Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om taxering av bostadsrättsfastigheter m.m., Dir. 1989:27
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1989-06-08
Dir 1989:27
Beslut vid regeringssammanträde 1989-06-08.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Feldt, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda hur ett
system för värdering av fastigheter som ägs av bostadsrättsföreningar
kan utformas som underlag för taxering samt lämna förslag till
lagstiftning om detta. I utredningsuppdraget ingår även att behandla en
närliggande fråga, nämligen den löpande beskattnigen av
bostadsrättsföreningar.
2 Inledning
En upplåtelseform som på senare år fått allt större uppmärksamhet är
bostadsrätten. Lägenheter upplåtna med bostadsrätt har på senare tid
vuxit i antal och representerar ofta ett betydande marknadsvärde för
innehavarna. Studier har påvisat att det år 1970 fanns omkring 550 000
bostadsrättslägenheter i landet och att i genomsnitt 10 % årligen bytte
ägare. Prisutvecklingen under 1970-talet var inte enhetlig i riket.
Under perioden sjönk priserna på bostadsrätter i reala värden i de
flesta mindre tätorter. De var ungefär oförändrade i de flesta större
orter medan de steg i storstadsområdena. Om man endast ser till andra
hälften av 1970-talet, var det dock fråga om en real prisstegring om 10
-- 30 % i samtliga ortsstorlekar. Det totala marknadsvärdet på
bostadsrättsbeståndet år 1980 torde kunna uppskattas till ca 25
miljarder kr. (jfr SOU 1981:74 s. 273 ff). Enligt en undersökning
genomförd av spardelegationen uppgick det samlade marknadsvärdet på
bostadsrätterna år 1985 till närmare 60 miljarder kr. Vissa ortstyper
har uppvisat en mycket kraftig prisstegring under senare år.
Prisutvecklingen kan dock lika litet som tidigare antas ha varit
enhetlig. Beståndet har också ökat och torde nu uppgå till omkring
600 000 lägenheter.
Det marknadsvärde som bostadsrätterna representerar kommer dock inte
till uttryck vid inkomst- och förmögenhetsbeskattningen, eftersom det
inte är den enskilda bostadsrätten som är skatteobjekt, utan fastigheten
i dess helhet. För flerfamiljshusen är dessutom fastighetens
taxeringsvärde beräknat utifrån rådande bruksvärdehyra i området, utan
hänsyntagande till marknadsvärdet på den eller de bostadsrätter som
upplåtits i den. Vidare är det inte den enskilde bostadsrättshavaren som
beskattas, utan den förening, i vilken denne är medlem. Vid
förmögenhetsbeskattningen beskattas dock den enskilde medlemmen för sin
andel i föreningen. Hans andel i bostadsföretagets behållna förmögenhet
beräknas då utifrån det taxeringsvärde som gäller för
föreningsfastigheten. Samma beräkningsgrunder gäller vid arvs- och
gåvobeskattning. Eftersom hänsyn också tas till föreningens skulder
uppkommer ofta inget värde att redovisa. Bostadsföreningar och
bostadsaktiebolag beskattas på enahanda sätt.
Redan det nu sagda visar att dagens situation inte är
tillfredsställande. Härtill kommer att utredningen (Fi 1987:07) om
reformerad inkomstbeskattning, vars arbete är inriktat på att söka uppnå
enkla, enhetliga och likformiga regler även för bostadsbeskattningen,
kunnat konstatera att avsaknaden av rättvisande skattevärden inom
bostadssektorn är ett hinder för reformarbetet i den delen. Det bör
därför nu utredas hur en ändring skall kunna åstadkommas.
Innan jag närmare går in på utredningsuppdraget kommer jag att
översiktligt redogöra för huvuddragen i det nuvarande
fastighetstaxerings- och bostadsbeskattningssystemet.
