Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av hyreslagstiftningen, Dir. 1989:44
Departement: Bostadsdepartementet
Beslut: 1989-09-28
Dir. 1989:44
Beslut vid regeringssammanträde 1989-09-28
Chefen för bostadsdepartementet, statsrådet Lönnqvist, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté med parlamentarisk sammansättning
tillkallas för att se över hyreslagstiftningen. Kommittén bör bl.a.
utreda frågor om förverkande av hyresrätt, förbudet mot särskild
ersättning för hyresrätt, andrahandsuthyrning och avståenden från
besittningsskydd. En språklig översyn av hyreslagen bör också göras.
Kommittén bör dessutom ta upp vissa frågor om bostadsförvaltning,
hyresgästernas inflytande vid ombyggnad m.m. och om tillstånd att
förvärva en hyresfastighet.
Bakgrund
De allmänna bestämmelserna om hyra finns i 12 kap. jordabalken
(hyreslagen). Lagen bygger på att villkoren för förhyrning mellan de
enskilda hyresparterna bestäms genom hyresavtalet. Bestämmelserna är
dock i stor utsträckning tvingande till hyresgästens förmån.
De principer som antogs av statsmakterna vid 1968 års genomgripande
hyresreform (se prop. 1968:91, 3LU 50, rskr. 286) gäller fortfarande.
Det kan här vara tillräckligt att erinra om det direkta
besittningsskyddet för bostadshyresgäster, bruksvärdeprincipen och
sättet för lösning av hyrestvister genom de statliga regionala
hyresnämnderna med representanter för hyresmarknadens parter.
Under årens lopp har flera viktiga förändringar genomförts och
hyresgästernas rättsställning har successivt förstärkts. En sådan
förstärkning har också skett genom lagstiftning vid sidan av hyreslagen.
Hyresnämndernas avgöranden överklagas sedan år 1975 till
bostadsdomstolen. Genom hyresförhandlingslagen (1978:304) har det
kollektiva förhandlingssystemet på hyresmarknaden lagreglerats.
Bostadssaneringslagen (1973:531), bostadsförvaltningslagen (1977:792)
och lagen (1975:1132) om förvärv av hyresfastighet m.m. har tillkommit
bl.a. i syfte att hyresfastigheter skall förvaltas på ett för de boende
och för samhället godtagbart sätt.
Hyresrättsutredningen överlämnade år 1981 sitt slutbetänkande (SOU
1981:77), Hyresrätt 3, bruksvärde, hyresprocess m.m. Betänkandet låg
till grund för de förändringar i hyreslagen som trädde i kraft den 1
januari 1985 (prop. 1983/84:137, BoU 29, rskr. 378, SFS 1984:694). Då
infördes bl.a. bestämmelser om att hyrestiden som regel skall vara
obestämd. Bestämmelserna om uppsägningstider förenklades och nya regler
infördes om förfarandet i förlängnings- och villkorstvister. I
lagstiftningsärendet slogs också fast att bruksvärdesystemet skulle
behållas.
Av de ändringar som genomförts i hyreslagstiftningen under senare år
vill jag nämna vissa ändringar angående besittningsskyddet för
hyresgäster i tjänste- och personalbostäder, ändringar i fråga om hyran
vid andrahandsupplåtelse samt ändringar i reglerna om lokalhyra (se SFS
1987:242, 1988:408 resp. 1988:927).
Behovet av utredning
Förändringar i hyreslagstiftningen har aktualiserats bl.a. genom
skrivelser till bostadsdepartementet och tillkännagivanden av riksdagen.
Mot bakgrund av olika frågor som har tagits upp, anser jag att en
kommitté med parlamentarisk sammansättning bör tillkallas för att se
över lagstiftningen i vissa delar. I de riktlinjer för utredningsarbetet
som jag lämnar i det följande kommer jag att ta upp sådana frågor som
jag för egen del anser vara i behov av en översyn. Till att börja med
vill jag emellertid peka på vissa frågor som mer allmänt belyser behovet
av utredning.
