Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ungdomars villkor på 90-talet, Dir. 1989:48
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1989-10-05
Dir. 1989:48
Beslut vid regeringssammanträde 1989-10-05
Statsrådet Wallström, civildepartementet, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att utreda hur demokrati och
jämlikhet för ungdomar kan stärkas.
Kommittén skall också utreda hur svenska ungdomars möjligheter att delta
i det internationella ungdomsutbytet kan förbättras.
Ungdomars villkor på 90-talet
Ungdomstiden är en period i livet då människor utvecklas och formas
intensivt. Då väljer man utbildning och yrke och får nya, egna
intressen. Då testar man vuxenvärldens idéer och moraluppfattningar och
skaffar sig egna åsikter. Då funderar man över hur samhället fungerar
och över den roll och plats man själv har. För de flesta unga människor
är detta en utvecklande process. Men det finns också ungdomar som i sitt
sökande efter mål och mening i livet mest känner sig maktlösa och
utanför. Målet för en bra ungdomspolitik måste därför vara att alla unga
människor skall ges möjlighet att utvecklas väl.
Under 80-talet har ungdomspolitiken inriktats främst på att trygga
ungdomars möjligheter att få arbete, bostad och en god utbildning.
Fortfarande finns mycket kvar att göra på dessa områden.
Inför 90-talet står vi emellertid inför flera, delvis nya uppgifter som
inte direkt har med de materiella levnadsvillkoren att göra.
För att utvecklas och må bra är det viktigt att unga människor kan känna
gemenskap och solidaritet med andra människor och veta att de har en
uppgift. För att alla ungdomar skall få uppleva detta måste jämlikheten
mellan olika grupper av ungdomar öka, liksom jämställdheten mellan
könen. Ungdomar måste få mer att säga till om och kunna påverka både sin
egen situation och samhällsutvecklingen.
Ofta diskuterar man och försöker lösa ungdomsfrågor utifrån olika
problem, t.ex. våld, missbruk och arbetslöshet. Bilden av dagens ungdom
är dock mer mångfasetterad. Jag menar att ungdomars egen kraft och
engagemang är en av samhällets största tillgångar.
Jag ser med glädje att ungdomsforskningen har ökat de senaste åren.
Mycket av forskningen handlar emellertid om ungdomar i olika
institutioner, som styrs och sköts av vuxna, och om hur vi skall lösa
problem som dessa institutioner har.
Det saknas i stor utsträckning underlag för att vi skall kunna belysa de
frågor som jag nyss har berört. Jag anser därför att en kommitté bör
tillsättas med uppgift att ta fram ett sådant underlag och dra
slutsatserna av det.
Utgångspunkter för kommittén
Kommittén bör i sitt arbete utgå från ungdomars egna idéer och behov.
Kommittén bör sammanfatta och dra slutsatser från de senaste årens
utvecklingsarbete och forskning på ungdomsområdet. Utifrån detta bör
kommittén lägga fram förslag inom områdena demokrati och inflytande,
jämlikhet och ungdomsutbyte.
Ansvaret för frågor som berör ungdomars situation är spritt mellan ett
flertal samhällsnivåer och intressenter. Kommittén skall i sina förslag
ta hänsyn till detta.
Kommittén bör inom de områden där förslag skall läggas, analysera och
redovisa hur ansvarsfördelningen är i dag och föreslå eventuella
förändringar i syfte att bl.a. undanröja gränsdragningsproblem.
Demokrati och inflytande
Många ungdomar är intresserade av samhällsfrågor och engagerade i frågor
som rör miljö, fred och solidaritet. Nya former för samarbete,
opinionsbildning, ansvarstagande och initiativ har växt fram. Unga
människor engagerar sig såväl i nätverk, lokala grupper och
aktionsgrupper som i mer traditionella organisationer.
Det finns flera olika sätt att aktivera och organisera sig. Formen är
inte längre så viktig. Ett exempel är nätverk, där självstyrande lokala
grupper håller kontakt med varandra utan att ha något centralt
beslutande organ.
Det är viktigt att ungdomars intresse för och engagemang i
samhällsfrågor innebär att ungdomar i större utsträckning kan påverka
samhällsutvecklingen och politiken. Kommittén bör utreda och lägga fram
förslag på hur detta kan gå till.
Undersökningar har visat att allt färre ungdomar deltar i valen.
Kommittén bör utreda orsakerna till detta och föreslå åtgärder som
bidrar till ett ökat valdeltagande.
Allt färre ungdomar finns bland dem som är aktiva i de politiska
partierna. Eftersom partiernas arbete och beslut har stor betydelse för
ungdomarnas vardag, är detta ett allvarligt tecken.
Kommittén bör i andra hand utreda vad det är som påverkar ungdomars
inställning till att delta i partipolitisk verksamhet och kartlägga
vilka krav och förväntningar ungdomar har på hur samhällsarbetet skall
utformas. Kommittén bör föreslå åtgärder som stimulerar ungdomars
intresse och engagemang för partipolitiken.
Jämlikhet
Jag menar att alla människor skall ha lika möjligheter till utveckling
och självförverkligande utifrån sina egna inneboende förutsättningar.
I vårt land har under många år ett ambitiöst reformarbete pågått till
stöd för barn och ungdomar. Jag tänker då t.ex. på utbyggnaden av
barnomsorgen, reformeringen av skolan, åtgärder för att berika ungdomars
fritid och satsningar på kulturen. Ändå är det fortfarande stora
skillnader i uppväxtvillkor mellan olika grupper av ungdomar. Det finns
oroande tendenser till ökande klassklyftor. Samtidigt som en allt större
del av ungdomarna har mycket bra villkor både socialt och materiellt,
finns det grupper som ställs utanför.
