Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Sveriges lantbruksuniversitet, Dir. 1989:31
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1989-06-08
Dir. 1989:31
Beslut vid regeringssammanträde 1989-06-08
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Hellström, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare skall tillkallas för att se över verksamhetens
inriktning och styrning vid Sveriges lantbruksuniversitet. Arbetet skall
redovisas successivt.
Sveriges lantbruksuniversitets organisation och verksamhet
Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) tillkom den 1 juli 1977 efter beslut
av riksdagen (prop. 1976/77:67, JoU 17, rskr. 247). Beslutet innebar att
ett riksdagsbeslut från år 1974 fullföljdes. Genom beslutet fick
lantbrukshögskolan, skogshögskolan och veterinärhögskolan en gemensam
styrelse och ett gemensamt rektorsämbete. 1977 års beslut fattades i
anslutning till reformeringen av högskoleutbildningen. Genom beslutet
blev de då aktuella högskolorna en högskoleenhet med tre fakulteter,
nämligen en lantbruksvetenskaplig, en skogsvetenskaplig och en
veterinärmedicinsk. Organisationen anpassades till högskolan i övrigt.
Samtidigt inordnades skogsmästarutbildningen i universitetet. Den 1 juli
1979 inordnades även skogsteknikerutbildningen i SLU.
I anslutning till sammanslagningen år 1977 omlokaliserades de delar av
skogsvetenskapliga och veterinärmedicinska fakulteterna som var belägna
i Stockholm till Uppsala, Umeå och Garpenberg. Verksamheten vid SLU
bedrivs för närvarande vid ca 40 platser i landet, varav fem är
huvudorter med både forskning och utbildning.
För verksamheten vid SLU gäller dels högskolelagen (1977:218) och 1--8
kap. högskoleförordningen (1977:263), dels förordningen (1977:344) för
Sveriges lantbruksuniversitet. Statliga medel för verksamheten tillförs
SLU dels över särskilda anslag på jordbruksdepartementets huvudtitel,
dels via forskningsråd och myndigheter. En inte oväsentlig del av
resurserna kommer från näringsliv och organisationer. Den totala
budgeten för budgetåret 1987/88 uppgick till närmare 1,2 miljarder kr.
varav 887 milj. kr. var statliga anslag.
SLU:s verksamhet rör i huvudsak de areella näringarna. Dominerande är
därvid jordbruks/livsmedelsområdet och skogsbruksområdet. Andra
verksamhetsområden är trädgårdsnäring, rennäring och fiskodling. SLU är
sålunda ett sektoruniversitet. Verksamheten rymmer förutom
grundforskning därför även tillämpad forskning och försöksverksamhet.
Grundforskningens andel av resursförbrukningen för FoU har ökat under
senare år. Betydande resurser används för miljövårdsforskning.
Även högskoleutbildningen knyter an till de areella näringarna, i
huvudsak jordbruket inkl. veterinärmedicin, trädgårdsnäringen och
skogsbruket. På dessa områden svarar SLU för nästan all eftergymnasial
utbildning. Antalet studerande är ca 2 000 fördelade på tio
utbildningslinjer, vissa med flera olika inriktningar. Fem av dessa
linjer är långa.
För att förmedla den kunskap som nås inom SLU finns en särskild
konsulentavdelning. Den centrala administrationen handhas av en central
förvaltningsenhet. Det finns ingen statlig myndighet mellan SLU:s
styrelse och jordbruksdepartementet.
