Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om beskattningen av alkoholhaltiga drycker, Dir. 1989:51
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1989-10-19
Dir. 1989:51
Beslut vid regeringssammanträde 1989-10-19
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Feldt, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda frågan
om beskattningen av alkoholhaltiga drycker.
Principerna för beskattningen
Sedan lång tid tillbaka har de alkoholhaltiga dryckerna varit föremål
för särskild beskattning av såväl statsfinansiella som alkoholpolitiska
skäl. En vägledande princip under de senaste decennierna har varit att
utnyttja skatteinstrumentet så att prisutvecklingen för alkoholdryckerna
inte blir långsammare än för andra konsumtionsvaror. Detta har inneburit
att skattesatserna fortlöpande justerats så att utvecklingen av
försäljningspriset på spritdrycker, viner och starköl i stora drag
anpassats till den allmänna prisutvecklingen enligt konsumentprisindex.
När det gäller öl, lättöl och alkoholfria drycker har
beskattningsinstrumentet använts på ett annat sätt. Genom beslut i
riksdagen under år 1988 avskaffades skatten på lättöl. Skatten på
läskedrycker sänktes år 1982 med drygt 20% och har sedan dess varit
oförändrad. Skatten på öl har varit oförändrad sedan år 1983. Dessa
åtgärder har motiverats av alkoholpolitiska skäl.
Huvudprinciperna för den nuvarande utformningen av beskattningen tillkom
år 1963, då skattereglerna ändrades väsentligt för att få beskattningens
höjd relaterad till alkoholhalten. Genom ändringen ville man tillgodose
önskemålen att dels minska konsumtionen, dels styra över konsumtionen
till alkoholsvagare alternativ.
Nuvarande ordning
Skatt tas ut enligt lagen (1977:306) om dryckesskatt vid omsättning inom
landet och vid viss införsel av spritdrycker, vin samt vissa malt- och
läskedrycker. Skattskyldig är i fråga om vin och spritdrycker Vin &
Sprit AB och i fråga om malt- och läskedrycker den som inom landet
yrkesmässigt tillverkar skattepliktiga drycker. Även registrerade
importörer är skattskyldiga. Skattskyldigheten för spritdrycker och
viner inträder när Vin & Sprit AB levererar drycker till AB
Systembolaget. I övrigt följer förfarandet gängse punktskatteregler.
Skatten på spritdrycker och vin tas ut med dels en grundavgift som är
relaterad till alkoholstyrkan dels en procentavgift som är relaterad
till detaljhandelspriset. Detta ger en skatt som vid lika alkoholhalt
beloppsmässigt ökar med stigande försäljningspris. Skatten på malt- och
läskedrycker tas ut med särskilda belopp per liter dryck. Med
detaljhandelspris avses det pris som AB Systembolaget tillämpar vid
försäljning över disk, exkl. beloppet av pant och skatt enligt lagen
(1968:430) om mervärdeskatt.
Kommittén för indirekta skatter har i sitt betänkande Reformerad
mervärdeskatt m.m. (SOU 1989:35) konstaterat att dryckesskatten inte
medför några nämnvärda tillämpningsproblem eller andra administrativa
svårigheter. Detta kan enligt kommittén i hög grad tillskrivas det
förhållandet att antalet skattskyldiga är begränsat. Kommittén
konstaterar mot denna bakgrund att det inte finns några administrativa
skäl för att ändra grunderna för beskattningen. Kommittén berör också
något frågan om dryckesbeskattningen inom EG och det förslag som nu
föreligger där och konstaterar att detta förslag torde kräva ändringar
innan det kan antas av EG-länderna. Kommitténs slutsats är att flera
skäl talar för att behovet av en svensk anpassning inte är överhängande.
Mot denna bakgrund och med beaktande av vissa konkurrensneutralitetsskäl
mellan läskedrycker och lättöl och andra med läskedryckerna
konkurrerande drycker föreslår kommittén endast den åtgärden att skatten
på läskedrycker helt avskaffas.
Kritik mot nuvarande system
Som framgått av det föregående finns det inga större tillämpningsproblem
eller andra administrativa svårigheter med skatten. Visserligen kan
sägas att beskattningen av spritdrycker och vin, med en kombination av
grundavgift och procentavgift som beräknas på försäljningspriset exkl.
mervärdeskatt, är omständlig, krånglig och svår att förstå. Mot detta
skall dock ställas att systemet hanteras av endast en skattskyldig.