I en skrivelse till bostadsdepartementet den 14 april 1989 har
Hyresgästernas riksförbund begärt en lagändring som gör det möjligt att
förhindra avhysningar på grund av bagatellartade hyresskulder. Förbundet
har i samma skrivelse pekat på att socialförvaltningarna, som åtagit sig
att betala hyran för den enskilde, i några fall slarvat med
inbetalningarna med påföljd att hyresrätten har förverkats. Skrivelser
med motsvarande innehåll har kommit in från konsumentverket den 12
september 1989 och från Föreningen Sveriges socialchefer den 28 augusti
1989. I den sistnämnda skrivelsen framhålls bl.a. att antalet vräkningar
sedan år 1970 har fördubblats och att de under det senaste decenniet
varit högre än någon gång tidigare under 1900-talet.
Det är enligt min mening av central betydelse att hyreslagens regler är
så utformade att hyresgästerna regelmässigt betalar hyran på de tider
som har bestämts, vanligen den sista vardagen före varje kalendermånads
början. Härigenom skapas ordning och reda i hyresförhållandet och man
undviker att skulder uppstår som senare visar sig svåra att betala. Det
ligger alltså både i hyresvärdens och hyresgästens intresse att hyran
betalas i rätt tid och efter fasta rutiner.
Samtidigt är det inte rimligt att dröjsmål med obetydliga belopp,
enstaka betalningsförsummelser, tillfälliga betalningssvårigheter eller
andra förhållanden som framstår som bagatellartade eller ursäktliga kan
sätta tryggheten till det egna hemmet på spel. Enligt min mening tar de
nuvarande bestämmelserna i hyreslagen om hyresrättens förverkande inte i
tillräcklig grad hänsyn till sådana förhållanden.
Regeringen uppdrog i mars 1988 åt socialstyrelsen att i samarbete med
plan- och bostadsverket kartlägga socialnämndernas handläggning av
ärenden där enskilda eller familjer riskerar att bli avhysta från sina
bostäder på grund av att hyran betalats för sent. Jag har inhämtat att
uppdraget kommer att redovisas under hösten 1989 och att förslag då
också kan komma att lämnas om vissa förändringar av bestämmelserna i
hyreslagen.
Det är inte uteslutet att den redovisning som väntas från
socialstyrelsen kommer att föranleda vissa justeringar i gällande
lagstiftning. Som jag ser det krävs det emellertid en bredare översyn av
hyreslagstiftningen beträffande reglerna om förverkande m. m. än den som
ligger inom ramen för socialstyrelsens uppdrag. Bl.a. anser jag det
befogat att sätta i fråga om inte de nuvarande reglerna om förverkande
bör ersättas med regler som ger större utrymme för en bedömning av
omständigheterna i det enskilda fallet.
Mot bakgrund av vad jag nu har sagt bör alltså en översyn av hyreslagens
regler om förverkande komma till stånd. Av skäl som jag skall återkomma
till anser jag det vidare vara befogat att se över hyreslagens
bestämmelser om förbud mot särskild ersättning för hyresrätt. En annan
fråga gäller överenskommelser om avståenden från besittningsskydd.
Mängden av sådana ärenden hos hyresnämnderna tenderar att bli alltför
stor, varför en översyn även här är befogad. Förutom av vissa andra
hyreslagsfrågor bör en översyn även göras av olika frågor som
aktualiserats i samband med en genomgång i bostadsdepartementet av
lagstiftningen om bostadsförvaltning m.m. Häri ingår också
hyresgästernas inflytande vid ombyggnad m.m. Slutligen bör en översyn
göras av lagen om förvärv av hyresfastighet.
Det bör däremot inte ingå i utredningens uppdrag att se över hyreslagens
system för hyressättning, det s.k. bruksvärdesystemet.
