Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av förarutbildningen och författningarna rörande körkort m.m., Dir. 1989:55
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1989-11-02
Dir. 1989:55
Beslut vid regeringssammanträde 1989-11-02.
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Georg Andersson,
anför.
Mitt förslag
En kommitté med parlamentarisk sammansättning skall tillkallas för att
se över dels förarutbildningen och därmed sammanhängande frågor, dels
vissa frågor om körkortsbehörigheterna och återkallelser av körkort.
Kommittén skall också göra en i huvudsak lagteknisk översyn av
körkortsförfattningarna. Vidare skall kommittén undersöka om
fordonsförsäkringarnas roll i trafiksäkerhetsarbetet kan ökas.
Uppdraget bör vara slutfört senast den 1 maj 1991.
Nuvarande förhållanden
Körkortsförfattningar m.m.
Gällande bestämmelser om körkort och traktorkort finns huvudsakligen i
körkortslagen (1977:477), körkortsförordningen (1977:722) och
förordningen (1981:96) om godkännande och utbyte av utländska körkort.
Vidare har bl.a. trafiksäkerhetsverket och socialstyrelsen med stöd av
dessa författningar utfärdat kompletterande föreskrifter om körkort.
I bestämmelserna regleras bl.a. behörigheten att föra fordon,
förarutbildningen, körkortsregistreringen samt godkännande och utbyte av
utländska körkort.
Trafiksäkerhetsverket är central körkortsmyndighet och länsstyrelserna
är regionala körkortsmyndigheter. Trafiksäkerhetsverket utfärdar körkort
och för körkortsregistret genom automatisk databehandling. Verket svarar
också för det system- och programmeringsarbete som behövs.
Länsstyrelsen prövar frågor om bl.a. meddelande av körkortstillstånd och
utbyte av utländska körkort. På länsstyrelsen är även de allmänna
ombuden i körkortsmål placerade.
Länsrätten är första instans i mål om återkallelse av körkort och
körkortstillstånd.
Förarutbildning m.m.
För att få ett körkort krävs ett körkortstillstånd och ett godkänt
förarprov. Förarprovet består av teoriprov och körprov. Vid förarprov
för körkort med behörigheterna A (motorcykel) och B (b l.a. personbil)
skall sökanden visa upp ett bevis om förarutbildning som skall vara
utfärdat av den som har gett utbildningen. Vid förarprov för
behörigheten B skall även ett intyg om genomgången utbildning på halt
underlag visas upp.
Något krav på att förarutbildningen skall ske i trafikskola finns inte.
Utbildningen på halt underlag skall dock genomföras på en bana som
godkänts av trafiksäkerhetsverket.
Trafiksäkerhetsverket förrättar förarprov. Även vissa befattningshavare
vid försvarsmakten och vissa lärare inom gymnasieskolan samt i vissa
fall AMU-myndigheter får förrätta förarprov.
Trafiksäkerhetsverket ger också tillstånd till att driva trafikskola och
godkänner befattningshavarna där. Utbildningen av trafiklärare bedrivs i
gymnasieskolan medan det numera för godkännande som utbildningsledare
krävs högskoleutbildning. Verket utövar tillsyn över trafikskolorna.
Frivillig fortbildning av olika slag erbjuds i dag av flera
motororganisationer. Även NTF bedriver fortbildning t.ex. för
motorcyklister genom s.k. avrostningskurser inför varje ny säsong.
Körkortsbehörigheterna
Behörigheten att föra körkortspliktigt fordon anges på följande sätt i
ett körkort. Behörigheten A avser motorcyklar, B personbilar, lätta
lastbilar, lätta släpfordon och terrängvagn, C tunga lastbilar och lätta
släpfordon, D bussar och E släpfordon oavsett antal och vikt. Denna
indelning grundas på internationella överenskommelser.
