Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En reformering av budgetpropositionen, Dir. 1989:13
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1989-02-23
Dir. 1989:13
Beslut vid regeringssammanträde 1989-02-23
Chefen för civildepartementet, statsrådet Johansson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att göra en översyn av
budgetpropositionens innehåll och utformning, m.m.
Bakgrund
Nuvarande regler för budgetpropositionen
I 9 kap. 6 § regeringsformen föreskrivs att regeringen skall avge
förslag till statsbudget till riksdagen. Av 3 kap. 2 § riksdagsordningen
framgår att budgetåret börjar den 1 juli och att regeringen normalt
senast den 10 januari skall avlämna en budgetproposition.
Budgetpropositionen utgör regeringens viktigaste handlingsprogram för
det kommande budgetåret och bildar därmed ett väsentligt underlag för
riksdagens arbete. Den innehåller bl.a. förslag till vilka anslag som
bör medges och en beräkning av statsbudgetens inkomster, främst skatter.
Denna bedömning grundar sig bl.a. på prognoser av den allmänna
ekonomiska utvecklingen i landet.
Budgetpropositionen innehåller bl.a. en finansplan med
inkomstberäkningar och nationalbudget, en bilaga för flera huvudtitlar
gemensamma frågor samt sektorsbilagor. Under varje huvudtitel (I-XIV)
redovisas anslag till olika statliga verksamheter.
1988 års budgetproposition
I 1988 års budgetproposition (prop. 1987/88:100 bil. 15) framhålls att
det krävs förändringar i riksdagens och regeringens styrning av de
statliga myndigheterna för att en högre effektivitet och produktivitet
skall kunna uppnås i den statliga förvaltningen. Styrningen skall
således, enligt propositionen, vara mer mål- och resultatorienterad och
mindre detaljreglerad. Det är också väsentligt, heter det, att öka
långsiktigheten i planering och resurstilldelning samt öka
handlingsfriheten för myndigheterna vad gäller medelsanvändning, beslut
i organisations- och personalfrågor, m.m.
Finansutskottet delade uppfattningen att ett styrsystem för ökad
målstyrning bör utvecklas och införas i den statliga förvaltningen (FiU
1987/88:12, rskr. 69). En avgörande förutsättning för en sådan
utveckling är emellertid, enligt utskottet, att resultatuppföljningen av
de statliga myndigheternas verksamhet effektiviseras.
1988 års kompletteringsproposition
I 1988 års kompletteringsproposition (prop. 1987/88:150 bil. 1)
redovisades att budgetprocessen skall läggas om för i princip hela
statsförvaltningen, utom för försvaret som redan tillämpar en särskild
flerårig budgetmodell.
Det viktigaste inslaget i den nya budgetprocessen, heter det, är att
hela verksamhetsområdet för en myndighet skall underkastas en fördjupad
redovisning och prövning vart tredje år. Prövningen skall således
omfatta inte bara myndighetens förvaltning utan också sådana
transfereringar, regelsystem, tillsynsfrågor, m.m. som ankommer på
myndigheten.
Som ett led i detta utvecklingsarbete avses vidare, enligt
propositionen, en utredning tillkallas med uppgift att se över
budgetpropositionens innehåll och utformning. Utredningen skall bl.a.
lämna förslag till riktlinjer för och exempel på hur målen för olika
verksamheter skall redovisas i budgetpropositionen. Utredningen skall
också överväga vilken resultatinformation som skall lämnas till
riksdagen.
Finansutskottet (FiU 1987/88:30, rskr. 394) hade inte något att erinra
mot redogörelsen i 1988 års kompletteringsproposition. Syftet med den
nya budgetprocessen är att få till stånd en bättre och effektivare
styrning och kontroll av förvaltningen. Eftersom riksdagens möjligheter
i detta avseende inte får eftersättas, framhöll utskottet, måste stor
vikt läggas vid utformningen av den information som lämnas i
budgetpropositionen och andra anslagspropositioner.
Folkstyrelsekommitténs förslag om budgetarbetet i riksdagen, m.m.
