Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av prövningsförfarandets effekter i ärenden om tillstånd till vapenfri tjänst, Dir. 1989:14
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1989-03-16
Dir. 1989:14
Beslut vid regeringssammanträde 1989-03-16.
Chefen för försvarsdepartementet, statsrådet R. Carlsson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utvärdera
effekterna av prövningsförfarandet i ärenden om tillstånd till vapenfri
tjänst.
Bakgrund
De nuvarande förutsättningarna för vapenfri tjänst beslutades av
riksdagen år 1978 (prop. 1977/78:159, FöU 28, rskr. 371). Därvid
utformades 1 § lagen (1966:413) om vapenfri tjänst så att en värnpliktig
kan få tillstånd till vapenfri tjänst i stället för
värnpliktstjänstgöring, om det kan antas att bruk av vapen mot annan är
så oförenligt med den värnpliktiges allvarliga personliga övertygelse
att han inte kommer att fullgöra värnplikten. Det i propositionen
uttalade syftet med reformen var bl.a. att vidga möjligheterna att
erhålla tillstånd till vapenfri tjänst utan att principen med allmän
värnplikt rubbades, att förenkla prövningsförfarandet och att minska
antalet fall av vägran att fullgöra värnpliktstjänstgöring eller
vapenfri tjänst.
Nuvarande ordning
Allmänt
Tillstånd att fullgöra vapenfri tjänst prövas enligt 10 § lagen
(1966:413) om vapenfri tjänst av vapenfrinämnden på ansökan av den
värnpliktige. Av 22 § framgår att nämndens beslut i tillståndsärenden
kan överklagas till regeringen.
Den som ges tillstånd till vapenfri tjänst får inte övas i bruk av vapen
eller åläggas att bära vapen eller ammunition. Den vapenfria tjänsten
fullgörs inom totalförsvarets civila del. Den som samtycker därtill kan
dock åläggas att tjänstgöra inom det militära försvaret.
Förutsättningar för vapenfri tjänst
För tillstånd till vapenfri tjänst krävs enligt praxis att den
värnpliktige har en sådan villkorslös respekt för människolivet att den
inte kan förenas med den medborgerliga skyldigheten att försvara vårt
samhälle med vapen. Den som skall få vapenfri tjänst måste ta avstånd
från att själv bruka vapen mot annan, oavsett ändamålet och de
övergripande motiven för vapenbruket. Dock anses ett reflexmässigt eller
instinktivt försvar eller våld i en nödvärnssituation i och för sig inte
tillräckligt för att utesluta vapenfri tjänst. Den som inte anser sig
kunna fullgöra värnpliktstjänstgöring med vapen men som skulle kunna
bruka vapen för att rädda en värnlös från en angripare skall alltså inte
vägras sådant tillstånd enbart av det skälet. Denna och liknande
situationer anses inte relevanta för bedömningen i tillståndsfrågan på
annat sätt än att de belyser den enskildes motiv och därmed innebörden
av hans övertygelse.
Som förutsättning för vapenfri tjänst krävs vidare att den sökandes
inställning till vapenbruket är av djupt personlig art och att
vederbörande inte ändrar inställning när han utsätts för andras
påtryckningar att delta i det väpnade försvaret i det fall landet skulle
angripas. Det saknar betydelse i sammanhanget om inställningen mot
bruket av vapen mot en annan människa grundar sig på religiös eller
annan övertygelse. Det avgörande är att inställningen skall vara klart
knuten till en stark respekt människolivet och dess okränkbarhet. En
övertygelse om krigets och våldets meningslöshet, orättvisa och
inhumanitet antas inte vara tillräckligt hållfast inför omgivningens
påtryckningar i en krigssituation. Enbart en sådan övertygelse anses
därför inte kunna berättiga till vapenfri tjänst.
Det ankommer på den sökande att själv ge underlag för det antagande som
förutsätts för tillstånd till vapenfri tjänst. Det skall dock inte
ställas särskilt hårda krav på den sökande att styrka den övertygelse
han hävdar.
Utredningsförfarandet
Tillståndsprövningen i ärenden om vapenfri tjänst sker i regel först
efter utredning i varje enskilt fall. Enligt 4 § kungörelsen (1966:414)
med vissa bestämmelser om vapenfria tjänstepliktiga ankommer det således
på vapenfrinämnden att förordna en särskild utredare som biträder
nämnden vid inhämtande av underlag för prövningen. Om det är uppenbart
obehövligt, kan nämnden dock avgöra tillståndsfrågan utan att särskild
utredare förordnats.
