Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om service, stöd och vård till psykiskt störda, Dir. 1989:22
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1989-05-11
Dir. 1989:22
Beslut vid regeringssammanträde 1989-05-11
Chefen för socialdepartementet, statsrådet Hulterström, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att överväga och
föreslå olika åtgärder för att uppnå en förbättrad och effektivare
service och vård till psykiskt störda.
Utredningen skall kartlägga situationen inom psykiatrin och utvärdera
effekterna av den förändring från slutna till öppna vårdformer som skett
under 1980-talet.
Utifrån analyserna skall utredningen bl.a. överväga
-- roller och former för samarbete mellan vårdsektorn och andra
samhällssektorer och former för samverkan med frivilligorganisationer
och närstående,
-- behov och utformning av en samordnande funktion för psykiskt
långtidssjuka med beaktande av bl.a. behovet av stöd till varaktiga
kontakter med arbetsmarknaden,
-- behov och utformning av en samordnande funktion för tidigt störda
barn och ungdomar,
-- psykoterapins och psykoanalysens ställning i vården,
-- den geropsykiatriska kompetensens roll och ställning,
-- den specialiserade psykiatriska vårdens utformning och avgränsning
mot andra vårdområden inkl. bedömning av behovet av specialisering
exempelvis i form av särskilda katastrofresurser,
-- åtgärder för en förbättrad forskning, utvärdering och uppföljning
beträffande psykiatrins förändring.
2 Bakgrund
Behovet av psykiatrisk vård hos befolkningen kan vara svårt att
fastställa. Enligt vissa undersökningar beräknas dock ungefär 15--20 %
av dem som söker primärvård ha psykiska eller sociala störningar. Under
ett år har 2--3 % av befolkningen kontakt med den psykiatriska
öppenvården och ungefär 1 % läggs in vid psykiatrisk klinik. Under sitt
liv beräknas ca 2 % av befolkningen komma att vara i behov av omfattande
och långvarig psykiatrisk service och vård.
Inom hälso- och sjukvården finns en omfattande organisation uppbyggd för
specialiserad psykiatrisk vård. De totala kostnaderna för denna vårdgren
uppgår för närvarande till närmare 9 miljarder kr. eller 13 % av hälso-
och sjukvårdens kostnader, dvs. ca 1 % av bruttonationalprodukten (BNP).
Samtliga kostnader som sammanhänger med psykiska störningar är dock
betydligt större. Om dessa kostnader kan påverkas genom insatser för
förbättrad service och vård till psykiskt störda berörs således en
avsevärt större andel av BNP än 1 %.
Förebyggande insatser är av stor betydelse när det gäller att minska
omfattning av psykisk ohälsa. Socialstyrelsen har i en rapport år 1988
redovisat ett program för preventiva åtgärder. Frågor om förebyggande av
bl.a. psykisk ohälsa behandlas i den Folkhälsogrupp som regeringen
inrättat som en undergrupp till hälso- och sjukvårdsberedningen.
Snabb med ojämn utveckling
Kännetecknande för den senaste 20 års-perioden är att det skett en
mycket snabb förändring av den psykiatriska vården. Från att ha
bedrivits inom en särorganisation med inriktning mot ett varaktigt
omhändertagande av patienterna har verksamheten utvecklats till en
integrerad del av hälso- och sjukvården och med en markerad inriktning
mot att patienterna skall ges förutsättningar att leva i det vanliga
samhället. Antalet vårdplatser inom den psykiatriska vården har totalt
sett minskat med närmare 40 % under de senaste 20 åren. Särskilt har
antalet vårdplatser vid mentalsjukhusen minskat och är i dag bara en
tredjedel av antalet i slutet av 1960-talet.
