Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av verksamheten hos ombudsmannen och nämnden mot etnisk diskriminering, Dir. 1989:4
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1989-02-09
Dir. 1989:4
Beslut vid regeringssammanträde 1989-02-09
Statsrådet Lööw anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utvärdera den
verksamhet som bedrivits av ombudsmannen mot etnisk diskriminering och
nämnden mot etnisk diskriminering. De båda myndigheterna inrättades den
1 juli 1986. I riksdagens beslut om de nya myndigheterna (prop.
1985/86:98, SfU 20, rskr. 301) ingick att en utvärdering borde göras
efter omkring tre år.
Bakgrund
För att motverka etnisk diskriminering i arbetslivet och på andra
områden av samhällslivet inrättades den 1 juli 1986 en ny myndighet,
ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO). Som stöd åt ombudsmannen
inrättades samtidigt en nämnd mot etnisk diskriminering. Verksamheten
lagfästes i en lag mot etnisk diskriminering (1986:442).
I ett delbetänkande (SOU 1983:18) föreslog diskrimineringsutredningen (A
1978:06) en lag mot etnisk diskriminering i arbetslivet. Lagförslaget
var utformat med lagen (1979:1118) om jämställdhet mellan kvinnor och
män som förebild. Efter remissbehandling höll
arbetsmarknadsdepartementet överläggningar med arbetsmarknadens parter,
invandrarorganisationerna och berörda myndigheter för att ytterligare
belysa frågan om lagstiftning. Mot denna bakgrund upprättades inom
arbetsmarknadsdepartementet en särskild promemoria, (Ds A 1985:6) ''En
ombudsman mot etnisk diskriminering''. I promemorian föreslogs en lag
vars syfte skulle vara att i arbetslivet och på andra områden av
samhällslivet motverka etnisk diskriminering. Förslaget innefattade
bl.a. att en ombudsman och en särskild nämnd skulle inrättas med uppgift
att motverka etnisk diskriminering.
I regeringens proposition 1985/86:98 om invandrarpolitiken fastslogs de
riktlinjer som hade antagits av riksdagen år 1975. Där framhölls vikten
av att stävja alla uttryck för intolerans och etnisk diskriminering i
samhället. I propositionen 1985/86:98 föreslogs bl.a. en lag mot etnisk
diskriminering som i huvudsak överensstämde med förslaget i promemorian.
Riksdagen beslutade i enlighet med regeringens förslag och den nya lagen
trädde i kraft den 1 juli 1986. Närmare bestämmelser för de genom lagen
inrättade myndigheterna gavs i förordningen (1986:446) med instruktion
för ombudsmannen mot etnisk diskriminering och i förordningen (1986:447)
med instruktion för nämnden mot etnisk diskriminering.
Ombudsmannens uppgift är att genom olika åtgärder motverka etnisk
diskriminering såväl i arbetslivet som på andra områden av
samhällslivet. Han skall ge råd dels i individuella fall, dels på ett
generellt plan, och bl.a. genom överläggningar och information arbeta
för att gällande rättsregler på området iakttas. Ombudsmannens uppgift
är också att kartlägga behovet av ytterligare åtgärder mot etnisk
diskriminering och ta initiativ till förändringar i lagstiftningen.
En kommission mot rasism och främlingsfientlighet (A 1987:05)
tillkallades hösten 1987 för att pröva vilka ytterligare åtgärder som
borde vidtas för att bekämpa rasism och främlingsfientlighet. Till
kommissionen knöts en särskild expertgrupp ledd av DO. Kommissionen
kommer att lämna sin slutrapport under våren 1989.
I riksdagens beslut om att inrätta ombudsmannen och nämnden mot etnisk
diskriminering förutsattes att verksamheten skulle utvärderas efter
omkring tre år. Min företrädare har i årets budgetproposition (prop.
1988/89:100, bil. 12, s. 54) aviserat att utvärderingen bör påbörjas
under våren 1989, så att den kan läggas till grund för beslut om
verksamheten fr.o.m. budgetåret 1990/91.
Uppdraget
Utredaren bör göra en utvärdering av verksamheten hos ombudsmannen och
nämnden mot etnisk diskriminering under den tid dessa har varit
verksamma.