Utredaren skall i förekommande fall enligt 5 § samma kungörelse kalla
den sökande till samtal. Vid samtalet skall den sökande informeras om
förutsättningarna för att få vapenfri tjänst och bestämmelserna för
tjänsten samt om tjänstgöringsalternativen. Utredaren skall vidare låta
sökanden redogöra för skälen till att han inte vill bruka vapen mot
annan.
Vapenfrinämnden har fastställt en vägledning för utredare i
vapenfriärenden. I vägledningen sägs bl.a. att utredaren skall sträva
efter att samtalet genomförs under avspända former så att sökanden kan
känna att han fritt får uttrycka sin uppfattning och framlägga sina
skäl. Utredaren skall således om möjligt undvika att styra det inledande
samtalet. I andra fall måste utredaren vara mer aktiv och genomföra
samtalet utan att sökanden känner sig pressad eller utsatt för förhör.
Det fortsatta samtalet bygger i hög utsträckning på frågor som ställs
till den sökande. Dessa får enligt vägledningen inte utformas så att de
kan tolkas som ett uttryck för utredarens egen uppfattning och
personliga värderingar. Om svaren är otydliga eller undvikande, bör
utredaren uppmana sökanden att förtydliga sig eller ställa
kompletterande frågor för att om möjligt klarlägga sökandens
inställning. I den mån oklarheter kvarstår och detta beror på bristande
förmåga hos den sökande att uttrycka sig, skall utredaren ange detta i
kommentaren över samtalet.
När samtalet har avslutats upprättar utredaren ett skriftligt referat av
samtalet. Referatet skall innehålla uppgifter om sökandens övertygelse
och inställning i fråga om vapenbruk samt utredarens bedömning i ärendet
och om vapenfri tjänst tillstyrks eller avstyrks.
Den sökande får sedan tillfälle att yttra sig över den skriftliga
redovisningen. Ärendet tas därefter upp för beslut i nämnden. Avgörandet
sker efter föredragning av den tjänsteman vid kansliet som utsetts att
handlägga ärendet.
1989 års proposition
Efter utredning av försvarets rationaliseringsinstitut beslutade
regeringen (prop. 1988/89:110) att föreslå riksdagen att anta förslag om
handläggningen av ärenden om tillstånd till vapenfri tjänst.
I propositionen föreslås ändringar i lagen (1966:413) om vapenfri tjänst
och värnpliktslagen (1941:967). Ändringarna innebär att ärenden om
tillstånd till vapenfri tjänst och om tjänstgöringsförhållandena för en
sådan tjänst i första instans avgörs av en ny myndighet benämnd
vapenfristyrelsen. Ärenden som avgjorts av vapenfristyrelsen föreslås
vidare kunna överprövas av en ny myndighet benämnd totalförsvarets
tjänstepliktsnämnd. Till denna nämnd förs också de ärenden som nu prövas
av värnpliktsnämnden. Tjänstepliktsnämndens beslut skall inte kunna
överklagas. Därigenom skulle regeringen således upphöra att vara sista
instans för prövning av ärenden om tillstånd till vapenfri tjänst.
Reformen föreslås träda i kraft senast den 1 januari 1990.
Påföljder vid vägran m.m.
Bestämmelser om straffrättsliga påföljder för värnpliktiga som i samband
med utbildningen åsidosätter sina åligganden finns i värnpliktslagen
(1941:967).
Således föreskrivs i 39 § att en värnpliktig, som olovligen avviker
eller uteblir från tjänstgöring, vägrar eller underlåter av lyda en
förmans order eller på annat sätt åsidosätter vad som åligger honom
skall dömas för värnpliktsbrott om gärningen varit ägnad att medföra
avsevärt men för utbildningen eller tjänsten i övrigt. Påföljden är
böter eller fängelse i högst ett år. För den som av oaktsamhet
underlåter att inställa sig till tjänstgöring kan enligt 38 § enbart
böter utdömas.
För vapenfria tjänstepliktiga finns motsvarande ansvarsbestämmelser i 14
och 16 §§ lagen (1966:413) om vapenfri tjänst.