Den som erhållit ett körkort behåller sin behörighet livet ut såvida
inte körkortet återkallas eller blir ogiltigt på grund av underlåten
förnyelse i vissa fall. Några krav på omprov eller medicinsk
undersökning vid en viss uppnådd ålder finns inte. Från och med den 1
januari 1990 införs dock ett system med körkort på prov för nyblivna
körkortshavare. Det innebär följande. Den som inom två år, från det att
han eller hon godkänts vid körkortsprovet, får sitt körkort återkallat
på grund av regelöverträdelser får alltid avlägga ett nytt förarprov för
att återfå körkortet.
Körkortsingripanden
Det primära körkortsingripandet är återkallelse av körkortet enligt 16 §
körkortslagen. Om återkallelsen grundas på brottslig gärning eller
opålitlighet i nykterhetshänseende, bestäms en spärrtid -- den tid under
vilken körkort inte får lämnas ut -- på lägst en månad och högst tre år.
I stället för återkallelse kan varning meddelas i vissa fall.
För att man skall återfå ett återkallat körkort krävs som huvudregel ett
körkortstillstånd och ett godkänt förarprov. Vid korta spärrtider kan
dock körkortet återfås utan ytterligare prövning när spärrtiden löpt ut.
Utländska körkort
Internationella överenskommelser om körkort finns i den år 1949
undertecknade konventionen rörande vägtrafik (Genèvekonventionen) och
den år 1968 inom FN:s ram träffade överenskommelsen angående vägtrafik
(Wienkonvention I). Genom konventionerna har de fördragsslutande
staterna förbundit sig att godta körkort som har utfärdats i en annan
fördragsslutande stat. Vid sidan av konventionerna finns vissa
bilaterala överenskommelser mellan Sverige och andra länder, i första
hand de nordiska länderna.
De svenska föreskrifterna i ämnet, förordningen (1981:96) om godkännande
och utbyte av utländska körkort, har utformats med beaktande av
överenskommelserna. De gäller dock alla innehavare av utländska körkort
och således inte enbart de från fördragsslutande stater. Ett utländskt
körkort gäller därför i Sverige i enlighet med sitt innehåll, dock
endast under ett år räknat från kyrkobokföringen, och kan bytas ut mot
ett svenskt körkort om innehavaren kyrkobokförs här i landet. När det
gäller icke-nordiska körkort kan dock utbyte ske endast till körkort med
behörigheten B.
Pågående arbeten
Statens väg- och trafikinstitut (VTI) undersöker för närvarande effekten
av en integrerad utbildning i trafikskola och privatutbildning.
Undersökningen är fyraårig och resultatet förväntas föreligga våren
1991. VTI har valt ut tre grupper av körkortsaspiranter, nämligen de som
enbart gått i trafikskola, de som fullgjort vissa moment i trafikskola
och därutöver utbildat sig utanför trafikskolan samt de som utbildat sig
helt och hållet utanför trafikskolan.
De nyblivna körkortshavarna följs sedan under en tvåårsperiod då deras
inblandning i olyckor registreras.
VTI har också påbörjat ett långsiktigt FoU-program för halkutbildning. I
programmet ingår bl.a. att undersöka effekterna av halkutbildning och
utformningen av halkbanorna. Projektet beräknas vara slutfört år 1993.
Fordonsförsäkringar
Fordonsförsäkringarna är i huvudsak av två slag, nämligen den
obligatoriska trafikförsäkringen och den frivilliga
vagnskadeförsäkringen. Trafikförsäkringen och ersättningen från den
regleras i trafikskadelagen (1975:1410) medan vagnskadeförsäkringen
följer allmänna regler på försäkringsområdet. Premierna för
försäkringarna grundas på vilken typ och modell av fordon det rör sig
om, årlig körsträcka, vilken kategori fordonsägaren tillhör,
självriskens storlek m.m. Till fordonsägare som varit skadefria under
ett visst antal år i följd lämnar försäkringsbolagen bonus i form av
rabatt på premien. Rabatter kan också förekomma på andra grunder.
Problem
Förarutbildning m.m.
Dagens förarutbildning -- för innehav av körkort med viss behörighet --
bygger i allt väsentligt på regeringens proposition 1967:55 angående
inrättande av statens trafiksäkerhetsverk, m.m. Propositionen behandlar
också frågor om körkort och trafikutbildning.
