Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bankinspektionens och försäkringsinspektionens organisation och verksamhet m.m., Dir. 1990:12
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1990-02-08
Dir. 1990:12
Beslut vid regeringssammanträde 1990-02-08
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Feldt, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda
omfattningen, inriktningen och organisationen av tillsynen över de
finansiella instituten och marknaderna. Utredaren skall särskilt studera
bankinspektionens och försäkringsinspektionens organisation och
verksamhet. Han skall därvid vara oförhindrad att föreslå lösningar som
innebär att inspektionerna slås samman till en myndighet eller att
bankinspektionens tillsynsuppgifter helt eller till vissa delar övertas
av riksbanken.
Utvecklingstendenser på finansmarknaden
Snabba och omfattande förändringar har präglat de finansiella
marknaderna sedan början av 1980-talet. I takt med avregleringen,
strukturomvandlingen och ny lagstiftning ökar internationaliseringen och
därmed också konkurrensen över gränserna. Innovationer kommer
fortlöpande och inte minst till följd av den tekniska utvecklingen.
Kreditinstituten kan i dag erbjuda betydligt fler tjänster än för bara
ett fåtal år sedan. Nya finansiella instrument utvecklas i snabb takt
och ny teknik för hantering av handeln med aktier och andra värdepapper
har tillkommit eller är under utveckling. Dessa förändringar innebär en
större frihet för de olika kreditinstituten men medför även ökade
finansiella och tekniska risker för dem. Därtill kommer att en ökande
konkurrens kan leda till att instituten ökar sitt risktagande för att
upprätthålla lönsamhet och behålla marknadsandelar. Marknadsrisker och
organisatoriska risker har också ökat i betydelse.
De olika sektorerna av kapitalmarknaden har utretts av
försäkringsverksamhetskommittén (FVK), kreditmarknadskommittén (KMK),
värdepappersmarknadskommittén (VMK) och hypoteksutredningen.
Betecknande för utvecklingen på det finansiella området är den strävan
att så långt det är möjligt delta i det västeuropeiska samarbetet för
att möjliggöra en enhetlig marknad för bl.a. finansiella tjänster som
riksdagen för Sveriges del har gett uttryck för (prop. 1987/88:66,
UU 24, rskr.245). Som ett led i bl.a. detta arbete har delar av FVK:s
och KMK:s förslag behandlats av statsmakterna. Detta har resulterat i ny
lagstiftning med ändrade kapitaltäckningsregler för banker och andra
kreditinstitut samt nya försäkringstekniska lösningar för
försäkringsbolagen. Regeringen har dessutom lagt fram förslag om
möjlighet för utländska banker att etablera filial i Sverige och förslag
till utländskt ägande i bl.a. banker. Förslag till organisatoriska
lösningar för samverkan mellan banker och försäkringsbolag är också att
förvänta liksom direktiv till en utredning av
försäkringsrörelselagstiftningen.
Avskaffandet av valutaregleringen innebär också en ny situation för de
finansiella marknaderna. De svenska kreditinstituten etablerar sig i
ökad utsträckning utomlands. En uppmjukning av de nu restriktiva
reglerna för etableringar av utländska kreditinstitut här i landet kan
samtidigt medföra att internationellt verksamma finansiella institut
söker sig hit i större utsträckning.
Internationaliseringen av den finansiella verksamheten ställer krav på
ökat samarbete mellan tillsynsmyndigheter i olika länder, inkl. Sverige.
Samarbetet syftar till såväl informationsutbyte som samverkan och
harmonisering av övervakningsmetoder och regler. Exempelvis träffades år
1988 en överenskommelse mellan länderna i den s.k. tio-gruppen om
gemensamma kapitaltäckningsregler, vilka även antagits av länder utanför
gruppen. Ett område som på senare tid rönt stor uppmärksamhet i
samarbetet är utvecklingen av internationella betalningssystem, då
störningar i dessa kan få allvarliga återverkningar i flera länder.
Risken för störningar har också ökat i betydelse på det nationella
planet, där betalningssystemen blir alltmera omfattande och
komplicerade.
