Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Underlag för ställningstaganden om den framtida TV-politiken, Dir. 1989:15
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1989-04-13
Dir. 1989:15
Beslut vid regeringssammanträde 1989-04-13
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Göransson, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare bör tillkallas för att utarbeta ett underlag för
ställningstaganden om den framtida TV-politiken.
Bakgrund
För närvarande sänds ett fyrtiotal programkanaler över Europa från
satellit. Av dessa är ett femtontal aktuella för vidaresändning i
Sverige. Under de närmaste åren kommer tillgången till satellitkapacitet
att öka. Samtidigt väntas en övergång ske till satelliter med större
signalstyrka.
Många av de nya satellitsändande programföretagen söker finansiera
verksamheten med reklamintäkter. Just nu verkar det som om flera
programföretag är på väg bort från sin tidigare strävan att nå publik i
många länder med ett och samma programutbud. I stället finns det en
tendens att vända sig till ett enda land eller några få länder, där man
talar samma eller närbesläktade språk. Flera programföretag bedriver
sändningar med inriktning mot Sverige eller de nordiska länderna, eller
har förutskickat att de avser att inleda sådana sändningar.
Intäkter från reklam kommer under sådana förhållanden att i växande
utsträckning finansiera TV-sändningar, som vänder sig till en svensk
publik.
Även om signalerna från de nya, starkare satelliterna kan tas emot
individuellt med förhållandevis billig utrustning, torde de flesta
hushåll i Sverige, som väljer att ta del av satellitprogram, även i
fortsättningen komma att göra det via kabel. Antalet hushåll som kan se
satellitsända program torde i dag uppgå till ca 700 000, dvs. ungefär en
femtedel av samtliga hushåll. Om kabelnätens tillväxt fortsätter i samma
takt som under det senaste året, kommer antalet att passera miljonen
under år 1990. Under överskådlig tid kommer emellertid en majoritet av
medborgarna att vara hänvisade till marksänd TV.
Den här beskrivna utvecklingen uppmärksammas i regeringens proposition
1988/89:129 med förslag till medelsberäkningar för Sveriges Radio m.m.,
som för närvarande behandlas av riksdagen. I propositionen aviseras en
översyn av TV-politiken redan under perioden före den 30 juni 1992, då
nuvarande avtal mellan regeringen och företagen inom Sveriges Radio-
koncernen löper ut. Översynen sägs kunna leda till att nu outnyttjade
frekvenser för marksändningar av TV, som har tilldelats Sverige, kan
börja användas. I samband med dessa överväganden kan även Sveriges
Radio-koncernens uppdrag, organisation och finansiering behöva ses över.
Europarådets ministerkommitté har nyligen fattat beslut om en konvention
om gränsöverskridande television. Genom konventionen upprättas ett för
Europarådets medlemsstater gemensamt regelverk, som skall främja flödet
av program mellan länderna samtidigt som hänsyn tas till nationell
kultur och särart. Avsikten är att konventionen skall kunna undertecknas
senare under våren 1989.
Regeringen har den 24 oktober 1988 uppdragit åt televerket att utreda
och redovisa en bedömning av efterfrågan på utrymme för
radiokommunikation i olika delar av Sverige och möjligheterna att
tillgodose denna efterfrågan på kort, medellång och lång sikt mot
bakgrund av den tekniska utveckling som kan förutses. Uppdraget rör
bl.a. tillgång och efterfrågan på frekvenser för rundradio. Uppdraget
skall vara slutfört senast den 1 juli 1989.
Frågor om s. k. sponsring av Sveriges Radio-koncernens progam utreds för
närvarande av en särskild sakkunnig inom utbildningsdepartementet.