Den 1 januari 1989 fanns drygt 5 miljoner körkortshavare. Under de
närmaste åren tillkommer årligen ca 90 000 nyblivna körkortshavare under
21 år. Trafiken har under åren 1985--1988 ökat med ca 5 % per år och
fortsätter att öka. Riksdagens mål från år 1982 om att antalet dödade
och skadade i trafiken fortlöpande skall minskas har inte uppfyllts.
Trafikolyckors uppkomst kan förklaras med att de beror på föraren,
fordonet eller vägmiljön. De har naturligtvis också sin orsak i
kombinationer av dessa faktorer. Undersökningar utifrån denna modell,
som gjorts inom den europeiska transportministerkonferensen (CEMT),
anger att föraren i upp mot 65 % av samtliga olyckor ensam varit orsak
till olyckorna. I kombination med brister i vägmiljön ökas förarens
andel till ca 90 %.
I dag underkänns vid körprovet ca 30 % av dem som anmälts till förarprov
av en trafikskola. Av övriga underkänns ca 50 %.
Förarutbildningen har under de gångna åren varit föremål för en rad
utredningar och förslag till reformer. Senast har förslag till
förändringar av utbildningens innehåll och genomförande lagts fram av en
särskild utredare av problem och åtgärder beträffande nyblivna
personbilsförare och av trafiksäkerhetsverket inför arbetet med den
trafikpolitiska propositionen (1987/88:50) Trafikpolitiken inför
90-talet. Förslagen bygger på att förarutbildningen skall ske i flera
skeden. Förslagen ledde bl.a. till beslut om att införa ett provisoriskt
körkort.
För att riksdagens trafiksäkerhetsmål skall kunna uppnås är det
angeläget att utröna om förarutbildningen kan förbättras ytterligare så
att personskadeolyckorna minskar.
Den fortbildning som flera frivilliga motororganisationer erbjuder har
svårt att locka till sig intresserade. Vidare finns det finansiella
svårigheter att anordna fortbildning.
Frågor rörande körkortsbehörigheten
Som nämnts varar körkortbehörigheten i princip livet ut. Detta
förhållande bygger på tanken att den som en gång tagit körkort med viss
behörighet också kommer att köra fordon av det slag som behörigheten
avser med en viss regelbundenhet och därmed upprätthålla sin körförmåga.
Det kan emellertid ifrågasättas om detta antagande gäller generellt för
dem som har körkort med behörigheterna C, D, CE och DE, dvs. för tunga
lastbilar, bussar och tunga släpfordon kopplade till dessa. Det är här
oftast fråga om personer som tagit körkort med dessa behörigheter för
att kunna arbeta som yrkeschaufförer. Om vederbörande lämnar yrket och
inte på annat sätt får någon träning i att köra sådana fordon som de
nämnda behörigheterna avser, torde körförmågan med tiden avta. Det
förekommer också att behörigheterna förvärvas under t.ex. militär
tjänstgöring eller under studietiden utan tanke på yrkesverksamhet inom
branschen.
De fordon det här gäller kräver åtskilligt mer av föraren än vad t.ex.
vanliga personbilar gör. Den tekniska utvecklingen gör vidare att det på
ett modernt tungt fordon kan krävas en annan körteknik än den som
körkortshavaren en gång förvärvade. Det kan i sammanhanget nämnas att
det inom flyget krävs viss årlig flygtid för att innehvaren skall få
behålla sitt flygcertifikat.
Det finns därför enligt min mening skäl att överväga om C-, D- och
E-behörigheterna i fortsättningen bör gälla under obegränsad tid utan
krav på regelbunden körträning eller återkommande körprov på de fordon
som behörigheten avser.
Tankar på att mer allmänt införa återkommande prov eller tester för
rätten att behålla körkortet har avvisats vid flera tidigare tillfällen
då frågan kommit upp, främst med hänvisning till de kraftigt ökade
ekonomiska och personella resurser som då skulle krävas. Det är
emellertid ovedersägligt att reaktionsförmågan och andra för bilkörning
betydelsefulla funktioner avtar med stigande ålder, låt vara med stora
individuella variationer i tiden. Funktionsnedsättningarna kommer som
regel inte plötsligt utan under en längre tid, vilket gör att de kanske
inte märks så mycket i den dagliga tillvaron.
