Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa frågor om organisation och ledning vid statens mät- och provråd m.m., Dir. 1989:2
Departement: Industridepartementet
Beslut: 1989-01-26
Dir. 1989:2
Beslut vid regeringssammanträde 1989-01-26
Chefen för industridepartementet, statsrådet Nordberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda vissa
frågor om organisation och ledning vid statens mät- och provråd, m.m.
Utgångspunkten i arbetet skall vara förslagen i den av regeringen den 17
november 1988 beslutade propositionen 1988/89:60 om kontroll genom
teknisk provning och om mätning.
Bakgrund
Proposition om kontroll genom teknisk provning och om mätning
Regeringen beslutade den 17 november 1988 om en proposition 1988/89:60
om kontroll genom teknisk provning och om mätning.
Det är viktigt för industri, handel och konsumenter att provning,
kontroll och mätning sker på ett riktigt och rationellt sätt. Att dessa
funktioner fungerar väl får en allt större betydelse för internationell
handel. Ett omfattande internationellt arbete pågår för att få till
stånd ömsesidiga godtaganden av resultaten av provning och kontroll som
utförts i olika länder. Om produktkrav och kontrollordningar varierar
mellan olika länder, måste produkter tillverkas i olika utföranden samt
provnings- och kontrollprocedurer upprepas i varje importland. Detta
kostar tid och pengar. I propositionen redovisas det intensiva
samarbetet som pågår bl.a. inom EFTA, EG och Norden för att harmonisera
krav och procedurer.
I propositionen föreslås bl.a. att riksdagen godkänner en
EFTA-konvention om ömsesidigt godtagande av provningsresultat och bevis
om överensstämmelse.
I propositionen föreslås också att det inrättas ett nytt system för
frivillig ackreditering av laboratorier, dvs. bekräftelse på kompetens
att utföra viss typ av provning eller mätning, baserat på enhetliga
internationella regler. Det ersätter nuvarande system med auktorisation
för obligatorisk och frivillig kontroll. Systemet omfattar ackreditering
av såväl provningslaboratorier som mättekniska laboratorier. Systemet
skall liksom nuvarande auktorisation handhas av statens mät- och
provråd, MPR. Det nya systemet och allmänna effektivitetshänsyn leder
också till behov av omorganisation av verksamheten vid MPR. I
propositionen ges riktlinjer för detta. Jag angav därvid att jag avsåg
att återkomma till regeringen med förslag att tillsätta en
organisationskommitté med uppgift att vidareutveckla riktlinjerna och
utarbeta ett mer detaljerat förslag till ändrad organisation m.m. Jag
föreslår nu att en särskild utredare tillkallas för dessa uppgifter.
Riktlinjer för MPR:s organisation
I MPR:s nuvarande uppgifter som central förvaltningsmyndighet ingår
sammanfattningsvis att bereda ärenden om vilka riksprovplatser och
riksmätplatser som skall utses och ha tillsyn över dessa, redovisa
kostnader m.m. för riksmätplatserna samt administrera statens bidrag
till dessa. Vidare utfärdar MPR föreskrifter, ger råd till myndigheter
m.fl. och fastställer vissa taxor.
MPR bör, som sägs i propositionen, i fortsättningen dels vara ett
nationellt ackrediteringsorgan med verksamhet baserad på enhetliga
internationella regler (prop. avsnitt 3.2.1), dels behålla uppgiften som
central förvaltningsmyndighet för teknisk kontroll och mätteknik (prop.
avsnitt 3.3.1).
Enligt propositionen föreslås följande riktlinjer för MPR:s
organisation. MPR omorganiseras från nämndmyndighet till en myndighet av
verkstyp ledd av en generaldirektör och med en lekmannastyrelse i
enlighet med proposition 1986/87:99 om ledning av den statliga
förvaltningen. Nuvarande provnämnden och mätnämnden avskaffas.
Rådgivande tekniska kommittéer med kvalificerad teknisk expertis knyts
till myndighetsverksamheten. Fristående sakkunniga tekniska experter,
s.k. bedömare, anlitas av myndigheten för bedömning och tillsyn av
laboratoriers tekniska kompetens m.m. enligt internationella riktlinjer.