Folkstyrelsekommittén lade i sitt betänkande (SOU 1987:6) Folkstyrelsens
villkor fram vissa förslag som avsåg att bl.a. åstadkomma ett
effektivare budgetarbete i riksdagen. Syftet med förslagen var att
stärka riksdagens möjligheter att skaffa sig ett samlat grepp om
budgetfrågorna, att få till stånd en jämnare arbetsbelastning i
riksdagen och att åstadkomma en fördjupning av budgetarbetet med jämna
mellanrum.
I den proposition (1987/88:22) om vissa grundlagsfrågor, m.m. som
regeringen lade fram på grundval av kommitténs betänkande föreslogs
bl.a. att propositioner som rör ur budgetpropositionen utbrutna punkter
skulle läggas fram senast den 25 februari, i stället för som tidigare
den 10 mars. Härigenom skulle behandlingen av budgetpropositionen och
senare framlagda anslagspropositioner kunna tidigareläggas så att
behandlingen i huvudsak är avslutad senast den 30 april.
Riksdagen anslöt sig till förslaget (KU 1987/88:43, rskr. 405). I
sammanhanget uttalades också att en utvärdering av politiska beslut
framstår som en alltmer angelägen uppgift, samtidigt som det med visst
fog kan hävdas att det är en av de mest försummade. Riksdagen ansåg
således att den och särskilt dess utskott bör ägna mer uppmärksamhet åt
att utvärdera resultaten av riksdagens beslut. Utvärderingen på ett
visst myndighets- eller ämnesområde bör, enligt riksdagen, kunna äga rum
i anslutning till att en fördjupad behandling av detta område sker i
budgetsammanhang. En lämplig ordning, heter det, kan vara att en sådan
djupgående behandling sker en gång per valperiod.
Utredningsuppdraget
Allmänna utgångspunkter
Den utredning som aviserades i 1988 års kompletteringsproposition bör nu
tillkallas.
En viktig utgångspunkt för utredningens arbete bör vara de riktlinjer
för utvecklingen av styrningen av den offentliga sektorn som redovisades
i kompletteringspropositionen.
Den nya budgetprocess som skall genomföras, som ett led i denna
utveckling, syftar till att få till stånd en bättre och effektivare
styrning och uppföljning av förvaltningen. Stor vikt måste därför, som
finansutskottet framhållit (FiU 1987/88:30, s. 63), läggas vid
utformningen av den information som lämnas i bl.a. budgetpropositionen.
Varje budget är av stort allmänt intresse. Det är därför viktigt att
informationen i budgetpropositionen kan presenteras på ett för olika
intressenter lättillgängligt sätt. Även en väsentlig minskning av den
stora textvolymen bör kunna vara av betydelse i detta sammanhang.
Utredningen bör därför också överväga om informationen i
budgetpropositonen kan göras mer lättillgänglig och mindre omfattande än
för närvarande.
Redovisningen av verksamhetens innehåll, inriktning och resultat
Ett mål- och resultatorienterat styrsystem förutsätter att de politiska
besluten om innehåll och inriktning görs tydligare och att former
utvecklas för uppföljning och utvärdering av de fattade besluten.
En huvuduppgift för utredningen bör därför också vara att utreda och
lämna förslag om hur informationen i regeringens förslag om olika
verksamheters innehåll, inriktning, resurser och resultat, baserat på en
fördjupad verksamhetsanalys, bör utformas i budgetpropositionen i
anslutning till beslut för en kommande treårsperiod.
Utgångspunkterna för denna uppgift redovisades närmare i
kompletteringspropositionen (bil. 1, s. 73), där följande uttalades.
''Ekonomisk ramstyrning samt ökade befogenheter och ansvar för
myndigheterna måste kopplas till krav på förbättrad uppföljning.
Statsmakterna bör vidare i betydligt större utsträckning än hittills ge
uttryck för vilka resultat som förväntas. Former för att styra de olika
verksamheternas inriktning och innehåll måste därför utvecklas. Dessa
bör anpassas till förutsättningarna inom varje verksamhetsområde.
Utvecklingsarbetet måste därför i stor utsträckning komma att utgöra ett
naturligt inslag i det reguljära arbetet i regeringskansliet, på
myndigheterna och i samspelet mellan regeringskansliet och
myndigheterna. Förändringen kan förväntas ske successivt och med olika
takt inom olika områden.