Utgångspunkterna för den nya organisationen av den psykiatriska vården
har lagts fast av socialstyrelsen i Riktlinjer för 80-talets
psykiatriska vård (Socialstyrelsen anser 1980:2). Basresurserna för
stödet till människor med psykiska störningar är den kommunala
socialtjänsten och primärvården. Den mer specialiserade psykiatriska
vården bör enligt socialstyrelsens riktlinjer förmedlas i en samlad
organisation i s.k. sektorer där brett sammansatta team svarar för
vården. Arbetet inom sektorerna organiseras så att teamen i princip
svarar för all specialiserad psykiatrisk vård till befolkningen inom ett
geografiskt område. Vid områdesindelningen eftersträvas att psykiatrins
områdesgränser skall sammanfalla med dem som tillämpas för
primärkommunernas socialtjänst liksom för primärvården i syfte att
underlätta samarbete mellan de olika vårdgivarna.
Behovet av vårdplatser beräknas, enligt sjukvårdshuvudmännens planer,
fortsätta att minska och minskningen förväntas ytterligare accentueras
till följd av satsningen på öppna vårdformer. Målsättningen är att de
särskilda mentalsjukhusen helt skall avvecklas och att den akuta vården
i första hand skall koncentreras till psykiatriska enheter
samlokaliserade med somatisk korttidsvård vid läns- och länsdelssjukhus.
Mer omfattande och längre vårdinsatser skall enligt planerna förläggas
till behandlingshem resp. sjukhem.
De flesta av sjukvårdshuvudmännen har genomfört ett målmedvetet
förändringsarbete, och långtgående planer har antagits. Antalet
inneliggande patienter har i flertalet landsting minskat förhållandevis
kraftigt under senare år. Enbart under 1980-talet har antalet minskat
med 40 %. Påfallande är emellertid de stora skillnaderna i
förändringstakt mellan olika sjukvårdsområden.
Till en del kan variationerna bero på att vissa grupper av patienter
räknas till skilda vårdgrenar i olika sjukvårdsområden. En bidragande
orsak är också att det på många håll är brist på specialistutbildade
läkare och annan vårdpersonal inom psykiatrin. Men de viktigaste
orsakerna är att dels utbyggnaden av de öppna vårdformerna, dels
samverkan med primärvården och primärkommunerna inte kommit lika långt i
olika landsting. Psykiskt störda möter alltså en mycket varierande vård
och service beroende på var i landet de lever. Framförallt är
skillnaderna stora mellan storstäderna och övriga delar av landet.
Förbättrad välfärd för många men brister i samordningen
Utvecklingen av de nya vårdalternativen har inneburit betydande
välfärdsvinster och förbättrad livskvalitet för stora grupper av
psykiskt störda. Den kanske tydligaste illustrationen till detta är att
antalet tvångsvårdade har minskat snabbt i anslutning till att vårdens
inriktning har förändrats. Från år 1979 t.o.m. år 1988 har antalet
tvångsvårdande under en viss dag minskat med mer än 7 000 till ca 2 800.
Graden av utbyggnad av de alternativa vårdformerna inverkar på
tvångsvårdens omfattning. Satsningen på öppen vård har således i detta
avseende gett en positiv effekt.
Även i andra avseenden än att tvångsinslagen minskat har utvecklingen
medfört en förbättrad situation för psykiskt störda. Utbyggnaden av den
öppna vården har medfört att många långtidssjuka har kunnat erbjudas
möjligheter till ett liv utanför institutioner. De decentraliserade
vårdformerna har inneburit att patienterna har kunnat ges en
kvalificerad psykiatrisk service utan att de ryckts loss från sitt
normala sociala sammanhang.
Inom regeringskansliet bereds för närvarande ett förslag till ny
psykiatrisk tvångsvårdslagstiftning. Till grund för arbetet ligger bl.a.
socialberedningens betänkande (SOU 1984:64) Psykiatrin, tvånget och
rättssäkerheten. Utgångspunkten för arbetet är att det bör ske en
minskad användning av tvångsvård och att patienternas rättssäkerhet
skall stärkas. Förslag till ny lagstiftning beräknas kunna redovisas i
år.
