Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning angående skydd för enklare tekniska idéer, Dir. 1989:62
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1989-12-13
Dir. 1989:62
Beslut vid regeringssammanträde 1989-12-13
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Freivalds, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att överväga behovet av ett
immaterialrättsligt skydd för enklare tekniska idéer och att föreslå den
lagstiftning som övervägandena kan föranleda.
I första hand eftersträvas inte någon allmän översyn av nuvarande
skyddsformer på det industriella rättsskyddets område. Inriktningen bör
i stället främst vara att komplettera det befintliga skyddet med en ny
fristående skyddsform. Utredaren bör särskilt uppmärksamma utredningar
om och förslag till motsvarande lagstiftning i övriga nordiska länder
och beakta intresset av att bevara nordisk rättslikhet på området.
Arbetet bör bedrivas skyndsamt och redovisas före utgången av år 1991.
Bakgrund
Rättsligt skydd för industriprodukter kan i dag erhållas genom patent
eller i form av mönsterskydd. Under vissa förhållanden kan även
upphovsrättslagens (1960:729) och marknadsföringslagens (1975:1418)
bestämmelser användas för att hindra att en produkt framställs eller
marknadsförs utan den ursprunglige rättighetshavarens medgivande.
Patent och mönsterskydd
Enligt patentlagen (1967:837) kan den som gjort en uppfinning få
ensamrätt att utnyttja uppfinningen yrkesmässigt. Patent kan meddelas på
ett förfarande eller ett alster. Varje ansökan som ges in i Sverige
granskas av patent- och registreringsverket i syfte att ta reda på om
uppfinningen uppfyller villkoren för patenterbarhet, dvs. att den är ny,
har s.k. uppfinningshöjd och kan utnyttjas industriellt. Efter
godkännande vidtar ett invändningsförfarande då utomstående har
möjlighet att komma med invändningar mot ansökan. Förfarandet vid
patentverket tar i genomsnitt 3-4 år, räknat från det att en ansökan ges
in till dess patent meddelas. Ensamrätten gäller under en tid av 20 år
från ansökningsdagen.
Enligt mönsterskyddslagen (1970:485) kan den som skapat ett mönster få
ensamrätt att yrkesmässigt utnyttja mönstret. Lagen är tillämplig på
både prydnadsmönster och nyttomönster. Relativt få mönster är rena
prydnadsmönster. De flesta mönstren har större eller mindre nyttoinslag
och är alltså en blandning av prydnads- och nyttomönster. Registrering
görs efter ansökan hos patent- och registreringsverket och, liksom när
det gäller patent, efter granskning av ansökningen och ett
invändningsförfarande. En förutsättning för att ansökan skall bifallas
är att mönstret är nytt. Vidare krävs att det väsentligt skiljer sig
från vad som är känt före ansökningsdagen. Det tar i genomsnitt ca ett
år från det att ansökan kommit in till patentverket till dess att
registrering beviljas. Skyddstiden är fem år med möjlighet till
förnyelse av registreringen för ytterligare två femårsperioder.
Patentlagen och mönsterskyddslagen är resultatet av nordiskt
lagstiftningssamarbete.
Otillbörlig efterbildning
Under år 1987 avlämnade utredningen om skydd för företagshemligheter
betänkandet (SOU 1987:1) Otillbörlig efterbildning med förslag till en
lag om otillbörlig efterbildning. Betänkandet har remissbehandlats.
Lagförslaget innehåller bestämmelser om förbud att marknadsföra nära
efterbildningar under vissa särskilt angivna förhållanden. Förbud skall
kunna meddelas om förfarandet utgör ett snyltande på annans insats eller
är otillbörligt mot dem som marknadsföringen riktar sig till.
Flertalet remissinstanser anser att det föreligger behov av lagstiftning
för att komma åt otillbörliga förfaranden av det slag som utredningen
har behandlat. En överväldigande del av remissinstanserna anser dock att
sådana lagändringar som utredningen har föreslagit inte bör genomföras.
Vilka ändringar som behövs råder det däremot delade meningar om.
Som ett resultat av denna remissbehandling görs för närvarande inom
justitiedepartementet en översyn av sanktionerna i lagstiftningen om
industriellt rättsskydd.
