Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av sjömanslagen, Dir. 1989:60
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1989-11-30
Dir 1989:60
Beslut vid regeringssammanträde 1989-11-30
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet G. Andersson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en översyn
av sjömanslagen (1973:282) m.m. Utredaren bör också få i uppdrag att
lägga fram ett fullständigt underlag för ett ställningstagande till ett
svenskt tillträde till ILO-konventionerna nr 165 och 166 om social
trygghet för sjömän resp. om sjömäns hemresa.
Bakgrund
I sjömanslagen regleras sjömännens sociala förhållanden ombord på
svenska fartyg. Lagen innehåller bestämmelser om bl.a.
anställningsavtal, befattning på fartyg, fartygsarbete, fri resa samt
lön och vård till följd av sjukdom och skada. I lagen finns också
bestämmelser om fartygsnämder, som huvudsakligen har en rådgivande och
undersökande funktion i frågor som hänger samman med sjömännens
anställningsförhållanden. Från lagens tillämpning är sjömän i statlig
eller kommunal tjänst undantagna på en rad punkter. Sjömanslagen har
efter sin tillkomst ändrats ett flertal gånger. På senare tid har det
varit fråga om begränsade ändringar som följd av ändringar i annan
lagstiftning. Ytterligare ändringsbehov har framkommit i olika
sammanhang. Sjöarbetsmarknadens parter har exempelvis påtalat att
sjömanslagen är i behov av en modernisering.
Lagstiftsändringar med anledning av ILO-konventionerna nr 165 och 166
I oktober 1987 antogs på en ILO-konferens i Genève -- internationella
arbetskonferensens sjuttiofjärde möte (tionde sjöfartssessionen) -- fyra
konventioner och två rekommendationer, bl.a. en konvention (nr 165) om
social trygghet för sjömän samt en konvention (nr 166) och en
rekommendation (nr 174) om sjömäns hemresa. Genom prop. 1988/89:122
förelade regeringen i enlighet med ILO:s stadga riksdagen de vid
konferensen antagna instrumenten. I fråga om konventionerna nr 165 och
166 föreslogs därvid inte ratifikation. I den delen anförde jag följande
i propositionen:
''ILO-kommitténs yttranden och den remissbehandling som har föregått
kommitténs ställningstaganden ger vid handen att kraven i konventionerna
nr 165 och 166 i flera väsentliga hänseenden avviker från den ordning
som gäller i Sverige. En svensk ratifikation av konventionerna är därför
inte möjlig utan ändringar i lagstiftningen, främst sjömanslagen. Dessa
ändringar är enligt min mening så omfattande att de bör göras först
efter en samlad översyn av sjömanslagen. En sådan översyn är påkallad
också av andra skäl, bl.a. framställningar om ändring av lagens
reglering av de fall då en sjöman inte vill följa med ett fartyg som är
destinerat till en krigsriskzon. Jag har för avsikt att ta initiativ
till att en översyn av sjömanslagen kommer till stånd i lämplig form.
För att få ett fullständigt underlag för ett ställningstagande till ett
svenskt tillträde till konventionerna, som av arbetsmarknadens parter
bedömts som önskvärt, bör vid denna översyn även de ratifikationshinder
och frågor övervägas som i övrigt hänför sig till här ifrågavarande
konventioner, liksom också innehållet i rekommendationen nr 174.''
Regeringen anslöt sig till mina överväganden. Propositionen har nyligen
godkänts av riksdagen.
Avmönstring vid krigsrisk
De framställningar om ändring av sjömanslagen som åsyftas i det
föregående är framställningar från dels Svenska maskinbefälsförbundet,
dels Nordisk fartygsbefälskongress och Nordiska
maskinbefälsfederationen. I båda framställningarna krävs en sådan
ändring av lagen att sjömän på fartyg som är destinerade till ett
krigsriskområde får rätt att mönstra av utan att mista sin anställning.
Enligt 9 § sjömanslagen har en sjöman, som inte godtar att följa med
fartyget till ett krigsriskområde, endast rätt att bli fri från
anställningen.
Minimiålder för fartygsarbete
I prop. 1989/90:60 föreslås att Sverige ratificerar ILO-konventionen (nr
138) om minimiålder för tillträde till arbete. För att göra
ratifikationen möjlig föreslås samtidigt vissa ändringar i
arbetsmiljölagen (1977:1160) och fartygssäkerhetslagen (1988:49). Genom
sistnämnda ändringar görs samma minimiåldersregel som nu gäller för
arbetstagare enligt 45 § sjömanslagen tillämplig även på arbete i
yrkesmässig verksamhet som utförs av minderåriga utan att de är
anställda. Anledningen till att den nya bestämmelsen föreslås bli
placerad i fartygssäkerhetslagen är enligt propositionen att det med
hänsyn till bl.a. en förestående översyn av sjömanslagen för närvarande
inte är lämpligt att göra systemändringar i sjömanslagen, som ju i
princip endast reglerar arbetstagares förhållanden. Den föreslagna
bestämmelsen innehåller också en undantagsregel varigenom lätt
fartygsarbete i begränsad utsträckning tillåts för minderåriga som inte
är anställda och som har fyllt 13 år. Denna undantagsregel, som
utformats med nya 5 kap. 2 § andra stycket arbetsmiljölagen som förebild
och med hänsyn till bl.a. förhållandena inom yrkesfisket, saknar
motsvarighet i sjömanslagen (45 §).