Den ökade konkurrensen på de inhemska marknaderna har också inneburit
att de olika kreditinstituten har breddat sina verksamheter så att den
tidigare uppdelningen av olika tjänster på kreditmarknaden mellan
instituten kommit att ifrågasättas. Nya instrument har gjort gränsen
mellan kredit- och värdepappersmarknaderna oklar. Även om bankernas och
försäkringsbolagens huvudsakliga verksamheter skiljer sig åt, har den
gräns som av tradition upprätthållits mellan dessa institut kommit att
suddas ut alltmer. En annan faktor som har ökat gränsdragningsproblemen
är uppkomsten av omfattande finansiella koncerner.
Generellt sett bör framhållas att avregleringen såväl på den inhemska
som på den internationella marknaden skärper kraven på tillsyn och
därmed på kompetens och möjligen också på befogenheter hos
tillsynsmyndigheterna.
Även vissa diskutabla inslag har under senare år uppmärksammats på de
finansiella marknaderna. Det gäller t.ex. insideraffärer, medverkan i
olika slag av skatteplaneringsåtgärder, bristande kontroll- och
säkerhetsrutiner samt otillräckligt hänsynstagande i vissa
konsumentfrågor. Till följd härav har bl.a. etiska frågor kommit att ta
en växande del av tillsynsmyndigheternas uppmärksamhet i anspråk.
Inspektionsmyndigheternas tillsynsverksamhet
Bankinspektionen och försäkringsinspektionen skall se till att
instituten följer de lagar och andra författningar som berör dem. I
tillsynen ingår även att övervaka att instituten följer stadgar och
bestämmelser som meddelats av stämma, styrelse eller motsvarande organ.
Det åligger inspektionerna att följa institutens verksamhet för att
hålla sig underrättade om förhållanden som kan inverka på institutens
säkerhet eller i övrigt är av betydelse för en sund utveckling av
verksamheten. Med stöd av denna bestämmelse skall
inspektionsmyndigheterna bl.a. se till att det föreligger en betryggande
marginal mellan det faktiska handlandet och de gränser för tillåtet
handlande som dras upp i brottsbalken, skattelagstiftningen,
konsumentlagstiftningen och annan lagstiftning. Som vägledning för de
olika instituten har inspektionsmyndigheterna bl.a. gett ut allmänna råd
för institutens agerande.
Tillsynen utövas i första hand genom lagtillämpning i form av
tillståndsprövning och liknande, genom underhandskonsultationer, genom
granskning av rapporter som instituten har sänt in till inspektionen,
genom platsundersökningar och genom revisorer som har utsetts av
inspektionerna.
Inspektionerna kan ingripa mot ett institut genom att sammankalla dess
styrelse eller stämma, förbjuda verkställighet av beslut, förelägga
styrelsen att vidta erforderliga åtgärder, utfärda föreskrifter m.m.
Dessutom finns straffbestämmelser som kan tillämpas vid vissa
överträdelser av reglerna för ett instituts verksamhet.
Riksbankens tillsyn
Riksbanken har till uppgift att ansvara för valuta- och kreditpolitiken
samt främja ett säkert och effektivt betalningsväsende. Riksbanken har
också ett självklart intresse av marknadens funktionssätt i sitt
utövande av penning- och valutapolitiken. I detta ligger att fortlöpande
följa utvecklingen på marknaderna för att söka förebygga att störningar
uppkommer. Bl.a. övervakar och reglerar riksbanken bankernas risktagande
på valutamarknaden. Det yttersta ansvaret för att det finansiella
systemet kan klara allvarliga störningar vilar på riksbanken. Denna
uppgift som garant fullgör riksbanken som ''lender of last resort'',
dvs. som den från vilken en bank som råkat i svårigheter i sista hand
kan få hjälp för att klara av sina förpliktelser.
Nya krav på tillsynen.
Den skisserade utvecklingen ger upphov till en rad frågor och problem
när det gäller tillsynen och ställer den inför nya och ökade krav.
De nya och ökade riskerna och den hårdare konkurrensen har betydelse för
tillsynens omfattning och inriktning. Tillsynen måste bli mera intensiv
och löpande, så att eventuella problem kan upptäckas snabbt och
skadeverkningarna därmed begränsas. Ökad vikt bör läggas vid
förebyggande åtgärder genom att myndigheterna klarlägger och ger råd
eller föreskrifter om institutens soliditet, risktagande, revision,
säkerhet, interna kontroll etc. Vidare måste tillsynen vara flexibel, så
att den fortlöpande kan anpassas till marknadsutvecklingen och
koncentreras på de mest angelägna områdena. Därjämte ställer
internationaliseringen av den finansiella verksamheten väsentligt ökade
krav på samarbete med andra länders tillsynsmyndigheter. Sammantagna
ställer de ökade riskerna och det utvidgade samarbetsbehovet krav på
ytterligare resurser och kompetensuppbyggnad hos myndigheterna.
