Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utrednings- och forskningsprogram om produktivitetsutvecklingen i näringslivet, Dir. 1989:19
Departement: Industridepartementet
Beslut: 1989-09-28
Dir. 1989:19
Beslut vid regeringssammanträde 1989-09-28.
Chefen för industridepartementet, statsrådet Nordberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en delegation tillkallas med uppgift att analysera
utvecklingen av produktiviteten i svenskt näringsliv. Syftet skall vara
att ge regeringen underlag för åtgärder som främjar
produktivitetstillväxten.
Bakgrund
Den svenska ekonomins styrka och landets välfärd är i betydande
utsträckning avhängig produktivitetens utveckling, dvs. förmågan att
effektivt utnyttja tillgängliga resurser för produktion av varor och
tjänster. Dess betydelse för tillväxten blir särskilt påtaglig då
resursutnyttjandet i ekonomin är högt. I ett land som Sverige med låg
arbetslöshet och hög förvärvsintensitet bestämmer produktivitetens
tillväxt i hög grad utvecklingen av bruttonationalprodukten och utrymmet
för reallöneökningar.
Produktiviteten i den offentliga sektorn har studerats av bl.a.
expertgruppen för offentlig ekonomi (ESO). Däremot saknas en samlad
analys av utvecklingen av produktiviteten i näringslivet under senare
år. Underlaget är särskilt bräckligt när det gäller tjänstesektorn.
Faktorer som påverkar produktiviteten
På kort sikt sker stora förändringar i arbetskraftens produktivitet på
grund av variationer i kapacitetsutnyttjandet, eftersom företagen i
regel inte säger upp respektive anställer arbetskraft i samband med
kortsiktiga svängningar i produktionen. En långsiktig förändring av
produktionsvolymen leder dock till en anpassning av sysselsättningen.
En ökning av produktiviteten på lång sikt kan dels förklaras av ökad
mekanisering, dvs. att arbetskraft ersätts med kapital, dels av en
ökning av den s.k. totala faktorproduktiviteten. När arbetskraft ersätts
med kapital ökar i regel arbetsproduktiviteten. Om produktiviteten ökar
i snabbare takt än vad som kan förklaras med ökad kapitalintensitet sägs
den totala faktorproduktiviteten ha ökat.
En orsak till ökning av den totala faktorproduktiviteten är s.k.
överflyttningsvinster, dvs. att resurser fortlöpande omfördelas från
sektorer med lägre till sektorer med högre produktivitet.
Strukturomvandlingens betydelse för den ekonomiska tillväxten har tidigt
betonats av den svenska fackföreningsrörelsen. Detta har bl.a. kommit
till uttryck i den s.k. Rehn-Meidner modellen, som syftade till att
främja en snabb omvandling mot högproduktiva verksamheter i
näringslivet.
Ett grundläggande villkor för en omvandling som leder till en höjd
genomsnittlig produktivitet är ett fritt internationellt handelsutbyte
samt goda förutsättningar för en effektiv resursfördelning i den
inhemska ekonomin. Därvid spelar såväl varu- som kapital- och
arbetsmarknadernas funktionssätt en viktig roll.
Ökningen av den totala faktorproduktiviteten förklaras emellertid till
övervägande del av teknisk och organisatorisk förnyelse samt utbildning
av arbetskraften. En föryngring av det totala kapitalbeståndet genom
nyinvesteringar och utrangering av ekonomiskt förslitna maskiner och
anläggningar leder till ökad produktivitet. Förnyelsetakten beror i hög
grad på satsningar på forskning och utveckling såväl i de enskilda
företagen som i offentlig regi. Den är också beroende av möjligheterna
att sprida och införa nya tekniska och organisatoriska lösningar samt av
förutsättningarna för produktutveckling och nyföretagande. Utbildning av
arbetskraft spelar också en viktig roll och är en förutsättning för
utvecklingen mot mer kunskapsintensiv och kundanpassad produktion i
näringslivet liksom för introduktionen av nya produktionsmetoder och nya
organisationsformer.
Den totala faktorproduktiviteten påverkas emellertid också av s.k.
vardagsrationaliseringar på arbetsplatserna samt av attityderna till
arbete och kvalitetsmedvetandet.
Förändringar i produktionsprocessen kompletteras dessutom av
förbättringar av produkternas kvalitet. Tekniska framsteg som leder till
ökad produktivitet består således både av process- och
produktutveckling.