Sjömanslagen och annan lagstiftning
I sjömanslagen (45 § andra stycket) föreskrivs med avseende på
anställda, att en minderårig får användas i fartygsarbete som eldare
endast om sjöfartsverket medger det. Fartygssäkerhetslagen innehåller en
bestämmelse om att befälhavaren skall se till att minderåriga inte
anlitas till farliga arbeten (7 kap. 3 §). Den senare regeln gäller även
då en minderårig utför arbete utan att vara anställd. Regeln är endast
en av ett stort antal bestämmelser i fartygssäkerhetslagen som reglerar
arbetsmiljön ombord.
Förutom sjömanslagen och fartygssäkerhetslagen innehåller också
mönstringlagen (1983:929) bestämmelser om sjömäns förhållanden i
befattningar ombord. Sålunda ges i mönstringslagen regler om bl.a.
kraven på sjömannen i fråga om hälsotillstånd och läkarundersökning som
förutsättning för tjänstgöring ombord. Också sjömanslagen innehåller
bestämmelser om läkarundersökning av sjömän (36 §).
I sjömanslagen finns ett flertal bestämmelser som förutsätter en
medverkan av svensk utlandsmyndighet. Bestämmelserna återfinns i 19, 26,
33, 54, 55 och 57 §§. Det kan ifrågasättas om inte dessa bestämmelser
eller några av dem kan undvaras för framtiden. Ett ställningstagande
härvidlag är av betydelse också för utformningen av författningarna om
handläggningen av sjöfartsärenden vid utrikesrepresentationen.
Uppdraget
En samlad översyn av sjömanslagen bör enligt min mening nu komma till
stånd. Översynen bör utföras av en särskild utredare. Översynen skall ha
till syfte att ge underlag för en modernisering av bestämmelserna i
lagen med hänsyn till den utveckling som sjöfarten och den
arbetsrättsliga lagstiftningen har undergått. Därvid bör utredaren
överväga inte bara innehållet i bestämmelserna, utan också frågan om det
skulle vara ändamålsenligt att i en enda lag sammanföra sådana
bestämmelser som rör sjömäns tjänstgöringsförhållanden ombord och som nu
är upptagna i olika lagar, såsom sjömanslagen, mönstringslagen och
fartygssäkerhetslagen.
Utredaren skall särskilt överväga den rättsliga regleringen i fråga om
sjömäns anställningsförhållanden i fall då fartyget är destinerat till
en krigsriskzon. Utredaren bör vidare överväga om det inom sjöfarten
finns behov också i anställningsförhållanden av en undantagsregel för
lätt arbete som utförs av minderåriga som har fyllt 13 år.
Utredaren bör också överväga i vilken utsträckning de regler som
föreslås bör bli tillämpliga på offentliganställda sjömän. I detta
sammanhang bör samråd ske med den särskilde utredare som har tillkallats
för att göra en översyn av lagstiftningen om offentlig anställning (dir.
1989:50).
Vidare bör frågan om överklagande av en myndighets beslut på det område
som avses med översynen övervägas av utredaren. Därvid bör intresset att
befria regeringen från så många förvaltningsärenden som möjligt
uppmärksammas särskilt.
Utredaren bör vara oförhindrad att föreslå alla de ändringar i
lagstiftningen om sjömäns tjänstgöringsförhållanden ombord som anses
kunna tjäna ändamålet att modernisera och förenkla reglerna.
Utgångspunkten bör därvid vara att reglerna i fartygssäkerhetslagen om
arbetsmiljön ombord på fartyg behålls i huvudsak oförändrade. En
utgångspunkt för utredarens arbete bör också vara innehållet i den
lagstiftning på förevarande område som finns i Danmark, Finland och
Norge.
Ett annat syfte med översynen skall, som jag förutskickade i prop.
1988/89:122, vara att ta fram ett fullständigt underlag för ett
ställningstagande till frågan om Sverige bör tillträda
ILO-konventionerna nr 165 och 166. I det sammanhanget bör samtliga
ratifikationshinder och frågor övervägas som hänför sig till dessa
konventioner, liksom också innehållet i ILO-rekommendationen nr 174.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och organisationer.
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående dels utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5), dels beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Utredaren bör redovisa sina förslag senast den 31 december 1990.
Hemställan
På grund av vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen bemyndigar
chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att se över sjömanslagen och anslutande
lagstiftning och att lägga fram ett fullständigt underlag för ett
ställningstagande till ILO-konventionerna nr 165 och 166, samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att utredningskostnaderna
skall belasta sjätte huvudtitelns anslag A 2 Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)