Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av statens roll i det exportfrämjande arbetet genom Sveriges exportråd, Dir. 1989:38
Departement: utrikesdepartementet
Beslut: 1989-06-21
Dir. 1989:38
Beslut vid regeringssammanträde 1989-06-21
Statsrådet Gradin anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en
förutsättningslös översyn av statens roll i det exportfrämjande arbete
som drivs genom Sveriges exportråd. Utredaren skall därvid bl.a.
analysera om, och i sådant fall hur, målen och förutsättningarna för det
statliga engagemanget förändrats samt föreslå de förändringar som denna
analys kan föranleda.
Sveriges exportråd, verksamhet och finansiering
Den svenska exporten spelar en avgörande roll för den svenska
sysselsättningen och välfärdsutvecklingen. Det är ett centralt mål för
den ekonomiska politiken att skapa sådana villkor att svenska produkter
kan säljas på utländska marknader på ett effektivt och
konkurrenskraftigt sätt. Självfallet är det företagen som har ansvaret
för att den egna exporten utvecklas tillfredsställande. I Sverige liksom
i praktiskt taget samtliga andra industriländer finns också ett visst
mått av statliga insatser för att främja den egna exporten. I Sverige
har dessa uppgifter handlagts av Sveriges exportråd och utomlands av
handelssekreterarna och utrikesförvaltningen.
Sveriges exportråd bildades år 1972 genom ett riksdagsbeslut såsom en
gemensam organisation för staten och näringslivet för att främja den
svenska exporten. Till grund för exportrådets verksamhet ligger ett
avtal mellan staten och Sveriges allmänna exportförening som företrädare
för det svenska näringslivet om att gemensamt driva Sveriges exportråd.
Det första avtalet var tidsbegränsat och sträckte sig fram till juni
1976. Ett statligt bidrag skulle enligt riksdagsbeslutet utgå under de
fyra åren för att sedan upphöra. Ett statsbidrag för tjänster till den
mindre industrin förutsattes dock kvarstå även efter periodens slut.
Vidare bidrog staten till handelssekreterarnas verksamhet, till vissa
exportfrämjande insatser och till utlandshandelskamrars verksamhet.
Avtalet ändrades år 1976 -- bl.a. angavs exportrådets ansvar för
handelssekreterarorganisationen samt statens finansieringsansvar för
verksamheten -- och tidsbegränsades inte. Nu gällande avtal är från år
1979. Parterna har lika stort inflytande över exportrådet genom att
avtalet har undertecknats av dem båda och att styrelsen besätts av dem i
lika antal.
Handelssekreterarorganisationen inrättades år 1949 och fanns under en
följd av år företrädesvis på fjärran marknader. Verksamheten var länge
relativt blygsam. Sedan exportrådets bildande har denna verksamhet
breddats och intensifierats. Ett antal privata handelskammare i Europa
ombildades under 1970-talet till handelssekreterare med statlig
finansiering, och ett antal nya kontor inrättades. Bakgrunden till detta
var statens önskan att bidra till företagens exportansträngningar genom
att engagera sig såväl i exportrådet i Sverige som i en förstärkt
utlandsorganisation.
Verksamheten har ökat alltsedan exportrådets tillkomst vad gäller
antalet utlandskontor såväl som branscher och sektorer. Under senare år
har emellertid antalet kontor och sektorer minskat bl.a. som en följd av
minskande anslag.
Sveriges exportråd har under årens lopp fått allt större möjligheter att
arbeta med utlandsorganisationen. År 1975 överfördes ansvaret, såväl
funktionellt som administrativt, för handelssekreterarverksamheten från
regeringen (handelsdepartementet) till exportrådet. Vidare erhöll
exportrådet år 1980 utökade möjligheter att samarbeta med
utrikesförvaltningen i dess exportfrämjande arbete. Verksamheten i
Sverige och utomlands har alltmer integrerats. Anslagsmedlen redovisas
under allt färre anslagsposter. Numer anslås medlen för verksamheten i
Sverige såväl som utomlands under en post. Denna minskande styrning från
statens sida har medfört ökade möjligheter för rådets ledning att
fördela och prioritera verksamheten. Exportrådets ökade inflytande över
den samlade verksamheten återspeglas i stadgarna från år 1985. Där
preciseras styrelsens ansvar till att avse såväl exportrådets som
handelssekreterarnas verksamhet -- en formalisering av rådande praxis.
Under våren 1987 presenterades resultatet av en översyn av
finansieringen av exportrådet. I rapporten redovisas hur reglerna för
finansieringen och hur kostnadsfördelningen mellan de två huvudmännen
har utvecklats över åren. Finansieringsöversynens analys har legat till
grund för fortsatta överväganden inom exportrådet och mellan huvudmännen
om verksamhetens inriktning och finansiering. Diskussioner har därvid
förts om huvudmännens roller som huvudman resp. kund. Vidare har
diskuterats möjligheterna till en effektiv resultatuppföljning av
enskilda aktiviteter. Resultatet av dessa överväganden har redovisats
från exportrådets sida i de två senaste anslagsframställningarna och
från huvudmännens sida i andra dokument.