Det är troligt att sådana naturliga åldersförändringar till betydande
del kompenseras genom större erfarenhet. Äldre bilförare är emellertid
överrepresenterade vid vissa typer av olyckor, t.ex. vid olyckor i
samband med vänstersväng, brott mot stopp- och väjningsplikt samt
rödljuskörning i dagsljus.
Med tanke på den betydande ökning av vägtrafiken som ägt rum under
senare år och det ökande antalet äldre körkortshavare bör saken tas upp
på nytt. Vad som därvid skulle kunna bli aktuellt är att efter en viss
ålder införa krav på någon form av återkommande test, som kan ge besked
huruvida en förare har sådana funktionsnedsättningar att körförmågan
allvarligt påverkas och som inte kan kompenseras med hjälpmedel. En
svårighet är givetvis att fastställa en generell åldersgräns, eftersom
de individuella variationerna är så stora. Att lång tid förflutit från
det man avlagt förarprov kan påkalla att prov i någon form eller
fortbildning kommer till stånd.
Uppdelning inom behörigheterna
De nuvarande behörigheterna gäller alla fordon av den typ som täcks av
behörigheten. Ett körkort av kategorin CE ger sålunda behörighet att
köra såväl en 5-tons lastbil som ett lastbilsekipage på 50 ton. Ett
D-körkort ger behörighet att köra såväl en liten buss som en stor
ledbuss eller dubbeldäckare, trots att helt andra krav måste ställas i
fråga om de senare fordonen. Med den utveckling som fortlöpande sker på
fordonssidan kommer nya fordon på marknaden som visserligen täcks av
körkortskategorierna, men som har andra egenskaper och kanske kräver en
speciell utbildning för just de fordonen.
Det sagda talar för att en möjlighet till uppdelning inom de nuvarande
behörigheterna bör övervägas. För dem som inte behöver lära sig köra
t.ex. de största fordon en inom behörigheten skulle man kunna tänka sig
en begränsning av utbildningen och därmed även av behörigheten till att
avse vissa fordon inom behörigheten. I praktiken har en sådan uppdelning
redan skett såvitt gäller A-behörigheten, dvs. motorcykel. I vissa andra
länder förekommer eller övervägs underavdelningar inom de nuvarande
körkortsklasserna. Frågan är också aktuell i samband med den pågående
revisionen av Wienkonvention I.
Körkortsingripanden
Under år 1988 återkallades 29 350 körkort, vilket var en ökning med
4 100 jämfört med år 1987 och med 10 900 jämfört med år 1986. Ökningen
hänför sig nästan uteslutande till återkallelser enligt 16 § 4
körkortslagen, dvs. körkortshavaren har gjort sig skyldig till brott mot
en från trafiksäkerhetssynpunkt väsentlig regel, vanligtvis
hastighetsöverträdelse. I dessa fall bestäms spärrtiden oftast till en,
två eller tre månader och endast i mycket få fall till sex månader eller
mer.
Körkortslagens regler om återkallelse och spärrtider bygger i huvudsak
på de riktlinjer som antogs av riksdagen på grundval av regeringens
proposition (1975/76:155) om vissa körkortsfrågor (jfr prop. 1976/77:113
om körkortslag). Den nya lagstiftningen innebar bl.a. att minimitiden
för körkortsspärren vid återkallelser bestämdes till en månad från att
tidigare ha varit ett år eller, vid synnerliga skäl, tre månader.
Departementschefen framhöll emellertid att en så kort spärrtid som en
månad borde höra till undantagen och att en förkortning av minimitiden
inte fick tas till intäkt för en allmän sänkning av spärrtiderna vid
mindre svåra trafikbrott (prop. 1975/76:155 s. 99).