Utvecklingen har också gett upphov till ett antal gränsdragningsproblem.
Integrationen av olika marknader och de mera diffusa gränserna mellan
olika institutgruppers verksamhet gör att den traditionella
gränsdragningen mellan olika tillsynsmyndigheters ansvarsområde i vissa
delar kan framstå som mindre ändamålsenlig. Ett annat
gränsdragningsproblem gäller avgränsningen av tillsynsområdets totala
omfattning och gränserna mot andra myndigheters ansvarsområden. Dessa
problem har bl.a. aktualiserats av den växande betydelsen av etiska
frågor och konsumentfrågor. Till följd av den internationella
integrationen och framför allt finansiella instituts etableringar över
gränserna uppkommer också frågor om ansvarsfördelningen mellan svenska
tillsynsmyndigheter och utländska.
Tillsynsmyndigheternas nuvarande organisation
Bankinspektionen
Bankinspektionen består numera av tre huvudenheter, nämligen allmänna
avdelningen, undersökningsavdelningen och administrativa byrån. Att
arbeta med en flexibel bemanningsplan är enligt bankinspektionen en av
de viktigaste förutsättningarna för en rationell verksamhet.
Inom undersökningsavdelningen har personalen i huvudsak fördelats på
grupper utifrån de institutfrågor som tillsynen avser. Grupper finns
sålunda för bank-, finansbolags-, fondkommissionsbolags- samt utlands-
och säkerhetsfrågor.
Inom allmänna avdelningen arbetar man i huvudsak på två sakenheter.
Dessa omfattar dels bank-, finansbolags- och konsumentfrågor, dels
värdepappers-, börs- och insiderfrågor.
Försäkringsinspektionen
Inom försäkringsinspektionen har nyligen företagits organisatoriska
förändringar. Livförsäkringsbyrån och skadeförsäkringsbyrån har slagits
samman till en avdelning för allmänna tillsynsärenden. Denna avdelning
har delats in i grupper för bevakning av särskilda frågor såsom
försäkringstekniska frågor, frågor som rör kapitalplacering, soliditet
och skälighet samt redovisning.
Utöver nämnda avdelning finns numera en avdelning för
försäkringsjuridiska ärenden och byrån för administrativa ärenden.
Riksbanken
Förändringarna på de finansiella marknaderna -- särskilt avregleringen
på valutaområdet -- har föranlett riksbanken att genomföra en
organisatorisk förändring av huvudkontoret. En strävan har varit att
förbättra samordningen av penning- och valutapolitiken. Den nya
organisationen omfattar en penning- och valutapolitisk avdelning, en
ekonomisk avdelning, en betalningsbalansavdelning och en
finansmarknadsavdelning. Den sistnämnda avdelningen skall bära
huvudansvaret för riksbankens deltagande i omvandlingen av den
finansiella lagstiftningen. Samtidigt skall avdelningen inom riksbanken
ansvara för den institutionella bevakningen av finansinstituten och de
finansiella koncernerna hemma och utomlands. Emissionskontrollen har
också ålagts avdelningen.
Integrationen mellan bank- och försäkringsbranscherna
Bankerna och försäkringsbolagen har av tradition hållits strikt
åtskilda. Gränsen mellan dessa branscher har emellertid i flera
avseenden blivit allt svårare att definiera, särskilt gränsen mellan
livförsäkring och förmögenhetsförvaltning.
Försäkringsbolagens förvaltning av försäkringstagarnas premier och en
del av den verksamhet som bankerna bedriver är i många hänseenden
likartade. Detsamma gäller utbudet av tjänster. Bankerna erbjuder
inlåning och förmögenhetsförvaltning medan försäkringsbolagen erbjuder
försäkringar med ett stort inslag av sparande. Vidare erbjuder bankerna
garantigivning och försäkringsbolagen kreditförsäkring. Såväl bank- som
försäkringssektorn strävar efter att erbjuda sina kunder ett så
fullständigt sortiment av finansiella tjänster som möjligt. En ökad
branschglidning ligger också i linje med den internationella
utvecklingen.