En uppdelning av produktivitetstillväxten på bidrag från
kapitalintensitet, överflyttningsvinster samt teknisk och organisatorisk
förnyelse har pedagogiska förtjänster. I praktiken är det emellertid
svårt att entydigt hänföra en viss förändring till den ena eller andra
kategorin. En viss förändring, exempelvis en liberalisering av
världshandeln, leder till en omfördelning av resurser i ekonomin som
ökar den genomsnittliga produktiviteten och skärper samtidigt
konkurrensen vilket framtvingar effektiviseringar av produktionen. Här
pågår således ett ständigt samspel mellan olika faktorer.
Produktivitetsutvecklingen i näringslivet
Produktiviteten i den svenska industrin ökade under 1960-talet med i
genomsnitt 7 procent per år. Produktivitetstillväxten var endast
obetydligt lägre under 1970-talets första hälft, men avstannade nästan
helt under decenniets senare del. Därefter har produktiviteten åter ökat
men tillväxttakten har under 1980-talet varit ojämn och inte i nivå med
genomsnittet för 1960-talet.
I byggbranschen ökade produktiviteten enligt tillgänglig statistik med i
genomsnitt 3 procent per år under perioden 1970-1987, vilket är i nivå
med den genomsnittliga ökningstakten inom industrin. I den privata
tjänstesektorn ökade produktiviteten med i genomsnitt 3 procent per år
under 1970-talet. Under 1980-talet har dock tillväxttakten sjunkit till
omkring 1 procent. Denna nedgång är särskilt allvarlig mot bakgrund av
att tjänstesektorn svarar för drygt hälften av sysselsättningen i
näringslivet.
Nedgången i produktivitetstillväxten under 1970- och 1980-talen är ett
internationellt fenomen. Nedgången under åren närmast efter 1975 var
emellertid kraftigare i Sverige än i andra industriländer, vilket
medförde att produktiviteten i den svenska industrin sjönk i förhållande
till omvärlden. Under 1980-talet har produktivitetstillväxten i Sverige
varit något långsammare än i OECD-länderna i genomsnitt. Jämförelsen
påverkas emellertid starkt av den kraftiga produktivitetstillväxten i
Japan. Vid en jämförelse som exkluderar Japan visar det sig att
utvecklingen i Sverige under 1980-talet i stort sett överensstämmer med
genomsnittet i OECD.
Politik för att främja produktivitetstillväxten
Om produktiviteten fortsätter att öka i relativt långsam takt kan det i
framtiden bli allt svårare att tillgodose kraven på ökad materiell
välfärd i samhället. Det är därför angeläget att med olika medel
förbättra förutsättningarna för en god produktivitetsutveckling i
industrin och tjänstesektorn. Detta har påpekats i en rad olika
sammanhang och ägnas betydande uppmärksamhet i 1987 års
långtidsutredning (SOU 1987:3). Utvecklingen av produktiviteten påverkar
även förutsättningarna för stabiliseringspolitiken. En god och stabil
tillväxt i produktiviteten förbättrar förutsättningarna för en rimlig
pris- och kostnadsutveckling i förhållande till omvärlden.
Näringspolitiken syftar till att främja en snabb ekonomisk tillväxt
genom att underlätta strukturomvandlingen och stärka näringslivets
internationella konkurrenskraft. Ett viktigt inslag i politiken är
därför att främja en god tillväxt i produktiviteten. Regeringen har
också, liksom bl.a. arbetsmarknadens parter, i olika sammanhang betonat
att dessa frågor blir särskilt viktiga i framtiden.
Kunskaperna om orsaken till nedgången i produktivitetens tillväxttakt
under 1970- och 1980-talen är emellertid otillräckliga -- inte minst när
det gäller tjänstesektorn. För att statsmakterna vid utformningen av
näringspolitiken under 1990-talet rätt skall kunna bedöma behovet av
ytterligare insatser för att främja produktiviteten, är det därför
nödvändigt att göra en samlad och grundlig analys av utvecklingen.
Utrednings- och forskningsprogram
Mot denna bakgrund föreslår jag att regeringen bemyndigar mig att
tillkalla en särskild delegation med uppgift att analysera
produktivitetsutvecklingen i industrin och den privata tjänstesektorn.
Till delegationen bör knytas en referensgrupp med representanter för de
berörda myndigheterna, de fackliga organisationerna och näringslivet.
