Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av formerna för postverkets och televerkets kundvillkor, Dir. 1989:18
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1989-04-20
Dir 1989:18
Beslut vid regeringssammanträde 1989-04-20
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet G. Andersson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas som får i uppdrag att
se över formerna för postverkets och televerkets reglering av sina
rättsförhållanden med enskilda. I de fall rättsförhållandena kan anses
vara av privaträttslig art bör de om möjligt regleras på annat sätt än
genom föreskrifter.
Nuvarande förhållanden
Rättsförhållandet mellan myndigheter och enskilda
Rättsförhållandet mellan myndigheter och enskilda regleras för
närvarande i stor utsträckning genom offentligrättsliga föreskrifter av
olika slag. Föreskrifter som är betungande för den enskilde kräver i
allmänhet lagform, men riksdagen kan i viss utsträckning delegera sin
rätt att meddela föreskrifter (normgivningskompetens) till regeringen, 8
kap. 3 och 7 §§ regeringsformen. I samband med en sådan delegering kan
riksdagen också medge att regeringen i sin tur överlåter
normgivningskompetensen till en förvaltningsmyndighet, 8 kap. 11 §
regeringsformen.
Genom lagen (1975:88) med bemyndigande att meddela föreskrifter om
trafik, transporter och kommunikationer har regeringen bemyndigats att
meddela föreskrifter som avses i 8 kap. 3 § regeringsformen och som
gäller bl.a. postbefordran och telekommunikationer. Enligt lagen får
regeringen i sin tur överlåta åt en förvaltningsmyndighet att meddela
föreskrifter inom ramen för regeringens bemyndigande.
Utöver vad som följer av riksdagens beslut om delegering får regeringen
enligt 8 kap. 13 § regeringsformen meddela dels föreskrifter om
verkställighet av lag, dels föreskrifter som inte enligt grundlag skall
meddelas av riksdagen (den s.k. restkompetensen). I båda fallen kan
regeringen överlåta sin normgivningskompetens till en underordnad
myndighet. Som exempel på föreskrifter som faller under restkompetensen
kan nämnas föreskrifter som är gynnande för den enskilde eller neutrala
i förhållande till denne. Till restkompetensen hör också föreskrifter om
en myndighets organisation, arbetsuppgifter och inre verksamhet. Genom
bestämmelser i myndighetens instruktion har myndigheten i regel fått
behörighet att meddela föreskrifter om arbetet inom myndigheten och
formerna för verksamheten.
Rättsförhållandet mellan myndigheter och enskilda kan också vara av
privaträttslig karaktär. En myndighet kan ingå ett civilrättsligt avtal
med en enskild person om t.ex. en leverans eller en entreprenad.
Rättsförhållandet blir då att bedöma på samma sätt som ett avtal mellan
enskilda.
Betydelsen av rättsförhållandets art
Frågan huruvida rättsförhållandet mellan en myndighet och en enskild
skall anses vara av privaträttslig eller offentligrättslig art har
betydelse för vilken lagstiftning som är tillämplig när det uppstår en
tvist mellan en enskild och myndigheten såsom näringsidkare i
yrkesmässig verksamhet.
Om rättsförhållandet är av privaträttslig natur är konsumentköplagen
(1973:877), konsumenttjänstlagen (1985:716), allmänna köplagen (1905:38
s. 1) och avtalslagen (1915:218) tillämpliga. Att avtalslagen är
tillämplig innebär t.ex. att en allmän domstol med stöd av 36 § i den
lagen kan jämka eller åsidosätta ett avtalsvillkor som är oskäligt med
hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst,
senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har
villkoret sådan betydelse för avtalet att det inte skäligen kan krävas
att avtalet i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet
jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.
Vid skälighetsprövningen skall domstolen ta särskild hänsyn till behovet
av skydd för den som i egenskap av konsument eller eljest intar en
underlägsen ställning i ett avtalsförhållande.
Rättsförhållandets art har också betydelse för tillämpningen av viss
näringsrättslig lagstiftning. Om rättsförhållandet är av privaträttslig
natur är lagen (1971:112) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden och
lagen (1984:292) om avtalsvillkor mellan näringsidkare utan vidare
tillämpliga. Detta innebär bl.a. att marknadsdomstolen kan förbjuda
användningen av ett avtalsvillkor som bedöms som oskäligt mot konsument
eller näringsidkare.
