras inom SCB, fackmyndigheter och
organisationer att i stor utsträckning efterfrågas även efter en
reformering av livsmedelspolitiken. En förändring i riktning mot ökad
marknadsanpassning och mindre regleringar ställer dock livsmedelssektorn
i en helt ny situation. Det är enligt min mening av mycket stor
betydelse att det under och efter en reformering av en politik som
omfattar en så stor och betydelsefull sektor som livsmedelssektorn finns
tillgång till relevant statistisk information dels för att snabbt kunna
använda de medel som en ny politik för med sig på ett effektivt sätt,
dels för att snabbt kunna utvärdera effekterna av en ny politik.
Utredningsuppdraget
Jag föreslår mot bakgrund av vad jag anfört att en särskild utredare
tillkallas för att utreda det framtida statistikbehovet inom
livsmedelssektorn.
Syftet med statistikproduktionen är att ge staten och näringen underlag
för planering och beslut om åtgärder, att ge underlag för utvärdering av
vidtagna åtgärder samt att allmänt ge information och service till
myndigheter, organisationer, jordbruks- och andra företag samt till
allmänheten.
Utredaren bör mot bakgrund härav och utifrån en kartläggning och
omprövning av den statistik som i dag produceras vid SCB,
fackmyndigheter, organisationer m.m. utreda det framtida
statistikbehovet inom livsmedelssektorn och lämna förslag till
förändringar och omprioriteringar. Utgångspunkten skall härvid vara det
förslag till ny livsmedelspolitik som den parlamentariska arbetsgruppen
presenterade i oktober 1989 och det beslut som riksdagen kommer att
fatta utifrån regeringens proposition om en ny livsmedelspolitik senare
i vår.
Statistikproduktionen inom livsmedelssektorn är som framgått mycket
omfattande. Jag vill därför särskilt betona nödvändigheten av att
utredaren omprövar nuvarande statistikproduktion och undersöker
möjligheterna till omprioriteringar och begränsningar av den totala
statistikproduktionen och lämnar förslag till sådana åtgärder.
Den parlamentariska arbetsgruppen föreslår särskilda övergångsåtgärder
under en period innan reformen skall vara helt genomförd. Utredaren bör
undersöka om den nuvarande statistikproduktionen behöver förändras eller
kompletteras för att de nya medel som blir aktuella under
övergångsperioden skall komma till avsedd och rättvis användning.
Som framgått av min redovisning produceras i dag omfattande statistik
rörande lantbruksföretagens ekonomi och brukarnas inkomstsituation och
levnadsstandard. Även under och efter en reformering av
livsmedelspolitiken kommer det att finnas ett behov av att kunna belysa
jordbrukets ekonomiska situation. Särskilt angeläget blir det att kunna
följa den ekonomiska utvecklingen för olika produktionsgrenar och för
olika regioner. Utredaren bör ta ställning till vilka förändringar i
nuvarande statistikproduktion inom detta område som bör genomföras. I
det här sammanhanget är det enligt min mening också viktigt att kunna
följa upp de ekonomiska effekterna av den nya lagstiftning som
genomförts inom miljöns och djurskyddets område. Jag avser att senare ge
statens jordbruksnämnd i uppdrag att i samråd med lantbruksstyrelsen
utarbeta förslag till metoder hur dessa skall kunna följas upp.
Utredaren bör i sina förslag beakta dessa aspekter.
Den lantbruksekonomiska statistiken publiceras med ganska stor
eftersläpning. Det är givetvis mycket angeläget att den ekonomiska
utvecklingen i jordbruket under ändrade förutsättningar snabbt kan
följas. Utredaren bör därför föreslå åtgärder för att relevanta
ekonomiska uppgifter skall finnas tillgängliga snabbare än nu. Även
möjligheterna att göra prognoser över utvecklingen bör undersökas.
Lantbruksregistret vid SCB ger betydande information om åkerarealens
användning, ägoslagsfördelning, antal företag, byggnadsverksamhet osv.
Utredaren bör överväga vilka förändringar av LBR som bör göras som en
följd av att de interna regleringarna avvecklas. Utredaren bör särskilt
uppmärksamma behovet av att snabbt kunna följa förändringar i det totala
markutnyttjandet, i åkerarealens användning och förändringar i
ägoslagsfördelningen.
I en mer marknadsinriktad situation ställs högre krav på den enskilde
brukaren att planera produktionen och bedöma marknadssituationen på
såväl kort som lång sikt. Det är av stor betydelse att de rådgivande
myndigheterna och organisationerna har tillgång till relevant statistik
som underlag för sin verksamhet. Skördeuppskattningar och prognoser över
marknadssituationen kommer därför framdeles att vara av mycket stor
betydelse. Utredaren bör, med beaktande av att marknadsbedömningar
främst är en angelägenhet för jordbruksnäringen själv, bedöma behovet av
förändringar inom denna del av statistikproduktionen för att den
enskilde brukarens planeringsarbete skall underlättas.
Den parlamentariska arbetsgruppen föreslår riktade och offentligt
finansierade åtgärder i syfte att värna om värdefulla inslag i
odlingslandskapet och förstärka regionalpolitiken. Genom beslut den 11
januari resp. den 8 februari 1990 uppdrog regeringen åt jordbruksnämnden
att utreda vissa frågor angående regionalt stöd till jordbruket i norra
Sverige samt åt statens naturvårdsverk att utforma ett stöd för att
bevara vissa odlingslandskap. Utredaren bör i samråd med dessa
myndigheter ta ställning till vilken statistik som behövs för att kunna
genomföra effektiva riktade åtgärder av betydelse för odlingslandskapet
och regionalpolitiken och som gör det möjligt att kunna följa upp och
utvärdera åtgärderna.
