Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om beskattning av den finansiella sektorn, Dir. 1989:35
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1989-06-21
Dir. 1989:35
Beslut vid regeringssammanträde 1989-06-21
Statsrådet Engström anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda
beskattningen av den finansiella sektorn.
Bakgrund
Kommittén (Fi 1987:06) för indirekta skatter (KIS) har i sin nyligen
avslutade översyn av mervärdeskatten även berört beskattningen av
finansiella tjänster och försäkringstjänster. Kommittén konstaterar att
skäl talar för att även dessa tjänster bör ingå i mervärdeskattens bas i
det neutrala och enhetliga system som varit målet för översynen.
Samtidigt konstateras att det fordras en mer omfattande analys av bl.a.
de tekniska och internationella aspekterna än vad som varit möjligt
under den knappa tid som stått till förfogande. Kommittén har därför
avstått från att lägga något förslag utan förordar att frågan utreds
vidare i särskild ordning.
Inom detta område finns sedan tidigare särskilda omsättningsskatter. Den
1 januari 1984 infördes en omsättningsskatt på aktier. Vissa
utvidgningar av skattebasen skedde den 1 juli 1986, bl.a. gällande köp-
och säljoptioner, samtidigt som skattesatsen höjdes. Den 1 juli 1987
utvidgades skattebasen ytterligare till att omfatta även köp- och
säljoptioner avseende aktieindex samt terminskontrakt. Slutligen
utvidgades skattebasen den 1 januari 1989 till att omfatta även penning-
och obligationsmarknaden samt fondkommissionärers handel för egen
räkning.
Vidare utgår sedan år 1965 en stämpelskatt vid bildandet av aktiebolag
och vid ökning av aktiekapitalet.
De förslag som utredningen (Fi 1987:07) om reformerad inkomstbeskattning
(RINK), KIS och utredningen (Fi 1985:06) om reformerad
företagsbeskattning (URF) nyligen presenterat har bl.a. till syfte att
göra skattesystemet mer likformigt och neutralt. Om detta syfte kan
uppnås minskar skälen för speciella punktskatter och omsättningsskatter
på olika områden.
Vidare kan harmoniseringssträvandena gentemot EG, valutaregleringens
avskaffande och den internationella utvecklingen i övrigt påverka vår
beskattning av de finansiella marknaderna.
Uppdraget
Mot bakgrund av det nya enhetliga skattesystem som förslagen från KIS,
URF och RINK avser att skapa är det nödvändigt att göra en
förutsättningslös bedömning av hur den finansiella sektorn bör behandlas
i detta sammanhang. En särskild utredare bör tillkallas för detta
ändamål. Utredaren bör särskilt pröva motiven för särlösningar på detta
område.
Utredaren bör göra en översyn av frågan om finansiella tjänster och
försäkringstjänster bör inordnas under mervärdeskatten. Utredaren bör
också presentera förslag till hur detta tekniskt kan utformas.
Vidare bör prövas om den ökade internationaliseringen eller andra
förhållanden har förändrat förutsättningarna för den nuvarande
omsättningsskatten.
De samhällsekonomiska och fördelningspolitiska effekterna av utredarens
förslag bör belysas.
Det står utredaren fritt att redovisa vissa frågor med förtur om så
befinns lämpligt.
Utredaren bör beakta vad som sägs i direktiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5) samt beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Utredaren bör redovisa resultatet av sitt arbete senast den 31 maj 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att se över beskattningen av den finansiella
sektorn i de hänseenden jag angivit samt att besluta om
sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)