Fortfarande finns dock vissa brister, framför allt vad gäller den
sociala verklighet som patienterna möter utanför den avgränsade
vårdsituationen. Den förändrade inriktningen från ett totalt
omhändertagande inom institutioner till en decentraliserad organisation
med enbart ett specialiserat vårdansvar förutsätter, för att patienterna
skall kunna erbjudas goda livsvillkor, att det sker en långtgående
samordning mellan den psykiatriska vården och andra organ i samhället.
Behovet av samordning och samverkan gäller främst den primärkommunala
socialtjänsten i form av både individ- och familjeomsorg och hemtjänsten
samt landstingens primärvård men även andra organ såsom bostads- och
arbetsförmedling, skyddade arbetsplatser, försäkringskassa, polis,
kriminalvård, fackliga och andra frivilliga organisationer. Även för
anhöriga och andra närstående finns betydande behov av samverkan och
stöd.
Ett ambitiöst förändringsarbete har bedrivits. Detta har dock präglats
av en betydande osäkerhet. Dessutom har oklarheter beträffande
ansvarsfördelningen varit en viktig tillbakahållande faktor. I vissa
fall har osäkerheten lett till att huvudmännen börjat bygga upp resurser
som egentligen inte tillhör deras ansvarsområde. Andra skäl till att
förändringsarbetet försvårats är att information och kunskaper om hur
psykiskt störda kan integreras i samhället inte har förts vidare från
psykiatrin. Vidare saknas i betydande grad ett gemensamt synsätt och
gemensamma målsättningar.
Inom de områden där primärkommunerna har ett vårdansvar som anknyter
till den psykiatriska vården, dvs. framför allt beträffande vården av
missbrukare och tidigt störda ungdomar, finns speciella problem. Inom
ungdomsvården har särskilt påtalats brister när det gäller möjligheterna
att skapa en fungerande vård som tidigt kan ge en effektiv behandling.
Sammantaget innebär bristen på sammanhållna arbetsformer och synsätt
betydande risker för att många psykiskt störda hänvisas till en
livssituation och ett livsinnehåll som inte främjar en psykisk hälsa.
Därmed ökar riskerna för återfall i psykisk störning. Förutom
välfärdsförluster för den enskilde medför således nuvarande förhållanden
ett större behov av psykiatrisk vård än vad som varit fallet om mer
tillfredsställande arbetsformer hade kunnat etableras.
Kriminalvårdens klienter har, i enlighet med den s.k.
normaliseringsprincipen som lades fast i 1974 års kriminalvårdsreform,
samma rätt som andra att få sina behov av bl.a. psykiatrisk vård
tillgodosedda. Erfarenheterna visar emellertid att kriminalvården har
stora svårigheter att få service från hälso- och sjukvården när det
finns behov av psykiatriska vårdinsatser. Antalet dömda med svåra
psykiatriska störningar har ökat under senare år och svårigheterna att
erhålla adekvat service förorsakar stora problem såväl på
kriminalvårdanstalterna som inom frivården.
Psykiskt utvecklingsstördas behov av psykiatrisk behandling skiljer sig
inte principiellt från andra gruppers. Trots utvecklingen mot att de
utvecklingsstörda alltmer integreras i samhället har vård och behandling
ofta kommit att förmedlas inom omsorgsverksamhetens egna ramar.
Den specialiserade psykiatrins arbetsformer
Förändringen av den psykiatriska vården mot öppna vårdformer har till
betydande del varit baserad på introduktionen av nya läkemedel och andra
biologiskt orienterade behandlingsmetoder. Parallellt har även en
psykologiskt och socialt orienterad psykiatri utvecklats. Tendensen
under de senaste decennierna har varit att de psykologiska och socialt
inriktade behandlingsmetoderna fått en starkare ställning. Utvecklingen
har också präglats av en ökad enighet om att behandlingen av psykiska
störningar ofta behöver innehålla inslag från de olika inriktningarna.
