Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av kostnaderna för att driva teaterverksamhet, Dir. 1989:23
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1989-05-25
Dir. 1989:23
Beslut vid regeringssammanträde 1989-05-25
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Göransson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en översyn
av kostnaderna för att driva teaterverksamhet.
I uppdraget ingår
-- att redovisa och analysera vilka faktorer som påverkat och påverkar
kostnadsutvecklingen inom teaterområdet och jämföra denna med den
allmänna kostnadsutvecklingen i samhället i övrigt,
-- att göra jämförelser med några andra länder vad gäller
kostnadsutvecklingen för olika typer av teaterverksamhet,
-- att belysa hur de totala ekonomiska resurserna utnyttjas i teatrarnas
verksamhet,
-- att belysa hur produktivitetsutvecklingen har varit vid teatrarna och
redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att förbättra produktiviteten.
Översynen bör i första hand inriktas på de teaterinstitutioner för vilka
staten har huvudansvaret -- Operan, Dramatiska teatern och Svenska
riksteatern -- men bör även innehålla en bedömning av huruvida
slutsatserna är tillämpliga på andra teaterinstitutioner i landet.
Bakgrund
De statliga bidragen till teaterverksamhet ges i huvudsak i tre former,
nämligen till
-- teatrar för vilka staten har huvudansvaret dvs. Operan, Dramatiska
teatern och Svenska riksteatern,
-- regionala och lokala teater- och dansinstitutioner,
-- fria teatergrupper.
De samlade statliga bidragen till teaterverksamhet uppgår budgetåret
1988/89 till ca 650 milj. kr. under anslagen Bidrag till Svenska
riksteatern, Bidrag till Operan, Bidrag till Dramatiska teatern, Bidrag
till regionala och lokala teater-, dans- och musikinstitutioner, Bidrag
till fria teater-, dans- och musikgrupper samt Vissa bidrag till
teater-, dans- och musikverksamhet. Av dessa medel är drygt 400 milj.
kr. bidrag till de tre stora institutionerna -- Operan, Dramatiska
teatern och Svenska riksteatern -- för vilka staten ensam står för de
offentliga bidragen.
De statliga bidragen till teaterverksamhet har ökat väsentligt sedan
1970-talets början. Som exempel kan nämnas att bidragen till Operan och
Dramatiska teatern budgetåret 1970/71 uppgick till sammanlagt 200 milj.
kr. i 1988 års prisläge. Budgetåret 1988/89 är de sammanlagda statliga
bidragen till dessa båda teatrar 259 milj. kr. Bidragen till Svenska
riksteatern var budgetåret 1970/71 110 milj. kr. och budgetåret 1988/89
156 milj. kr. För övrig teaterverksamhet uppgick statsbidraget
budgetåret 1970/71 till 103 milj. kr. i 1988 års prisläge och budgetåret
1988/89 till 231 milj. kr.
Under senare år har de statliga bidragen till Operan, Dramatiska teatern
och Svenska riksteatern varit ungefär konstanta i fast penningvärde.
Värdet på grundbeloppen till de regionala och lokala
teaterinstitutionerna har varje år räknats upp med ett genomsnitt av de
statliga löneavtalen. Ökningar av antalet grundbelopp har i första hand
tilldelats de små och medelstora teaterinstitutionerna. Statsbidraget
till regionala teaterinstitutioner uppgick budgetåret 1970/71 till 97
milj. kr. i 1988 års prisläge och uppgår budgetåret 1988/89 till 198
milj. kr. Utöver stöd från staten erhåller de regionala och lokala
teaterinstitutionerna betydande bidrag från kommuner och landsting.
Statsbidraget till de fria teatergrupperna har ökat snabbt men ligger på
en lägre nivå i jämförelse med bidragen till teaterinstitutionerna.
Detta statsbidrag uppgick budgetåret 1970/71 till 2,5 milj. kr. i 1988
års prisläge och uppgår budgetåret 1988/89 till ca 29 milj. kr.
Teatrarna har också tillförts betydande resurser från
arbetsmarknadssektorn.
