Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till radiolagsutredningen, Dir. 1989:21
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1989-05-03
Dir. 1989:21
Beslut vid regeringssammanträde 1989-05-03
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Göransson, anför.
Mitt förslag
Radiolagsutredningen (U 1985:05) bör få i uppdrag att föreslå den
lagstiftning som behövs med anledning av det utredningsarbete som skall
bedrivas av den nyligen tillsatta TV-utredningen.
Utredningen bör vidare belysa konsekvenserna av ett svenskt tillträde
till den konvention om gränsöverskridande television som nyligen har
antagits av Europarådet samt lägga fram förslag till den lagstiftning
som behövs.
Radiolagsutredningen bör även föreslå en kabelsändningslagstiftning som
är så utformad att regler för vidaresändning av satellitprogram blir
tillämpliga oberoende av från vilken kategori av satelliter programmen
sänds ut. Utredningen bör vara oförhindrad att också föreslå andra
ändringar i denna lagstiftning.
Förslagen bör lämnas senast den 1 november 1989. Om förslag i de övriga
delar som återstår av utredningsuppdraget inte läggs fram samtidigt, bör
de vara klara före utgången av år 1990.
Utredningens nuvarande uppdrag
Genom beslut den 15 maj 1985 bemyndigade regeringen det statsråd som har
till uppgift att föredra ärenden om rundradioverksamhet att tillkalla en
särskild utredare för att se över den radiorättsliga lagstiftningen.
Utredningen arbetar under namnet radiolagsutredningen.
Enligt de ursprungliga direktiven (dir. 1985:21) skulle utredningen med
förtur behandla vissa frågor om gränsdragningen mellan
tillståndspliktiga och icke tillståndspliktiga trådsändningar. I oktober
1985 avgavs delbetänkandet (Ds U 1985:12) Kabelsändningarna och
videocensuren. Förslagen i betänkandet har lett till lagstiftning (prop.
1985/86:109, KU 1986/87:6, rskr. 37).
Regeringen beslöt vidare den 6 februari 1986 att ge utredningen i
uppdrag att föreslå de författningsändringar som behövdes med hänsyn
till den då planerade försöksverksamheten med radio- och TV-samarbete i
Norden med hjälp av Tele-X-satelliten. Med anledning av
tilläggsuppdraget avgav utredningen i februari 1987 delbetänkandet (Ds U
1987:2) Försöksverksamhet med nordisk TV från rymden, rättsliga frågor.
Nordiska ministerrådet beslöt emellertid den 3 maj 1988 att upphäva sitt
tidigare beslut om en treårig försöksverksamhet med användning av
Tele-X-satelliten. Förslagen i delbetänkandet var därmed inte längre
aktuella.
Den 23 april 1987 uppdrog regeringen åt utredningen att redovisa sina
överväganden om regler för vidaresändning av satellitprogram i kabelnät
i sådan tid att eventuellt ändrade regler kunde träda i kraft senast den
1 juli 1988. Utredningen lade i oktober 1987 fram delbetänkandet (SOU
1987:63) Vidaresändning av satellitprogram i kabelnät. Betänkandet har
remissbehandlats men har inte lett till lagstiftning.
Utredningen lade vidare i januari 1989 fram delbetänkandet (SOU 1989:7)
Vidgad etableringsfrihet för nya medier. I betänkandet föreslås att
verksamhet med t.ex. videotex, elektronisk post och text-TV skall falla
utanför kravet på tillstånd enligt 5 § radiolagen. Betänkandet
remissbehandlas för närvarande.
Enligt de ursprungliga direktiven återstår av utredningsuppdraget dels
en allmän översyn av radiolagstiftningen i systematiskt, terminologiskt
och lagtekniskt hänseende, dels vissa särskilda problemområden, nämligen
långdistansöverföring av rundradioprogram, sändningar till satelliter,
motverkande av radiostörningar, sanktioner vid överträdelser av
radiorättsliga regler samt sändningar på teckenspråk till döva.