Den psykologiska behandlingen utförs i stor utsträckning av
psykoterapeuter. Sedan år 1985 svarar socialstyrelsen för legitimering
av psykoterapeuter. Statlig utbildning sker för närvarande på tre orter
i landet. Antalet psykoterapeuter har ökat kraftigt under senare år och
uppgår för närvarande till drygt 1 300. Trots den kraftiga ökningen av
personal med en psykoterapeutisk kompetens har framhållits att det finns
stora behov av psykoterapeutisk behandling som inte kan tillgodoses i
dag. Brister i gemensamt synsätt har även lett till att socialtjänsten i
vissa fall beviljar socialbidrag till psykoterapeutisk sjukvårdande
behandling.
Som ett led i den psykiatriska vårdens förändring eftersträvas, som
tidigare nämnts, att vården i huvudsak förmedlas i en sammanhållen
sektorsorganisation med ett ansvar för befolkningen inom ett geografiskt
område. Principen är att samtliga former av specialiserad psykiatrisk
vård skall erbjudas inom varje sektor. Sektorernas utformning varierar
mellan olika sjukvårdsområden, och i processen att utveckla de nya
verksamhetsformerna har vissa frågor om sektorsorganisationens innehåll
och avgränsning kommit att diskuteras. Ett sådant område gäller
primärvårdens uppgifter i relation till psykiatrin. En betydande del av
de psykiatriska vårdbehoven tillgodoses inom den reguljära
primärvårdsorganisationen. På många håll i landet pågår en utbyggnad av
psykiatrisk konsultverksamhet till primärvården. Inom vissa
sjukvårdsområden, framför allt där primärvården är väl utbyggd, har den
traditionella primärvårdsorganisationen också kompletterats med resurser
för öppenvårdsbehandling av psykiskt störda. En angelägen fråga inför
den framtida utvecklingen inom såväl psykiatri som primärvård är mot
denna bakgrund att principer för avgränsning och samarbetsformer läggs
fast.
Andra frågor som kommit att aktualiseras i utvecklingen av
sektorsorganisationen är behovet och utformningen av specialiserade
resurser inom och mellan sektorerna. Socialstyrelsen har nyligen i en
rapport till regeringen behandlat frågan om psykoterapi vid psykoser. I
rapporten konstateras bl.a. att det som en del av den fortsatta
avvecklingen av vårdplatser vid mentalsjukhusen finns betydande behov av
utbyggnad av platser vid mindre behandlingshem för mer långvarig
terapiintensiv vård. I dag förfogar endast ett fåtal sektorer över
sådana resurser och ett betydande förändringsarbete krävs för att de
angivna målsättningarna skall kunna fullföljas.
Utöver barn- och ungdomspsykiatrin och den vård som sker på enheterna
för särskilt vårdkrävande finns idag relativt sett få specialiserade
funktioner inom den psykiatriska organisationen. En stark tonvikt har
lagts vid att den organisationsnivå som för den somatiska vården kallas
länsdelsnivån skall svara för huvuddelen av all psykiatrisk service till
befolkningen. En integrerad basorganisation med helhetsansvar har
betonats och varit ett viktigt led i arbetet med att komma bort från den
ofta alltför snävt specialiserade vården vid mentalsjukhusen. Allt
eftersom erfarenheterna av de nya organisationsprinciperna ökar bör det
vara möjligt att kunna bedöma behovet av läns- och regionfunktioner inom
den psykiatriska vården.
Ungefär hälften av samtliga vårdplatser inom den psykiatriska vården är
belagda med personer som 65 år och däröver. Äldre personer är alltså en
dominerande grupp bland patienterna i den slutna psykiatriska vården.