Behovet av en översyn
Sedan beslutet fattades om att bilda SLU år 1977 har stora förändringar
inträffat inom de områden för vilka SLU:s verksamhet är avsedd. På
jordbrukets område betonas nu allt starkare behovet av en helhetssyn på
livsmedelskedjan, allt från produktionsresursen mark till den färdiga
konsumentprodukten och dess egenskaper. Ett ändrat konsumtionsmönster
och en stark produktivitetsutveckling i hela den industrialiserade
världen har starkt förändrat förutsättningarna för det svenska
jordbruket. Miljö- och hälsoaspekter ställs allt mer i förgrunden. Den
senaste frihandelsöverenskommelsen i GATT och de förändringar i
livsmedelspolitiken som kan komma att följa av förslagen från den
livsmedelspolitiska arbetsgruppen ställer ytterligare krav på en
fortsatt förändring inom jordbruket. För att kunna tillgodose alla dessa
intressen ökar kraven både på interdisciplinär samverkan och på
grundforskning.
Den utveckling jag nu har redovisat inverkar även på veterinärmedicinens
område. Djurens hälsa och hänsynen till deras naturliga beteende blir
allt mer viktiga i husdjursskötseln. Det kommer till uttryck inte minst
i den nya djurskyddslagen som beslutades förra året. Samtidigt
förflyttas tyngdpunkten i efterfrågan på veterinärtjänster alltmer från
jordbrukets djurhållning till livsmedelskontroll och vård av
sällskapsdjur.
Även på skogsområdet har grundläggande frågor som rör miljön fått en
ökande betydelse under den senaste tioårsperioden. Ökande krav på ett
intensivare utnyttjande av våra skogar har följts av starkare krav på
hänsynstagande till naturvårdens intressen. Luftföroreningarnas negativa
inverkan på skogsmarken och därmed skogsproduktionen framstår som ett
allt mer allvarligt hot.
De stora förändringar jag här har redovisat översiktligt kommer också
till uttryck i de tre särskilda, övergripande forskningsprogram som har
beslutats under de senaste åren och som administreras av skogs- och
jordbrukets forskningsråd. Det gäller programmen rörande alternativa
produktionsformer i jordbruket, livsmedel samt skog och miljö. Stora
delar av dessa program är förlagda till SLU. Inom SLU har regelbundna
omfördelningar av resurserna gjorts för att möta de nya kraven.
Uppbyggnaden av SLU utgick från de dåvarande tre högskolorna. Även om
omorganisationen var omfattande präglas SLU fortfarande av de
förhållanden som rådde före 1977. I vissa avseenden hävdas sålunda
fakultetsgränserna bestämt. Olika regeringsbeslut har efter hand fattats
för att skapa förutsättningar för en sammansmältning av universitetet
och för att underlätta tvärvetenskapligt samarbete. Så t.ex. har SLU
numera ett gemensamt anslag för samtliga fakulteter och verksamheter som
SLU självt får fördela. Vidare har det införts en samlad planeringsram
för utbildningen som inte i detalj styr utbildningens omfattning på
olika linjer. Men andra förhållanden som exempelvis den formella
organisationsuppbyggnaden och de fasta förordnandena för professorer kan
ha försvårat en anpassning av större omfattning. Engagemanget i de
samlade, interdisciplinära forskningsprogrammen har mot den bakgrunden
ställt stora krav på SLU.
Förändringarna inom de areella näringarna pågår fortfarande. Givetvis är
det önskvärt att forskning, försök och utbildning för näringarna kan
anpassas härtill. Det är också önskvärt att forskningen kan ligga så
långt framme att dess resultat kan ingå i underlaget för
förändringsbesluten. Mot bakgrund av vad jag redovisat i det föregående
bör en särskild utredare nu tillkallas för att dels göra en utvärdering
av inriktningen och omfattningen av SLU:s verksamhet, dels undersöka
vilka åtgärder som kan bidra till att underlätta styrningen av
verksamheten.
Utgångspunkter för en översyn
Mot bakgrund av vad jag anfört i det föregående bör det göras dels en
övergripande kvalitetsbedömning av forskning vid SLU, dels en bedömning
av om resurstilldelningen är väl avvägd.
En viktig utgångspunkt för dessa bedömningar är SLU:s funktion som
sektorforskningsuniversitet. I den egenskapen bedriver SLU en omfattande
verksamhet som finansieras på annat sätt än genom direkta statliga
anslag. De övriga anslagen kommer från både staten och näringslivet
m.fl. Detta tar sig uttryck bl.a. i en stor andel projektbunden
forskning.
