Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av arbetslivsforskningens organisation, Dir. 1989:59
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1989-11-16
Dir. 1989:59
Beslut vid regeringssammanträde 1989-11-16
Chefen för arbetsmarknadsdepartementet, statsrådet Thalén anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att lämna förslag
till hur arbetslivsforskningen skall bedrivas och vara organiserad.
Utgångspunkten för arbetet är att de övergripande målen för detta
forskningsområde behålls liksom de finansiella ramarna.
Arbetslivsforskningens mål och medel
Arbetslivsforskning är sektorsforskning. Sektorsforskning kan omfatta
allt från grundforskning till utvecklingsarbete. Denna forskning skall
ge underlag för formulering av målen inom en samhällssektor, den skall
identifiera och analysera alternativa vägar och metoder. Vidare kan
sektorsforskning inriktas på att analysera effekter och konsekvenser av
redan fattade beslut, t.ex. reformer inom olika samhällssektorer.
Sektorsforskning finansieras med medel från särskilda anslag eller
anslagsposter, fonder, m.m. knutna till en viss samhällssektor och med
syfte att stimulera forskning och utvecklingsarbete som främjar
utvecklingen inom sektorn.
I det nuvarande arbetsmarknadsläget har kopplingen mellan arbetsliv,
arbetsmarknad och ekonomi blivit allt mer tydlig. Ett gott arbetsliv
innebär en arbetsorganisation där människor har inflytande och utvecklas
i sitt arbete och där arbetsskadorna minimeras. Det goda arbetet är inte
enbart förknippat med ett demokratiskt förhållningssätt utan medför
också stora sociala och ekonomiska fördelar. En samtidig utveckling av
arbetsorganisation och arbetsmiljö är en förutsättning för att
underlätta teknisk och industriell utveckling. Arbetslivsforskningen ger
grunden för sådan utveckling.
Det övergripande målet med arbetslivsforskningen är en ökad kunskap om
hur förbättrade arbetsformer och en förbättrad arbetsmiljö samt en ökad
demokratisering av arbetslivet kan förenas med en effektiv och
konkurrenskraftig verksamhet i näringsliv och offentlig förvaltning.
Arbetslivsforskningen skall dessutom bidra till att en systematisk
kunskap om arbetslivet utvecklas och utnyttjas. Vidare skall
arbetslivsforskningen beakta kvinnors och mäns olika villkor i
arbetslivet. Arbetslivsforskningens sektoriella karaktär innebär att den
skall bedrivas med hänsyn till de faktorer som påverkar arbetslivet, som
arbetsmarknad och ekonomi.
Arbetslivsforskningens institutioner
Arbetsmiljöfonden och andra finansieringsorgan
Arbetslivsforskningen byggdes ut mycket kraftigt under 1970-talet. Organ
inrättades för att finansiera eller bedriva forsknings- eller
utvecklingsarbete. Ett av dessa är arbetsmiljöfonden som inrättades år
1972 och som tillförs medel genom en särskild arbetsskyddsavgift enligt
lagen om socialavgifter (1981:691). Fonden, vars verksamhet regleras i
förordningen (1988:731) med instruktion för arbetsmiljöfonden, har till
uppgift att stödja bl.a. sådan forskning och utveckling samt utbildning
och information som kan motverka uppkomsten av arbetsskador eller i
övrigt bidra till en förbättrad arbetsmiljö. Vidare skall den stödja
forskning och utveckling samt utbildning och information beträffande
medbestämmande i arbetslivet. Fonden skall också stödja
arbetstagarorganisationernas forskningsinitierande verksamhet.
Arbetslivsforskning stöds dock även av en rad andra medelsbeviljande
organ som styrelsen för teknisk utveckling och forskningsrådsnämnden.
Denna del av arbetslivsforskningen ligger dock utanför detta uppdrag.
Arbetslivscentrum
I samband med genomförandet av olika arbetsrättsliga reformer inrättades
arbetslivscentrum år 1976. Verksamheten regleras i förordningen
(1988:1138) med instruktion för arbetslivscentrum. Arbetslivscentrums
uppgift är att bedriva och främja tvärvetenskapligt forsknings- och
utvecklingsarbete som rör individer och grupper i arbetslivet,
relationerna mellan arbetsmarknadens parter, frågor om inflytande i
arbetslivet och om arbetsorganisation. Arbetslivscentrums verksamhet
finansieras med medel från arbetsmiljöfonden.