I ett första steg skall delegationen redovisa och kommentera aktuell
statistik och forskning inom området och göra en preliminär analys av
orsakerna till nedgången i produktivitetens tillväxttakt. I samband
därmed bör utvecklingen i Sverige och andra länder jämföras. Med
utgångspunkt i detta arbete bör delegationen formulera frågor främst
inom de områden som anges nedan samt svara för att utredningsuppdrag
läggs ut på myndigheter, forskningsinstitut, universitet och högskolor.
Möjligheter för olika myndigheter och institut att samverka när
uppdragen genomförs bör tas till vara.
Investeringar, teknikspridning och utbildning
De materiella investeringarnas betydelse för produktiviteten och
förnyelsen i näringslivet har betonats i tidigare undersökningar. En
intressant fråga i detta sammanhang är teknikspridningens betydelse.
Elektronik och informationsteknik har på något decennium skapat helt nya
möjligheter till effektivare styrning av produktion och materialflöden
samt underlättat administrativ rationalisering. Ett område som bör
undersökas är hur kunskap om och införande av nya produktionssystem,
datorstyrd tillverkning etc. sprids, men också vilka eventuella problem
som uppstår vid tillämpningen av denna teknik.
Mot bakgrund av industrins förskjutning mot mer kunskapsintensiv
produktion samt tjänstesektorernas ökade betydelse är det av särskilt
intresse att analysera vilken betydelse utbildning av arbetskraft har
för utvecklingen av produktiviteten.
Arbetsorganisation, arbetsmiljö och medinflytande
Även om tekniken erbjuder stora möjligheter att effektivisera
produktionen, är de anställdas kunskaper och attityder av stor betydelse
för den takt varmed förändringar kan genomföras. Behovet av och formerna
för utbildning, medinflytande och information till anställda i samband
med t.ex. verksamhetsförändringar är därför ett område som bör studeras.
Förändringar i arbetsorganisationen är en viktig förutsättning för att
ny teknik skall kunna utnyttjas på ett effektivt sätt. Utformningen av
arbetsorganisationen påverkar också direkt produktiviteten, t.ex. genom
att påverka de anställdas motivation, möjligheter att utnyttja sin
kreativitet samt deras välbefinnande. Arbetsorganisationens betydelse
för ökad produktivitet bör sålunda särskilt beaktas av delegationen. En
viktig fråga är hur arbetsorganisationen kan utformas för att öka
flexibiliteten på de interna arbetsmarknader som varje arbetsplats
utgör.
Dålig arbetsmiljö leder till såväl fysisk som psykisk förslitning av
människor och är en dålig hushållning med arbetskraften. Ett viktigt
område att utreda är därför på vilket sätt arbetsmiljön kan förbättras
för att främja produktivitetstillväxten. Delegationen bör därvid beakta
det arbete som bedrivs i arbetsmiljökommissionen.
En omfattande forskning om arbetsorganisation, arbetsmiljö och
medinflytande bedrivs med stöd från arbetsmiljöfonden. Delegationen bör
beakta resultaten från denna forskning.
Näringslivets internationalisering
Liberaliseringen av handeln med varor har under efterkrigstiden spelat
en viktig roll för strukturomvandlingen och produktivitetstillväxten,
främst inom industrin. Effekterna torde ha varit särskilt stora under
1960-talet och början av 1970-talet.
Näringslivets ökade internationalisering innebär att företagens
anpassning till förändringar av de internationella
konkurrensbetingelserna även framgent kommer att vara den dominerande
orsaken till strukturomvandlingen i Sverige. Under 1990-talet kommer
bl.a. EG:s inre marknad och liberaliseringen av handeln med tjänster att
inverka på strukturomvandlingen i Sverige. För tjänstesektorn torde en
ökad internationell konkurrens få betydelse för
produktivitetsutvecklingen i framtiden.
Mot denna bakgrund är det viktigt att utreda hur en vidareutveckling av
den internationella arbetsfördelningen påverkar
produktivitetsutvecklingen, inte minst i tjänstesektorn. Det är särskilt
viktigt att belysa vad ett närmare samarbete med EG, när det gäller
bl.a. handel, standardisering och samarbete inom forskning, kan få för
betydelse.
