Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om särskild redovisningsmetod för enskild näringsverksamhet, Dir. 1989:41
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1989-08-17
Dir 1989:41
Beslut vid regeringssammanträde 1989-08-17
Statsrådet Engström anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att
utarbeta en modell till särskild redovisningsmetod för enskild
näringsverksamhet.
Bakgrund
Utredningen om reformerad företagsbeskattning (URF) har nyligen lagt
fram sitt betänkande (SOU 1989:34). URF föreslår bl.a. en sänkning av
bolagsskattesatsen till 30 % och en breddning av skattebasen genom att
reserveringsmöjligheterna begränsas. Lagerreserver och
resultatutjämningsfonder tas bort liksom investeringsfonderna. Samtidigt
införs en ny reservering i form av en skatteutjämningsreserv (SURV).
SURV-avsättningen baseras på företagets egna kapital eller lönesumma.
Ett annat av URF:s förslag innebär att handelsbolag skall beskattas
enligt i princip samma regler som aktiebolag.
Basbreddningen gäller även enskilda näringsidkare, dvs. företagare som
driver verksamheten utan att använda en juridisk person. Även för dessa
tas lagerreserver och resultatutjämningsfonder bort och vidare slopas
investeringsreserverna. I likhet med bolagen får de enskilda
näringsidkarna tillgång till SURV. I enskild näringsverksamhet får dock
denna reservering uppgå till högst åtta basbelopp. Mer omfattande
reserveringsmöjligheter har inte ansetts motiverade så länge
näringsverksamheten inte på ett mer påtagligt sätt skiljs från den
privata ekonomin.
Den låga skattesatsen och SURV skapar förutsättningar för expansion för
företagare som driver sin verksamhet i bolagsform. SURV -- i förening
med den nya skatteskala för fysiska personer som föreslås av utredningen
om reformerad inkomstbeskattning (RINK) -- ger i allmänhet goda
expansionsmöjligheter också för företagare som driver verksamheten i
direktägd form. I de flesta fall är verksamheten inte av så stor
omfattning att begränsningen av SURV till åtta basbelopp har någon
betydelse. För mer omfattande verksamhet ter det sig ofta naturligt att
välja bolagsformen.
Det förekommer dock att ett tak för SURV vid åtta basbelopp innebär en
reell begränsning av reserveringsmöjligheterna. För dessa fall har URF
pekat på två alternativ. Det ena är att ge möjlighet för en enskild
näringsidkare att förlägga sin näringsverksamhet till ett eget
handelsbolag. En sådan lösning förutsätter att man tar bort det
nuvarande kravet att ett handelsbolag skall ha minst två bolagsmän.
Enligt URF:s bedömning finns det inga avgörande hinder mot en sådan
ändring (betänkandet s. 337 ff). För att lösningen skall kunna fungera
fullt ut inom jordbruket krävs vissa ändringar i
jordförvärvslagstiftningen. Det andra alternativet innebär att
inkomsterna av näringsverksamheten beskattas inom ramen för en särskild
redovisningsmetod (staketmetod). Inkomsterna av näringsverksamheten
beskattas då för sig och skilt från övriga inkomster. Enligt detta
alternativ behöver någon särskild juridisk person inte bildas för
näringsverksamheten.
Alternativet med en särskild redovisningsmetod kom fram i ett sent skede
i URF:s utredningsarbete. Det var därför inte möjligt för URF att ta
ställning till den närmare utformningen av en sådan metod. URF förordade
i stället att frågan skulle bli föremål för fortsatt utredningsarbete
och att en särskild utredare skulle tillkallas med uppgift att lägga
fram förslag till tekniska lösningar.
Den av URF föreslagna utredningen bör nu komma till stånd.
Utredningsuppdraget
Frågan om en särskild redovisningsmetod har utretts tidigare. 1980 års
företagsskattekommitté (FSK) presenterade år 1984 en s.k. staketmetod
(SOU 1984:70). Förslaget remissbehandlades (jfr Ds Fi 1986:25).
Utgångspunkten för det nu aktuella utredningsarbetet är de förslag om
ändrad företags- och inkomstbeskattning som lagts fram av URF och RINK.
Det innebär att utredaren har att utgå från andra förutsättningar än de
som gällde för FSK. Exempel på nya inslag i företags- och
personbeskattningen är SURV, den -- med vissa undantag -- fulla
beskattningen av fastighetsvinster i näringsverksamhet och den separata
beskattningen av kapitalinkomster. Utredaren bör beakta de överväganden
i frågan som gjorts av URF (s. 324 ff) och sträva efter att anpassa sitt
förslag till de förslag som lagts fram av URF och RINK. Utredaren bör
också ytterligare belysa de principfrågor av ekonomiskt slag som
aktualiseras vid varje slag av särskild redovisningsmetod (jfr bilaga H
i URF:s betänkande). Även om förutsättningarna för utredningsarbetet är
andra än de som låg till grund för FSK bör utredaren pröva i vilken
utsträckning FSK:s bedömningar står sig och hållbarheten i de
invändningar som gjordes under remissbehandlingen. Detta gäller både de
materiella reglerna och kontrollfrågorna m.m.
Utredaren bör redovisa sitt arbete i sådan tid att betänkandet och
remisssynpunkter på det finns tillgängliga vid beredningen av de förslag
som skall lämnas till lagrådet och riksdagen våren 1990. Det innebär att
utredningsarbetet måste bedrivas mycket skyndsamt.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utarbeta en modell till särskild
redovisningsmetod för enskild näringsverksamhet,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)