Det kan, som jag ser det, finnas risker för att Sverige utvecklas mot
ett s.k. två-tredjedels-samhälle, dvs. ett samhälle där det finns
möjligheter till framgång och utveckling för två tredjedelar av
befolkningen, men där den sista tredjedelen har betydligt sämre villkor.
Ojämlikhet på ett område leder ofta till ojämlikhet på ett annat.
Kommittén bör analysera om detta mönster utvecklas i Sverige när det
gäller ungdomars situation.
Bland ungdomarna i Sverige utgör invandrar- och flyktingungdomar en stor
och heterogen grupp. Invandrar- och flyktingungdomar har andra
uppväxtvillkor än övriga ungdomar och befinner sig ofta i en mer utsatt
situation. De kan mötas av främlingsfientlighet och rasism. De kan
diskrimineras på olika sätt. Till detta kommer skillnader i kultur,
språk, vanor, uttryckssätt m.m. Vissa flyktingungdomar kommer hit utan
några anhöriga och saknar helt stöd av vuxna.
Kommittén bör utreda om invandrar- och flyktingungdomar missgynnas,
särskilt i fråga om utbildning, arbete, bostäder och
fritidssysselsättning. Om kommittén finner att invandrar- och
flyktingungdomar missgynnas, bör den föreslå åtgärder som kan motverka
detta.
Ungdomsutbyte med andra länder
Ungdomars kontakter med och förståelse för omvärlden är av stor
betydelse för den svenska samhällsutvecklingen. Ungdomsturism och olika
former av ungdomsutbyte ökar medvetenheten och insikten om andra
människors levnadsvillkor och kultur.
I Sverige finns en stark tradition av internationellt engagemang. Inte
minst u-ländernas situation intresserar och engagerar många ungdomar.
Inom föreningslivet spelar internationella frågor stor roll. Ett stort
antal unga människor arbetar i u-länder, inom ramen för såväl det
statliga biståndet som olika folkrörelsers verksamhet.
Kommittén bör belysa det nuvarande och det förväntade ungdomsutbytet
mellan Sverige och andra länder. En kartläggning bör göras av de olika
former för ungdomsutbyte och bidrag till detta som finns i dag.
Kommittén bör överväga vilken samordning som krävs för att befintliga
resurser skall kunna utnyttjas bättre.
Vidare bör kommittén föreslå åtgärder för att underlätta både för
ungdomar i Sverige att delta i det internationella utbytet utanför
skolområdet och för utländska ungdomar att besöka Sverige.
Utgångspunkten skall vara de olika bidrag och former för ungdomsutbyte
som finns i dag.
Möjligheten att skapa en särskild organisatorisk plattform för
ungdomsutbyte bör i andra hand utredas. Ungdomsorganisationerna bör i så
fall ges ett avgörande inflytande i en sådan organisation.
I många länder använder man sig av bilaterala avtal för att främja
ungdomsutbytet. Kommittén bör undersöka om detta är en möjlig och
önskvärd väg att gå.
Kommittén bör föreslå olika åtgärder som kan vara påkallade för att
stärka ungdomars, särskilt de minderårigas, sociala och rättsliga skydd
i samband med utlandsresor, arbete i utlandet och annan utlandsvistelse.
Arbetets bedrivande
Kommittén bör presentera förslagen om ungdomars erfarenhetsutbyte med
andra länder senast den 30 mars 1990, och förslagen om invandrar- och
flyktingungdomar senaste den 31 juli 1990. Kommittén bör presentera ett
slutbetänkande senast den 30 maj 1991.
Kommittén bör arbeta utifrån de utgångspunkter som anges i det inledande
avsnittet.
Kommittén bör redovisa hur förslagen kan genomföras och var ansvaret
finns på de olika samhällsnivåerna, dvs. på statlig, kommunal och
landstingskommunal nivå samt vad som kan skötas av föreningarna.
Kommittén bör låta ungdomar och olika grupper som i sitt dagliga arbete
kommer i kontakt med ungdomar komma med synpunkter och förslag under
utredningsarbetet.
Kommittén bör till sig knyta en referensgrupp bestående av
invandrarungdomar för arbetet med avsnittet Jämlikhet.
Kommitténs arbete bör ske i nära kontakt med statens ungdomsråd och
andra myndigheter som i sitt dagliga arbete handlägger ungdomsfrågor.
Kommittén bör samråda med utredningen (SB 1988:01) om livsmiljö och
politiskt deltagande i storstäderna, förtroendeuppdragsutredningen (C
1988:01) och utredningen (U 1988:11) om översyn av det kommunala
uppföljningsansvaret för ungdomar.
Kommittén bör ta del av det arbete om ungdomars erfarenhetsutbyte med
andra länder som hittills har gjorts i ungdomsorganisationerna.
Kommittén skall analysera och redovisa effekterna av sina förslag ur ett
jämställdhetsperspektiv.
Kommittén skall beakta vad som sägs i Dir. 1984:5 om
utredningsförslagens inriktning samt i Dir. 1988:43 om att beakta
EG-aspekter i utredningsverksamheten.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
ungdomsverksamhet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst nio ledamöter med uppdrag att utreda ungdomars villkor på
90-talet,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta trettonde huvudtitelns utredningsanslag.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Civildepartementet)