Skatter och regleringar
Staten påverkar direkt betingelserna för ekonomisk tillväxt genom att
ange flera av de normer och villkor som är av betydelse för
näringslivets verksamhet. Det gäller t.ex. skattesystemets utformning,
regler som styr kreditgivning, produktlagstiftning, arbetsrätt,
miljölagstiftning etc. Flera av dessa områden, exempelvis
kreditmarknaden, har under senare år reformerats. Vidare är en
genomgripande omläggning av skattesystemet förestående. Delegationen bör
belysa hur samhällets regelsystem på olika sätt kan tänkas inverka på
produktivitetsutvecklingen.
Marknadernas funktionssätt
Marknadernas förmåga att effektivt omfördela reala och finansiella
resurser är av grundläggande betydelse för strukturomvandlingen och en
snabb produktivitets tillväxt. Här har arbetsmarknaden en central
ställning men även kapitalmarknaden och varumarknaden spelar en viktig
roll. Delegationen bör studera hur utvecklingen på dessa marknader under
senare år påverkat produktivitetstillväxten. Delegationen bör beakta att
konkurrenspolitiken utreds av en statlig kommitté (Förstärkt
konkurrenspolitik, dir. nr. 1989:12).
Statistik
Grundläggande för analyser av produktiviteten är givetvis en
tillförlitlig statistik. Dessvärre är emellertid statistiken bräcklig,
särskilt när det gäller tjänstenäringarna. Detaljerad statistik som
omfattar både produktion och sysselsättning finns egentligen bara för
industrin. Även statistiken över industrins produktion har dock blivit
alltmer osäker, bl.a. på grund av svårigheter att värdera förbättringar
av produkternas kvalitet. Det finns således anledning för delegationen
att granska och lämna förslag som kan förbättra statistiken och
metoderna för att mäta produktiviteten i näringslivet.
Arbetets inriktning och tidsplan
Vägledande vid val av frågor skall vara att resultatet av analyserna
skall kunna användas som underlag för att bedöma olika åtgärder för att
främja en snabbare tillväxt av produktiviteten.
På ett övergripande plan handlar det om att skapa goda betingelser för
en effektiv resursfördelning i ekonomin. Därvid spelar
stabiliseringspolitiken och olika marknaders sätt att fungera en viktig
roll.
Som exempel på särskilda näringspolitiska insatser som förekommer kan
nämnas stöd till FoU, introduktion av ny produktionsteknik och
produktförnyelse. Dessutom görs insatser för att främja nyföretagande
och kompetensutveckling. Av stor betydelse är också åtgärder inom
arbetsmarknadspolitiken för att underlätta omställningen på
arbetsmarknaden.
Den privata tjänstesektorn svarar idag för hälften av produktionen och
sysselsättningen i näringslivet. Kunskaperna om och underlagen för att
bedöma utvecklingen av produktiviteten i denna sektor är bristfälliga.
Vid studier inom detta område bör resultaten från den utredning om
produktivitetsutvecklingen i tjänstesektorn som initierats av rådet (I
1984:D) för frågor inom handels- och tjänstesektorn beaktas.
Delegationen bör utnyttja möjligheterna till internationellt samarbete
och uppdrag bör också kunna ges till utländska forsknings- och
utredningsinstitutioner. I detta sammanhang kan nämnas arbetet i OECDs
direktorat för vetenskap, teknik och industri med att analysera teknisk
utveckling och investeringar samt arbetet med att utveckla strukturella
indikatorer.
Delegationen bör vidare aktivt ta del av erfarenheter från olika
produktivitetshöjande insatser i svenska och utländska företag och
myndigheter. Studierna bör läggas upp så att arbetsgivarrepresentanter,
fackliga företrädare och statliga tjänstemän tillsammans inhämtar och
redovisar information om framgångsrika insatser. Delegationen bör, som
komplettering till dessa studier och utredningsprogrammet i övrigt,
initiera företagsnära projekt i syfte att kartlägga och utveckla medel
för att höja produktiviteten genom bl.a. en mer ändamålsenlig
arbetsorganisation.
Delegationens arbete bör bedrivas så att en slutrapport föreligger vid
utgången av år 1992. Forsknings- och utredningsuppdragen liksom annat
material bör redovisas löpande i form av delrapporter och seminarier.
Delegationen skall beakta vad som sägs i direktiven om inriktning av
utredningsförslag (dir. 1984:5) samt vad regeringen föreskrivit om
beaktande av EG-aspekten (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för industridepartementet
att tillkalla en särskild delegation -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med högst 17 ledamöter med uppdrag att analysera
produktivitetsutvecklingen i näringslivet
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
delegationen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Industridepartementet)