Hyresnämndernas och bostadsdomstolens ställning har under senare år
varit föremål för överväganden i olika sammanhang (se bl.a.
hyresrättsutredningens nämnda slutbetänkande samt rättegångsutredningens
betänkande SOU 1987:13 Översyn av rättegångsbalken 3, expertmedverkan
och specialisering). Det är angeläget att frågan om hyresnämndernas och
bostadsdomstolens ställning snarast får sin lösning. Efter samråd med
chefen för justitiedepartementet har jag emellertid funnit det mest
ändamålsenligt att frågan bereds inom justitiedepartementet i samband
med de överväganden rörande domstolsväsendets framtida uppgifter,
arbetssätt och organisation som för närvarande pågår. Det är också
lämpligt att vissa andra hyresprocessuella frågor som aktualiserats
bereds inom justitiedepartementet.
Något behov av att i förevarande sammanhang särskilt utreda de frågor
som jag nu har berört föreligger alltså inte. Som jag senare skall
återkomma till kan emellertid hyresnämndernas resursbehov indirekt komma
att påverkas av de förändringar i de materiella reglerna som kan bli
följden av utredningens förslag.
Innan jag går närmare in på de frågor som utredaren bör ta upp, vill jag
framhålla som angeläget att en språklig översyn nu görs av hyreslagen.
Såsom lagutskottet framhöll i 1984 års hyreslagstiftningsärende (LU
1983/84:5) är hyresbestämmelserna komplicerade och svåröverskådliga. De
tillgodoser inte de krav som kan ställas på en modern lagstiftning och
särskilt inte kraven på en lagstiftning som angår en för människor i
allmänhet så viktig fråga som deras bostäder. Det är därför viktigt att
nu göra en genomgripande språklig översyn av lagstiftningen.
Riktlinjer för utredningsuppdraget
Allmänt om uppdraget
Kommittén bör i första hand koncentrera sig på de särskilda frågor som
jag tar upp i det följande. Den språkliga utformningen av hyreslagen bör
också tillmätas särskild vikt.
Även andra frågor än de som jag har angett kan behöva övervägas.
Kommittén bör vara oförhindrad att ta upp även dessa. Därvid bör dock
beaktas vad jag tidigare har sagt om bruksvärdereglerna och
hyresprocessen. Kommittén torde knappast heller ha anledning att ta upp
sådana frågor där ställningstaganden nyligen har gjorts av riksdagen.
Jag tänker t.ex. på de förändringar som genomförts beträffande reglerna
om lokalhyra (prop. 1987/88:146, BoU 21, rskr. 344). Det sagda utesluter
inte att justeringar bör kunna föreslås, om det skulle visa sig att
lagstiftningen har fått en mindre lämplig utformning.
Hyresrättens förverkande m.m.
Enligt 42 § första stycket 1 hyreslagen är hyresrätten förverkad om
hyresgästen dröjer med betalningen mer än två vardagar efter
förfallodagen. Det innebär att hyresvärden har rätt att säga upp
hyresavtalet i förtid, dvs. till omedelbart upphörande. Av 44 § framgår
dock att hyresgästen efter en uppsägning har rätt att få tillbaka
hyresrätten, om betalning sker inom en viss tid. Betalningen skall i så
fall ske senast på den tolfte vardagen efter det att hyresgästen i viss
ordning underrättats om sin rätt att få tillbaka hyresrätten och
dessutom ett meddelande om uppsägningen och anledningen till denna har
lämnats till socialnämnden (se förordningen /1978:314/ om underrättelse
och meddelande enligt 12 kap. 44 § jordabalken). Under denna tid får
hyresgästen inte avhysas.
Förverkandegrunderna är noga uppräknade i 42 § hyreslagen. Förutom
bristande betalning kan t.ex. åsidosättande av ordning och skick eller
otillåten överlåtelse eller upplåtelse av hyresrätten i andra hand
utgöra grund för förverkande. Generellt gäller att hyresrätten inte är
förverkad, om det som ligger hyresgästen till last är av ringa
betydelse.