En viktig del av den statliga kulturpolitiken är att stödja och
stimulera kulturverksamhet i hela landet. Av de ovan redovisade
uppgifterna framgår också att de största reala ökningarna till
teaterverksamhet har tillfallit de regionala institutionerna och de fria
grupperna. Ändå utgörs en stor del av de statliga medlen av bidrag till
Operan, Dramatiska teatern och Svenska riksteatern. Det är inte märkligt
eftersom staten är den enda offentliga bidragsgivaren till dessa
teatrar. Det är dessutom viktigt för den samlade teater- och
operakonsten i landet att nationalscenerna kan hålla en hög konstnärlig
kvalitet. Riksteatern har dessutom hela sin verksamhet förlagd till
orter i hela landet.
Verksamhetsformen för teatrarna varierar. Operan och Dramatiska teatern
drivs i form av aktiebolag. Svenska riksteatern är en sammanslutning av
lokala teaterföreningar och utgör sammanslutningens riksorganisation. Av
de regionala teaterinstitutionerna drevs år 1987 13 som stiftelser med
kommun och landsting som stiftare medan 5 drevs som aktiebolag, 3 med
landstingskommunal huvudman, 1 med kommunal huvudman och 1 var förening
u.p.a.
Under senare tid har frågan om kostnaderna för att driva
teaterverksamhet diskuterats ingående och framför allt gällt de stora
institutionerna för vilka staten har ett huvudansvar.
Det har hävdats att de samhälleliga bidragen inte är tillräckliga för
att upprätthålla oförändrad verksamhet och att det i dag krävs större
resurser realt sett för att hålla samma omfattning på verksamheten än
vad som krävdes för ett tjugotal år sedan. Kostnaderna för att driva de
stora teaterinstitutionerna anses ha ökat särskilt snabbt. Sådana
erfarenheter redovisas också från andra med Sverige jämförbara länder.
Utredningsuppdraget
Mot den bakgrund som jag nu har beskrivit är det angeläget att närmare
undersöka vilka faktorer som har påverkat kostnadsutvecklingen för
teatrarna och om situationen skiljer sig från vad som i allmänhet gäller
för samhället i övrigt. Härvid kan bl.a. effekterna av ändrade
arbetstids- och arbetsmiljölagar samt avtal inom arbetslivet särskilt ha
haft betydelse. Andra faktorer som kan spela in är höga rese- och
logikostnader vid turnéverksamhet. Ett förhållande som särskilt Svenska
riksteatern har erfarenhet av. Nya kostnadskrävande uppgifter har
förmodligen också kommit att ställas på teatrarna bl.a. när det gäller
marknadsföring och information.
Det är vidare av intresse att belysa vilka åtgärder som vidtagits från
teatrarnas sida för att hantera kostnadsutvecklingen. Härvid är
teatrarnas totala finansieringsförutsättningar av betydelse. I vilken
omfattning har t.ex. biljettintäkter och gager ökat? Vilken roll spelar
höjningar av biljettpriset för besöksfrekvens och teaterekonomi? I
vilken grad har fonder kunnat utnyttjas? Har teatrarna erhållit andra
inkomster? Är några inkomster förknippade med krav på teatrarna?
Detta är exempel på frågeställningar som bör behandlas i översynen. I
detta sammanhang är det också av intresse att belysa hur storleken på de
samhälleliga bidragen per föreställning/åskådare har utvecklats och göra
en bedömning av vad som kan vara en rimlig subventionsnivå.
Vidare bör det belysas hur de totala resurserna utnyttjas i teatrarnas
verksamhet. Teatrarnas kostnader består helt naturligt till största
delen av lönekostnader. Vid en stor teater krävs en noggrann planering
så att personalen kan utnyttjas i tillfredsställande omfattning.
Svårigheterna att utnyttja fast anställd personal kan medföra ekonomiska
förluster i verksamheten. Detta bör ställas i relation till möjligheten
att i lämplig omfattning tillämpa projektanställningar.
En redovisning bör vidare göras av hur produktiviteten har utvecklats
vid teatrarna. I utredningsarbetet bör givetvis beaktas att den
konstnärliga verksamhet som bedrivs vid teatrarna kräver särskilda
hänsyn.
Utredningen bör även innehålla en bedömning av huruvida den nuvarande
verksamhetsformen för Operan och Dramatiska teatern är den mest
ändamålsenliga med hänsyn till verksamhetens karaktär eller av
ekonomiska skäl.
Översynsarbetet bör bedrivas i nära samverkan med berörda myndigheter
och institutioner m.fl.
Utredaren skall redovisa uppdraget före utgången av april 1991.
För utredningen gäller regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar mig
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) med uppdrag att göra en översyn i enlighet med vad jag har
anfört i det föregående,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)