Skydd för nyttighetsmodeller/bruksmönster
I 1883 års Pariskonvention om industriellt rättsskydd nämns
nyttighetsmodellen som ett av det industriella rättsskyddets föremål.
Konventionen förpliktar emellertid inte unionsländerna, dvs. länder
anslutna till konventionen, att skydda uppfinningar genom
nyttighetsmodell. I de fall ett unionsland väljer att införa ett sådant
skydd, gäller dock principen om nationell likabehandling.
Lagstiftning som skyddar nyttighetsmodeller finns bl.a. i Västtyskland
och Japan.
Inte i något av de nordiska länderna har skydd för nyttighetsmodeller,
s.k. bruksmönsterskydd, ännu införts. I Finland har dock en kommitté
föreslagit en lag om nyttighetsmodeller. Lagförslaget övervägs för
närvarande i Handels- och Industriministeriet.
Den skyddsform som har föreslagits i Finland är inte tänkt att användas
på alla patenterbara uppfinningar utan endast konkreta föremål kan vara
skyddsobjektet. Skydd skall således inte kunna meddelas för t.ex.
förfaranden eller kemiska föreningar. Nyttighetsmodellen skall ha
absolut nyhet, den skall kunna utövas industriellt och ha
uppfinningshöjd. För att uppfylla nyhetskravet är det emellertid
tillräckligt att modellen tydligt skiljer sig från vad som redan är
känt. Registrering föreslås ske efter ett anmälningsförfarande.
I Sverige behandlades frågan om bruksmönster första gången av den
kommitté som lade fram 1916 års förslag till mönsterlag. Kommittén ansåg
att ett särskilt sådant skydd för små uppfinningar varken var behövligt
eller lämpligt.
Även i mönsterskyddsutredningens betänkande (SOU 1965:61) övervägdes
för- och nackdelar med att införa ett bruksmönsterskydd. Utredningen
grundade sina överväganden bl.a. på en enkät bland industri- och
hantverksföretag rörande behovet av ett sådant skydd.
Utredningen konstaterade att de önskemål som fanns om ett särskilt skydd
för enklare konstruktioner i viss utsträckning grundade sig på påstådda
olägenheter med det rådande patentsystemet och att man egentligen
eftersträvade ett snabbare, enklare och billigare skydd för patenterbara
uppfinningar. Som ett starkt skäl mot att införa ensamrätt till enklare
konstruktionsidéer åberopade utredningen att man, när det gäller en
teknisk idé som ligger under patenterbarhetsgränsen, principiellt måste
utgå från att varje fackman på området är i stånd att åstadkomma samma
sak. Ytterligare ett viktigt skäl ansåg utredningen vara att ett inte
obetydligt skydd erbjuds genom en mönsterrätt som omfattar även
nyttomönster.
I propositionen (1969:168) angående mönsterskydd m.m. fann
departementschefen utredningens ståndpunkt övertygande. Han ansåg dock
att frågan kunde tas upp på nytt när patent- och mönsterskyddslagarna
hade varit i kraft en tid.
I riksdagen har frågan behandlats flera gånger. Den togs senast upp av
lagutskottet i det av riksdagen godkända betänkandet LU 1983/84:12 på
grund av en motion som rörde möjligheterna att komplettera 2 §
mönsterskyddslagen.
Motionären menade att ett mönster skulle anses väsentligen skilja sig
från ett tidigare känt mönster bl.a. om det kunde uppvisa en synlig och
ur funktionssynpunkt väsentlig skillnad.
Utskottet avstyrkte bifall till motionen. Dels fann man det olämpligt
att införa ett idéskydd i mönsterskyddslagen, dels ansåg man att de skäl
som anförts under förarbetena till lagen om mönsterskydd mot att införa
skydd för bruksmönster alltjämt gjorde sig gällande. Frågan kunde
emellertid enligt utskottet övervägas på nytt, om den skulle
aktualiseras i de övriga nordiska länderna.
Justitiedepartementet har under år 1987 tagit emot framställningar om
utredning angående bruksmönsterskydd från Svenska Patentombudsföreningen
och från de nordiska föreningarna för industriellt rättsskydd.