Det utvecklingsarbete som nu bör inledas för att finna konkreta former
för en mål- och resultatorienterad styrning bör därför ske från en
delvis annan utgångspunkt än vad som vanligen gäller vid s.k.
programbudgetering. En grundtanke i programbudgeteringen är att konkreta
mål som kan följas upp skall kunna härledas från de övergripande
politiska målen för verksamheten. Erfarenheterna visar att detta innebär
stora svårigheter. Till betydande del beror dessa på att de övergripande
målen kan vara flera och delvis motstridiga. För många verksamheter går
det inte att undvika sådana svårigheter. Enligt min mening bör därför
den konkreta styrningen av verksamheten ske med utgångspunkt i en
utvecklad redovisning och analys av verksamhetens resultat.
De övergripande målformuleringar, som normalt kommer till uttryck i
myndigheternas instruktioner, bör kompletteras med en styrning av
verksamheten för den kommande treårsperioden. Baserat på den information
som myndigheterna tar fram och presenterar för regeringen får
statsmakterna successivt sträva efter att klarare uttrycka dels krav på
fortsatt resultatredovisning, dels önskad inriktning av resp. verksamhet
för den kommande treårsperioden. Detta pragmatiska förfaringssätt ger
enligt min uppfattning förutsättningar för att utveckla en
verklighetsförankrad styrning av de statliga verksamheterna.
Den konkreta styrningen för den följande treårsperioden bör uttryckas
som riktlinjer för förändringar av verksamheten. I den mån verksamhetens
karaktär tillåter det bör även konkreta krav på eller mål för förväntat
versamhetsresultat under perioden anges. Dessa bör vara så formulerade
att en uppföljning -- kvantitativt eller kvalitativt -- blir möjlig.''
Det är vidare viktigt, anser jag, att kopplingen mellan verksamhetens
innehåll och inriktning samt tilldelade resurser görs tydligare.
Redovisningen inför år 2 och 3
En självklar utgångspunkt, uttalade finansutskottet (FiU 1987/88:30) i
anslutning till behandlingen av 1988 års kompletteringsproposition, för
det fortsatta utvecklingsarbetet måste också vara att varje ny riksdag
skall vara oförhindrad att ompröva redan fastställda resursramar. En ny
riksdag, heter det, med ändrade majoritetsförhållanden skall således vid
prövningen av en myndighets anslag under planeringsperiodens andra och
tredje år inte vara bunden av de planeringsramar som fastställts av
tidigare riksdagar.
En ny riksdag skall självklart kunna räkna med att en eventuellt ändrad
politisk viljeinriktning snabbt kommer till uttryck i styrningen av
myndigheterna. Det budgettekniska systemet måste därför utformas så att
det inte utgör ett hinder för sådana förändringar.
Mot bakgrund av utskottets uttalanden bör utredningen överväga hur
redovisningen år 2 och 3 skall läggas upp.
Kompletterande underlag vid riksmötets öppnande
Enligt den nuvarande ordningen skall budgetpropositionen, i ett
sammanhang, avlämnas till riksdagen normalt senast den 10 januari varje
år.
De tre senaste åren har regeringen därutöver i oktober överlämnat en
bedömning av den samhällsekonomiska utvecklingen de kommande åren. För
att förbättra riksdagens beslutsunderlag, vad gäller sådana ekonomiska
beslut som meddelas under hösten, kan det finnas skäl att komplettera
denna information i vissa avseenden.
Utredningen bör därför överväga behovet av och förutsättningarna för ett
sådant kompletterande underlag från regeringen i anslutning till
riksmötets öppnande.
Heltäckande redovisning av en myndighets verksamhet, m.m.
Det viktigaste inslaget, enligt kompletteringspropositionen, i den
förändrade budgetprocessen är en fördjupad redovisning och prövning vart
tredje år av hela den verksamhet, dvs. förvaltning, transfereringar,
regelsystem, tillsyn, m.m. som en myndighet administrerar eller ansvarar
för.
Riksdagen har uttalat (KU 1987/88:43, s. 15) att det finns anledning att
överväga om det inte skulle vara en lämplig ordning att ett visst
myndighets- eller frågeområde gavs en mer djupgående behandling en gång
per valperiod, vilket t.ex. skulle kunna ske i anslutning till att en
fördjupad behandling av detta område sker vid en sådan budgetprövning.
