Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om kårobligatoriet m.m., Dir. 1989:8
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1989-02-23
Dir. 1989:8
Beslut vid regeringssammanträde 1989-02-23.
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Göransson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda
konsekvenserna av ett eventuellt avskaffande av kårobligatoriet m. m.
Bakgrund
Riksdagen uttalade vid riksmötet 1976/77 att det obligatoriska
medlemskapet i studerandesammanslutningar i princip borde avskaffas, men
att det då saknades underlag för ett beslut om hur detta skulle
genomföras (prop. 1976/77:59, UbU 20 s. 38, rskr. 246).
Två år senare konstaterades i proposition 1978/79:100 (bil. 12 s. 429)
att det sannolikt var svårt att lösa frågan om hur den
studerandefackliga verksamheten skulle kunna bedrivas på oförändrad
ambitionsnivå utan att lösningen byggde på någon form av statlig
reglering som i praktiken ändå innebar ett obligatorium. Föredragande
statsrådet styrktes i denna uppfattning av att varken
obligatoriekommittén (U 1973:03) eller obligatorieberedningen
(dir.1977:119) funnit en användbar lösning av annan art. Vidare ansåg
statsrådet att det var svårt att finna ekonomiskt utrymme för de
nödvändiga statliga bidragen om sammantaget 20 milj. kr. till den
studerandefackliga verksamheten och den studiesociala servicen vid ett
avskaffande av obligatoriet. Utan bidrag skulle den studerandefackliga
bevakningen allvarligt försvagas och den sociala servicen försämras.
Under dessa förhållanden förordades ett fortsatt obligatorium. I
enlighet med utbildningsutskottets förslag (UbU 1978/79:25) beslöt
riksdagen att, med ändring av tidigare principbeslut, godta fortsatt
obligatorium tills vidare (rskr. 244).
Vid riksmötet 1982/83 utvidgades obligatoriet till att gälla samtliga
statliga högskoleenheter (prop. 1982/83:27, UbU 9, rskr. 62).
Samma år fastställdes riktlinjer för studerandehälsovården att gälla
fr.o.m. budgetåret 1985/86 (prop. 1982/83:129, SfU 25, rskr. 386).
Tyngdpunkten inom studerandehälsovården bör enligt dessa riktlinjer
ligga på förebyggande, sociala och kurativa insatser inriktade på att
främja de studerandes hälsa i den speciella miljö som högskolan utgör.
Motionsidrotten är en viktig del av den förebyggande hälsovården. De
studerandes behov av somatisk och psykiatrisk sjukvård bör huvudsakligen
tillgodoses inom ramen för den offentliga hälso- och sjukvården.
Statsbidrag lämnas till studentkårerna under förutsättning att de slutit
avtal med resp. högskoleenhet om bl.a. hälsovårdens inriktning och
omfattning.
Under senare tid har bl.a. denna ordning utsatts för en relativt
omfattande kritik. Enligt kritikerna har erfarenheterna visat att det av
flera skäl är mindre lämpligt att huvudmannaskapet för
studerandehälsovården åvilar studentkårerna.
Det förutsattes i propositionen att såväl de studerande som
landstingskommunerna och kommunerna även i fortsättningen skulle bidra
till verksamheten. Innevarande budgetår anvisas 8 658 000 kr. till
studerandehälsovården under anslaget E 7. Bidrag till vissa
studiesociala ändamål.
Utredningsuppdraget
Riksdagen har uttalat (1988/89: UbU 5, rskr. 41) att en ny utredning bör
tillsättas för att utreda konsekvenserna av ett eventuellt avskaffande
av kårobligatoriet m. m.
I utredningsarbetet bör klarläggas hur förhållandena kan ha ändrats
sedan obligatorieberedningen lämnade sina förslag år 1978 och hur sådana
förändringar påverkar de frågor som tidigare ansågs svåra att lösa.
Utredaren bör visa hur de studerandes sociala behov, i vad avser
bostäder, restaurangverksamhet, hälsovård, kurativa insatser,
motionsidrott m.m., tillgodoses i dag och om det finns någon avsevärd
skillnad jämfört med andra grupper i samhället.
De nuvarande ekonomiska förhållandena inklusive det ekonomiska stödet
till de olika verksamheterna från stat, landsting och kommuner bör
klarläggas. En fråga som också behöver belysas är innebörden av ett
frivilligt medlemskap i vad avser kårernas och nationernas bostäder och
samlingslokaler.
Det bör också klargöras vilka alternativ beträffande huvudmannaskap för
de olika verksamheterna som kan finnas. Utredaren skall, när det gäller
studerandehälsovården, analysera och lämna förslag till hur denna
verksamhet lämpligen skulle kunna organiseras.
I de tidigare utredningarna anfördes att de studerandes tidsbegränsade
vistelse vid högskolan minskar möjligheten att föra en långsiktig
studerandefacklig politik om medlemskapet i studerandeorganisationerna
görs frivilligt. Därför ansågs ett statligt stöd till den
studerandefackliga verksamheten vara nödvändigt om inte ambitionsnivån
skulle behöva sänkas betydligt. I utredningen bör beräknas hur stort
behovet av sådant stöd kan vara i dag vid ett avskaffande av
kårobligatoriet.
Vidare bör förslag lämnas om hur representativa studerandeföreträdare i
högskoleorgan skulle kunna utses.
Enligt min mening är frågan om de studerandes inflytande över och insyn
i högskoleenheternas beslutande organ av stor vikt. Det är viktigt att
de studerandes intressen tillvaratas även om kårobligatoriet skulle
avskaffas.
Först sedan alla delfrågor belysts bör det bli möjligt att bedöma i vad
mån förhållandena ändrats på ett sådant sätt att ett avskaffande av
kårobligatoriet är praktiskt och ekonomiskt möjligt.
Utredningsarbetet
I sitt arbete bör utredaren utgå från de material som framlagts av
tidigare nämnda utredningar.
Under sitt arbete bör utredaren samråda med berörda organisationer och
studerandesammanslutningar. Utredaren bör bedriva arbetet så att ett
betänkande kan föreligga senast den 1 oktober 1990.
För utredaren bör gälla regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningens förslag och
konsekvenser samt (dir. 1988:43) angående beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för utbildningsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda kårobligatoriet m. m.
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag, Utredningar m. m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)