Ändrade förutsättningar för utredningens arbete
Den nuvarande radiolagstiftningen har sitt ursprung i situationen under
1960-talet, då ett företag, Sveriges Radio AB, hade ett legalt monopol
på sändningar av radio och TV till allmänheten i Sverige. Den ändring
som skedde år 1978 innebar visserligen att det lagfästa monopolet
avskaffades, men den rubbade inte Sveriges Radio-koncernens faktiska
ensamställning. Tillkomsten av närradion och radiotidningarna innebar
att ljudradiomediet öppnades för några väl avgränsade verksamheter, som
starkt skiljer sig från de sändningar som programföretagen inom Sveriges
Radio-koncernen bedriver. Förslagen i radiolagsutredningens senaste
betänkande (SOU 1989:7) Vidgad etableringsfrihet för nya medier, som för
närvarande är på remiss, innebär att olika former av informationssökning
kopplas loss från vissa delar av radiolagens regelsystem, utan att detta
påverkar Sveriges Radio-koncernens ställning.
Det område som radiolagstiftningen gäller för är just nu inne i en snabb
förändring. Det är angeläget att den framtida lagstiftningen lägger en
så säker grund, att den håller även om de tekniska eller politiska
förutsättningarna ändras.
Vissa av de förändringar som har skett är av sådant slag att de bör
påverka utredningens uppdrag. I det följande behandlar jag dem under
rubrikerna ''Medieutvecklingen'', ''Konventionen om gränsöverskridande
TV m.m.'' och ''Kabellagens tillämpningsområde''.
Medieutvecklingen
Utvecklingen av satellit-TV-sändningar har fortsatt. Ett stort antal nya
TV-företag har kommit in på den europeiska marknaden eller planerar att
starta sändningar.
För närvarande sänds ett fyrtiotal programkanaler ut från satellit över
Europa. Av dessa är ett femtontal aktuella för vidaresändning i Sverige.
Under de närmaste åren kommer tillgången till satellitkapacitet att öka.
Samtidigt väntas en övergång ske till starkare satelliter.
Många av de nya satellitsändande programföretagen försöker finansiera
verksamheten med reklam. Just nu verkar det som om flera programföretag
är på väg bort från en strävan att nå publik i många länder med ett och
samma programutbud. I stället finns det en tendens att vända sig till
ett enda land eller några få länder där man talar samma eller
närbesläktade språk. Flera programföretag bedriver sändningar med
inriktning mot Sverige eller de nordiska länderna, eller har meddelat
att de avser att inleda sådana sändningar.
Antalet hushåll i Sverige som kan se satellitsända program torde i dag
uppgå till ca 700 000, dvs. en femtedel av samtliga hushåll. Om
kabelnätens tillväxt fortsätter i samma takt som under det senaste året
kommer antalet att passera miljonen under år 1990. Resultatet av denna
utveckling är att Sveriges Radio-koncernens monopolställning, som
formellt avskaffades redan år 1978, också i realiteten är bruten.
De här beskrivna förhållandena uppmärksammas i regeringens proposition
1988/89:129 med förslag till medelsberäkningar för Sveriges Radio m.m.,
som för närvarande behandlas av riksdagen. I propositionen aviseras en
översyn av TV-politiken redan under perioden före den 30 juni 1992, då
nuvarande avtal mellan regeringen och företagen inom Sverige
Radio-koncernen löper ut. Översynen sägs kunna leda till att nu
outnyttjade frekvenser för marksändningar av TV som tilldelats Sverige
kan börja användas. I samband med dessa överväganden kan även Sveriges
Radio-koncernens uppdrag, organisation och finansiering behöva ses över.
Den nämnda översynen har inletts genom att jag, efter bemyndigande av
regeringen den 13 april 1989, har tillkallat en särskild utredare med
uppdrag att utarbeta ett underlag för ställningstaganden om den framtida
TV-politiken (dir. 1989:15). Utredaren arbetar under namnet
TV-utredningen och skall redovisa sitt resultat i september 1989.
I TV-utredningens uppdrag ingår att redovisa kostnader för utbyggnad av
sändarnät för rikstäckning, att uppskatta de tänkbara ekonomiska
intäkterna av reklam i marksänd TV i Sverige samt att utforma tänkbara
regler för reklam i svensk TV. Utredaren skall också belysa frågan om
vem som skall ansvara för eventuella reklam-TV-sändningar samt vilka
krav som det från statens sida kan finnas anledning att ställa på sådana
sändningar.
