Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av svenskt multilateralt utvecklingssamarbete, Dir. 1989:39
Departement: utrikesdepartementet
Beslut: 1989-07-13
Dir. 1989:39
Beslut vid regeringssammanträde 1989-07-13.
Statsrådet Hjelm-Wallén anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att göra en översyn av det
svenska multilaterala biståndet och göra en bedömning av på vilka sätt
det bidrar till att uppfylla Sveriges biståndspolitiska mål.
Bakgrund
De svenska -- och nordiska -- anslagen till multilateralt
utvecklingssamarbete och till FN-systemet är stora. Detta speglar en
positiv syn på multilateralt samarbete i allmänhet och FN i synnerhet.
Sverige har en aktiv strävan att stärka FN. FN:s globala närvaro och
anseende är intimt förknippade med dess biståndsverksamhet.
Multilaterala insatser har särskilt stora fördelar i situationer när
politisk opartiskhet är av vikt. Exempel på sådana är stöd till
flyktingar eller i katastrof- och konfliktsituationer. Multilateralt
genomförande av bistånd är särskilt värdefullt när det gäller insatser
för att lösa globala problem. Detta kan gälla insatser på miljö- eller
befolkningsområdena, utvecklingen av nya energikällor,
hälsovårdskampanjer och u-landsforskning. Det multilaterala
utvecklingssamarbetet har också samordnings- och stordriftsfördelar.
För det svenska biståndet finns bl.a. följande fördelar med
multilateralt samarbete:
1. Om man lyckas få gehör för svenska målsättningar och prioriteringar
inom en organisation, uppnår man en multiplikatoreffekt, eftersom detta
påverkar alla organisationens resurser.
2. Genom samarbete med en multilateral institution kan man få tillgång
till en bredare kunskapsbas, som kan utnyttjas i det bilaterala
biståndet.
3. Dialogen med mottagare och med andra givare förs ofta inom
multilaterala organ.
Det offentliga biståndet från i-länderna inom OECD uppgick 1979 till
28,6 miljarder dollar och hade 1984 stigit till 35,6 miljarder dollar.
Därefter har OECD-ländernas bistånd stagnerat och utgjorde 1987 36,3
miljarder dollar (alla uppgifter i fasta priser och växelkurser). Den
andel av OECD-ländernas totala bistånd som går till multilateral
verksamhet har under den senaste 10-års perioden visat en svagt
sjunkande tendens och är nu omkring 28 %.
Norge, Danmark, Sverige, Finland och Nederländerna ger alla 0,2 % eller
mer av BNI till multilateral verksamhet. Övriga OECD-länder har avsevärt
lägre och i flera fall sjunkande BNI-andelar.
Det svenska biståndet steg kraftigt under 1970-talet sedan riksdagen
fastställt 1 %-målet. Andelen multilateralt bistånd var omkring 40 %
under några år varefter den -- med stigande administrativ kapacitet och
bistånd på det bilaterala området -- sjönk till strax över 30 % under
slutet av 1970-talet. Den har därefter legat på denna nivå under hela
1980-talet.
Målen för Sveriges utvecklingssamarbete har vuxit fram under bred
politisk enighet. I prop. 1962:100 angavs att ''målet för
biståndsgivningen är att höja de fattiga folkens levnadsnivå''. Efter
den biståndspolitiska utredningen (SOU 1977:13) antog riksdagen i bred
enighet en liknande formulering. Målen preciserades också närmare som:
a) resurstillväxt,
b) ekonomisk och social utjämning,
c) ekonomisk och politisk självständighet samt
d) demokratisk samhällsutveckling.
Efter en översyn av biståndsmålen (SOU 1987:28) beslöt riksdagen införa
ett särskilt miljömål: e) framsynt hushållning med naturresurser och
omsorg om miljön i mottagarländer.
Arbetet med att förverkliga de biståndspolitiska målen också på det
multilaterala området pågår kontinuerligt inom ramen för FN-systemets
normativa verksamhet. Strävan är att resolutioner, deklarationer och
andra beslut så långt möjligt skall spegla svenska biståndspolitiska
värderingar.