Det ökande antalet mycket gamla kan således förväntas ställa krav på
ökade insatser från den psykiatriska vården. Den minskning av den slutna
psykiatriska vården som skett under senare år har emellertid till stor
del gällt just äldre människor. Många med långa vårdtider har kunnat
skrivas ut till andra vårdformer genom att satsningen på hemtjänst och
primärvård gjort det möjligt för många äldre att leva i sin vanliga
bostad.
Åldersdemens som t.ex. Alzheimers sjukdom drabbar ett stort antal äldre;
totalt beräknas att upp till 5 % av befolkningen som är 65 år och äldre
utvecklar ett åldersdement beteende. Fram till slutet av 1960-talet
vårdades de flesta med dessa sjukdomar inom psykiatrin. Därefter har
långtidssjukvården inkl. lokala sjukhem och i stor utsträckning även
socialtjänsten övertagit det primära vårdansvaret för personer med ett
åldersdement beteende. Den psykiatriska vården har ett ansvar för
kvalificerad diagnostik och uppgiften att vidareutveckla det s.k.
geropsykiatriska området som helhet. Utbyggnaden av de geropsykiatriska
resurserna varierar dock mellan olika delar av landet. Med hänsyn till
den demografiska utvecklingen finns det starka skäl att lägga fast den
geropsykiatriska kompetensens ställning.
Bristande utvärdering och uppföljning
Karakteristiskt för det hittillsvarande förändringsarbetet inom den
psykiatriska vården har varit att modell- och utvecklingscentra endast i
begränsad omfattning varit anknutna till enheter för forskning inom det
psykiatriska området. Socialstyrelsen och Sjukvårdens planerings- och
rationaliseringsinstitut (Spri) har genomfört vissa studier av den
psykiatriska vårdens förändring. Generellt gäller dock att utvärdering
och uppföljning av alternativa modeller för hur vården bör vara uppbyggd
har varit bristfällig.
Medicinska forskningsrådet och delegationen för social forskning har
tagit vissa initiativ för ökad forskning inom området. I relation till
förändringsarbetets omfattning är dock hittillsvarande insatser
otillräckliga för att effekterna av de genomförda förändringarna inom
psykiatrin, både kvalitativt för patienter, närstående m.fl. och
resursmässigt, skall kunna följas på ett tillfredsställande sätt.
Breddningen mot att behandling av psykiska störningar bör innehålla
såväl biologiska som psykologiska och sociala moment har vidare haft
sitt minsta genomslag inom universitetsklinikerna vilket medfört att
forskning och läkarutbildning ofta blivit alltför snävt inriktad. Det
finns därför behov av en förbättrad forsknings- och
utvecklingsverksamhet.
3 Utredningsuppdraget
Inom den psykiatriska vården pågår således en snabb strukturförändring.
Den hittillsvarande utvecklingen har otvivelaktigt givit betydande
välfärdsvinster för stora grupper av människor som drabbats av psykiska
störningar. Erfarenheterna visar emellertid att det funnits en
otillräcklig beredskap hos andra organ i samhället än den avgränsade
psykiatriska vården för att tillgodose psykiskt stördas behov av stöd
och hjälp utanför den egentliga vårdsituationen. Effekterna har blivit
onödiga förluster av livskvalitet och att många söker sig till den
psykiatriska vården utan att egentligen ha behov av den specialiserade
psykiatrins insatser.
Jag vill här framhålla att Sverige i ett internationellt perspektiv
sannolikt har unika resurser att tillgodose också psykiskt stördas behov
av service och stöd, bl.a. genom den målmedvetna satsningen på den
generella välfärdspolitiken. Att behoven inte kunnat tillgodoses beror
alltså inte främst att det saknas resurser i samhället utan det beror i
stället till stor del på att det finns brister i samordning och att det
saknas ett gemensamt synsätt och gemensamma arbetsformer.