I samband med tillkomsten av nuvarande körkortslag framhölls att den
trafiksäkerhetsmässiga effekten av korta återkallelsetider kan
ifrågasättas, bl.a. med hänsyn till att körkortet i dessa fall
återlämnas utan krav på körkortstillstånd eller förarprov. På sikt kan
korta spärrtider också medföra risker för att respekten för
körkortsingripandena undergrävs. Å andra sidan bör det beaktas att
körkortsingripandena många gånger kan få betydande sociala konsekvenser
för den enskilde. Korta körkortsåterkallelser har också i praktiken
kommit att fungera och av allmänheten uppfattas som ett ingripande som
ligger brottspåföljderna nära (jfr prop. 1988/89:134 s. 18 f.). Detta
gör att det i sammanhanget också är viktigt att beakta
proportionalitetshänsyn.
Körkortsförfattningarna
Körkortslagen och körkortsförordningen innehåller en stor mängd regler
beträffande dels frågor av central betydelse såsom utbildning, prov,
förarbehörighet och återkallelse, dels frågor av administrativ karaktär
samt registerrutiner. Författningarna har ändrats och kompletterats i
sådan omfattning att regelverket blivit svårtillgängligt och därmed
också givit upphov till tilllämpningsproblem. Det gäller exempelvis
begreppet körkort som i vissa fall har betydelsen av behörighet att föra
fordon och i andra fall betydelsen av dokumentet körkortet.
Utländska körkort
Utbyte av ett utländskt körkort mot ett svenskt förutsätter att sökanden
är kyrkobokförd i Sverige, att han eller hon uppfyller kraven för
meddelande av körkortstillstånd och att det utländska körkortet är
giltigt. Frågan prövas av länsstyrelsen. Trafiksäkerhetsverket har
möjlighet att medge undantag från förordningens bestämmelser om det
finns synnerliga skäl. Länsstyrelserna har i många fall svårigheter att
avgöra om det körkort som åberopas är giltigt, antingen därför att
tveksamhet uppkommer huruvida körkortet fortfarande gäller i
utfärdandelandet eller därför att det finns skäl att ifrågasätta
handlingens äkthet. För att skapa klarhet krävs ofta resurskrävande
utredningar och äkthetsanalyser ävensom skriftväxling med utländska
myndigheter. Att inhämta uppgifter från utfärdandelandet är inte alltid
möjligt, exempelvis om sökanden är politisk flykting. För
länsstyrelserna och för statens kriminaltekniska laboratorium innebär
detta en stor arbetsbörda som kräver omfattande resurser.
Trafiksäkerhetsverket mottog verksamhetsåret 1988/89 närmare 1 200
dispensansökningar. Flertalet ärenden avsåg dispens från
kyrkobokföringstiden, dvs. sökanden har inte ansökt om utbyte inom ett
år från kyrkobokföringen eller har varit kyrkobokförd i Sverige utan
avbrott. Dispensärendena tar betydande resurser i anspråk.
Fordonsförsäkringens roll i trafiksäkerhetsarbetet
Fordonsförsäkringen som ett instrument i trafiksäkerhetsarbetet har
hittills beaktats i ganska liten utsträckning. Visserligen ger alla
försäkringsbolag bonus resp. rabatt på premierna för både
trafikförsäkring och vagnskadeförsäkring, beräknad efter antalet
skadefria år. En del bolag ger dessutom rabatter för viss
säkerhetsutrustning i fordonet. Den obligatoriska ungdomssjälvrisken är
ett annat instrument som kan tänkas bidra till en viss försiktighet i
trafiken.
Det är emellertid osäkert i vilken grad olika bonus- och rabattsystem
verkligen påverkar förarnas dagliga beteende i trafiken. En sådan
påverkan måste rimligen förutsätta att varje förare känner till vad en
bonusförlust ekonomiskt innebär, något som mera sällan är fallet, och
att det belopp som förloras upplevs som någorlunda kännbart. När det
gäller vagnskadeförsäkringen kan erinras om att många bilar i dag säljs
med en sådan försäkring inbakad i priset. Den typen av försäkring ger
alltså inte något incitament till ett skadefritt körsätt.