Om hyresrätten är förverkad på grund av bristande betalning, kan
hyresvärden i allmänhet begära lagsökning hos tingsrätten för sin
fordran och därvid också yrka handräckning för avhysning av hyresgästen.
Hyresvärden kan också, utan lagsökning, ansöka hos tingsrätten om
handräckning eller genom stämning vid fastighetsdomstolen yrka att
hyresgästen avhyses. Ytterligare en möjlighet är att hyresvärden avstår
från att säga upp hyresavtalet i förtid och i stället gör uppsägningen
till hyrestidens utgång samt hänskjuter tvisten till hyresnämnden för
prövning.
Om hyresvärden hänskjuter tvisten till hyresnämnden blir bestämmelserna
i 46 § hyreslagen om hyresgästens besittningsskydd tillämpliga. Såvitt
nu är av intresse har hyresgästen rätt till förlängning utom när
hyresrätten är förverkad (46 § första stycket 1) eller hyresgästen i
annat fall åsidosatt sina förpliktelser i så hög grad att avtalet
skäligen inte bör förlängas (46 § första stycket 2). I sistnämnda fall
krävs det alltså inte att hyresrätten är förverkad för att
hyresförhållandet skall upplösas. Man kan t.ex. tänka sig att
hyresgästen vid upprepade tillfällen försummat sina hyresbetalningar,
men att denne ändå bor kvar på grund av att han fått tillbaka
hyresrätten. Bestämmelsen kan också åberopas i övriga fall där
uppsägning på grund av förverkande i och för sig varit möjlig, men detta
av någon anledning inte skett, t.ex. vid störningar.
Om en hyresgäst inte betalar hyran, kan frågan om hyresavtalets bestånd
alltså komma under såväl tingsrättens, fastighetsdomstolens som
hyresnämndens bedömande. Endast när bestämmelsen i 46 § första stycket 2
åberopas, kan dock någon egentlig hänsyn tas till om det i det enskilda
fallet är skäligt att hyresförhållandet upplöses. I dessa fall, som
alltså bedöms av hyresnämnden inom ramen för
besittningsskyddsproceduren, kan avtalet förlängas om det endast varit
fråga om enstaka försummelser, beloppen varit bagatellartade eller
tillfälliga betalningssvårigheter förelegat. Sådana invändningar
är - bortsett från ringa försummelser - aldrig möjliga att göra när
hyresvärden åberopar att hyresrätten är förverkad.
Enligt min mening är det en brist i nuvarande lagstiftning att hänsyn
inte generellt kan tas till sådana omständigheter vid dröjsmål med
hyresbetalningen som framstår som ursäktliga. Inom den korta tid som
oftast står till buds torde det dessutom vara svårt för socialnämnderna
att kunna utreda och ta ställning till om en hyresgäst är berättigad
att få ekonomiskt stöd och om eventuella garantier kan ställas för hyran
för framtiden. Vidare är förfarandet vid upplösning av ett
hyresförhållande på grund av dröjsmål med betalningen eller annan
misskötsamhet inte enhetligt. Sammantaget måste reglerna vara svåra att
förstå för den enskilde.
Mot den nu angivna bakgrunden och med beaktande av vad jag tidigare har
anfört med anledning av skrivelserna från Hyresgästernas riksförbund,
Föreningen Sveriges socialchefer och konsumentverket, bör kommittén
överväga och lämna förslag till sådana förändringar som krävs för att
bota de brister i lagstiftningen som jag nyss har angivit.
