Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om skatt på vissa spel, Dir. 1989:53
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1989-11-16
Dir. 1989:53
Beslut vid regeringssammanträde 1989-11-16
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Feldt, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att utreda skatten på de spel som
anordnas av AB Tipstjänst, Svenska penninglotteriet AB och AB Trav och
Galopp (ATG).
Bakgrund
Nuvarande regler
Rätten att anordna lotterier regleras i lotterilagen (1982:1011) och
lotteriförordningen (1982:1012).
Av lotterilagen följer att vadhållning i samband med hästtävlingar är
att anse som lotteri i lagens mening.
Enligt 4 § första stycket lotterilagen får lotteri om pengar eller
pengars värde inom landet inte utan särskilt tillstånd av regeringen
anordnas för allmänheten i andra fall eller på annat sätt än som anges i
lagen. Lagen innehåller inga särskilda bestämmelser om de lotterier som
anordnas av de statliga bolagen AB Tipstjänst och Svenska
Penninglotteriet AB och inte heller om den totalisatorvadhållning som
anordnas av AB Trav och Galopp (ATG). Av detta följer att det ankommer
på regeringen att pröva frågor om tillstånd för de lotterier och spel
som anordnas av bolagen. Regeringen har i tillstånden meddelat närmare
bestämmelser för bolagens lotterier och spel.
Skatt på spel som anordnas av Tipstjänst och Penninglotteriet tas ut
enligt lagen (1928:376) om skatt på lotterivinster. Skatten utgår med 30
% av vinstens värde inkl. skatten. Skatt skall dock inte betalas med
högre belopp än att det av vinsten återstår 100 kr. För insatsen i sådan
totalisatorvadhållning vid hästtävling som anordnas av ATG tas skatt ut
enligt lagen (1984:351) om totalisatorskatt med 11 % av de sammanlagda
insatserna upp till 3 150 milj.kr. och med 8 % på överstigande insatser.
De nuvarande bestämmelserna om skatteuttag gäller för
totalisatorvadhållning som sker före utgången av år 1989.
Lagbestämmelserna om lotterivinstskatten gäller tills vidare. Däremot
måste riksdagen under hösten 1989 besluta om uttaget av totalisatorskatt
efter utgången av år 1989. Staten och hästsportens organisationer har
den 9 oktober 1989 träffat avtal som bygger på ett visst uttag av
totalisatorskatt för år 1990. För att bli gällande skall avtalet
godkännas av regeringen. Vidare förutsätts att riksdagen fattar beslut
om totalisatorskatt som inte strider mot avtalsparternas
förutsättningar.
Spelbolagens omsättning, m.m.
Under år 1988 omsattes totalt 16,4 miljarder kronor på spel på den
svenska marknaden. För ca 80 % av detta belopp svarade Penninglotteriet
(2,8 miljarder kronor), Tipstjänst (5,1 miljarder kronor) och ATG (5,4
miljarder kronor). Resterande 20 % härrörde från roulettspel, bingospel
och övriga lotterier.
Som framgått fastställer regeringen vissa villkor för de spel som
anordnas av bolagen. För närvarande gäller följande villkor beträffande
vinstutdelningen.
Enligt Penninglotteriets tillstånd skall, efter avdrag för vinstskatt,
högst 49 % och lägst 45 % av insatserna betalas till lottköparna i form
av vinster. Under åren 1987 och 1988 utbetalades 49 %.
I Tipstjänsts tillstånd fastslås att av insatserna skall följande
återbetalas i form av vinster till spelarna:
--Stryktips, måltips 60 % av insatserna inkl. skatt
--Extratips, lotto(inkl. flax), joker 50 % av insatserna inkl. skatt
--Matchen,Toppen 70 % av insatserna exkl. skatt
--Lången 80 % av insatserna exkl.skatt
Eftersom Tipstjänsts spelformer inte medger fasta vinstplaner, varierar,
med gällande tillstånd och skatteregler, den del av omsättningen som
netto tillfaller spelarna vid tips, lotto och joker. Spelarnas andel i
Oddset (Matchen, Lången och Toppen) är dock konstant. För Lången gäller
att spel måste ske på minst tre matcher, vilket innebär att den faktiska
utdelningen till spelarna blir drygt 50 % av insatserna. Skattefriheten
för småvinster medför i kombination med avsaknaden av fasta vinstplaner
för vissa spelformer att omgångar med många småvinster ger lägre
skatteintäkter i procent av insatserna än omgångar med färre småvinster.
I tillståndet för ATG anges att av insatserna vid vadhållning skall som
vinster delas ut:
Spelform Vinstutdelning i
% av insatserna
V 65 65
V 5, G 5 65
Trio och Dubbeltrio 70
Kombination 80
Vinnare 80
Plats 80
Dagens Dubbel 75
I regeringens proposition (1983:180) om totalisatorskatt som antogs av
riksdagen under år 1984 framhölls att det är naturligt att se över
statens intäkter från spelverksamheten och att sträva efter att utjämna
villkoren för olika typer av jämförbara spelformer. I detta syfte
ändrades tillståndet för Tipstjänst så att spelarnas vinstandel brutto
höjdes från 50 till 60 % för att tillförsäkra fotbollstipset en bättre
konkurrenskraft i förhållande till V 65.
