Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om bytesbalansen, Dir. 1989:61
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1989-12-13
Dir 1989:61
Beslut vid regeringssammanträde 1989-12-13
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Feldt, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att utreda frågor kring posten
avkastning på kapital i bytesbalansen.
Bakgrund
Bytesbalansen har intagit en allt centralare plats i den
ekonomisk-politiska debatten under senare tid. Tillförlitligheten och
relevansen i den nuvarande statistiska redovisningen har diskuterats.
Frågan har fått stor aktualitet genom den successiva avvecklingen av den
svenska valutaregleringen. Formerna för finansiering av
direktinvesteringar samt fastighets- och aktieköp har ändrats.
De senaste åren har underskottet i bytesbalansen gradvis ökat och
prognoserna för 1990 och 1991 pekar på en fortsatt försämring. Den
viktigaste enskilda faktorn bakom denna utveckling är att nettot över
avkastning på kapital visar ett starkt växande underskott. Särskilt de
s.k. återinvesterade vinstmedlen har rönt uppmärksamhet. Svenska företag
ökar gradvis sina investeringar i omvärlden, något som påtagligt
accelererat under de allra senaste åren. Stora nettotillgångar i form av
realkapital i utlandet har skapats eftersom de svenska investeringarna i
utlandet varit större än de utländska investeringarna i Sverige.
Direktinvesteringarna i utlandet finansieras i hög grad via
moderbolagens upplåning utomlands. Ränteutgifterna för denna belastar
fullt ut bytesbalansen. Resultatet blir att avkastningsnettot och
bytesbalansen, såsom denna registreras med dagens statistik, försämras.
Den förmögenhetsuppbyggnad som härmed sker i utlandet genererar
avkastning, som endast till mindre del registreras i bytesbalansen i
form av utdelningar. I stället återinvesteras ofta vinstmedlen och
medför en ytterligare ökning av företagens utlandstillgångar.
Det är två aspekter som står i fokus i diskussionen. Den ena är hur de
återinvesterade vinstmedlen skall behandlas i statistiskt avseende.
Internationella valutafonden (IMF) har rekommenderat att de skall räknas
in i bytesbalansen. Om denna praxis tillämpas i Sverige, skulle det
minska det redovisade underskottet högst betydligt. Svårigheterna att
göra en någorlunda tillförlitlig beräkning av hur stora belopp det
gäller har emellertid varit betydande. För närvarande finns ett
statistiskt underlag bara för år 1986. En enkät genomförs av riksbanken
om storleken av de återinvesterade vinstmedlen åren 1987 och 1988.
Resultaten beräknas föreligga inom kort.
Den andra aspekten på frågan om återinvesterade vinstmedel gäller vilka
konsekvenserna blir för den ekonomiska politiken, såväl för finans- som
penningpolitiken. I vilken utsträckning är det lämpligt att
bytesbalansens utveckling ligger till grund för den ekonomiska politiken
och vilket mått på bytesbalansen bör i så fall användas?
För att belysa dessa frågor bör en särskild utredningsman tillkallas.
Arbetet bör bedrivas i samarbete med riksbanken och
konjunkturinstitutet.
Statistiska frågor som bör belysas
Utredningen bör innefatta en kartläggning av vilka länder som för
närvarande följer IMF:s rekommendation och vad som är orsaken till att
andra inte gör det. Om möjligt bör också undersökas vilka länder som har
för avsikt att i framtiden följa rekommendationen. Det är också
angeläget att studera hur snabbt berörda länder för in vinstmedlen i
redovisningen och hur den löpande rapporteringen under året görs. Även
tillförlitligheten i statistiken bör beaktas. Det bör även klarläggas om
länder som inte följer rekommendationen ändå tar med återinvesterade
vinstmedel som en minnespost i bytesbalansstatistiken.
Utredningsmannen bör mot bakgrund av internationella och inhemska
aspekter ta ställning till om det i framtiden är lämpligt att ta med
återinvesterade vinstmedel i den svenska bytesbalansstatistiken. I
förslaget bör också ingå en beskrivning av på vilket sätt det i så fall
skall ske. Både svenska vinstmedel i utlandet och utländska i Sverige
bör beaktas. Det är då också önskvärt att konsekvenserna för den
månadsvisa statistiken analyseras, både vad avser snabbhet och
tillförlitlighet. Vidare bör behovet av att närmare statistiskt belysa
den svenska förmögenhetsuppbyggnaden utomlands prövas.
Konsekvenserna för den ekonomiska politiken
Även det andra problemområdet, hur återinvesterade vinstmedel skall
beaktas från ett ekonomiskt-politiskt perspektiv, bör belysas.
Återinvesterade vinstmedel är inte tillgängliga på samma sätt som
traditionella exportinkomster och kan om de inkluderas i statistiken ge
en för optimistisk bild av transaktionerna med omvärlden. Det är svårt
att veta när, och i vilken omfattning, direktinvesteringarna genererar
ett inflöde av valuta till Sverige. En konsekvens av avvecklingen av
valutaregleringen är att möjligheten till indirekt ägande i
holdingbolagsform lett till att företagen lättare kan kanalisera
utländska vinster utan att att dessa passerar Sverige.
De växande tillgångarna utomlands kan emellertid också skapa en
potential för ett inflöde till Sverige. Avkastningen på
direktinvesteringarna kan i så fall komma det svenska folkhushållet till
del och innebär möjligheter till en bättre standardutveckling framöver.
Det nuvarande sättet att redovisa bytesbalansen tenderar i så fall att
ge en för negativ bild av tillståndet i ekonomin.
Utredningsmannen bör också beakta det stora genomslaget på
bytesbalansens avkastningsnetto som uppstår genom de omfattande svenska
köpen av fastigheter utomlands. Dessa köp, som ofta har karaktären av
portföljplaceringar, syftar i många fall till att erhålla en
värdestegring, medan den direkta avkastningen i form av hyresintäkter
kan vara av relativt underordnad betydelse.
Utredningen bör också analysera vilka slutsatser för synen på
bytesbalansen och för den ekonomiska politiken som bör dras av svenskars
köp av utländska aktier. En orsak till att avkastningsnettot försämrats
så pass mycket under det senaste året är att svenska medborgare nu fritt
får köpa utländska aktier. De aktieutdelningar som tas hem uppgår bara
till en bråkdel av det uflöde som finansieringen ger upphov till. I den
mån dessa aktieköp bara är en portföljanpassning till den situation som
uppstått efter avregleringen, kommer påfrestningen på bytesbalansen att
vara tillfällig. I så fall återspeglar den nuvarande negativa trenden
inte den underliggande utvecklingen.
Det är angeläget att utredningen omfattar en analys av såväl
stabiliseringspolitiska som strukturpolitiska och penningspolitiska
aspekter av återinvesterade vinstmedel och övriga relevanta delar av
avkastningsnettot. Tidsperspektiven för de olika effekterna kan variera,
liksom konsekvenserna för den reala ekonomin respektive valutaflödena.
Utredningsarbetet bör bedrivas med sikte på en slutrapport före utgången
av maj månad 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att utreda redovisade
frågor kring posten avkastning på kapital i bytesbalansen,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
den särskilde utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belastas sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)