En mer omedelbar betydelse för det multilaterala biståndets inriktning
har beslut som fattas i biståndsorganisationernas mellanstatliga
styrelser och andra beslutande eller rådgivande organ. Ett exempel på en
sådan fråga är arbetet att få en stor andel av FN:s utvecklingsprograms
(UNDP) resurser att gå till de fattigaste u-länderna. Ett annat exempel
är det nordiska samarbetet för att ge de sociala sektorerna större vikt
inom Världsbankens strukturanpassningsprogram.
Effektivitetsfrågorna inom det multilaterala området har på senare år
kommit att ges ökad uppmärksamhet. Arbetet med att bevaka
effektivitetsfrågor och att förbättra utvärderingsverksamheten pågår i
dag aktivt i flertalet organisationer. Att mäta effektiviteten inom det
multilaterala området är emellertid mera komplicerat än beträffande
bilateralt bistånd där en mer specifik effektivitetsbedömning kan göras.
Ansvaret för verksamhetens inriktning ligger ytterst på organisationens
många medlemmar (regeringarna). Till bilden hör också att det
mellanstatliga samarbetet har ett värde i sig och utgör ett led i
långsiktiga strävanden att lösa globala problem.
Uppdraget
Kommittén skall studera sådana internationella organisationer och
program som får bidrag från den svenska biståndsbudgeten eller fungerar
som verkställande organ för verksamheter finansierade via UNDP och andra
internationella finansieringskällor. Därvid bör organisationernas
verksamhet -- inklusive mandat, inriktning och målgrupper -- analyseras.
Kommittén skall göra en bedömning av resursutnyttjandet med hänsyn till
de biståndspolitiska målen. Härvid skall kommittén analysera i vad mån
det multilaterala biståndet bidrar till att uppfylla de
biståndspolitiska målen. Större organisationer har vida mandat som
täcker flera av biståndsmålen. Andra har en mer begränsad inriktning. En
samlad bedömning av hur hela det multilaterala biståndet uppfyller
biståndsmålen bör göras. Särskild uppmärksamhet bör ägnas de
organisationer som får stora svenska bidrag.
Olika metoder att främja svenska biståndsmål på det multilaterala
området, förutom via det finansiella stödet, bör analyseras. Det
nordiska samarbetets roll bör belysas. De faktorer som begränsar
möjligheterna till påverkan skall diskuteras.
Det multilaterala systemet producerar en stor mängd utredningar inte
minst i samordnings- och effektivitetsfrågor. Möjligheterna att bättre
utnyttja detta kunskapsmaterial för svenskt agerande inom
organisationerna samt som underlag för statsmakternas beslut i Sverige
om biståndspolitiska frågor, t.ex. resursavvägningar inom det
multilaterala biståndet och mellan bilateralt och multilateralt bistånd,
bör diskuteras. Kommittén skall också ta upp förutsättningarna för en
självständig svensk bedömning av organisationernas policy och
verksamhet. Effektivitetsfrågornas särskilda innebörd på det
multilaterala området (se ovan) bör analyseras.
För att de multilaterala organisationerna skall bibehålla sin genuint
multilaterala karaktär är det önskvärt att flera bidragsgivare tar sitt
ansvar för finansieringen. Bidrag som lämnas till de multilaterala
organisationerna är idag ofta förknippade med speciella villkor.
Möjligheter och begränsningar som dessa förhållanden leder till bör
belysas. I detta sammanhang kan för- och nackdelar med det s.k.
multibi-biståndet behandlas.
I utredningsarbetet bör en nära kontakt hållas med det nordiska
projektet ''FN i utvecklingsarbetet''. Ett ömsesidigt samarbete bör ge
möjlighet för utredningarna att komplettera varandra.
Kommittén bör beakta vad som sägs i direktiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5) samt angående beaktande av EG-aspekter (dir 1988:43).
Uppdraget bör redovisas före den 1 februari 1991.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
internationellt utvecklingssamarbete
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst fem ledamöter med uppdrag att göra en översyn av svenskt
multilateralt utvecklingssamarbete,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sekreterare och annat biträde åt kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tredje huvudtitelns anslag C 3. Andra biståndsprogram,
anslagsposten 9. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes framställan.
(Utrikesdepartementet)