3 Nuvarande regler
Fastighetstaxeringen
Vid fastighetstaxeringen tillämpas skilda värderingsregler beroende av
vilken byggnadstyp fastigheten utgör. Byggnad som är inrättad till
bostad åt en eller två familjer hör till kategorin småhus, medan en
byggnad som är inrättad till bostad åt minst tre familjer benämns
hyreshus. Vid denna indelning har det ingen betydelse vilken
upplåtelseform bostaden har. Gemensamt för fastighetstaxeringen är att
den tar sin utgångspunkt i saluvärdet på den allmänna marknaden. För
småhusen bestäms värdet med ledning av en köpeskillingsstatistik. För
hyreshusen, som omsätts i mindre omfattning, beräknas marknadsvärdet med
ledning av hyresintäkter och priser för hyresfastigheter. Vanligtvis kan
den verkliga hyresintäkten tjäna till ledning när det gäller hyreshus
upplåtna med hyresrätt. För hyreshus där lägenheterna upplåtits med
bostadsrätt får vägledning i stället tas av bruksvärdehyran i de
allmännyttiga bostadsföretagen på orten. Marknadsvärdet för hyreshus med
bostadsrätter torde i allmänhet klart understiga de enskilda
bostadsrätternas samlade marknadsvärde. Skillnaderna är inte lika
uttalade mellan ägda småhus och småhus upplåtna med bostadsrätt,
eftersom prisnivån i orten på de förra även ligger till grund för
värderingen av de senare.
Inkomsttaxeringen
Till grund för beskattningen av småhus samt fastigheter som ägs av s.k.
''äkta bostadsföretag'', läggs det vid fastighetstaxeringen framtagna
taxeringsvärdet. Med ''äkta bostadsföretag'' avses i det här
sammanhanget bostadsförening eller bostadsaktiebolag vars verksamhet
uteslutande eller huvudsakligen består i att åt medlemmarna eller
delägarna bereda bostäder i föreningsfastigheten. I nu angivna fall
skall som en schablonintäkt tas upp viss procent av taxeringsvärdet.
Avdrag medges i huvudsak endast för låneräntor. I fråga om
bostadsföretagen redovisas schablonintäkten under inkomst av annan
fastighet hos bostadsföretaget, således ej hos de enskilda medlemmarna
eller delägarna.
För småhus och hyreshus som inte schablonbeskattas sker beskattningen i
stället på konventionellt vis, dvs. på grundval av de verkliga
intäkterna och kostnaderna.
Förutom inkomstskatt tas även statlig fastighetsskatt ut. Underlaget för
fastighetsskatten, liksom skatteuttaget, varierar dock beroende bl.a. av
om fastigheten är en småhus- eller hyreshusenhet och om den är schablon-
eller konventionellt beskattad.
Kapitalbeskattningen
Såsom inledningsvis påpekats skall vid förmögenhetstaxering den enskilde
medlemmens andel i föreningsförmögenheten redovisas som tillgång. En
effekt av avsaknaden av särskilda värderingsregler är att detta
förmögenhetsvärde normalt blir mycket lågt. Vad nu sagts gäller även
arvs- och gåvobeskattningen.
4 Pågående utredningsarbete
Ett omfattande utredningsarbete med att reformera inkomstbeskattningen
är nu i sitt slutskede. Det nya skattesystemet är tänkt att träda i
kraft den 1 januari 1991. Såvitt gäller bostadsbeskattningen behandlas
denna av den inledningsvis nämnda utredningen (Fi 1987:07). Utredningen
har i denna del även tagit upp den framtida beskattningen av
bostadsrättsföreningar och deras medlemmar. I det utredningsuppdrag som
nu är aktuellt bör ingå att även beakta vad som anförs av utredningen.
De linjer som där dras upp bör vara vägledande för det nu föreliggande
utredningsuppdraget.
I sammanhanget bör också nämnas att ett betänkande med en översyn av
bostadsrättslagen m.m. nyligen har överlämnats till chefen för
bostadsdepartementet (SOU 1988:14). En lagrådsremiss beräknas kunna
avlämnas under hösten 1989.
5 Utredningsuppdraget
Som framgått av det anförda är, såvitt gäller bostadsrättssektorn, det
grundläggande problemet att det för taxeringen saknas en självständig
värderingsmodell för såväl bostadsrätter som flerfamiljshus ägda av
bostadsrättsföreningar. Genom att samma modell används för dessa
fastigheter som i rena hyreshusfall kommer med dagens regler
taxeringsvärdet för en föreningsfastighet inte att återspegla det
samlade värde som bostadsrättslägenheterna i fastigheten representerar.
Detta medför brister i neutralitetshänseende vid beskattningen. En
första uppgift för utredningen bör därför vara att undersöka hur en
likformig värdering av bostadsrätter och sådana flerfamiljshus som ägs
av bostadsrättsföreningar bör utformas. En sådan likformighet torde
kräva att man kan finna en metod för att bestämma rättvisande värden för
bostadsrätterna. Utredningen bör visa hur detta kan uppnås.