En särskild utredare bör tillkallas för att kartlägga situationen och
utvärdera effekterna av den förändring som skett inom psykiatrin under
den tid mentalsjukhusen och andra slutna vårdformer avvecklats. Särskilt
bör utvecklingen mot de öppna vårdformerna studeras och analyseras mot
bakgrund av de målsättningar som legat till grund för
förändringsarbetet. Utifrån de slutsatser som dras bör utredaren lämna
förslag till olika åtgärder för att uppnå en förbättrad och effektivare
vård och service till psykiskt störda med beaktande av alla aktuella
resurser i samhället.
Utredaren bör anvisa former för hur primärkommunernas socialtjänst och
andra organ utanför den psykiatriska vården kan ge en fullgod service
och hjälp som bidrar till att öka möjligheterna till ett fullvärdigt och
oberoende liv för psykiskt störda och deras närstående. Roller och
former för samarbete mellan olika samhällsorgan i fråga om insatser till
den berörda gruppen av människor bör tas upp. Även frågor om olika
frivilligorganisationers roll bör behandlas.
I detta sammanhang bör utredaren närmare behandla frågor om var
tyngdpunkten i vårdinsatser bör läggas för att ge en effektiv
psykiatrisk och psykosocial vård- och behandlingskedja. Härvid bör
särskilt insatser till personer med kombinerade sociala och psykiatriska
vård- och hjälpbehov behandlas.
En särskild fråga som bör tas upp är behovet och eventuell organisation
av en kontaktmannafunktion till stöd för psykiskt störda med omfattande
och ofta återkommande tillfälliga vårdbehov. Denna grupp patienter har
visat sig ha speciella problem i de öppna vårdformerna och är särskilt
sårbara vid brister i samordningen av olika insatser. Internationellt
har man alltmer börjat betona värdet av en funktion med ett mer
långsiktigt ansvar för att individernas samlade behov av vård och
service skall tillgodoses. Den funktion med kontaktperson som behandlas
i socialtjänstlagen har liknande grunder liksom de särskilda resurser
för stöd i öppen vård som finns i vissa landsting. Någon direkt
motsvarighet till den angivna funktionen finns dock inte i Sverige och
det är väsentligt att utredaren behandlar dessa frågor. I anslutning
till detta bör utredaren också överväga formerna för hur en bättre
samordning av insatser för tidigt störda ungdomar kan uppnås. Härvid bör
utredaren också överväga vilka aktiva åtgärder som kan vidtas för att
öka psykiskt stördas möjligheter att få arbete, utbildning resp. andra
arbetsförberedande åtgärder.
Utredaren bör behandla den psykoterapeutiska och den psykoanalytiska
vårdens roll, inriktning och omfattning. Det bör övervägas om
ytterligare åtgärder bör aktualiseras för att bättre tillgodose behovet
av psykoterapeutisk behandling. Härvid bör effekterna av den särskilda
ersättning till psykoterapeutisk behandling som staten och
Landstingsförbundet träffade överenskommelse om den 20 april 1989
särskilt behandlas.
Utredaren bör vidare behandla frågor om länspsykiatrins avgränsning
gentemot primärvården och socialtjänsten. Utifrån en analys av
hittillsvarande utveckling bör utredaren överväga om erfarenheterna
pekar på att nya principer för samverkan och samordning bör läggas fast.
I detta sammanhang bör formerna för övergång mellan olika verksamheter
t.ex. från barn- till vuxenpsykiatrin och från social till psykiatrisk
behandling studeras.
I prop. 1987/88:176 om äldreomsorgen inför 90-talet anges att den
psykogeriatriska kompetensen behöver utvecklas inom den psykiatriska
vårdorganisationen. De närmare formerna för hur detta skall ske
redovisas inte i propositionen. Utredaren bör därför behandla hur
behovet av en specialiserad funktion för geropsykiatri kan tillgoses. I
detta sammanhang bör särskilt behandlas frågor om hur verksamhetsformer
kan etableras som garanterar att s.k. falska demenser upptäcks och ges
en adekvat terapi.