Vid sidan av bonussystemet finns det emellertid en del åtgärder med
avseende på fordonsförsäkringarna som skulle kunna övervägas. Det
förekommer på sina håll utomlands, bl.a. i USA, att trafikbrott
avspeglas i försäkringspremierna utan att försäkringen har tagits i
anspråk, t.ex. vid trafiknykterhetsbrott, hastighetsöverträdelser och
andra liknande överträdelser. Även för svensk del skulle ett sådant
system kunna övervägas.
Återkravsrätten är en annan faktor som skulle kunna påverka
trafikbeteendet. I princip finns återkravsrätt endast om
försäkringstagaren orsakat skadan uppsåtligen eller av grov vårdslöshet
eller vid vårdslöshet i samband med trafiknykterhetsbrott. Det kan
ifrågasättas om inte en utvidgad återkravsrätt skulle vara av värde för
trafiksäkerheten. Ytterligare uppslag som är värda att undersöka
effekterna av, är att knyta fordonsförsäkringen till körkortshavaren
eller att försäkringen för fordonet gäller endast om en viss eller vissa
förare använder det. Vidare bör studeras om det är lämpligt med ett
system där premierna, från en låg premienivå, ökas allteftersom skador
uppkommer.
Utredningsuppdraget
Mot bakgrund av vad jag nu har anfört anser jag att en kommitté med
parlamentarisk sammansättning bör tillkallas med uppgift att se över
olika körkortsfrågor.
Kommittén skall analysera för- och nackdelarna med dagens
förarutbildning för innehav av körkort med viss behörighet och undersöka
i vad mån utbildningen kan förbättras. Därvid bör särskilt övervägas om
det är lämpligt att införa fler obligatoriska moment i utbildningen,
exempelvis mörkerkörning eller körning i simulator. Kommittén bör i
sammanhanget följa VTI:s undersökning om integrerad förarutbildning och
föreslå de åtgärder som detta kan föranleda. Vidare bör förarprovets
styrande inverkan på utbildningen analyseras.
Kommittén skall vidare överväga om den nuvarande organisationen för
förrättande av förarprov är den mest lämpliga eller om andra lösningar
skulle vara att föredra.
Det riskmoment som de nyblivna körkortshavarna utgör i trafiken skall
särskilt uppmärksammas. Kommittén bör föreslå de åtgärder som är
motiverade för att begränsa detta riskmoment. Därvid bör kommittén följa
introduktionen av det s.k. provisoriska körkort som införs från den 1
januari 1990. Kommittén bör bl.a. belysa om det är lämpligt att införa
krav på en s.k. nybörjarskylt för nyblivna förare. Möjligheterna till
fortbildning bör också belysas. Vidare bör kommittén behandlade
erfarenheter från olika system som finns bl.a. i Europa, USA och
Australien. Jag tänker på de system som huvudsakligen syftar till att ge
de nyblivna förarna längre erfarenhet i bilkörningen under kontrollerade
former innan de släpps ut i trafiken på egen hand.
Kommittén skall överväga om det finns skäl att införa krav på körprov,
anställning som yrkeschaufför eller på annat sätt dokumenterad körvana
för rätten att efter ett visst antal år få behålla
körkortsbehörigheterna C, D och E. I fråga om alla behörigheterna bör
vidare undersökas om det kan vara lämpligt att kräva återkommande tester
efter det att körkortshavaren har uppnått en viss ålder eller om någon
form av prov eller fortbildning behövs efter det att lång tid har
förflutit sedan förarprov avlades. Kommittén skall också överväga om det
finns skäl att införa en möjlighet till uppdelning av de nuvarande
behörigheterna i underavdelningar med motsvarande begränsning av
fordonsslagen.
När det gäller körkortsingripanden skall kommittén överväga om det
nuvarande reaktionssystemet är lämpligt eller om det finns anledning att
ändra på detta. Därvid bör kommittén bl.a. överväga om de nuvarande
spärrtiderna bör ändras. Vidare bör kommittén undersöka om det finns
andra lämpliga sanktioner vid överträdelse av trafikregler eller när
körkortshavarens lämplighet som förare annars kan ifrågasättas. Särskilt
bör kommittén pröva förutsättningarna för att införa krav på att
körkortsåterkallelse regelmässigt skall föranleda nytt förarprov.