Framställningarna bygger bl.a på resolutioner som har antagits vid
nordiska föreningsmöten.
Utredningsuppdraget
Den bakgrund som jag nu har lämnat visar enligt min mening att det är
angeläget att närmare överväga behovet av ett kompletterande
immaterialrättsligt skydd för industriprodukter. Detta arbete bör
anförtros åt en särskild utredare som också bör ges i uppdrag att
föreslå den lagstiftning som krävs för att tillgodose ett sådant behov.
Det är alltså viktigt att klargöra om det, utöver de skyddsintressen som
redan i dag tillgodoses genom den immaterialrättsliga lagstiftningen och
marknadsföringslagen, finns ytterligare intressen som bör skyddas.
Utredaren bör således analysera i vilka situationer som andras idéer
eller produkter fritt kan utnyttjas och i vilken utsträckning sådant
förekommer på ett sätt som inte bör accepteras. I detta ingår en
avvägning mellan de intressen som gör sig gällande i olika situationer.
Syftet skall, som alltid när det gäller denna sorts lagstiftning, vara
att möjliggöra en avvägning mellan den enskildes intresse av att få
utveckla och ekonomiskt tillgodogöra sig sina idéer och sitt arbete och
intresset av att kända tekniska lösningar kan användas fritt.
Patentombudsföreningarna i Danmark, Finland, Norge och Sverige har gjort
gällande att ett stort antal uppfinningar inte utnyttjas effektivt,
eftersom skydd inom ramen för nuvarande patentlagstiftning endast kommer
i fråga för uppfinningar som fyller relativt högt ställda krav på
uppfinningshöjd och nyhet. Man har också framhållit att kostnaderna för
att skydda en uppfinning genom patent är alltför höga. Det är därför
viktigt att utredaren söker klargöra i vad mån och på vad sätt
existerande patentlagstiftning inte täcker de skyddsbehov som finns.
Det är viktigt att få belyst i vilka situationer mönsterskydd anses
ointressant, vare sig detta beror på att ett formskydd inte är till
fyllest i den aktuella situationen eller på praktiska eller ekonomiska
förhållanden. Som skäl för att införa en ny skyddsform har åberopats
bl.a. att mönsterskyddslagen inte ger nyttomönster ett
tillfredsställande skydd. Mönsterskyddet omfattar endast en yttre form
oberoende av funktionalitet. Vid bedömningen av om ett mönster skiljer
sig väsentligt från ett annat skall hänsyn tas till det helhetsintryck
mönstret ger. När det gäller nyttomönster har det emellertid framhållits
att det kan finnas viktiga skillnader som tar sig uttryck i detaljer,
något som således inte i sig beaktas vid en bedömning av om ett mönster
kan registreras.
I samband med att mönsterskyddslagen infördes framhöll
departementschefen (prop. 1969:168 s. 73 f) att mönsterskyddet är ett
rent utseendeskydd. Skillnadskravet borde inte vara ett kvalitetskrav
utan ett krav på utseendemässig distans av inte ringa betydelse. För att
skillnadskravet skall vara uppfyllt borde enligt departementschefen i
regel fordras att man får ett nytt helhetsintryck av mönstervaran.
Omfattningen av formgivningsarbetet och av mönsterskaparens insatser i
form av verktygsanskaffning och annat för exploatering av produkter
skulle inte heller tillmätas betydelse vid bedömande av om
skillnadskravet är uppfyllt.
Mönsterskyddet bör i princip även i fortsättningen vara ett rent
utseendeskydd. Även om en analys av hur gällande skyddsformer utnyttjas
ingår i utredningsuppdraget bör arbetet inte i första hand inriktas på
att föreslå förändringar i dessa. Det kan dock inte uteslutas att en
förändring av mönsterskyddslagen är det mest ändamålsenliga sättet att
lösa de problem som skulle kunna föreligga. Uppdraget gäller dock främst
att utreda behovet av kompletterande skydd för industriprodukter och
möjligheter att eventuellt tillfredsställa detta genom att införa skydd
för enklare tekniska idéer, dvs. vad vi i Sverige skulle kalla
bruksmönsterskydd.
