Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommitté för frågor om skola -- skolbarnsomsorg, Dir. 1989:16
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1989-04-20
Dir. 1989:16
Beslut vid regeringssammanträde 1989-04-20.
Statsrådet Persson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår, efter samråd med statsrådet Lindqvist, att en kommitté
tillkallas för att främja ett närmande mellan skola och skolbarnsomsorg.
Kommittén skall därvid följa, stimulera och påskynda en utveckling i
riktning mot en organisatoriskt och pedagogiskt samlad verksamhet för
skola och skolbarnsomsorg.
Bakgrund
För såväl skolan som skolbarnsomsorgen finns sedan länge höga ambitioner
om utveckling och utbyggnad. För skolans del har därvid gällt att kunna
ta också ett omsorgsansvar för eleverna vid sidan av den direkta
undervisningen. I detta syfte beslutade riksdagen år 1976 om införande
av en samlad skoldag. Nuvarande bestämmelser om statsbidrag för sådan
verksamhet har kommit till efter förslag som framfördes i 1987 års
budgetproposition (prop.1986/87:100, bil. 10 s. 99). En hel och
sammanhållen skoldag finns i dag i ungefär en fjärdedel av landets
kommuner.
Fritidshemmens verksamhet är till skillnad från skolans en relativt ny
verksamhet som vuxit fram snabbt på grund av ett ökat barnomsorgsbehov.
Frågor om fritidshemmens innehåll och kvalitet har de senaste åren
kommit alltmer i fokus. I takt med att man inom barnomsorgen mer och mer
betonar kvalitetsaspekten blir det allt viktigare att skolan finns med
som samarbetspartner.
Den kommunala barnomsorgen har successivt byggts ut och omfattar f.n.
42 % av 7--9-åringarna och ca 6 % av 10--12-åringarna. Ambitionsnivån
och formerna för skolbarnsomsorgen varierar starkt kommuner emellan.
Som framhålls i propositionen 1988/89:4 om skolans utveckling och
styrning kan skolans läroplan och det pedagogiska programmet för
fritidshemmen sägas ge uttryck för samma grundläggande syn på barn och
barns behov ur såväl sociala som pedagogiska aspekter. Arbetssätten i
skolan respektive fritidshemmen visar trots detta upp stora olikheter.
Behov av utredning
Samhället bör ha som mål att behovet av heldagsomsorg för skolbarn så
långt möjligt tillgodoses genom den obligatoriska skolverksamheten
kompletterad med skolbarnsomsorg.
Om detta mål skall kunna nås inom ramen för de resurser som samhället
totalt kan ställa till förfogande, är det nödvändigt att verksamheten i
skolan och skolbarnsomsorgen i större utsträckning kan växa samman såväl
innehållsligt som organisatoriskt. Därmed kan den också fungera som den
helhet föräldrarna är bekanta med sedan förskolan. Kravet på hög
kvalitet och en helhetssyn kan därmed bättre tillgodoses på ett
kostnadseffektivt sätt.
Härigenom blir det möjligt att inom en samlad verksamhet komplettera den
obligatoriska undervisningen med annan för barnen angelägen verksamhet.
Det gäller t.ex. kulturell verksamhet och kontakter med föreningslivet.
I vissa kommuner har man prövat olika former för en integrering eller
närmare samverkan i annan form mellan skola och skolbarnsomsorg i syfte
att få till stånd en pedagogiskt bättre och ekonomiskt billigare
verksamhet.
På många håll är man i kommunerna dock osäker om hur ett sådant närmande
mellan skolan och skolbarnsomsorgen som jag nu förordat skall kunna ske.
Utredningsuppdraget
Mot bakgrund av vad jag nu framfört finns det skäl att utreda hur en
samlad skolverksamhet och skolbarnsomsorg skall kunna utvecklas.
Kommitténs arbete skall ha som mål att utifrån en helhetssyn på
verksamheten i skolan och skolbarnsomsorgen påskynda och stimulera
utvecklingen i riktning mot en god heldagsomsorg av hög kvalitet i en
ekonomiskt rationell organisation. Häri ligger bl.a. att de resurser som
finns inom skolan i form av t.ex. lokaler bör utnyttjas även för
omsorgsverksamheten. Det gör det naturligt att kommittén prövar att
förlägga huvudansvaret för verksamheten till skolan och därvid i sitt
arbete redovisar för- och nackdelar med en sådan lösning.
I några kommuner har man som nämnts påbörjat en intressant utveckling av
organisatoriska helhetslösningar som inkluderar såväl skola med samlad
skoldag som frivillig skolbarnsomsorg. Kommittén bör följa det pågående
utvecklingsarbetet i kommunerna och på olika sätt förmedla goda exempel
och erfarenheter till andra kommuner som står inför en utbyggnad av
skolbarnsomsorgen eller ännu inte funnit former för hur en bra
helhetslösning kan se ut.
Vidare bör kommittén ta initiativ till att med hjälp av befintliga
resurser för utvecklingsarbete (motsvarande) stödja och initiera sådana
utvecklingsprojekt som kan tjäna som förebild för kommunerna. Regeringen
kommer senare att få förslag att kommittén skall få disponera en viss
del av de resurser som står till förfogande för utvecklingsarbete inom
området.
Kommittén bör också utreda behovet av ändringar i de regler som gäller
för skolan och skolbarnsomsorgen för att skapa förutsättningar för en
sådan utveckling som jag nu har redovisat. Kommittén bör därvid
kartlägga och analysera orsakerna till de svårigheter som visat sig
finnas när det gäller ett närmande mellan skolan och skolbarnsomsorgen.
Även frågan om utbildning av personal bör behandlas.
Under sitt arbete bör kommittén samråda med berörda myndigheter och
utredningar och Svenska kommunförbundet samt inhämta synpunkter från
berörda personal- och intresseorganisationer.
Utredningsarbetet bör slutföras senast den 1 april 1991.
För kommittén gäller regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar statsrådet Persson
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst nio ledamöter med uppdrag att följa, stimulera och påskynda
en utveckling mot en organisatoriskt och pedagogiskt samlad verksamhet
för skola och barnomsorg.
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde resp. femte huvudtitlarnas anslag A 2, Utredningar m. m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)