Om rättsförhållandet saknar avtalskaraktär torde det inte vara möjligt
att tillämpa vare sig civilrättslig eller näringsrättslig lagstiftning i
en tvist mellan myndigheten och en enskild i frågor som regleras i
föreskrifter. Departementschefen anförde i proposition med förslag till
generalklausul på förmögenhetsrättens område (prop. 1975/76:81 s. 113)
att 36 § avtalslagen bör vara tillämplig på bestämmelser som rör
förhållandet mellan offentliga myndigheter och enskilda, i den mån
bestämmelserna har avtalskaraktär, men inte på bestämmelser som ingår i
författningar utan att ha karaktär av avtal. Först om en
myndighetsföreskrift står i strid mot grundlagen eller en annan
överordnad författning kan en domstol med stöd av 11 kap. 14 §
regeringsformen underlåta att tillämpa föreskriften (se H. Strömberg,
Normprövning i nyare rättspraxis, Förvaltningsrättslig Tidskrift, 1988
s. 132).
Svårigheterna att karaktärisera rättsförhållanden mellan affärsverken
och enskilda
Det är inte alltid så lätt att avgöra om rättsförhållandet mellan en
myndighet och en enskild skall anses vara av offentligrättslig eller
privaträttslig natur. Detta gäller inte minst förhållandet mellan
affärsverken och dess kunder (s.k. kundvillkor). Otvivelaktigt
innehåller de villkor som t.ex. postverket och televerket tillämpar vid
sin affärsmässiga verksamhet i förhållande till sina kunder starka
avtalsmässiga inslag. Samtidigt grundar sig dessa villkor ofta på en
författning, meddelad av regeringen eller av myndigheten själv, något
som ger förhållandet en viss offentligrättslig prägel, se t.ex. 6 §
förordningen (1981:193) om vissa postavgifter och 4 § teleförordningen
(1985:765).
Det bör emellertid framhållas att enbart den omständigheten att
affärsverkens kundvillkor har meddelats i föreskriftsform inte
nödvändigtvis medför att rättsförhållandet skall anses vara av
offentligrättslig karaktär. Avgörande torde i stället vara arten av
myndighetens verksamhet och föreskriftens närmare innebörd. Om
verksamheten inte skiljer sig från sådan som bedrivs även av enskilda
näringsidkare, t.ex. försäljningsverksamhet, torde förhållandet till
kunderna vara underkastat allmänna privaträttsliga regler och de villkor
som myndigheten ställt upp för sina prestationer vara att betrakta som
avtalsvillkor (se H. Strömberg, Normgivningsmakten enligt 1974 års
regeringsform, Lund 1983, s. 140). Om däremot verksamheten får bedrivas
endast av myndigheten, finns det skäl som talar för att frågan bör
bedömas på annat sätt. Detta gäller särskilt om föreskrifterna är
utformade så att de är bindande för både myndigheten och den enskilde.
Se kungörelsen (1947:175) angående postverkets ensamrätt till
brevbefordran m.m. Ett offentligrättsligt betraktelsesätt kan då te sig
mer naturligt.
I sammanhanget bör också erinras om att villkor som gäller generellt
mellan affärsverket och dess kunder och som verket på ett eller annat
sätt har fastställt är att betrakta som föreskrifter, om de är bindande
för verkets egna tjänstemän.
Nackdelar med nuvarande förhållanden
Nackdelarna med de nuvarande formerna för affärsverkens reglering av
rättsförhållandet mellan verk och enskilda har uppmärksammats i
regeringens proposition om ledning av den statliga förvaltningen (prop.
1986/87:99 s. 124). I propositionen framhålls bl.a. att förhållandet
regleras på ett oenhetligt sätt och att verken slumpmässigt i vissa fall
använder avtalsvillkor och i andra fall författningsbestämmelser. Enligt
föredraganden vore det önskvärt att en bättre ordning kommer till stånd
i detta avseende. I den mån rättsförhållandet kan anses vara av
privaträttslig art borde det om möjligt regleras i avtal mellan kunden
och affärsverket.
Vid riksdagsbehandlingen uttalade lagutskottet i sitt yttrande till
konstitutionsutskottet bl.a. följande (KU 1986/87:29 s. 73).