Kvalitetsbedömningen bör vara av mer övergripande karaktär. Enskilda,
starkt avgränsade forskningsområden bör sålunda inte granskas i detalj.
Av värderingen, i vilken utländsk expertis bör kunna medverka, bör det
även framgå om det finns ämnesområden som bör mönstras ut eller läggas
till. Det är önskvärt att värderingen redovisar eventuella förändringar
under den senaste tioårsperioden och pekar ut viktiga arbetsområden för
de kommande åren. En granskning och värdering av SLU:s handlingsprogram
1987/88--1991/92 bör göras i detta sammanhang.
Vid bedömningen av resurstilldelningen bör det först göras en mer
övergripande analys av dess storlek på SLU:s olika verksamhetsområden i
relation till svensk forskning utanför SLU. I ett andra steg bör
resursfördelningen mellan SLU:s verksamhetsområden studeras. I det
sammanhanget är försöksverksamhetens omfattning av intresse. Jag
återkommer till den i det följande.
Allt eftersom behovet av kunskaper ökar blir det allt svårare för ett
litet land som Sverige att skapa tillräckliga resurser till angelägen,
heltäckande forskning. Det gäller även forskning på de areella
näringarnas områden. Visst forskningssamarbete förekommer mellan vårt
land och övriga nordiska länder samt i viss mån med andra, främst
europeiska länder. Utredaren bör bedöma om ett utvecklat samarbete kan
underlätta en koncentration och fördjupning av den svenska forskningen
inom de areella näringarna samtidigt som vår tillgång till breda
kunskaper inte minskas.
Ren försöksverksamhet bedrivs i förhållandevis stor omfattning vid SLU.
Verksamheten har delvis sin bakgrund i en bedömning att näringarna med
sin stora mängd små företagare inte själva lämpligen kunde tillgodose
sitt behov härav. Utredaren bör närmare granska försöksverksamhetens
omfattning på olika områden och bedöma vilken verksamhet som kan
avvecklas eller överföras till näringarna eller berörda myndigheter.
Utgångspunkten bör vara att direkta statliga anslag till SLU bör bekosta
endast sådan försöksverksamhet som har ett uttalat allmänt intresse.
Försöksverksamhet i övrigt, finansierad av myndigheter, organisationer
och företag, bör kunna bedrivas vid SLU i den utsträckning den inte
inkräktar på SLU:s övriga verksamhet eller leder till extra kostnader
för staten.
En viktig del av forskningsverksamheten är förmedlingen av
forskningsrön. Utredaren bör granska hur SLU:s konsulentverksamhet
fyller sitt syfte. I förmedlingen av nya forskningsrön till de i
näringarna praktiskt verksamma har sektormyndigheterna en viktig roll.
Utredaren bör därför undersöka om det ömsesidiga informationsutbytet är
effektivt och föreslå de förbättringar som är möjliga. En utgångspunkt
skall därvid vara att SLU:s ansvarsområde inte skall vidgas till den
rådgivning och information som ankommer i första hand på
sektormyndigheterna.
När det gäller SLU:s utbildningar bör utredaren göra en allmän bedömning
av om antalet utbildningsplatser på de olika linjerna är väl avvägt med
hänsyn till marknadens nuvarande och väntade efterfrågan och behov. Om
utredaren finner att en förändring bör ske bör närmare förslag lämnas
härom. Av särskilt intresse är vilken förnyelse som kan behövas inom
olika utbildningsgrenar för att möta framtidens krav. I det sammanhanget
bör också bedömas om resursanvändningen inom SLU:s utbildningsområden är
väl avvägd med hänsyn till utbildningarnas innehåll eller om
utbildningen skulle kunna göras effektivare med bibehållen eller högre
kvalitet genom en förändring. Så t.ex. bör utredaren pröva om en utökad
praktikverksamhet utanför SLU innebär en rationalisering.