En tanke som framförts bl.a. av Hyresgästernas riksförbund är att en
uppsägning på grund av försenad hyresbetalning endast skulle få ske med
stöd av reglerna i 46 § första stycket 2 hyreslagen och alltså endast
bedömas inom ramen för besittningsskyddsbestämmelserna. Därvid skulle
man kunna ta hänsyn till orsakerna till förseningen. Om frågan om
hyresförhållandets upplösning på grund av bristande betalning skall
prövas av hyresnämnden på det föreslagna sättet, måste systemet enligt
min mening vara så utformat att incitamenten för hyresgäster att betala
hyran i rätt tid inte går förlorade. Dessutom bör en sådan ordning
medföra att också de andra situationer i vilka hyresrätten enligt de
nuvarande reglerna kan förverkas prövas på motsvarande sätt. Som torde
ha framgått föreligger också här en möjlighet till prövning i den ena
eller andra ordningen. Vidare torde ett nytt system behöva omfatta såväl
bostadslägenheter som lokaler.
Enligt min mening bör den nu skisserade ordningen inte lämnas oprövad.
Kommittén bör därför analysera för- och nackdelar med en ordning för
prövning av förverkandefall inom ramen för besittningsskyddsproceduren.
Häri bör också ingå en analys av bl.a. hyresnämndernas resursbehov på
grund av ökad ärendetillströmning om den nya ordningen genomförs. Med
beaktande av vad jag tidigare har anfört om bristerna i dagens system
bör kommittén efter sin analys ta ställning till om den angivna
nyordningen bör införas eller om behövliga förändringar i stället bör
genomföras inom ramen för de nuvarande förverkandereglerna samt lägga
fram de lagförslag som föranleds av ställningstagandet.
I sammanhanget kan kommittén också behöva ta upp andra frågor som har
samband med de nu nämnda. Jag tänker t.ex. på behovet av regler om
skriftlig avisering av hyran, påminnelser m.m.
En fråga som kommittén bör ta upp särskilt gäller svårigheterna att
åstadkomma rättelse eller avhysning av störande hyresgäster. Inte minst
ur de boendes synpunkt är det väsentligt att sådana frågor löses snabbt.
Svårigheterna torde delvis hänga samman med bevissvårigheter och att
handläggningstiderna inför bl.a. tingsrätt och kronofogdemyndighet
ibland tenderar att bli långa, vilket i sin tur kan bero på
delgivningssvårigheter. Kommittén bör undersöka om det är möjligt att
med bibehållande av rimliga krav på rättssäkerhet göra förfarandet i
dessa fall snabbare och effektivare. I sammanhanget vill jag nämna att
Stockholms kommun, efter viss egen utredning, i en skrivelse till
regeringen den 27 augusti 1986 begärt en översyn av reglerna om detta.
Särskild ersättning vid överlåtelse av hyresrätt m.m.
Det blir allt vanligare att byte av bostad sker mellan hyresgäster och
de som bor i villa eller bostadsrätt. En fråga som då aktualiseras är om
hyresgästen gör sig skyldig till straffbart förfarande enligt 65 §
hyreslagen om han förvärvar villan eller bostadsrätten till ett lägre
pris än han skulle ha behövt betala om han inte lämnade hyresrätten i
byte. Om hyresvärden i den angivna situationen inte samtycker till att
hyresgästen överlåter hyresrätten genom byte och hyresgästen ansöker hos
hyresnämnden om tillstånd till bytet enligt 35 § hyreslagen, uppkommer
frågan om särskilda skäl enligt lagrummet talar mot bytet på grund av
prisreduktionen och tillstånd därför bör vägras.
Olika resonemang kan föras för den ena eller andra ståndpunkten när det
gäller tillämpningen av de nämnda bestämmelserna. Praxis i domstolarna
resp. hyresnämnderna tycks inte vara enhetlig.
En fråga som hänger samman med tillämpningen av straffbestämmelsen i
65 § hyreslagen är om det straffbara området bör utvidgas så att det
också blir straffbart att ta emot särskild ersättning för att ett
hyresförhållande skall upphöra. I denna del har en promemoria med
förslag till en sådan utvidgning lagts fram av bostadsdepartementet
under våren 1989 (dnr P 1058/88). Bakgrunden till förslaget är bl.a. att
särskild ersättning för upplösning av hyresförhållanden tycks förekomma
bl.a. vid ombildning av hyresrätt till bostadsrätt eller inför
ombyggnad. Vid remissbehandlingen har dock förslaget utsatts för kritik.