Vid sina överväganden bör kommittén lägga särskild vikt vid att reglerna
är enkla att tillämpa. Jag vill i sammanhanget nämna att chefen för
justitiedepartementet avser att senare i höst begära regeringens
bemyndigande att tillkalla en kommitté med uppdrag att utreda
domstolsväsendets framtida uppgifter, arbetssätt och organisation. Den
kommittén avses bl.a. få till uppgift att utreda om handläggningen av
mål om körkortsingripanden bör flyttas över till allmän domstol och att
undersöka om det går att åstadkomma en ordning enligt vilken ett
körkortsingripande kan föreläggas i samband med föreläggande av
ordningsbot eller strafföreläggande på grund av trafikbrott. De båda
kommittéerna bör utarbeta sina förslag i dessa delar efter samråd med
varandra.
Kommittén skall analysera de problem som nu finns i fråga om utbyte av
utländska körkort och föreslå de ändringar av nuvarande system som kan
behövas. Kommittén bör överväga om det för rätten till utbyte skall
krävas förarprov eller annat test, särskilt när det gäller körkort
utfärdade i länder med vilka Sverige inte har någon överenskommelse om
ömsesidigt erkännande av varandras körkort. Samtidigt bör övervägas
vilken grad av bevisning som bör krävas av sökanden vid tvivel om det
utländska körkortets äkthet eller giltighet. Frågorna om utbyte av
utländska körkort bör beredas skyndsamt och redovisas särskilt.
Kommittén skall vidare göra en lagteknisk översyn av
körkortsförfattningarna. Därvid är kommittén oförhindrad att även
föreslå sakliga ändringar, t.ex. i fråga om förutsättningarna för att
återfå körkort som inte har förnyats i rätt tid, dispensfrågor och
möjligheten att överklaga. Kommittén bör särskilt uppmärksamma de
möjligheter som bör finnas att befria regeringen från att pröva
överklaganden och andra förvaltningsärenden enligt de aktuella
författningarna. Ett exempel på en tänkbar delegering är att låta
trafiksäkerhetsverket fatta beslut i frågor om rätt för den som är
bosatt utomlands att övningsköra i Sverige och om utfärdande av
internationella körkort.
Slutligen skall kommittén undersöka om det är möjligt att öka
fordonsförsäkringarnas betydelse som instrument i trafiksäkerhetsarbetet
och lägga fram de förslag som undersökningen motiverar.
Kommittén är oförhindrad att ta upp även andra frågor som har anknytning
till dem som har nämnts i det föregående.
I sitt arbete skall kommittén i den utsträckning det kan ha betydelse
för ställningstagandena göra en internationell jämförelse såväl med
avseende på Norden som andra länder. Därvid bör också beaktas den
utveckling som kan förväntas inom den europeiska gemenskapen.
De ekonomiska konsekvenserna av föreslagna åtgärder skall belysas.
Utredningsuppdraget bör bedrivas i samarbete med de myndigheter och
organisationer som arbetar med eller berörs av trafiksäkerhetsfrågor.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 maj 1991.
Kommittén är oförhindrad att avge delbetänkanden.
Övriga frågor
Kommittén skall beakta vad som anförts i direktiven (dir. 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Beträffande frågor som berör förhållandet mellan staten som arbetsgivare
och anställda med statligt reglerade löner bör kommittén vid arbetets
påbörjande samt vidare under arbetets gång informera berörda
huvudorganisationer och i förekommande fall annan berörd central
arbetstagarorganisation med vilka staten har eller brukar ha avtal om
löner och andra anställningsvillkor samt bereda dem tillfälle att
framföra synpunkter.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst fem ledamöter med uppgift att utreda tidigare redovisade
körkortsfrågor m.m.,
att utse en av ledamöterna till ordförande, samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare samt annat biträde åt
utredningen.
Vidare hemställer jag att kostnaderna skall belasta sjätte huvudtitelns
anslag A 2. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)