Utredaren bör vidare överväga hur klienter inom kriminalvårdens frivård
skall kunna få sina behov av psykiatrisk vård tillgodosedda inom den
allmänna sjukvården. Motsvarande frågor beträffande intagna på
kriminalvårdsanstalterna kommer att behandlas i anslutning till det
förslag till ny lagstiftning om psykiatrisk tvångsvård och behandling av
psykiskt störda lagöverträdare som regeringen planerar att lägga fram i
år.
Med utvecklingen mot en mer samhällsintegrerad omsorgsverksamhet som
bakgrund bör utredaren överväga hur psykiskt utvecklingsstördas behov av
psykiatrisk vård skall kunna tillgodoses.
Utredaren bör vidare behandla eventuella behov av specialiserade
verksamheter inom den psykiatriska vården. Som tidigare beskrivits har
utvecklingen mot ett brett allmänpsykiatriskt ansvar för sektorerna gett
mycket positiva effekter. Utifrån dessa erfarenheter bör det nu kunna
bedömas om och i så fall inom vilka områden det kan vara motiverat med
ytterligare och nya sektorsövergripande åtgärder. Särskilt viktigt i
detta sammanhang är frågan om det är motiverat med åtgärder för
förbättrat psykiatriskt omhändertagande och stöd vid krisreaktioner i
samband med katastrofer. Vidare bör eventuella behov av speciella
psykiatriska insatser till invandrare och flyktingar uppmärksammas.
Enligt min bedömning är det utomordentligt angeläget att det sker en
fortlöpande uppföljning av den snabba förändringen inom det psykiatriska
vårdområdet. Både studier av konsekvenser för den enskilde och en
utvärdering av effektiviteten hos alternativa modeller måste löpande
genomföras. Den svaga anknytningen till forsknings- och
utvecklingsfunktioner som i dag är karakteristisk för förnyelsen av den
psykiatriska vården är därför enligt min mening en allvarlig brist.
Utredaren bör därför överväga hur en närmare forskningsanknytning kan
uppnås och ange former för hur ett tillfredställande forsknings- och
utvärderingsarbete kan uppnås vad gäller det psykiatriska vårdområdet.
Härvid bör frågor om finansiering behandlas, varvid det bör beaktas att
kommuner och landsting i ökad utsträckning bör svara för
utvecklingsverksamhet och forskning. I sammanhanget bör även behovet av
hälsoekonomiska studier tas upp till behandling.
Utredaren bör särskilt ta hänsyn till de förslag som den s.k.
äldredelegationen (S 1988:A) avser att presentera under sommaren 1989.
Inom regeringskansliet pågår arbetet med att bereda de förslag som den
s.k. rehabiliteringsberedningen redovisat i sitt betänkande (SOU
1988:41) Tidig och samordnad rehabilitering. Personer med psykiska
störningar är en av de grupper som kan komma att beröras av de förslag
som presenterats i betänkandet. Utredaren bör i tillämpliga delar beakta
de frågeställningar som aktualiseras med anledning av beredningens
förslag. Vidare bör samråd ske med den handikapputredning (S 1988:3) som
nyligen påbörjat sitt arbete.
4 Ramar för utredningens arbete
För utredaren skall gälla de allmänna tilläggsdirektiv som utfärdats den
16 februari 1984 till samtliga kommittéer och särskilda utredare (dir.
1984:5). Utredningsarbetet bör bedrivas i samverkan med de två
kommunförbunden, socialstyrelsen, berörda patient- och
anhörigorganisationer samt övriga berörda myndigheter och
organisationer.
Utredaren bör överväga om avrapportering bör ske både i form av ett
traditionellt betänkande och i mer lättillgänglig form.
Utredaren bör slutredovisa sina förslag under år 1992.
5 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för socialdepartementet
att tillkalla en utredare -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med uppdrag att genomföra en utredning om service, stöd och vård till
psykiskt störda,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde till
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta femte huvudtitelns anslag A 2. Utredningar
m.m.
6 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)