Jag anser därför inte att det bör ligga till grund för lagstiftning utan
ytterligare överväganden.
Enligt min mening är det bl.a. från bostadssocial synpunkt väsentligt
att hålla fast vid principen att en hyresrätt inte skall värderas i
pengar och att en hyresgäst inte skall få tjäna pengar på att överlåta
sin hyresrätt. En svårighet med de nuvarande straffbestämmelserna är
emellertid att uppdaga och utreda denna typ av brottslighet. Som
framgått är det vidare svårt att dra gränser för vilka förfaranden som
bör falla under straffbestämmelsen i 65 § hyreslagen och vilka som bör
falla utanför. Också tillämpningen av bestämmelserna om byte i 35 §
hyreslagen ger anledning till tveksamhet.
Mot den nu angivna bakgrunden bör kommittén se över de nämnda
bestämmelserna. Under förutsättning att andra regler införs som hindrar
att särskild ersättning tas ut för hyresrätt, är jag inte främmande för
att begränsa det straffbara området till de mest straffvärda fallen.
Väsentligt i sammanhanget är emellertid att gränsen mellan vad som är
tillåtet och inte tillåtet blir klar så att den osäkerhet som råder nu
undanröjs.
Avstående från besittningsskydd
Enligt hyreslagen är huvudregeln att hyresgästen efter uppsägning har
rätt till förlängning av avtalet utom när någon av de grunder som anges
i 46 § första stycket är tillämpliga. Av 45 § andra stycket framgår dock
att hyresvärden och hyresgästen i en särskild upprättad handling kan
komma överens om att hyresrätten inte skall vara förenad med rätt till
förlängning. Om en sådan överenskommelse träffats innan
hyresförhållandet varat längre än nio månader i följd, gäller den dock
endast om den godkänts av hyresnämnden. Hyresnämndens prövning är
framför allt inriktad på att hindra missbruk av avtalsfriheten.
Handläggningen torde oftast vara tämligen enkel.
Enligt domstolsverkets statistik uppgick det totala antalet ärenden hos
hyresnämnderna som gällde godkännande av avstående från besittningsskydd
till 21 730 under år 1988, vilket motsvarar 50,6 % av samtliga de
hyresärenden nämnderna avgjorde under det året. Mot denna bakgrund har
bl.a. hyresnämnderna i Stockholm och Göteborg under hand framfört
önskemål om att reglerna förenklas eller ändras så att hyresnämndernas
resurser inte i lika stor utsträckning som i dag behöver tas i anspråk
för dessa ärenden.
Hyresnämnderna är hårt belastade. Det är bl.a. därför inte rimligt att
en så stor andel av nämndernas arbetsbörda går åt för arbete med de
enkla ärendena om avstående från besittningsskydd. Jag vill emellertid
nämna att frågan varit föremål för överväganden i 1984 års
hyreslagstiftningsärende (se prop. 1983/84:137 s. 103) men inte
föranlett lagstiftning. De svårigheter som då ansågs föreligga att ändra
reglerna bör enligt mening dock kunna överbryggas.
Det är givetvis viktigt att lagstiftningen om besittningsskydd inte
förlorar i effektivitet. Missbruk av avtalsfriheten i kringgående syfte
och med utnyttjande av de bostadssökandes trångmål bör förhindras. På
grundval av den praxis som under en lång följd av år utvecklats hos
nämnderna bör det emellertid inte vara omöjligt att i lag ange ett antal
fall där avstående utan vidare bör vara möjligt. Denna uppräkning kan
för mer svårbedömda fall behöva kompletteras med regler som t.ex. ger
hyresgästen rätt att under vissa förutsättningar påkalla hyresnämndens
prövning i efterhand av en överenskommelse. Man torde också kunna tänka
sig andra lösningar för att syftena med den nuvarande lagstiftningen
inte skall gå förlorade.