Patentombudsföreningarna i Danmark, Finland, Norge och Sverige
genomförde för några år sedan en enkätundersökning för att utröna
intresset för ett bruksmönsterskydd. En majoritet av de företag som
tillfrågades understödde ett införande av en sådan skyddsform.
Det är i och för sig knappast överraskande om många presumtiva
rättighetshavare på fråga uppger att de önskar att deras möjligheter att
skydda sina produkter skall förbättras. Utredarens arbete bör emellertid
belysa hela samhällets intresse av att ytterligare möjligheter till
skydd av industriprodukter införs.
Som ett skäl för att införa bruksmönsterskydd har också anförts att en
blivande patenthavare inte har några möjligheter att inskrida mot
otillbörliga utnyttjanden under ansökningstiden. Under hösten 1988 hölls
i justitiedepartementet en hearing angående olika frågor om skydd för
industriprodukter. Från många håll framhölls att det behov som en
patentsökande kan tänkas ha att skydda sin uppfinning under
ansökningstiden bör åtgärdas på annat sätt än genom ett skydd för
bruksmönster. Jag delar denna uppfattning. Att använda bruksmönsterskydd
för i sig patenterbara uppfinningar i väntan på att patent skall
beviljas anser jag inte vara någon lämplig ordning.
Som redan nämnts anförde flertalet av remissinstanserna i sina yttranden
över betänkandet om otillbörlig efterbildning att sanktionssystemet i
den immaterialrättsliga lagstiftningen kunde behöva förstärkas. Med
anledning av detta görs för närvarande i justitiedepartementet en
översyn av möjligheterna att ingripa och beivra intrång i främst rätten
till varumärken och mönster. De brister som kan tänkas finnas i dessa
hänseenden utreds således på annat sätt.
Om utredaren finner skäl att föreslå att ett bruksmönsterskydd eller
något liknande skall införas i Sverige, bör utredaren också beakta
följande.
Utformningen av ett bruksmönsterskydd
Som jag har angett tidigare innebär det finska förslaget om en lag om
nyttighetsmodeller att endast konkreta föremål kan vara skyddsobjekt.
Utredaren bör emellertid överväga även möjligheten att i Sverige mer
generellt skydda enklare tekniska idéer i den mån dessa inte åtnjuter
ett lämpligt skydd genom redan existerande skyddsformer.
För att patent skall meddelas krävs såsom har angetts i det föregående
att uppfinningen har uppfinningshöjd. Den skall väsentligen skilja sig
från vad som blivit känt före inlämningsdagen. Även mönsterskyddslagen
ställer krav på väsentlig skillnad. Enligt det finska förslaget till
nyttighetsmodellskydd fordras endast tydlig skillnad. Likaså i den
västtyska och japanska lagstiftningen ställs lägre krav på
''uppfinningshöjd'' än när det gäller patent.
Om ett bruksmönsterskydd skall införas, bör en utgångspunkt vara att det
i första hand skall användas för enklare och icke patenterbara idéer. En
viktig uppgift för utredaren blir att definiera skillnadskravet i
förhållande till vad som är förut känt. Även om detta skillnadskrav bör
vara lägre än vad som krävs för att bevilja patent, kan det dock inte
bli fråga om att skydda banala bruksmönster.
Skall registrering beviljas efter granskning?
Enligt det finska utredningsförslaget skall registrering av
nyttighetsmodeller beviljas efter ett anmälningsförfarande. Nyhet och
uppfinningshöjd skall således inte granskas. I stället skall tredje man
ha rätt att när som helst begära att patentverket prövar registreringen.
I Västtyskland registreras ett bruksmönster efter anmälan medan Japan
tillämpar ett visst prövningsförfarande.
Jag är tveksam till värdet av en ensamrätt som inte föregåtts av någon
prövning alls. Ett skydd som meddelas utan förprövning skapar osäkerhet
om värdet av ensamrätten och dess omfattning hos såväl rättighetshavaren
som tredje man. I den mån en sådan ensamrätt utgör en grund för
näringsverksamhet hos enskilda och mindre företag kan en i efterhand
prövad och ogiltigförklarad rättighet medföra kännbara förluster. Det
får ankomma på utredaren att överväga i vad mån en förhandsprövning bör
utgöra en förutsättning för bruksmönsterskydd, om utredaren finner att
ett sådant skydd bör införas.