Arbetsmiljöinstitutet
Arbetsmiljöinstitutet inrättades som ett självständigt forskningsorgan
år 1987 genom att forskningsavdelningen på arbetarskyddsstyrelsen bröts
ut ur styrelsen och blev en egen myndighet. Institutets uppgifter är
enligt förordningen (1988:732) med instruktion för arbetsmiljöinstitutet
att bedriva och främja forskning, utbildning och dokumentation inom
arbetsmiljöområdet i syfte att förbättra arbetsmiljön. Ca en tredjedel
av institutets forskning finansieras med medel från arbetsmiljöfonden.
Forskning som är särskilt inriktad mot arbetslivsfrågor bedrivs dessutom
vid landets universitet och högskolor. De yrkesmedicinska klinikerna och
branschforskningsorgan som Institutet för verkstadsteknisk forskning.
Bygghälsan, m.fl. bedriver också arbetsvetenskaplig forskning.
Tidigare utredningar
På uppdrag av regeringen har riksrevisionsverket(RRV) granskat
verksamheten vid arbetslivscentrum. RRV:s rapport(Dnr 1986:393)
Arbetslivscentrum innehöll ett antal förslag till åtgärder för att skapa
en bättre forskningsmiljö. Rapporten har remissbehandlats och flera
remissinstanser liksom arbetslivscentrums styrelse ansåg att
arbetslivscentrums roll måste beaktas i en översyn av
arbetslivsforskningen.
En granskningskommitté som tillsattes av arbetslivscentrums
vetenskapliga råd utförde år 1987 en systematisk utvärdering av centrums
verksamhet, inkl. dess vetenskapliga produktion. Kommittén kom bl.a.
fram till att ett utvidgat samarbete till universiteten behövs för att
bygga upp en forskargemenskap för framtiden. Vidare föreslog kommittén
att samarbetet med arbetsmarknadens parter borde stärkas liksom
förbindelserna med andra institutioner inom arbetslivsforskningen.
Arbetslivscentrum har på regeringens uppdrag redovisat ett förslag till
den framtida inriktningen av verksamheten.
Uppdraget
I 1987 års forskningsproposition(1986/87:80) anmälde föredragande
statsrådet att hon sedan remissbehandlingen avslutats avsåg att överväga
de förslag beträffande arbetslivscentrum som RRV redovisat i ovan nämnda
rapport. Först därefter avsåg hon att ta ställning till om det kan
finnas skäl att vidta ytterligare åtgärder beträffande organisationen av
forskningen inom arbetslivsområdet. Jag föreslår nu att detta görs i ett
sammanhang.
Utredaren bör därvid inleda sitt arbete med att kartlägga
arbetslivsforskningens omfattning och inriktning samt finansiering.
Utifrån denna kartläggning skall utredaren föreslå hur denna forskning
bör bedrivas och organiseras så att tillgängliga resurser utnyttjas på
effektivast möjliga sätt och att en hög forskningskvalitet nås.
Utredaren skall presentera alternativa organisationsförslag.
Arbetslivscentrums roll i arbetslivsforskningen och dess verksamhet samt
organisation skall mot bakgrund av redovisade granskningsrapporter
särskilt noggrant belysas och därvid skall hänsyn tas till den speciella
karaktär verksamheten har.
En oförändrad resurstilldelning till arbetslivsforskningen skall vara
utgångspunkten för hela utredningsarbetet.
Ramar för utredningens arbete
Utredaren bör bedriva sitt arbete i nära kontakt med
arbetslivsforskningens olika institutioner och arbetsmarknadens parter.
För utredningen skall direktiven (dir 1984:5) till samtliga kommittéer
och särskilda utredare gälla angående utredningens förslag och
konsekvenser samt vad regeringen har föreskrivit om beaktande av
EG-aspekten (dir 1988:43).
Uppdraget skall redovisas senast den 30 maj 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för arbetsmarknadsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av
kommittéförordningen(1976:119) -- med uppdrag att utreda
arbetslivsforskningens organisation,
att besluta om sakkunniga, referensgrupper, experter, sekreterare och
annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tionde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)