I det nu nämnda uppdraget ingår vidare att klargöra vilka konsekvenser
en eventuell reklam-TV-verksamhet skulle få för Sveriges Radios
ägarskap, organisation och uppdrag. Även andra konsekvenser av att
ytterligare programföretag skulle börja utnyttja marknätet i Sverige
skall belysas. Utredaren skall också ange hur reglerna om reklam i
kabelsändningslagstiftningen kan behöva förändras om reklam tillåts i
svensk marksänd TV.
Konventionen om gränsöverskridande TV m.m.
I och med att TV-program har börjat sändas via satellit till mottagare i
flera länder i Europa har förutsättningarna för radio- och TV-politiken
ändrats. Det är inte längre möjligt att enbart betrakta radio- och
TV-frågorna som nationella angelägenheter, där enskilda stater kan
utforma regler och villkor efter egna förutsättningar och tämligen
oberoende av omvärlden. I stället framträder behovet av samverkan mellan
olika länder.
Inom Europarådet har dessa frågor behandlats sedan början av 1980-talet.
Åren 1984 och 1986 antogs rekommendationer om TV-reklam [R (84) 3], om
användning av satellitkapacitet för TV och ljudradio [R (84) 22], om
upphovsrättsfrågor [R (86) 2] och om främjande av audiovisuell
produktion i Europa [R (86) 3].
Vid en europeisk fackministerkonferens om massmediefrågor i Wien i
december 1986 togs ännu ett steg. Konferensen beslutade att inom
Europarådets ram låta utarbeta juridiskt bindande instrument rörande
gränsöverskridande programsändningar.
En konvention om gränsöverskridande television (European Convention on
Transfrontier Television) har nyligen färdigställts. Europarådets
ministerkommitté beslöt den 27 april i år att konventionen skall
framläggas för undertecknande.
Regeringen beslöt tidigare i dag att konventionen skall undertecknas av
Sverige.
Genom konventionen upprättas ett för Europarådets medlemsstater
gemensamt regelverk som skall främja flödet av program mellan länderna
samtidigt som hänsyn tas till nationell kultur och särart.
Konventionens huvudprincip är att det sändande landet svarar för att
gränsöverskridande TV-sändningar, antingen de sker med hjälp av satellit
eller på annat sätt, uppfyller de minimiregler för programverksamheten
som ställs upp i konventionen. De mottagande länderna åtar sig att inte
hindra mottagning eller vidaresändning på sitt territorium av sändningar
som uppfyller konventionens krav.
Konventionen innehåller regler för programinnehållet i allmänhet, för
reklamsändningar och för s.k. sponsrade program. Det finns också regler
för hur överträdelser av konventionsreglerna skall hanteras. Huvudregeln
är att tvister skall lösas genom förlikning. Om de berörda staterna inte
kan enas skall skiljedomsförfarande kunna tillgripas. Vidare får, som en
tillfällig åtgärd i vissa fall, det mottagande landet avbryta
vidaresändning av en programkanal vars innehåll strider mot
konventionens regler.
Konventionen träder i kraft tre månader efter det att den har
ratificerats av sju stater, av vilka minst fem skall vara medlemmar av
Europarådet.
Parallellt med arbetet inom Europarådet har de Europeiska Gemenskaperna
(EG) utarbetat ett s.k. direktiv till medlemsstaterna om vissa
föreskrifter om TV-sändningar. EG:s råd antog den 13 april 1989 ett
förslag till direktiv som i väsentliga delar överensstämmer med
konventionstexten.
Kabellagens tillämpningsområde
Enligt 4 § lagen (1985:677) om lokala kabelsändningar (kabellagen) krävs
tillstånd för lokala kabelsändningar om det inte är fråga om
vidaresändningar med stöd av 5 a § första stycket radiolagen (1966:755).
Undantaget syftar på vidaresändning av rundradiosändningar. Tillstånd
enligt kabellagen kan avse satellitsändningar, egensändningar eller
upplåtelse av kanaler åt andra för egensändningar. Enligt 2 § kabellagen
avses med satellitsändning vidaresändning av programkanaler från
satelliter i fast trafik.