Verksamheten hos diskrimineringsombudsmannen förefaller ha bedrivits på
ett förtjänstfullt och framgångsrikt sätt. Min preliminära utgångspunkt
är därför att DO:s funktion bör bibehållas. Utredaren bör dock vara
oförhindrad att påvisa behovet av eller föreslå förändringar av
verksamhetens inriktning, dess organisation eller av gällande regler på
området.
Utredaren bör söka skaffa sig en uppfattning om i vilken utsträckning
DO:s verksamhet har bidragit till att motverka eller minska förekomsten
av etnisk diskriminering. Utredaren bör även försöka bedöma huruvida de
prioriteringar som gjorts mellan olika typer av åtgärder har svarat mot
intentionerna i lagen mot etnisk diskriminering och dess förarbeten.
Bedömningen bör självfallet göras mot bakgrund av de förändringar i
förutsättningarna för verksamheten som skett i samhället inom DO:s
intresseområden.
En viktig anledning till tillsättandet av DO var invandrarnas
svårigheter och diskriminering på arbetsmarknaden. Att motverka
diskriminering av arbetssökande bedömdes som en central uppgift.
Utredaren bör värdera huruvida denna betoning på förhållandena i
arbetslivet har avspeglat sig i DO:s verksamhet.
DO har arbetat dels med enskilda ärenden, dels med generella åtgärder.
När det gäller enskilda ärenden bör utredaren kartlägga vilka typer av
ärenden som förekommit och vilka metoder som använts när det gällt att
ge de personer som vänt sig till DO råd och hjälp. Utredaren bör försöka
värdera om dessa personer genom DO:s existens fått större möjligheter
att ta till vara sina rättigheter än annars.
Under den tid som DO varit verksam har det, enligt vad jag har erfarit,
inte förekommit något ärende där DO behövt tillgripa vite för att
arbetsgivaren skall fullgöra sin förhandlings- eller uppgiftsskyldighet
enligt lagen mot etnisk diskriminering. Utredaren bör överväga vilka
slutsatser som kan dras härav.
Ombudsmannens generella verksamhet har omfattat olika typer av åtgärder,
såsom utbildning av personal på invandrarområdet, medverkan i kurser och
konferenser, besök på arbetsplatser, skolor och myndigheter, utarbetande
av informationsmaterial och artiklar samt kontakter med massmedia.
Opinionsbildning, utbildning och information har varit framträdande
uppgifter för DO och pressens och andra mediers intresse för myndigheten
har varit påfallande stort.
Utredaren bör överväga de olika generella åtgärdernas betydelse och
deras överenstämmelse med syftet för DO:s verksamhet. Dessa bör även
avvägas mot de åtgärder som vidtas av andra myndigheter som har liknande
uppgifter.
Även verksamheten inom nämnden mot etnisk diskriminering bör ingå i
utvärderingen. Nämnden inrättades främst för att vara ett stöd till
ombudsmannen i hans arbete. Nämnden skulle ge ombudsmannen råd i
principiellt viktiga frågor. I propositionen framhölls vikten av att
ombudsmannen särskilt i ett initialskede inte lämnades ensam att bygga
upp verksamheten. Nämnden fick även egen initiativrätt när det gäller
åtgärder att motverka etnisk diskriminering. Den skulle dessutom vara
remissorgan.
Utredaren bör granska om nämndens verksamhet stämt överens med
intentionerna bakom dess inrättande och hur den har arbetat enligt sitt
syfte att motverka etnisk diskriminering.
Utredaren bör i sitt arbete samråda med DO och statens invandrarverk
liksom med andra myndigheter och organisationer som kan beröras av
frågorna. Av särskilt intresse är samråd med andra ombudsmän med
liknande uppgifter på sina respektive områden, t.ex.
jämställdhetsombudsmannen.
Utredaren skall slutligen beakta de generella kommittédirektiven (dir.
1984:5) till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning.
Utvärderingen bör vara avslutad den 1 september 1989.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar mig
-- att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av
kommittéförordningen (1976:119) - för att göra en utvärdering av
verksamheten hos ombudsmannen och nämnden mot etnisk diskriminering,
-- att besluta om sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tionde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan
(Arbetsmarknadsdepartementet)