Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av huvudmannaskapet för bilregistret m m, Dir. 1989:37
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1989-06-08
Dir 1989:37
Beslut vid regeringssammanträde 1989-06-08.
Chefen för kommunikationsdepartementet, statrådet Georg Andersson,
anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att
förutsättningslöst pröva om huvudmannaskapet på regional nivå för
bilregistret och för vägtrafikbeskattningen bör ändras.
Uppdraget bör vara slutfört senast den 15 augusti 1990.
Nuvarande förhållanden
Trafiksäkerhetsverket (TSV) är central registreringsmyndighet för ett
för landet gemensamt bilregister. Länsstyrelserna är regionala
registreringsmyndigheter. TSV för bilregistret genom automatisk
databehandling och svarar för det system- och programmeringsarbete som
behövs.
Riksskatteverket är central förvaltningsmyndighet i fråga om
vägtrafikskatt. Länsstyrelserna är regionala beskattningsmyndigheter.
För beskattningsmyndighetens räkning påför TSV, med vissa undantag,
vägtrafikskatt genom automatisk databehandling på grundval av uppgifter
i bilregistret utan att beslut fattas av beskattningsmyndigheten. TSV
verkställer uppbörden av vägtrafikskatten.
TSV är också central körkortsmyndighet och länsstyrelserna är regionala
körkortsmyndigheter. TSV för körkortsregistret.
TSV:s verksamhet avseende bil- och körkortsregistrering, uppbörd av
vägtrafikskatt m m samt verksamhet som rör körkort finansieras genom
avgifter, som fastställs av regeringen.
TSV är vidare central registreringsmyndighet och länsstyrelserna
regionala registreringsmyndigheter i fråga om yrkestrafikregistret. I
detta registreras tillståndsinnehav enligt yrkestrafiklagstiftningen.
Länsstyrelserna är vidare registreringsmyndigheter i fråga om
fritidsbåtsregistret. Dessa register är administrativt samordnade med
bil- och körkortsregistren.
Kostnaderna för länsstyrelsernas verksamhet som regionala myndigheter i
bil- och körkortsfrågor beräknas av TSV. Beloppet, som för budgetåret
1989/90 beräknas till 142,5 milj. kr., levereras av TSV in till staten.
Medel tilldelas sedan länsstyrelserna i samband med budgetbehandlingen.
Problem
Alltsedan bestämmelser om fordonsregistrering infördes i Sverige år 1915
har uppgiften att svara för registerföringen legat på länsstyrelserna.
Vid sidan av de länsvis förda bilregistren inrättades år 1943 ett
centralt bilregister, som fördes av statistiska centralbyrån. Det
nuvarande ADB-baserade centrala bilregistret hos TSV inrättades från och
med år 1973.
Bilregistret tjänar flera olika syften. Bilregistret är sålunda ett
hjälpmedel för polisen i trafikövervakning och allmänt spaningsarbete.
Det tjänar också TSV i trafiksäkerhetsarbetet vid bl a fordonskontroll,
bilarbetstidskontroll, föreskriftsverksamhet samt för analys- och
åtgärdsverksamhet. Vidare tjänar det som underlag för
vägtrafikbeskattningen, kontroll av att trafikförsäkringsplikten och
besiktningsskyldigheten fullgjorts, beredskapsplanläggning,
fordonsstatistik av olika slag m m.
Fördelningen av arbetsuppgifterna mellan den centrala myndigheten och
länsstyrelserna är i princip den att TSV svarar för sådana uppgifter som
med fördel kan utföras maskinellt eller som annars på grund av systemets
centralisering inte kan utföras regionalt. Sålunda svarar TSV för t ex
avisering och uppbörd av fordonsskatt, underrättelser till fordonsägare
att inställa fordon till kontrollbesiktning m m. Frågor om
nyregistrering av fordon, registrering av ägarbyten, avställning av
fordon och andra registreringsärenden som kräver viss handläggning
svarar i princip länsstyrelserna för. Dessa svarar i allmänhet också för
registrering av beslut som de själva har fattat i egenskap av
beskattningsmyndighet för vägtrafikskatt.
Den informationsteknologiska utvecklingen har gjort det möjligt att
centralt hantera vissa registreringsärenden utan att länsstyrelserna
behöver anlitas. Sålunda gäller sedan några år att vissa
bilregistreringsärenden av masskaraktär tas upp direkt av TSV enligt
uppgifter som biltillverkare och generalagenter lämnar på magnetband
eller annat likande sätt (se också förordningen 1988:1108 om
direktregistrering i bilregistret). För närvarande pågår ett
uvecklingsarbete som syftar till direktrapportering av godkännanden av
registreringsbesiktningar hos AB Svensk Bilprovning. Sannolikt kommer
utvecklingen av informationsteknologien att medföra att ännu fler
ärenden kan hanteras direkt i det centrala bilregistret.
De regionala registreringsmyndigheternas verksamhet är dock fortfarande
av grundläggande betydelse för registrets tillförlitlighet och
användbarhet i olika sammanhang. Åtskilliga registreringsärenden kommer
även i framtiden att kräva handläggning i en eller annan form och därmed
också kontakter mellan allmänheten och myndigheten. Det är viktigt att
de regionala myndigheterna har tillräckliga resurser för att följa upp
komplicerade registreringsärenden och att i övrigt bedriva en aktiv
registervård och skattekontroll. Samtidigt måste naturligtvis de
möjligheter till rationalisering och effektivisering av verksamheten som
utvecklingen ger tas till vara.