Uppdraget
Mot bakgrund av den redovisade utvecklingen bör en utredare tillkallas
för att utreda bank- och försäkringsinspektionernas verksamhet.
Utredaren bör överväga den framtida tillsynens inriktning och bedöma
vilka tillsynsområden och uppgifter som bör prioriteras. Han är
oförhindrad att föreslå lösningar som innebär bl.a. att de båda
inspektionsmyndigheterna slås samman eller att riksbanken helt eller
till vissa delar övertar bankinspektionens tillsynsuppgifter. I det
senare fallet bör beaktas de konsekvenser som en förändring skulle få på
grund av att riksbanken och inspektionsmyndigheterna inte har samma
huvudman.
Branschglidningen kan motivera att en sammanslagning av bank- och
försäkringsinspektionerna övervägs. Utredaren bör utförligt redovisa
för- och nackdelar med en sådan sammanslagning.
För en överföring av tillsynsuppgifter till riksbanken talar bl.a.
riksbankens uppgifter som övervakare av valutamarknaden och inte minst
rollen som lender of last resort.
Under alla förhållanden bör utredaren klargöra gränsdragningen mellan å
ena sidan riksbankens och å andra sidan bank- och
försäkringsinspektionernas ansvar vad gäller olika tillsynsuppgifter på
de finansiella marknaderna. Det bör särskilt uppmärksammas att inte
tillsynsuppgifterna går i varandra.
Om utredaren anser att en sammanslagning av bank- och
försäkringsinspektionerna är att föredra skall utredningen inriktas på
hur en sådan sammanslagen myndighet skall organiseras med hänsyn till de
tillsynsuppgifter som kan komma att läggas på myndigheten.
Vad gäller tillsynen över värdepappersmarknaden bör särskild
uppmärksamhet ägnas åt VMK:s förslag (SOU 1989:72). Det är här bl.a.
frågan om tillsynen över börser och över aktiebolag vilkas aktier är
allmänt spridda utan att vara föremål för officiella noteringar. Ökade
tillsynsuppgifter på detta område väcker också mer allmänt frågan om
organisationen på den statliga sidan av tillsynen över företagens
redovisning.
Några exempel på frågor som utredaren bör ta ställning till kan nämnas.
I vilken utsträckning behövs ytterligare tillskott av kompetens och
resurser? I vilken utsträckning kan en ökad datorisering förväntas
medföra rationaliserings- och effektivitetsvinster? Hur stort är
kommande lokalbehov? Hur skall en eventuell ny myndighet benämnas?
Utredaren bör också lämna förslag till åtgärder som syftar till att öka
möjligheterna att rekrytera och behålla kvalificerad personal.
Tillsynen finansieras genom avgifter från de institut som står under
tillsyn. Denna ordning bör bestå. Utredaren bör emellertid göra de
överväganden om den närmare fördelningen av tillsynskostnaderna som
föranleds bl.a. av de lämnade förslagen.
Förslagen bör för bank- och försäkringsinspektionerna eller för en
gemensam inspektionsmyndighet innefatta en principskiss över lämplig
organisation, en bedömning av personalbehovet och riktlinjer för en
fortsatt ADB-uppbyggnad.
Utredaren bör kunna finna viss vägledning i sitt arbete genom att
studera hur tillsynen organiserats i andra länder. Bl.a. har man i
Danmark och Norge nyligen slagit samman tillsynen över banker och
försäkringsbolag. I många industriländer har centralbanken ansvaret för
tillsynsverksamheten på kreditmarknaden.
I uppdraget ingår inte att överväga det gällande s.k. sundhetskravet på
det finansiella området. Inte heller ingår det i uppdraget att föreslå
nya sanktionsformer till stöd för inspektionernas tillsyn. Dessa frågor
kommer att tas upp i regeringskansliet i samband med behandlingen av
FVK:s, KMK:s och VMK:s betänkanden.
Utredaren bör beakta de direktiv (dir. 1984:5 och 1988:43) som utfärdats
till samtliga kommittéer och särskilda utredare.
Utredningen bör bedrivas skyndsamt. Utredaren bör lämna sitt förslag
senast i december 1990. Utredaren bör under arbetet samråda med
ledningarna för de berörda myndigheterna. Han bör också informera
berörda personalorganisationer och ge dem tillfälle att framföra
synpunkter.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda frågan om den framtida tillsynen
över de finansiella instituten och marknaderna och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)