Det är viktigt att tillvarata tillgänglig kompetens hos bl.a. statens
provningsanstalt, riksprovplatser, riksmätplatser, universitet och
högskolor och andra expertorgan. Detta måste ske på ett sådant sätt att
objektiviteten i ackrediterings- och tillsynsförfarandena inte kan
ifrågasättas. Ett ökat nordiskt, europeiskt och bredare internationellt
samarbete och ömsesidigt utnyttjande av varandras experter bör främjas.
Slutligen bör MPR ha ett kvalitetssystem för den egna verksamheten.
Uppgiften som ackrediteringsorgan
Ackrediteringens syfte är att granska och bekräfta laboratoriers
kompetens för att förtroendet för deras verksamhet skall öka. Den ökade
betydelsen av ackreditering sammanhänger inte minst med behovet av att
få provnings- och mätresultat godtagna i andra länder. Sådana resultat
ligger ofta till grund för ett ställningstagande till om en produkt (i
vid bemärkelse) uppfyller ställda krav. Ett godtagande verifieras
formellt med vad man brukar kalla bevis om överensstämmelse, som --
beroende på vem som utfärdar beviset och de juridiska formerna för
kontrollen -- kan utgöras av tillverkardeklaration, certifiering,
myndighetsgodkännande m.m. Frågan om ömsesidiga godtaganden av
provningsresultat och bevis om överensstämmelse har blivit en viktig
fråga för den internationella handeln. Jag kan här påminna om den s.k.
Tammerforskonventionen mellan EFTA-länderna om ömsesidigt godtagande av
provningsresultat och bevis om överensstämmelse, där ackreditering ges
särskilda rättsverkningar.
Ackreditering är emellertid av betydelse både för obligatorisk och
frivillig kontroll. I många fall vill köpare och andra intressenter ha
så goda garantier som möjligt för att produkter uppfyller vad som
utlovats och kräver att provning sker utan att detta är föreskrivet från
säkerhetssynpunkt. Ackreditering enligt det nya systemet skall
uteslutande avse laboratoriers kompetens att utföra viss specificerad
provning eller mätning.
Det nu sagda innebär att MPR:s roll som nationellt ackrediteringsorgan
ställer särskilda krav. Verksamheten måste bedrivas enligt
internationella riktlinjer och på ett sätt som inger förtroende och
möjliggör överenskommelser med ledande ackrediteringsorgan i andra
länder. Det betyder att verksamheten bör utövas på liknande sätt som vid
sådana organ. Förtroende på nationell nivå förutsätter att systemets
olika intressenter får möjlighet till insyn och påverkan på ett rimligt
sätt. Hur detta skall kunna åstadkommas inom ramen för
myndighetsorganisationen bör ägnas särskild uppmärksamhet. Av vikt är
också att organisationen blir flexibel och kan anpassas till hur
efterfrågan på ackrediteringstjänster utvecklas.
Uppgiften som central förvaltningsmyndighet
Uppgiften att vid sidan av nationellt ackrediteringsorgan vara central
förvaltningsmyndighet är av annan karaktär och ställer andra krav. De
resurser som utnyttjats för ackrediteringen bör dock delvis kunna
utnyttjas även för denna uppgift, t.ex. i samband med tillsyn av
riksprovplatser m.m. Som anges i propositionen bör MPR:s tillsyn m.m. få
en mer teknisk inriktning.
Enligt propositionen bör funktionen som central förvaltningsmyndighet
förstärkas. Det är viktigt att det finns ett forum som olika
intressenter i Sverige och andra länder kan vända sig till i olika
frågor på dessa områden. Då kan de bl.a. få veta vilken myndighet eller
organisation som bäst kan lösa deras problem. I t.ex. specifika
provnings- eller mättekniska frågor skall MPR givetvis hänvisa till
ansvarigt organ. Statens provningsanstalt har tillsammans med övriga
riksprovplatser och riksmätplatser en lång erfarenhet och kvalificerad
kompetens som givetvis skall utnyttjas. Likaså finns stor kompetens att
utnyttja hos de föreskrivande myndigheterna inom deras resp.
ansvarsområden.