Kabelnämnden beslöt den 15 februari 1989 att satelliten Astra, som är en
s.k. medeleffektsatellit, vid tillämpningen av kabellagen skall
behandlas som en direktsändande satellit och inte som en satellit i fast
trafik. Sändningar från Astra kan därför enligt 4 § kabellagen
vidaresändas i kabelnät utan krav på tillstånd enligt lagen.
Kabelnämnden har i en skrivelse underrättat regeringen om beslutet. I
skrivelsen anför nämnden att den finner det troligt att en stor del av
vidaresändningen av programkanaler från satellit inom en nära framtid
kommer att ligga utanför den reglering som kabellagstiftningen innebär.
En annan del av satellitsändningarna kommer däremot alltjämt att vara
lagreglerad. Nämnden finner det angeläget att konsekvenserna av en sådan
utveckling beaktas i det fortsatta radiorättsliga översynsarbetet.
Uppdraget
De förhållanden som jag här har redovisat ger anledning till vissa
förändringar av radiolagsutredningens uppdrag.
Tidsplanen för TV-utredningen medger inte att detaljerade lagförslag
utarbetas. Det bör i stället vara radiolagsutredningens uppgift att
föreslå den lagstiftning som behövs med anledning av det som
TV-utredningen lägger fram. Radiolagsutredningen bör också i övrigt
beakta TV-utredningens överväganden. Detta förutsätter givetvis att de
båda utredningarna arbetar i nära samverkan med varandra.
Den tidigare nämnda konventionen om gränsöverskridande television får
konsekvenser för de stater som skall tillträda den. Bl.a. måste de kunna
se till att konventionens regler är uppfyllda för alla slag av
gränsöverskridande sändningar för vilka de enligt konventionen blir
ansvariga. Det innebär t.ex. att det måste finnas regler för innehållet
i satellitsändningar som vänder sig till allmänheten. Konventionen leder
också till att de svenska reglerna för vidaresändning av satellitprogram
i kabelnät behöver ändras.
Radiolagsutredningen bör belysa konsekvenserna av ett svenskt tillträde
till konventionen och lägga fram förslag till den lagstiftning som
behövs. När det gäller regler för reklam bör radiolagsutredningen
samråda med TV-utredningen.
Den tolkning av kabelsändningslagstiftningen som kommer till uttryck i
kabelnämndens tidigare nämnda beslut innebär att vidaresändning i
kabelnät av sändningar från s.k. medeleffektsatelliter kan ske utan
tillstånd av nämnden. Eftersom man kan vänta sig att de flesta
satellitsända programkanaler om några år kommer att utnyttja
medeleffektsatelliter eller ännu starkare satelliter skulle en
oförändrad lagstiftning kunna medföra att kabelsändningar av
satellitprogram normalt kommer att kunna ske utan tillstånd. Eftersom de
olika regler och förpliktelser som enligt kabelsändningslagstiftningen
åligger nätinnehavare är knutna till tillståndsplikten skulle en sådan
utveckling leda till att verksamheten med kabelsändningar i stor
utsträckning skulle vara oreglerad.
Radiolagsutredningen bör föreslå en kabelsändningslagstiftning som är
utformad så, att regler om vidaresändning av satellitprogram blir
tillämpliga oberoende av från vilken kategori av satelliter programmen
sänds ut. Utredningen bör vara oförhindrad att också föreslå andra
ändringar i lagstiftningen som bedöms vara befogade med hänsyn till
erfarenheterna av tillämpningen. Reglerna i den nämnda konventionen bör
beaktas. När det gäller de regler för reklam som bör förekomma i en
förändrad lagstiftning bör radiolagsutredningen samråda med
TV-utredningen.
De här angivna direktiven ersätter i berörda delar radiolagsutredningens
ursprungliga direktiv.
Utredningsarbetet
Utredningen bör lämna sina förslag i nu ifrågavarande delar senast den 1
november 1989. Om förslag i de övriga delar som återstår av
utredningsuppdraget inte läggs fram samtidigt bör de vara klara före
utgången av år 1990.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen ändrar utredningens uppdrag i enlighet med
vad jag har anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)