Forskarutbildningen är för SLU, i likhet med för andra högskolor,
grundläggande för en framgångsrik forskning. Utredaren bör analysera
utbildningens inriktning och kvalitet ställd mot bl.a. den inriktning av
forskningen som förordas för framtiden.
Utredaren bör slutligen behandla vissa administrativa förnyelsefrågor.
Som jag har redovisat i det föregående är SLU, med vissa betydelsefulla
undantag, administrativt uppbyggt efter samma mall som högskolan i
övrigt. Det innehåll som SLU:s verksamhet har med inte enbart forskning
och högre akademisk utbildning utan också tillämpad FoU,
försöksverksamhet och mer praktiskt inriktad utbildning, ställer stora
krav på flexibilitet och förmåga till snabb anpassning till vad
avnämarna efterfrågar. Den nuvarande organisationsformen har enligt
bl.a. en revisionsrapport rörande den lantbruksvetenskapliga fakulteten
som riksrevisionsverket lämnade hösten 1988 visat vissa brister
härvidlag. Det återspeglas också i det förnyelsearbete som pågår inom
SLU, t.ex. vid den skogsvetenskapliga fakulteten. Utredaren bör mot
bakgrunden av bl.a. dessa arbeten närmare pröva vilka förändringar av
organisatorisk och ekonomiadministrativ art som bör genomföras för att
nå en större flexibilitet och underlätta omprioriteringar.
Utgångspunkten bör därvid vara en analys av hur beslut om
resursfördelning och omprioriteringar fattas inom SLU och hur effektiva
dessa beslut är. Ett mål för förändringar bör vara att bättre möjliggöra
omfördelningar inte bara inom en fakultet utan också, när det är
angeläget, mellan fakulteter och mellan forskning och utbildning. Därvid
bör beaktas statsmakternas behov av att kunna prioritera
resursanvändningen.
Utredaren bör i detta arbete inte vara bunden till de nu gällande
särskilda bestämmelserna för lantbruksuniversitetets organisation. För
att anpassning och förnyelse skall kunna göras utan tillskott av nya
resurser kan nämligen krävas upplösning av vissa bindningar som finns i
dag. Behovet av ämnesmässig ledning inom vissa små ämnesområden skulle
bl.a. kunna fullgöras genom någon form av tidsbegränsade förordnanden
som forskningsledare.
Förnyelse bör i princip också kunna åstadkommas med hjälp av en svagare
bindning av medel till institutionerna och genom krav på en effektiv
verksamhet för att medel skall tilldelas ett visst forskningsområde.
Utredaren bör med utgångspunkt i de erfarenheter som vunnits vid SLU
eller inom högskolan i övrigt lämna förslag till åtgärder som leder till
en effektivare styrning av verksamheten i detta hänseende.
Av de frågor jag nu har behandlat kräver vissa ett mer omfattande
arbete. Så t.ex. kan det vid utvärderingen av forskningen vid SLU behöva
utnyttjas kunskaper utomlands. Annat som rör förnyelse i frågor av
administrativ karaktär kan behandlas snabbare och lösningarna ges formen
av försöksverksamhet. Utredaren bör därför redovisa sina förslag
successivt. Uppdraget bör slutredovisas senast den 1 juli 1991.
Utredaren bör beakta regeringens direktiv (dir. 1984:5) till statliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Utredaren bör vid arbetets påbörjande samt vidare under arbetets gång
informera berörda huvudorganisationer och i förekommande fall annan
berörd central arbetstagarorganisation med vilken staten har eller
brukar ha avtal om löner och andra anställningsvillkor samt bereda dem
tillfälle att framföra synpunkter. Utredaren skall därutöver informera
berörda arbetstagare om sitt arbete.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för jordbruksdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppgift att se över vissa frågor rörande Sveriges
lantbruksuniversitet,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta nionde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Jordbruksdepartementet)