Det kan i detta sammanhang också nämnas att de tre spelbolagen är
frikallade från annan beskattning än för inkomst av fastighet (7 § 4
mom. andra stycket lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt).
Förändrad spelmarknad
Under de senaste åren har en förskjutning av spelmarknadens efterfrågan
skett till förmån för spel med högre vinstchans. Sålunda har lotterier,
lotto, tips och V 65 gått tillbaka medan spelformer som Oddset och
Dagens Dubbel har ökat kraftigt. Vad som orsakat denna utveckling är
inte klarlagt.
Ett problem är att den andel av omsättningen som bolagen får behålla
efter vinstutdelning och skatt för att bl.a. täcka sina fasta kostnader
varierar kraftigt mellan de olika spelformerna. Nedan ges några exempel
på detta.
Stryktips ca 40 %
Oddsetspel (Matchen) ca 3 %
V 65 ca 25 %
Dagens Dubbel ca 15 %
Vinnare och plats ca 10 %
Den ovan beskrivna förskjutningen av spelmarknadens efterfrågan i
riktning mot spel med hög vinstutdelning innebär således att
spelbolagens överskott mätt i procent av den totala omsättningen
tenderar att minska.
En för bolagen svårhanterbar effekt av detta är att en produktutveckling
och marknadsföring av vissa nya spelformer kan få till följd att
resultatet försämras.
Av betydelse för utvecklingen av de svenska spelen är vidare
avregleringen på valutaområdet och den ökade internationaliseringen.
Detta kan leda till ökad internationell konkurrens för de svenska
spelbolagen på hemmamarknaden. Denna utveckling kan även öppna
möjligheter för de svenska spelbolagen att nå nya marknader.
Utredningsuppdraget
Som tidigare framhållits finns det olikheter i beskattningen av
likartade spel genom att spel som anordnas av Tipstjänst och
Penninglotteriet å ena sidan beskattas genom en lotterivinstskatt och
spel som anordnas av ATG å andra sidan genom en omsättningsskatt. Det
har hävdats att denna olikhet kan ha bidragit till att de olika
arrangörernas spel utvecklats olika.
Av de skäl som här har redovisats är det angeläget att en översyn av
skattereglerna på spelområdet nu kommer till stånd. Denna bör göras av
en särskild utredare, som bör få i uppdrag att göra en översyn av
gällande skattebestämmelser på de spel som bedrivs av de tidigare nämnda
tre spelbolagen.
Utredaren bör söka utröna orsaken till att spelformerna har utvecklats
olika och i vad mån de olika skattereglerna har bidragit till detta.
Utredaren bör följa arbetet med en reformering av inkomstbeskattningen
och den indirekta beskattningen och bedöma effekterna för spelbolagen
och hästsporten av de förändringar som följer av skattereformen. Dessa
effekter bör beaktas vid utformningen av förslagen till nya skatteregler
på spelområdet.
Utredaren bör också göra en översiktlig kartläggning av beskattningens
utformning på spelområdet i vår omvärld. Mot den bakgrunden bör
utredaren bedöma i vad mån och på vilket sätt en ökad internationell
konkurrens på spelområdet kan påverka förutsättningarna för
beskattningens höjd och utformning på den svenska spelmarknaden.
Översynen bör syfta till att likartade spel beskattas på lika sätt
oberoende av vem som arrangerar spelen. Så långt möjligt bör alltså
skattereglerna utformas så att konkurrensneutralitet upprätthålls mellan
olika spelformer och olika spelbolag. Härvid skall dock hänsyn tas till
att förutsättningarna mellan spelbolagen i vissa avseenden skiljer sig
åt avsevärt.
Nuvarande skatteregler i kombination med reglerna för vinstutdelning kan
leda till oönskade effekter för staten och spelbolagen. Ett exempel på
en sådan effekt är att en omsättningshöjning för vissa spelformer kan
leda till ett försämrat företagsekonomiskt resultat. Detta kan i sin tur
leda till beslut inom bolagen som är företagsekonomiskt motiverade men
till nackdel för utvecklingen av bolagens verksamhet och därmed på sikt
kanske även för statens inkomster. Utredaren bör därför söka utforma
skattereglerna så att utvecklingen av det företagsekonomiska resultatet
harmoniserar med en positiv utveckling av spelmarknaderna och även av
statens skatteinkomster. Ett alternativ som därvid bör prövas är att
beskatta omsättningen från spelbolagen efter avdrag för vinstutdelning
till spelarna.
Utredaren bör sträva efter ett skattesystem som är administrativt enkelt
för både skatteförvaltningen och de skattskyldiga.
De förslag som utredaren lägger fram bör inte innebära att statsverkets
inkomster från spelsektorn minskar. Förslagen bör vara så utformade att
de inte försämrar möjligheterna för folkrörelserna att bedriva och
utveckla sina spelformer.
Utredaren bör beakta vad som sägs i direktiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5) samt beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Uppdraget bör bedrivas skyndsamt och redovisas senast den 30 maj 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda frågan om beskattningen av de spel
som bedrivs av Svenska Penninglotteriet AB, AB Tipstjänst och AB Trav
och Galopp,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
den särskilde utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)