Radiolagsutredningen (U 1985:05) har till uppgift att se över den
radiorättsliga lagstiftningen. Utredningen har avgett flera
delbetänkanden. Av uppdraget återstår att dels göra en allmän översyn av
radiolagstiftningen i systematiskt, terminologiskt och lagtekniskt
hänseende, dels behandla vissa särskilda problemområden, nämligen
långdistansöverföring av rundradioprogram, sändningar till satelliter,
motverkande av radiostörningar, sanktioner vid överträdelser av
radiorättsliga regler samt sändningar på teckenspråk till döva.
Utredningsuppdraget
Översynen av TV-politiken bör inledas genom att en särskild utredare får
i uppdrag att utarbeta ett underlagsmaterial för senare
ställningstaganden om den framtida TV-politiken.
En framtida åtgärd som ligger nära till hands är att förbättra
valmöjligheterna för alla TV-tittare i Sverige genom att ta i bruk de
outnyttjade möjligheter till marksändningar, som finns inom ramen för
nuvarande frekvenstilldelning. Utredaren bör redovisa vilka kostnader
som är förenade med en utbyggnad av sändarnät för rikstäckning.
Möjligheten att därvid utnyttja satellit bör belysas.
Det är vidare av intresse att pröva förutsättningarna att utnyttja
reklam som en finansieringskälla för sändningar över nya marknät. För
att denna fråga skall kunna bedömas krävs, att man har en realistisk
uppfattning om vilka intäkter som kan komma från reklam i TV.
Denna fråga har belysts i TV-reklameffekt utredningens betänkande (Ds U
1986:2) Effekter av TV-reklam. Mot bakgrund av den snabba utvecklingen
på etermedieområdet behöver dock utredningens material kompletteras och
aktualiseras. Utredaren bör göra en uppskattning av de tänkbara
ekonomiska intäkterna av reklam i marksänd TV i Sverige.
Möjligheterna till inkomster av TV-reklam har ett nära samband med vad
som gäller för reklaminslagens omfattning, inplacering och inriktning.
Allmänna regler för reklam följer av marknadsföringslagstiftningen. För
reklam i TV kan det behövas ytterligare bestämmelser, både för att
skydda konsumenternas intressen och för att värna om programföretagens
integritet och publikens utbyte av TV-programmen. Den särskilde
utredaren bör utforma tänkbara regler för reklam i svensk TV. De regler
för reklam som finns i den nämnda Europarådskonventionen bör beaktas.
I uppdraget bör ligga att belysa frågan om vem som skall ansvara för
eventuella reklam-TV-sändningar samt vilka krav det från statens sida
kan finnas anledning att ställa på sådana sändningar. Bland faktorer som
det är viktigt att ta hänsyn till i detta sammanhang finns utsikterna
till mångfald i åsikter och synsätt, förutsättningarna för en ekonomiskt
effektiv organisation samt möjligheten att erbjuda publiken ett
omväxlande programutbud av god kvalitet och med omfattande inslag av
svenskt material.
Den särskilde utredaren bör klargöra vilka konsekvenser en eventuell
reklam-TV-verksamhet skulle få för Sveriges Radios ägarskap,
organisation och uppdrag. Även andra konsekvenser av att ytterligare
programföretag skulle börja utnyttja marknätet i Sverige bör belysas.
Utredaren bör ange hur reglerna om reklam i kabelsändningslagstiftningen
kan behöva förändras om reklam tillåts i svensk marksänd TV. Därvid bör
reglerna i den nämnda konventionen beaktas.
Utredningsarbetet
Den särskilde utredaren bör beakta vad som anförs i regeringens direktiv
(Dir. 1984:5) till kommittéer och särskilda utredare.
Utredningsarbetet bör bedrivas i nära samverkan med
radiolagsutredningen. Jag har för avsikt att senare återkomma till
regeringen med förslag till ändringar i radiolagsutredningens direktiv,
bl.a. med anledning av den tidigare nämnda konventionen.
Resultatet av utredningsarbetet bör redovisas före utgången av september
1989.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
radio och television
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att ta fram underlag för ställningstaganden om
den framtida TV-politiken och att besluta om sakkunniga, experter,
sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)