Sammanfattningsvis anser jag alltså i denna del att kommittén bör lägga
fram förslag till lagändringar som leder till färre ärenden hos
hyresnämnderna.
Vissa andra hyreslagfrågor
Riksdagen (BoU 1986/87:14, rskr. 250) har som sin mening givit
regeringen tillkänna att en utvärdering kan vara befogad i fråga om
tillämpningen av regeln i 40 § hyreslagen om tillstånd till
andrahandsuthyrning med avseende på äldres och sjukas möjligheter att få
sådant tillstånd. I anslutning härtill vill jag för egen del anmäla att
det från olika håll bl.a. av Hyresgästernas riksförbund satts i fråga om
inte möjligheterna till andrahandsuthyrning borde utvidgas, t.ex. när
två människor flyttar ihop på prov.
Riksdagen (BoU 1987/88:13, rskr. 212) har också uttalat att regeringen i
lämpligt sammanhang för riksdagen bör redovisa sina synpunkter på de
problem som aktualiserats i en motion angående en hyresgästs rätt att
påkalla hyresnämndens prövning av en förlängningstvist. Enligt den
motion som legat till grund för riksdagens ställningstagande kan det
förhållandet att en hyresgäst inte har rätt att ta initiativ till en
prövning av förlängningstvister hos hyresnämnden missbrukas av en
hyresvärd i fall där en hyresgäst vänder sig till hyresvärden för att få
tillstånd till byte av sin lägenhet. Det förekommer, enligt
motionärerna, att hyresvärden då säger upp hyresgästen till avflyttning,
men att han därefter inte fullföljer förlängningstvisten hos
hyresnämnden. I avvaktan på att fristen för värden att fullfölja frågan
löper ut, har hyresgästen i praktiken svårt att fullfölja det tilltänkta
bytet. Motionärerna föreslår en lagändring så att en hyresgäst får
initiativrätt i förlängningstvister.
Kommittén bör gå igenom de frågor som jag nu har tagit upp. Om
genomgången visar att de gällande bestämmelserna behöver ändras, bör
förslag till sådana ändringar lämnas.
Som jag tidigare har anfört bör kommittén - med de begränsningar som jag
nämnt - vara oförhindrad att ta upp även andra hyresrättsliga frågor än
de som jag har angivit. Jag tänker t.ex. på frågor om det är skäligt att
koppla ihop ett hyresavtal med ett avtal om biluppställningsplats i de
fall hyresgästen saknar bil. Jag tänker också på om hyresgästernas
möjligheter till byte av bostad innan lägenheten innehavts i tre år bör
kunna vidgas (jfr 35 § hyreslagen). I den del som berör hyreslagen vill
jag också nämna att bl.a. Sveriges fastighetsägareförbund och
Hyresgästernas riksförbund gjort framställningar till
bostadsdepartementet om lagändring i olika andra frågor som jag inte
anser nödvändigt att här särskilt redovisa. Jag har för avsikt att
överlämna skrivelserna till kommittén.
Hyresgästinflytande vid ombyggnad, lagstiftningen om bostadsförvaltning
m.m.
Med anledning bl.a. av vad riksdagen uttalat om en översyn av den
lagstiftning som syftar till att motverka bristfällig förvaltning av
hyresfastigheter (jfr CU 1981/82:39, rskr. 308, BoU 1983/84:29, rskr.
378 och BoU 1984/85:12, rskr. 194) har en genomgång gjorts inom
bostadsdepartementet av olika frågor som aktualiserats i sammanhanget.
Arbetet har resulterat i olika överväganden och förslag som
dokumenterats i ett antal promemorior. I dessa promemorior berörs bl.a.
följande punkter.