I uppdraget bör vidare ingå att utreda om den tidigare nämnda
schablonbeskattningen av bostadsrättsföreningar är ändamålsenlig. Den
nuvarande gränsdragningen mellan äkta och oäkta bostadsrättsföretag är
av gammalt datum och har en del mindre tilltalande effekter. En annan
fråga som bör belysas är om beskattningen av bostadsrätt bör ske på
delägare- eller föreningsnivå. I denna del vill jag särskilt framhålla
en grundläggande tanke bakom nuvarande civilrättsliga lagstiftning i
fråga om bostadsrättsinstitutet, nämligen den form av samverkan som är
inbyggd i föreningssystemet. Detta talar för att den löpande
beskattningen för framtiden alltjämt bör knytas till föreningen och inte
till de enskilda andelarna.
Ytterligare en uppgift för utredningen bör vara att lämna förslag på
vilka värden på bostadsrätterna som skall läggas till grund för
förmögenhets- resp. arvs- och gåvobeskattningen.
Allmännyttiga bostadsföretag beskattas enligt samma schablonmetod som
bostadsrättsföreningarna. I samband med översynen av beskattningen av
bostadsrättsföreningar kan det visa sig finnas beröringspunkter med
frågan om beskattning av allmännyttans fastigheter eller eljest andra
skäl för en ändring. Utredaren bör vara oförhindrad att behandla denna
fråga.
Värderingsmodell
Fastighetstaxeringssystemet reformerades inför 1981 års allmänna
fastighetstaxering. I huvudsak fungerade det nya systemet väl.
Ytterligare erfarenheter har vunnits i samband med 1988 års allmänna
fastighetstaxering av hyreshus, bl.a. av det utbyggda datorstödet. De
förslag som utarbetas bör i så stor utsträckning som möjligt anknyta
till de värderingsprinciper m.m. som utbildats inom den nuvarande
fastighetstaxeringen.
Så bör t.ex. systemet med särskilda värderingsmodeller lämpligen kunna
byggas ut. Den värdering som sker enligt dessa modeller med utgångspunkt
i värdefaktorer, som är egenskaper knutna till fastigheten och som har
betydelse för marknadsvärdet, bör vara vägledande. I översynen bör ingå
uppgiften att lämna förslag till hur en modell för värdering av
bostadsrättslägenheter skall vara utformad. De särskilda värdena kan
sedan användas bl.a. som delvärden som sammantagna läggs till grund för
att bestämma taxeringsvärdet på föreningsfastigheten.
I fastighetstaxeringen finna vissa grundläggande värderingsprinciper,
som är gemensamma för samtliga slag av taxeringsenheter. Detta gäller
t.ex. principen att taxeringsvärdet skall bestämmas till det belopp som
motsvarar 75 % av taxeringsenhetens marknadsvärde under andra året före
taxeringsåret. Dessa allmänna frågor bör inte ingå i översynen utan
denna skall som nämnts avse endast de frågor som är specifika för
värderingen av bostadsrättslägenheter och fastigheter som ägs av
bostadsrättsföreningar.
En viktig omständighet i detta sammanhang är fastighetsskatten. Det är
angeläget att utredningen noga beaktar att de framtida taxeringsvärdena
skall kunna användas även som underlag för en fastighetsskatt.
Administration m.m.
Ett problem är att det inte existerar något register över
bostadsrättsbeståndet. Uppbyggandet av ett sådant register torde vara en
grundförutsättning för den angivna värderingsmodellen. Om ett sådant
register behövs bör det ingå i uppdraget att ta ställning till hur det
skall utformas, vad det bör innehålla, hur uppgifterna skall inhämtas
och vilken myndighet som skall handha registerföringen. Det finns t.ex.
redan i dag uppgifter att tillgå i den lägenhetsförteckning som varje
bostadsrättsförening skall föra. Förteckningen skall bl.a. innehålla
uppgifter om lägenheternas beteckning, belägenhet, rumsantal m.m. Det
får övervägas om ett deklarationsförfarande är nödvändigt som komplement
eller alternativ metod för uppgiftsinsamling.
En därmed sammanhängande fråga är hur man får tillgång till uppgifter om
företagna försäljningar av bostadsrätter. För fastigheter finns i dag
värderingsunderlag i form av den prisstatistik som lantmäteriverket för
med hjälp av uppgifter från inskrivningsmyndigheterna över lagfarna
fastighetsöverlåtelser. I vad mån den uppgiftsskyldighet som för
närvarande åligger bostadsrättsföreningarna enligt 42 § taxeringslagen
(1956:623) kan fylla samma funktion för bostadsrätternas del bör
övervägas. Enligt denna bestämmelse skall en förening lämna
kontrolluppgift till skattemyndigheterna när en bostadsrättshavare
överlåtit sin lägenhet och därvid bl.a. uppge avtalad köpeskilling. Det
bör ingå i uppdraget att redovisa vilka uppgifter som behövs för att
kunna taxera lägenheter samt hur uppgifterna skall inhämtas och
registreras.