Staten har under senare år ställt ökade produktivitetskrav på
exportrådet. Detta har skett genom att tillskottet av resurser från
staten har minskat. Detta har också påverkat resurserna från företagen
på grund av kravet på delad finansiering mellan stat och företag i olika
exportaktioner -- en verksamhetsgren som utgör en stor del av
verksamheten. En besparingsplan har upprättats för att kunna hantera
denna situation. Planens genomförande har inneburit nedskärningar och
omprioriteringar i verksamheten och i organisationen.
Det är mot denna bakgrund angeläget att analysera exportrådets
inriktning och finansiering och överväga om och i så fall vilka
förändringar som behöver vidtas i nu gällande regler och organisation.
Motiv till sådana förändringar kan t.ex. vara att ytterligare
effektivisera resursanvändningen samt förändringar i vår omvärld.
Uppdraget
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en
förutsättningslös översyn av statens roll i den exportfrämjande
verksamheten vid Sveriges exportråd inkl. dess utlandsorganisation. En
analys skall göras av om, och i så fall hur, målen och förutsättningarna
för det statliga engagemanget har förändrats bl.a. mot bakgrund av
förändringar i vår omvärld och i företagens efterfrågan på exportrådets
insatser. Utredaren bör även pröva om de nuvarande formerna för
samarbete mellan stat och näringsliv i fråga om exportrådet är
rationella. Utredaren bör ta del av resultatet av finansieringsöversynen
och de diskussioner som har pågått och pågår inom exportrådet och mellan
huvudmännen i syfte att effektivisera verksamheten.
Utredaren bör särskilt behandla följande frågor.
-- Statens mål och motiv för ett fortsatt engagemang i den
exportfrämjande verksamheten vid Sveriges exportråd bör utvärderas.
Målen och motiven måste sättas in i ett samhällsekonomiskt sammanhang
och bl.a. sättas i relation till vad som gäller i våra viktigare
konkurrentländer.
-- En utvärdering bör göras av hittillsvarande verksamhet. Detta gäller
såväl inriktning på branscher som typer av aktiviteter och
utlandsorganisationens omfattning och placering. Erfarenheterna från
hittills gjorda utvärderingar på dessa områden bör inhämtas.
-- Principerna för statens kostnadsansvar bör analyseras. Företagens
direkta medverkan i finansieringen i form av abonnemangsavgifter,
medfinansiering av olika exportaktiviteter samt i form av uppdrag bör
beaktas för att möjliggöra en uppskattning av olika tjänsters värde.
-- Även andra organ bedriver viss exportfrämjande verksamhet med stöd av
offentliga medel. Relationerna till sådana organ bör undersökas med
avseende på graden av samarbete. Syftet bör vara att undvika
dubbelarbete.
-- Statens engagemang i den exportfrämjande verksamheten bör också ses i
ljuset av att privata företag i ökad utsträckning erbjuder tjänster som
liknar vissa av de tjänster exportrådet erbjuder.
-- Utredarens arbete bör syfta till att få fram ett underlag för
ställningstagande från statens sida om omfattningen av fortsatt
engagemang i verksamheten. Enligt den nya budgetprocessen bör statlig
verksamhet omfattas av treåriga budgetramar. Regeringen har att till
riksdagen föreslå en treårig budgetram för statens del av engagemanget i
exportrådet. Utredaren bör -- om slutsatsen är att exportrådet skall
omfattas av en sådan ram -- därför presentera en budgetram för en
treårsperiod. Denna budgetram bör presenteras i tre alternativ, ett som
innebär en fortsättning på nuvarande nivå, ett där en mindre sänkning av
statsanslaget genomförs, och slutligen ett där en radikal sänkning
genomförs av statsanslaget, i samtliga fall under en treårsperiod.
Konsekvenserna för den totala verksamheten av olika budgetramar måste
därvid analyseras bl.a. på grund av kravet på delad finansiering i en
stor del av verksamheten. Även effekterna för andra organisationers
verksamhet bör analyseras.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Utredaren skall vidare beakta regeringens direktiv (dir. 1988:43) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående beaktande av
EG-aspekter i utredningsverksamheten.
Mot bakgrund av att exportrådet har två huvudmän förutsätts att
utredningen bedrivs i nära samverkan och kontakt med Sveriges allmänna
exportförening.
Utredningen bör vara slutförd senast den 1 oktober 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
utrikeshandel m.m.
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att se över det exportfrämjande arbete som
bedrivs genom Sveriges exportråd,
att besluta om sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tredje huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Utrikesdepartementet)