Utskottet erinrar om att frågor som rör rättsförhållandet mellan
affärsverk och enskilda tidigare aktualiserats i riksdagen med anledning
av motioner om statens skadeståndsansvar i affärsmässig verksamhet (se
senast LU 1986/87:16). Utskottet har därvid konstaterat att
konsumentverkets möjligheter att påverka innehållet i
ansvarighetsvillkor är begränsade när villkoren regleras i en
författning. Utskottet, som hänvisat till verksledningskommitténs
förslag, har påpekat att ett genomförande av förslaget skulle innebära
en påtaglig förbättring av konsumenternas ställning genom att bl.a. de
villkor som tillämpas av statens affärsdrivande veksamhet i ökad
omfattning kan bli föremål för granskning av konsumentverket och
konsumentombudsmannen samt prövas av marknadsdomstolen. Mot denna
bakgrund noterar utskottet med tillfredsställelse att departementschefen
har för avsikt att verka för att rättsförhållanden av privaträttslig art
mellan affärsverk och enskilda regleras i avtal. Utskottet vill
understryka att en utveckling mot en ökad avtalsreglering inte bara är
motiverad med hänsyn till att affärsverkens kundvillkor bör kunna prövas
enligt den näringsrättsliga lagstiftningen. Också konsumenters och
näringsidkares intresse av att kunna få villkoren prövade vid allmän
domstol med stöd av civilrättsliga regler talar för en sådan utveckling.
Riksdagen delade propositionens och lagutskottets uppfattning (KU
1986/87:29 s. 39, rskr. 226).
Utredningsuppdraget
Mot bakgrund av vad som sålunda redovisats anser jag att formerna för
affärsverkens reglering av sina rättsförhållanden med enskilda bör ses
över. Översynsarbetet bör nu lämpligen avgränsas till att gälla
postverket och televerket. Utredningsresultatet kan sedan läggas till
grund för en motsvarande översyn för de övriga affärsverken.
Det inledande översynsarbetet för postverkets och televerkets del bör
göras av en särskild utredare. Först och främst bör utredaren analysera
vilken författningsreglering som med hänsyn till regeringsformens
bestämmelser behövs för verkens olika verksamheter. Därvid bör särskilt
uppmärksammas att det kan finnas föreskrifter som tillkommit före
regeringsformen och som meddelats av regeringen eller verket men som
numera kräver lagform eller bemyndigande av riksdagen.
När det gäller föreskrifter som grundas på regeringens restkompetens
enligt 8 kap. 13 § regeringsformen bör utredaren med ledning av de
riktlinjer jag angett i det föregående undersöka om den verksamhet som
regleras i författning kan anses vara av privaträttslig eller
offentligrättslig karaktär. Om utredaren därvid kommer fram till att
verksamheten helt eller till övervägande del kan anses vara av
privaträttslig art, bör det övervägas om föreskriften kan avvaras eller
ersättas av någon annan typ av styrmedel. Omotiverade skillnader mellan
de berörda affärsverken skall självfallet undvikas. Utgångspunkten för
övervägandena skall vara att föreskrifter i så stor utsträckning som
möjligt skall undvikas.
De internationella överenskommelserna på post- och teleområdet kan
emellertid påverka bedömningarna, liksom den omständigheten att post-
och televerken är en del av ''det allmänna'' enligt 2 kap.
regeringsformen.
Det kan inte uteslutas att föreskriftsformen i vissa fall behövs även i
fortsättningen. Utredaren bör undersöka om inte den privaträttsliga
karaktären i så fall skulle komma till tydligt uttryck i de aktuella
författningarna. Att det rör sig om ett privaträttsligt förhållande
skulle t.ex. kunna uttryckas genom att det i föreskriften anges att den
gäller om inte annat har avtalats mellan verket och kunden.
När det gäller själva utredningsarbetet bör detta ske i nära samarbete
med berörda affärsverk. Jag förutsätter att verken lämnar utredaren den
hjälp som behövs.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1984:5) angående
utredningsförslagens inriktning. Utredningsuppdraget bör bedrivas
skyndsamt och vara slutfört senast den 1 maj 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att se över formerna för postverkets och
televerkets kundvillkor,
att besluta om experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta sjätte huvudtitelns anslag, Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)