Jag vill vidare framhålla vikten av att förslagen får sådan utformning
att de kan anknytas till den nuvarande taxeringsorganisationen. För
närvarande verkställs fastighetstaxeringen av en nämnd i varje
fastighetstaxeringsdistrikt för resp. slag av taxeringsenheter.
Utredningens mål bör vara att om möjligt söka undvika organisatoriska
särlösningar beträffande taxeringen av den egendom som ingår i
utredningsuppdraget.
Vid utformandet av systemet bör utredaren inhämta erfarenheter från
t.ex. Danmark, som har ett system för värdering av ägarlägenheter. Det
danska fastighetstaxeringssystemet har i övrigt många likheter med det
svenska. I samband med 1981 års egendomsvärdering infördes där ett
datoriserat värderingssystem. Med hjälp av detta värderades två
tredjedelar av all fast egendom jämte ägarlägenheter.
Vad jag hittills anfört bygger på att värderingen av bostadsrätter och
föreningsfastigheter utformas i nära anslutning till vad som gäller för
fastighetstaxeringen. Utredningen bör emellertid inte vara förhindrad
att söka sig fram till acceptabla värden på annat sätt än via
fastighetstaxeringen om detta skulle visa sig vara möjligt. I det fallet
måste det dock krävas att modellen har sådan träffsäkerhet att den ger
värden av sådan stabilitet att berättigade krav på rättssäkerhet och
effektivitet blir tillgodosedda.
Vissa övriga frågor
I den mån utredaren under sitt arbete även uppmärksammar problem som
ligger utanför det egentliga uppdraget bör denne vara oförhindrad att
lämna förslag till lösningar av dessa.
Ett flertal åtgärder har på senare tid vidtagits för att förenkla
skattereglerna. Åtgärderna har avsett såväl de materiella reglerna som
förfarandet, bl.a. genom förtryckning av uppgifter i
deklarationsblanketterna. Det bör vara en allmän inriktning vid
översynen att göra ett enkelt system utan att kravet på rättvisa och
likformighet äventyras.
Sammanfattningsvis bör utredaren lämna förslag till
hur värdering av bostadsrättslägenheter och fastigheter som ägs av
bostadsrättsföreningar, liksom hur den löpande beskattningen av
bostadsrättsföreningar och förmögenhets-, arvs- och gåvobeskattningen av
föreningens medlemmar, skall utformas, samt beträffande
fastighetstaxeringen,
vilka register som behöver upprättas,
vilket värderingsunderlag som behövs samt
hur det nya systemet skall administreras.
6 Redovisningen av utredningsuppdraget
Det utredningsuppdrag som jag ovan redovisat rör områden där
grundmaterial till stora delar helt saknas. I och för sig är det
önskvärt att de nya reglerna skulle kunna tillämpas senast i samband med
den allmänna fastighetstaxeringen av hyreshus som sker år 1994. I denna
del bör arbetet bedrivas så skyndsamt som möjligt. Förberedelsearbetet
för nämnda fastighetstaxering påbörjas nämligen senast våren 1992. Det
är således av stor betydelse att nödvändiga register byggs upp så snart
som möjligt för att ge ett komplett underlag för taxering. Utredaren bör
därför i särskild ordning kunna, om så anses lämpligt, redovisa denna
fråga. Även andra frågor skall på motsvarande sätt kunna behandlas
särskilt. Det kan t.ex. på ett tidigt stadium visa sig att uppgifter
behöver inhämtas från bostadsrättsföreningar och bostadsrättsinnehavare
för att förbereda taxeringen. Vad gäller övriga delar av
utredningsuppdraget bör dessa redovisas i sådan tid att de kan tillämpas
samtidigt med de nya taxeringsvärdena.
Utredaren skall beakta innehållet i regeringens direktiv (dir.1984:5 och
1988:43) till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning resp. EG-aspekter i
utredningsverksamheten.
7 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda hur ett system för taxering och
beskattning av bostadsrättslägenheter och bostadsrättsföreningar skall
utformas,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
8 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)