De straffrättsliga påföljderna är kombinerade med bestämmelser för
prövning av frågor om förnyad inkallelse av dem som hemförlovats på
grund av värnpliktsbrott eller motsvarande brott av vapenfria
tjänstepliktiga, s.k. anmälningsärenden. Bestämmelserna grundar sig på
ett bemyndigande i 46 § värnpliktslagen enligt vilket regeringen eller
myndighet som regeringen utser får besluta att en värnpliktig tills
vidare eller för viss tid inte skall åläggas tjänstgöring om han vägrar
eller underlåter att fullgöra vad som åligger honom eller om han
olovligen avviker eller uteblir från tjänstgöringsstället och det kan
antas att han inte kommer att fullgöra tjänstgöringen.
Av 21 a § lagen (1966:413) om vapenfri tjänst framgår att bemyndigandet
också gäller motsvarande situationer för vapenfria tjänstepliktiga.
Enligt bestämmelser utfärdade av regeringen skall värnpliktsverket resp.
nämnden för vapenfriutbildning, sedan den tjänstepliktige lagförts för
nämnda brott, överlämna ärendet till regeringen för prövning av frågan
om vederbörande skall kallas in på nytt. En förutsättning för
överlämnande är dock att domstolens val av påföljd eller andra
omständigheter ger anledning att anta att den tjänstepliktige inte
kommer att fullgöra någon form av tjänstgöring. I avvaktan på
regeringens beslut får kallelse till ny tjänstgöring inte utfärdas. I
övriga fall får den tjänstepliktige kallas in igen.
I anmälningsfallen tillämpar regeringen en praxis som innebär i huvudsak
att den som lagförts minst två gånger för överträdelser av aktuellt slag
och därvid ådömts påföljd som innebär minst två månaders
frihetsberövande tills vidare inte skall inkallas till ny tjänstgöring.
Kritik mot prövningsförfarandet
Efter år 1978 har det i debatten tid efter annan riktats kritik mot
utformningen av prövningsförfarandet i ärenden om tillstånd till
vapenfri tjänst. Enligt kritiken har förfarandet i sig medfört en
minskad benägenhet hos de värnpliktiga att söka tillstånd till vapenfri
tjänst. I kritiken har också hävdats att bifallsfrekvensen minskat efter
den genomförda reformen. Samtidigt har det framhållits att antalet fall
av vägran att fullgöra värnpliktstjänstgöring som en följd av detta har
ökat och att fängelsepåföljd kommit att utdömas i större omfattning. I
dessa avseenden skulle utvecklingen således strida mot de intentioner
som låg till grund för 1978 års reform.
Utredningsuppdraget
Mot bakgrund av vad jag nu har anfört anser jag att en särskild utredare
bör tillkallas för att genomföra en utvärdering av prövningsförfarandets
effekter. Utvärderingen bör syfta till att ge klarhet i om den sedan år
1978 tillämpade ordningen för tillståndsprövning i vapenfriärenden
kommit att motsvara avsikten med den då genomförda reformen eller
medfört effekter som strider mot denna.
Utredningen bör inriktas mot att först ta fram ett statistiskt underlag
och att därefter utvärdera underlaget med avseende på förhållandena före
och efter reformen.
Utredaren bör således redovisa antalet/frekvensen
-- meddelade tillstånd resp. avslag i slutligt avgjorda ärenden om
vapenfri tjänst
-- lagförda värnpliktiga och vapenfria tjänstepliktiga som anmälts för
överträdelser med anknytning till deras tjänstgöring och de påföljder
som ådömts de enskilda individerna för sådana överträdelser
-- beslut av regeringen i anmälningsärenden rörande dessa och beslutens
innebörd samt
-- fall av underlåtelse att fullgöra värnpliktstjänstgöring i vilka den
enskilde tidigare fått avslag på ansökan om vapenfri tjänst.
Om utredaren under arbetets gång finner att ytterligare underlag behövs
för en utvärdering, skall även detta redovisas.
Med underlaget som utgångspunkt bör utredaren beskriva och analysera
eventuella orsakssamband mellan de tjänstepliktigas beteenden i
nyssnämnda avseenden, de enskilda motiven härför och
tillståndsprövningen.
Också resultatet av denna analys bör ställas i relation till syftet med
vapenfrireformen.
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete före utgången av år
1989.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för försvarsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utvärdera prövningsförfarandets effekter i
ärenden om tillstånd till vapenfri tjänst,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta fjärde huvudtitelns anslag A 2.
Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Försvarsdepartementet)