Förfarandet bör vara billigt och snabbt
Den största delen av kostnaderna för prövning av en patentansökan uppges
utgöras av nyhetsgranskningen. Om en ny skyddsform skall bli väsentligt
billigare än patent, måste granskningen därför förenklas och begränsas.
Utredningen bör i detta sammanhang överväga i vilken mån granskningens
omfattning kan begränsas.
Sammankoppling och avgränsning till andra skyddsformer
Som tidigare framhållits bör ett eventuellt bruksmönsterskydd fylla de
behov som främst patent- och mönsterrätten inte täcker. Syftet med
uppdraget är inte att avhjälpa eventuella brister i patenthavares
möjligheter att tillvarata sina rättigheter. Utgångspunkten är inte
heller att utredaren skall ompröva mönsterskyddets utformning. Skyddet
för bruksmönster kan således vara en självständig skyddsform utan någon
sammankoppling med mönsterskyddslagen men med en viss anknytning till
det nuvarande patentsystemet. En annan möjlighet är att knyta an till
det nuvarande mönsterskyddet. Det kan också visa sig lämpligt att ändra
det regelsystem som gäller för mönsterskyddet i syfte att anpassa detta
till de sakliga lösningar som väljs beträffande skyddet för
bruksmönster.
Även om ett bruksmönsterskydd inte bör användas som ett preliminärt
skydd i avvaktan på att ett patent meddelas, bör utredaren överväga om
ett bruksmönsterskydd skall kunna beviljas på basis av en patentansökan,
om uppfinningshöjden är för låg för att ett patent skall kunna meddelas.
Ett annat problem beträffande förhållandet mellan bruksmönsterskydd och
patent är i vad mån en ansökan om det förra skall kunna innebära ett
hinder för att bevilja patent rörande samma uppfinning med hänsyn till
att nyhetskravet kanske inte längre uppfylls. Även denna fråga bör
belysas av utredaren.
Skyddstid
I fråga om skydd för registrerade mönster enligt mönsterskyddslagen är
skyddstiden som jag tidigare nämnt fem år. Den kan dock efter
förlängning uppgå till femton år. Enligt det finska utredningsförslaget
skall en registrering av en nyttighetsmodell gälla i fem år med
möjlighet till förlängning i ytterligare tre år. Utredaren bör överväga
vilken skyddstid som kan vara lämplig i fråga om bruksmönster i Sverige.
Enligt min mening kan det finnas anledning att föreslå en kortare
sammanlagd skyddstid för bruksmönster än den som gäller enligt
mönsterskyddslagen.
Offentlighet och sekretess
Utredaren bör beakta frågor om offentlighet och sekretess beträffande
ansökningar om skydd för bruksmönster. Därvid bör bl.a. utrönas om, när
och i vilken omfattning innehållet i en sådan ansökning skall vara
sekretessbelagt. Sambandet med motsvarande regler i patentlagen bör
härvid uppmärksammas.
Internationella utblickar och ramar för utredningens arbete
Utredningen bör beakta den internationella utvecklingen på området samt
redovisa hur de i dag existerande bruksmönsterskydden utformats och
tillämpas.
Utredningsarbetet bör vidare beakta utvecklingen i övriga nordiska
länder. Visserligen kan intresset för att införa ett bruksmönsterskydd
vara olika beroende på bl.a. industristrukturen i resp. land.
Inriktningen bör dock vara att så långt som möjligt bevara den nordiska
rättslikheten inom det industriella rättsskyddet. För det fall att
utredningens förslag avviker från förhållandena i övriga nordiska
länder, bör skälen härför redovisas särskilt.
Utredningsmannen bör beakta vad som anförts i regeringens direktiv (dir.
1988:43) angående EG-aspekter i utredningsverksamhet samt i regeringens
direktiv (dir. 1984:5) till kommittéer och särskilda utredare.
Utredningsarbetet bör bedrivas skyndsamt. Det bör vara avslutat före
utgången av år 1991.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för justitiedepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att överväga behovet av att införa ett
immaterialrättsligt skydd för enklare tekniska idéer och att föreslå den
lagstiftning som övervägandena kan föranleda,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)