Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av boendekostnaderna m. m., Dir. 1989:29
Departement: Bostadsdepartementet
Beslut: 1989-06-08
Dir. 1989:29
Beslut vid regeringssammanträde 1989-06-08
Chefen för bostadsdepartementet, statsrådet Lönnqvist, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att se över det nuvarande
bostadsfinansieringssystemet och förslå de förändringar av detta som han
finner påkallade.
Arbetet skall redovisas under första delen av september månad 1989.
Utredaren skall i sitt arbete ha direkt kontakt med företrädare för de
politiska partierna och med parterna på bostadsmarknaden.
Bakgrund
Den sociala bostadspolitiken är av grundläggande betydelse i strävandena
att skapa ett rättvist och rättfärdigt samhälle. Rätten till en god
bostad måste gälla alla - också hushåll med begränsade ekonomiska
resurser eller en stor försörjningsbörda.
Från ett svårt utgångsläge med brist på bostäder och ett omodernt
bostadsbestånd har bostadsstandarden under efterkrigstiden kraftigt
förbättrats. I dag har vi en bostadsstandard som hör till de högsta i
världen.
Under 1980-talet har en nödvändig sanering av den svenska ekonomin
fortlöpande bedrivits. Genom det bostadspolitiska stödsystemet har det
samtidigt - trots en snabb kostnadsutveckling inom byggsektorn - varit
möjligt att begränsa ökningen av boendekostnaderna under en ekonomiskt
svår period.
Efter en tioårig nedgång av bostadsbyggandet efter det s.k.
miljonprogrammet och under lågkonjunkturen i början av 1980-talet har
bostadsbyggandet under de senaste två åren ökat från ca 30 000 till ca
50 000 påbörjade lägenheter per år. Det är nödvändigt att denna högre
produktionsnivå kan upprätthållas under de närmaste åren, så att vi
kan möta den ökande bostadsefterfrågan som följer av den allmänna
ekonomiska utvecklingen i landet.
Dagens system för bostadsfinansiering har tillämpats under lång tid. Det
tillkom i allt väsentligt år 1974.
Totalt används i dag 43 miljarder kronor för att hålla nere
boendekostnaderna.
Genom beslut den 4 januari 1989 uppdrog jag åt en utredningsman inom
bostadsdepartementet att ta fram underlag för kommande överväganden om
boendekostnaderna m.m. I uppgiften ingick att allsidigt belysa dagens
situation, de brister som finns i dagens bostadspolitiska stödsystem, de
fördelningspolitiska effekterna och de möjligheter som finns att
förbättra måluppfyllelsen inom detta område.
Utredningsmannen har nu i rapporten (Ds 1989:39) Studier av
bostadssektorn 1989 redovisat ett antal studier som genomförts för att
belysa de nuvarande förhållandena inom boendet och effekterna av dagens
stödsystem.
Utredningsmannens rapport
Av den sammanfattande rapporten framgår att det finns brister i
nuvarande bostadsfinansieringssystem. De genomförda studierna av stödets
effekter för bostadskostnaderna visar bl.a.
- att bostadsstödet brister i neutralitet i förhållande till olika
upplåtelseformer vid nyinvesteringar,
- att det kan ifrågasättas om bostadsstödet tillgodoser kravet på
neutrala ekonomiska villkor inom beståndet, bl.a. till följd av
olikheter i skattereglernas utformning för skilda ägarkategorier,
- att skillnaderna i utgifter för likvärdiga bostäder av olika ålder är
stora, både för de bostäder som får räntestöd och för de bostäder som
inte längre omfattas av sådana system; subventioner och beskattning
samverkar inte på ett ändamålsenligt sätt samt
- att statens utgifter för räntestödet är starkt beroende av
inflationstakten, samtidigt som denna är en av de huvudsakliga
anledningarna till de paritetsbrister som kan konstateras mellan
bostäder av olika ålder.
När perspektivet förflyttas till hushållen visar genomgången
- att systematiska skillnader alltjämt finns i bostadsstandardens
fördelning mellan hushåll med olika ekonomisk styrka,
- att räntestödet inte leder till någon entydig utjämning av hushållens
standard i boendet, detta till följd bl.a., av ränteavdragens stora
betydelse för bostadskostnaderna,
- att ränteavdragen i särskild grad styr hushållens möjligheter att bära
kostnaderna för de rymliga bostäder som finns främst bland egnahemmen,
- att den sneda utgiftsfördelningen över tiden i boendet motverkar
rörligheten.
När det så gäller det individuella bostadsstödet framgår av utredningens
sammanfattning
- att bostadsbidragen har en mycket hög fördelningspolitisk precision
samt
- att marginaleffekterna inom de samlade skatte- och
bostadsbidragssystemen i dag är sådana för många barnfamiljer att det
sätter gränser för möjligheterna att använda de inkomstprövade bidragen.
Utgångspunkter för en översyn av bostadsstödet
De redovisade bristerna gör det angeläget att se över nuvarande
bostadsfinansieringssystem.
På flera nivåer inom det bostadspolitiska stödsystemet finns ett nära
beroende mellan stödregler och skattebestämmelser. Både
inkomstbeskattningen, företagsbeskattningen och den indirekta
beskattningen ses för närvarande över på ett genomgripande sätt och
förslag till förändringar kommer att redovisas inom kort.
Vad utredningsmannen har redovisat och resultatet av det nu pågående
arbetet med reformer inom beskattningens område motiverar en teknisk
översyn av stödet till boendet.
Utgångspunkten för denna översyn skall vara att målen för den sociala
bostadspolitiken ligger fast. Stödet till boendet skall utformas på ett
sådant sätt att dessa mål kan tillgodoses bättre och mer effektivt än i
dag.
Stödsystemet bör sålunda utformas på ett sådant sätt att det - till sina
effekter och tillsammans med skattesystemet - är neutralt i förhållande
till olika upplåtelseformer och ägarkategorier. Pariteten i fråga om
utgifterna för likvärdiga bostäder av olika ålder bör förbättras. Stödet
bör utformas så att det går till boendet, utan att det samtidigt leder
till prisstegringar i produktionen eller kapitaliseras av ägare i
tidigare led.
Det är viktigt att bostadsproduktionen kan hållas uppe på likvärdiga
villkor i alla delar av landet på sådant sätt att bostadsförsörjningens
behov tillgodoses. Förslagen bör vidare bygga på förutsättningen att
sparandet skall stimuleras och den automatiska ökningen av statens
utgifter begränsas.
Den särskilde utredaren skall också analysera sambandet mellan de
generella bostadssubventionerna och det direkta bostadsstödet till
hushållen samt lägga förslag till sådana anpassningar av bostadsbidragen
som motiveras av nya skatteregler och av utredarens förslag i övrigt.
Översynsarbetets former
Av hänsyn till tidsplanen för arbetet med ett nytt skattesystem måste
arbetet med förslag till förändringar i bostadsstödet bedrivas skyndsamt
och redovisas under första delen av september månad 1989.
Översynen bör uppdras åt en särskild utredare.
Utredaren skall fortlöpande informera de politiska partierna om sitt
arbete och genom direkt kontakt med företrädare för partierna ge dessa
möjligheter att framföra synpunkter på utredningens arbete och förslag.
Kontakt skall också etableras med parterna på bostadsmarknaden.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för bostadsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att se över det nuvarande
bostadsfinansieringssystemet och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta elfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Bostadsdepartementet)