Mot denna bakgrund bör utredningen överväga hur en, så långt som
möjligt, heltäckande redovisning bör utformas av en myndighets hela
verksamhetsområde eller ett särskilt frågeområde så att riksdagens
informationsbehov bättre kan tillgodoses samt vilka konsekvenser som
kraven på en sådan heltäckande områdesredovisning kan få för budgetens
indelning, m.m. En sådan heltäckande områdesredovisning kan i vissa fall
gälla ett frågeområde som berör flera myndigheters verksamhet.
För affärsverk med treårsplaner bör ett system övervägas som innebär att
sådana planer i sin helhet endast behandlas vart tredje år och att
däremellan endast mer betydande förändringar i planerna tas upp med
riksdagen.
Skall ett visst verksamhetsområde kunna prövas allsidigt måste även de
utgifter och inkomster behandlas som redovisas vid sidan av
statsbudgeten. Detta gäller också den verksamhet som i övrigt styrs på
annat sätt än över statsbudgeten.
Den totala överblicken över den statliga verksamheten kan i vissa fall
försvåras av att statsbudgeten inte belyser hela denna verksamhet.
Socialförsäkringssystemet ingår till vissa delar helt
(folkpensioneringen) eller delvis (sjukförsäkringssystemet) eller inte
alls (ATP-systemet). Vissa affärsverk finansieras till viss del eller
inte alls över budgeten. En stor del av den statliga kreditgivningen
kanaliseras vid sidan av statsbudgeten. Viss verksamhet kan antingen
stödjas med bidrag över statsbudgeten eller också erhålla stöd i form av
statliga kreditgarantier.
Även kommunala kostnader bör uppmärksammas i detta sammanhang.
Utredningen bör också överväga hur dessa frågor skall kunna behandlas i
budgetpropositionen.
Utredningsarbetet
Som redovisats tidigare har riksdagen uttalat att en utvärdering av
politiska beslut framstår som en alltmer angelägen uppgift för riksdagen
och dess utskott. En väsentlig förutsättning för att en sådan effektiv
utvärdering skall kunna genomföras är att en information av hög kvalitet
om olika politiska besluts resultat och effekter kan presenteras för
riksdagen, bl.a. i budgetpropositionen.
Ett viktigt underlag för informationen till regeringen och riksdagen är
förvaltningsmyndigheternas egna uppgifter. Riksrevisionsverket (RRV) och
statskontoret har fått i uppdrag att utarbeta riktlinjer, m.m. för
myndigheternas årliga resultatredovisningar. Nuvarande budgethandbok
kommer också att ersättas.
Ett motsvarande arbete har, enligt verksledningsbeslutet (prop.
1986/87:99, KU 29, rskr. 226), aviserats vad gäller de statliga bolagens
och stiftelsernas samt affärsverkskoncernernas årsredovisningar.
I fråga om uppföljningen av regeringens och myndigheternas normgivning
har olika utvecklingsinsatser påbörjats och aviserats. Bl.a. bör, enligt
verksledningsbeslutet, varje regelverk fortlöpande underkastas
omprövningar.
Vad gäller uppföljningen av kommunal verksamhet överväger
stat-kommunberedningen (C 1983:02) sådana frågor. Beredningen har
således tillsammans med kommunförbunden, RRV och statskontoret inlett
ett kartläggningsarbete.
Utredningen bör följa det pågående utvecklingsarbetet för uppföljning
och utvärdering, vad gäller myndigheternas verksamhet, statliga bidrag,
normgivning, m.m.
Utredningen skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående dels utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5), dels beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43).
Utredningsarbetet bör samordnas med det pågående arbetet i
regeringskansliet vad gäller dels en förändring av budget processen,
dels en bättre utformning av propositioner i allmänhet, dels det
budgetutvecklingsarbete som pågår inom försvarsdepartementet.
Statskontoret bör biträda kommittén.
Utredningens förslag bör redovisas senast den 30 juni 1990. Om det visar
sig ändamålsenligt kan delar av uppdraget redovisas tidigare.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för civildepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst fem ledamöter med uppgift att utreda frågan om en
reformering av budgetpropositionen,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta trettonde huvudtitelns utredningsanslag.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Civildepartementet)