Hyresgästinflytande vid ändrings- och förbättringsåtgärder. Ett förslag
tas upp om att hyresvärden får s.k. primär förhandlingsskyldighet enligt
5 § hyresförhandlingslagen (1978:304) i fråga om ändrings- och
förbättringsåtgärder som berör husets bostadsutrymmen eller som
väsentligt påverkar boendemiljön. Skyldigheten föreslås gälla oberoende
av om åtgärderna är bygglovpliktiga eller ej.
Åtgärdsföreläggandens giltighet mot ny fastighetsägare. Förslag lämnas
om att ett åtgärdsföreläggande enligt 16 § hyreslagen skall vara giltigt
mot en ny fastighetsägare. Samtidigt uttalas dock tveksamhet till
förslaget som bl.a. kräver en omfattande administration.
Bostadsförvaltningslagen (1977:792), m.m. Reglerna om inlösen av
hyresfastighet i bostadsförvaltningslagen föreslås utformade så att
inlösen inte längre behöver föregås av tvångsförvaltning. Enligt
förslaget är det hyresnämnden som skall lämna tillstånd till inlösen.
Samtidigt föreslås att bestämmelsen om expropriation vid vanvård enligt
2 kap. 7 § expropriationslagen (1972:719) upphävs.
För egen del anser jag att de förslag som lagts fram bör övervägas
ytterligare. Kommittén bör därför ta del av förslagen och efter
övervägande och samråd med hyresmarknadens parter ta ställning till om
de kan genomföras eller om andra lösningar bör väljas. Därefter bör ett
fullständigt lagförslag arbetas fram i de frågor som är aktuella.
Tillstånd till förvärv av hyresfastighet
Riksdagen har hos regeringen begärt en översyn av lagen (1975:1132) om
förvärv av hyresfastighet m.m. vad gäller åtgärder för att förmå en
köpare av en hyresfastighet eller den som förvärvat aktier eller andelar
i ett fastighetsägande bolag att anmäla förvärvet till kommunen inom
föreskriven tid (se BoU 1986/87:13, rskr. 249 och BoU 1987/88:13, rskr.
212).
Den av riksdagen angivna frågan var föremål för överväganden i samband
med de ändringar i tillståndslagen som genomfördes år 1983. I en
departementspromemoria (Ds Ju 1982:12) föreslogs att en s.k.
förvärvsavgift skulle utgå om någon underlät att i rätt tid anmäla ett
förvärv till kommunen. Avgiften syftade till att eliminera en
schablonmässigt beräknad vinst på aktie- eller andelsförvärvet. Med
anledning av den ganska kraftiga remisskritik som uttalades mot
förslaget, kunde departementschefen dock inte instämma i detta, men
uteslöt inte att det i framtiden kunde finnas anledning att diskutera
avgiftsfrågan på nytt (prop. 1982/83:153 s. 15).
Mot den nu angivna bakgrunden bör kommittén genomföra den översyn som
riksdagen begärt. Lagstiftningen kan emellertid behöva ses över också i
andra avseenden. Kommittén bör därför undersöka om den nuvarande
regleringen är tillräcklig för att tillgodose de syften som ligger bakom
lagstiftningen och föreslå de förändringar som föranleds av
undersökningen.
Tidsplan m.m.
Utredningsarbetet bör vara avslutat före utgången av år 1991. Kommittén
bör dock vara oförhindrad att senast vid utgången av år 1992 genom ett
särskilt betänkande redovisa resultatet av översynen av tillståndslagen
och reglerna om tvångsförvaltning enligt bostadsförvaltningslagen.
För kommittén gäller direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5) och om
beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Eftersom arbetet i hög grad berör hyresnämndernas och bostadsdomstolens
arbete, bör kommittén följa de överväganden som görs inom
justitiedepartementet och som berör dessa myndigheter.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för bostadsdepartementet
att tillkalla en parlamentariskt sammansatt kommitté - omfattad av
kommittéförordningen (1976:119) - med högst fem ledamöter och med
uppdrag att se över hyreslagstiftningen,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta elfte huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Bostadsdepartementet)