Den kritik som riktats mot skattesystemet har i stället gällt grunderna
för uttaget av skatt. Det har under lång tid gjorts gällande att man
särskilt beskattar kvalitet så att dyrare produkter och då framför allt
dyrare viner får en orimligt hög beskattning genom inverkan av
procentavgiften. Kritikerna har menat att det alkoholpolitiska syftet
med beskattningen i dessa fall förfelas. Alkoholhalten och inte priset
bör i väsentligt högre grad än för närvarande styra beskattningen enligt
dessa kritiker.
Kritik har också riktats mot att den nuvarande beskattningen av
spritdrycker visserligen gynnar spritprodukter med låg alkoholhalt
jämfört med spritprodukter med hög alkoholhalt men att en
lågalkoholhaltig spritprodukt som jämförs med ett vin med samma
alkoholhalt starkt missgynnas av skattereglerna. Det skulle därför vara
omöjligt att introducera alkoholsvagare spritdrycker och få en prisbild
på dessa produkter som attraherar konsumenterna. Motsvarande situation
har man på vinsidan försökt att lösa genom den år 1988 införda nya lägre
skatteklassen för vin med en alkoholhalt ej överstigande 7 volymprocent.
I fråga om beskattningen av maltdrycker har vid olika tillfällen den
relativt höga skatten på starköl kritiserats. Kritikerna har menat att
det nuvarande skattesystemet gynnar det alkoholstarkare vinet på
starkölets bekostnad. Det har också framhållits som önskvärt att en
maltdryck med lägre alkoholhalt än starköl och med en lägre beskattning
saluförs i systembutikerna. Önskemål om en helt ny klassindelning för
maltdryckerna har också framförts.
De alkoholpolitiska aspekterna på beskattningen av de alkoholhaltiga
dryckerna har under senare tid betonats i allt större utsträckning.
Skatteinstrumentets syfte har allt mer varit att få ner konsumtionen av
alkoholdryckerna och därför i mindre utsträckning använts för
finansiering av offentlig verksamhet. Detta innebär att ökade krav
kommer att ställas på skattesystemets utformning eftersom skatten i hög
grad styr prissättningen av de alkoholhaltiga dryckerna och priset
fortfarande får anses ha en mycket stor betydelse för efterfrågan.
Frågan om beskattningssystemets utformning för de alkoholhaltiga
dryckerna bör därför nu tas upp till närmare prövning. Denna prövning
bör göras av en särskild utredare.
Uppdraget
Ett väsentligt inslag i den svenska alkoholpolitiken är strävandena att
minska konsumtionen av alkohol genom att hålla en hög prisnivå och att
försöka inrikta konsumtionen på de svagare dryckerna genom
prisdifferentiering. Utgångspunkten för utredningsarbetet bör vara att
skapa ett skattesystem där beskattningen av alkoholdrycker och därmed
också priset i högre grad än för närvarande bestäms av dryckens
alkoholhalt. Strävan bör vara att åstadkomma ett enhetligt skattesystem
för samtliga alkoholdrycker som är neutralt i förhållande till
konsumentens val mellan olika produkter med likvärdig alkoholstyrka.
Det bör också ankomma på utredaren att pröva om den nuvarande
klassindelningen av maltdryckerna är ändamålsenlig och går att inordna i
ett enhetligt skattesystem. Utredaren bör beakta att ett förslag till
ett enhetligt skattesystem kan behöva kompletteras med övergångsåtgärder
för att inte leda till alltför drastiska prisförändringar på vissa
produkter. Utredaren bör vidare undersöka i vilken omfattning som
nuvarande regler för skattskyldighet m.m. är ändamålsenliga. Det från
alkoholpolitisk synpunkt intressanta är priset på drycken och inte i
första hand skatten. Det bör därför också ankomma på utredaren att
närmare belysa de prissättningsmetoder som tillämpas av alkoholbolagen.
Utredaren bör beakta vad som sägs i direktiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5) samt beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Ett förslag från utredaren om ett nytt skattesystem bör inte innebära
att statens inkomster från dryckeshanteringen minskar.
Utredaren bör redovisa resultatet av sitt arbete före utgången av år
1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet att tillkalla en särskild
utredare -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119) -- med uppdrag
att utreda frågan om beskattningen av alkoholhaltiga drycker,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)