En ny livsmedelspolitik förväntas leda till en minskad miljöbelastning.
Utredaren bör undersöka behovet av statistik som belyser miljöeffekterna
på både kort och lång sikt av en ny livsmedelspolitik.
De krav på statistik som beredskapsmålet i en ny livsmedelspolitik
ställer, bör också beaktas.
SCB föreslår i sitt statistikprogram för jordbruk ett
statistikförsörjningsprogram för hela det livsmedelspolitiska området.
Utvecklingen har gått mot en mer samlad livsmedelspolitik som innefattar
alla led i livsmedelskedjan samt kvalitets- och kost- och hälsafrågor.
Utredaren bör mot bakgrund härav ta ställning till om
statistikproduktionen är väl avvägd mellan de olika delområdena och
överväga förändringar i riktning mot en mer samlad statistikproduktion
för hela livsmedelssektorn. Statistikbehovet inom trädgårdsnäringen bör
i det här sammanhanget uppmärksammas.
Ett viktigt motiv till att reformera livsmedelspolitiken är att
konsumentmålet om tillgång till ett varierat utbud av livsmedel till
rimliga priser och av god kvalitet inte i tillräcklig utsträckning har
uppfyllts med nuvarande politik. En reformering av livsmedelspolitiken
förväntas dämpa prisökningstakten på livsmedel. Det är viktigt att denna
positiva effekt kommer konsumenterna till del. Genom statistik t.ex.
över pris- och marginalutvecklingen i industri- och handelsleden kan
denna effekt följas. Utredaren bör undersöka om statistikproduktionen
med avseende på konsumentmålet inom ramen för en ny livsmedelspolitik
kan förbättras.
Som framgått produceras jordbruksstatistiken främst inom SCB men även
andra myndigheter och näringen själv i olika led i livsmedelskedjan
bidrar till att ge en god bild av livsmedelssektorn. En reformering av
livsmedelspolitiken i riktning mot större marknadsorientering förändrar
statistikbehovet totalt sett. Vidare kommer också statistikbehovet hos
olika intressenter att variera. Utredaren bör göra en bedömning av vem
som i framtiden bör producera och/eller bekosta den efterfrågade
statistiken samt ta ställning till vilka statistiska uppgifter som bör
redovisas regelbundet resp. intermittent.
På internationell nivå pågår inom ramen för den s.k. Uruguay-rundan i
GATT ett betydelsefullt förändringsarbete i riktning mot ökad
marknadsanpassning. Jordbruket står för närvarande utanför
harmoniseringsarbetet mellan EG och EFTA, medan handel med
livsmedelsindustriprodukter (s.k. protokoll II-varor),
livsmedelslagstiftningen och reglerna inom det fytosanitära området
omfattas. Utredaren bör under utredningsarbetet kontinuerligt beakta de
krav på den svenska statistikproduktionen som ställs och kommer att
ställas till följd av det internationella samarbetet inom
livsmedelspolitiken inom GATT, OECD, EG/EFTA osv.
Chefen för civildepartementet aviserar i budgetpropositionen (prop.
1989/90:100 bil. 15) en översyn av den statliga statistikens styrning
och samordning m.m. Översynen skall bl.a. ta upp den beslutsmodell som
för närvarande tillämpas inom regeringskansliet. Den skall också
överväga strukturella förändringar av statistikproduktionen. En av
utgångspunkterna är att sektorerna/användarna skall ta större ansvar för
sektorstatistiken. En annan är att statistik som t.ex. kan betraktas som
gemensam för många sektorer och som har ett övergripande och allmänt
intresse skall tas till vara bättre. Det är därför önskvärt att
utredaren i sin bedömning av vem som skall producera statistiken
samråder med den aviserade utredningen.
För närvarande gäller att statistikuppgifter infordras med stöd av
förordningen (1968:111) om uppgifter för lantbruksstatistiken och
lantbrukets företagsregister. Utredaren bör utarbeta de
författningsförslag som utredarens förslag i övrigt kräver.
Det faktum att jag nu föreslår en utredning av statistikbehovet inom
livsmedelssektorn hindrar givetvis inte att berörda myndigheter
kontinuerligt prövar inriktningen av sin statistikproduktion mot
bakgrund av den reformering av livsmedelspolitiken som pågår.
Utredaren bör senast den 31 oktober 1990 redovisa de förslag till
förändringar som bedöms nödvändiga på kort sikt för att kunna genomföra
den nya livsmedelspolitiken och för att snabbt kunna utvärdera
effekterna av den nya politiken. Uppdraget skall slutligt redovisas
senast den 1 juni 1991.
Utredningsarbetet bör bedrivas i nära kontakt med berörda myndigheter,
organisationer och utredningar.
Utredaren bör beakta regeringens direktiv (dir. 1984:5) till statliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning och regeringens direktiv (dir. 1988:43) angående EG-aspekter
i utredningsverksamheten.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för jordbruksdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppgift att utreda statistikbehovet inom
livsmedelssektorn,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta nionde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Jordbruksdepartementet)