För närvarande finns det betydande skillnader mellan länsstyrelserna vid
hanteringen av bilregistret i fråga om kvalitet och servicenivå gentemot
allmänheten och övriga intressenter. I en del fall förekommer
oacceptabelt långa handläggningstider.
Som nämnts finansieras den centrala och regionala
registreringsverksamheten vid bilregistret i sin helhet genom avgifter.
Kostnaderna för länsstyrelsernas verksamhet täcks genom medel som
inlevereras av TSV till statsverket. Medlen för verksamheten anvisas
länsstyrelserna i samband med den årliga budgetbehandlingen. Det finns
emellertid inte något direkt samband mellan de avgifter som tas ut och
de medel som anvisas för registerföringen hos länsstyrelserna. Det finns
anledning att anta att ojämnheterna i resurstilldelningen beror på detta
bristande samband. Frågan har berörts av avställningsutredningen i
betänkandet (Ds K 1985:6) Avställning i bilregistret (s 58).
Särskilda problem i detta sammanhang är sambandet mellan registrering
och annan verksamhet bl a i vad avser vägtrafikbeskattningen.
Vägtrafikskatten, dvs fordonsskatt och kilometerskatt, beslutas som
regel genom automatisk databehandling enligt uppgifter i bilregistret,
men därutöver skall länsstyrelsen meddela beslut om skatt i åtskilliga
fall. I egenskap av regional körkortsmyndighet prövar länsstyrelsen bl a
frågor om körkortstillstånd. Det är många gånger svårt att dra en gräns
mellan länsstyrelsernas verksamhet som registreringsmyndighet och deras
verksamhet som beskattnings- resp. körkortsmyndighet. Detsamma gäller i
fråga om länsstyrelsernas registerföring och tillsyn enligt
yrkestrafiklagstiftningen.
Det har i olika sammanhang förts fram tankar på en utbrytning ur
länsstyrelserna av såväl bil- och körkortsregistreringen som av
uppgiften att vara beskattningsmyndighet för vägtrafikskatt, bl a av
statskontoret i rapporten (1985:11) Ny länsförvaltning,
Norrbottenprojektet, och av avställningsutredningen i det tidigare
nämnda betänkandet. Vidare har TSV i sin rapport till regeringen
1988-03-24 med treårsbudget för perioden 1989/90--1991/92 förordat att
den regionala hanteringen av bil- och körkortsregistreringen bör
utredas.
Utredningsuppdraget
Jag anser mot denna bakgrund att en särskild utredare bör tillkallas för
att se över bilregistreringen och de särskilda problem som finns i
sambandet mellan bilregistrering och vägtrafikbeskattning. Därvid bör
utredaren särskilt beakta frågan om det är möjligt att nå en större
överensstämmelse mellan de regionala registreringsmyndigheternas
ärendemängd och tillgängliga resurser. Vidare bör utredaren undersöka
effekterna av en ökad grad av kommunikation direkt från uppgiftslämnarna
till en central registreringsmyndighet.
Utredaren bör också undersöka om den nuvarande regionala organisationen
för bilregistrering och vägtrafikbeskattning är den lämpligaste eller om
andra organisatoriska lösningar skulle vara att föredra. Därvid bör
utredaren beakta att länsstyrelsernas roll i den statliga förvaltningen
har föreslagits bli ändrad (prop. 1988/89:154).
I en till riksdagen nyligen avlämnad proposition om ändring i
körkortslagen (prop. 1988/89:134) har jag förutskickat att jag senare i
år avser att begära regeringens bemyndigande att tillkalla en särskild
utredare med uppgift att göra en översyn av i första hand
körkortsutbildningen. Som jag framhöll i det sammanhanget kan det finnas
anledning att också se över körkortslagstiftningen i vissa andra
avseenden. Frågan huruvida ansvaret som regional körkortsmyndighet bör
ligga kvar hos länsstyrelserna eller flyttas till någon annan myndighet
bör lämpligen övervägas i det sammanhanget. Den som utreder bilregistret
bör emellertid undersöka och redovisa vilka konsekvenser som en
eventuell annan organisation för bilregistret kan få på
körkortsregistret, yrkestrafikregistret och båtregistret.
De ekonomiska aspekterna av en eventuellt ändrad organisation skall
särskilt belysas.
Övriga frågor
Utredaren skall beakta vad som anförts i direktiven (dir. 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Beträffande frågor som berör förhållandet mellan staten som arbetsgivare
och anställda med statligt reglerade löner bör utredaren när arbetet
påbörjas samt vidare under arbetets gång informera berörda
huvudorganisationer och i förekommande fall annan berörd central
arbetstagarorganisation med vilken staten har eller brukar ha avtal om
löner och andra anställningsvillkor samt ge dem tillfälle att framföra
synpunkter.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppgift att utreda tidigare redovisade
organisationsfrågor
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att kostnaderna skall belasta sjätte huvudtitelns
anslag A 2. Utredningar m m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)