I propositionen finns riktlinjer för hur samordning och samverkan mellan
MPR och andra organ bör ske. I utredarens uppgifter bör ingå att närmare
studera hur en sådan samverkan praktiskt bör ske.
Finansiering
Nuvarande finansiering av MPR:s centrala myndighetsverksamhet med en
avgift på omsättningen i den obligatoriska kontrollen hos
riksprovplatserna skall behållas. MPR bör även i fortsättningen
fastställa avgifterna för obligatorisk kontroll hos vissa
riksprovplatser som inte är myndigheter.
Utredningsuppdraget
Utredarens huvuduppgift bör vara att, med utgångspunkt i de riktlinjer
för omorganisationen och de förutsättningar i övrigt för MPR:s
verksamhet som anges i propositionen, lägga fram förslag till
-- instruktion för statens mät- och provråd
-- organisation i stort av arbetet vid myndigheten.
Utredaren bör därvid särskilt beakta och beskriva
-- den praktiska hanteringen av ackrediteringsverksamheten inom MPR.
Ackrediteringsverksamheten bör vara självfinansierande genom avgifter
baserade på kostnaderna för ackreditering inkl. teknisk tillsyn
-- hur rådgivande kommittéer av permanent natur bör knytas till
verksamheten
-- hur tekniska experter, s.k. bedömare av laboratorieverksamhet, bör
knytas till verksamheten
-- hur en anpassning av nuvarande auktorisationssystem på olika
verksamhetsområden bör göras till ackrediteringssystemet.
Utredaren skall vidare överväga
-- hur ett kvalitetssystem för den egna verksamheten bör utformas
-- hur en budgetstruktur som medger god överblick över MPR:s ekonomi bör
utformas.
Förslagen bör medge flexibilitet i den nya organisationen så att en
snabb och smidig anpassning kan ske till nya och ändrade förhållanden
inom områdena teknisk kontroll och mätteknik både nationellt och
internationellt. Förslagen bör utformas förutsättningslöst i förhållande
till nuvarande organisation och med lämplig samordning av mät- och
provsidan.
Utredaren bör för framtida rekryteringar överväga vilken kompetens --
bl.a. teknisk, ekonomisk eller juridisk -- som behövs hos personalen med
hänsyn till den förändrade verksamheten. Vad gäller de rådgivande
kommittéerna och bedömarna bör utredaren behandla praktiska frågor
rörande organisation, uppgifter, arvodering och relation till
myndighetsfunktionen.
Utredaren bör också överväga behov av ändrade och nya föreskrifter inom
verksamhetsområdet. Vidare bör utredaren särskilt beakta och vid behov
lämna förslag till åtgärder för att på ett smidigt sätt anpassa
nuvarande auktorisationssystem på olika verksamhetsområden inkl. det nya
området vatten till den nya internationellt anpassade
ackrediteringsordningen.
Utgångspunkten för utredarens omorganisationsförslag skall vara att
statsbudgeten inte ytterligare belastas.
Samråd och tidsplan
När arbetet påbörjas och under arbetets gång, skall utredaren
fortlöpande informera berörda huvudorganisationer och i förekommande
fall annan berörd arbetstagarorganisation med vilken staten har eller
brukar ha avtal om löner och andra anställningsvillkor samt ge dessa
tillfälle att framföra synpunkter. Utredaren skall därutöver informera
berörda arbetstagare om sitt arbete.
För utredarens arbete gäller vad regeringen föreskrivit om beaktande av
EG-aspekten (dir. 1988:43) samt direktiven (dir. 1984:5) angående
utredningsförslagens inriktning.
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 14 april
1989.
Utredaren bör därefter och fram till dess den nya organisationen träder
i kraft medverka i förberedelsearbetet för genomförande av
omorganisationen.
Den nya organisationen avses träda i kraft den 1 juli 1989.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för industridepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda vissa frågor om organisation och
ledning vid statens mät- och provråd, m.m.
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Industridepartementet)