Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förstärkt konkurrenspolitik, Dir. 1989:12
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1989-02-02
Dir. 1989:12
Beslut vid regeringssammanträde 1989-02-02
Chefen för civildepartementet, statsrådet Bengt K.Å. Johansson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att utreda hur
konkurrenspolitiken ytterligare kan förstärkas. Kommittén skall
- kartlägga hur konkurrensförhållandena har förändrats inom olika
sektorer av ekonomin under de senaste tio åren samt analysera vilken
betydelse konkurrensförhållandena har för att de centrala
ekonomisk-politiska målen skall kunna uppnås,
- med utgångspunkt i den genomförda analysen och uppmärksammade brister
föreslå åtgärder som verksamt kan bidra till en ökad konkurrens samt
överväga ändringar av konkurrenslagstiftningen,
- särskilt analysera konkurrensförhållandena inom reglerade sektorer
och föreslå åtgärder som ökar konkurrensen och pröva om
konkurrenslagstiftningen i ökad utsträckning kan tillämpas inom dessa
sektorer,
- kartlägga och analysera konsumenternas möjligheter att få en klar och
entydig prisinformation och om det behövs överväga en lagreglering av
prisinformation tilll konsumenter,
- i sina förslag ta tillvara möjligheter till harmonisering med EG:s
konkurrenspolitik.
Tidsram
Kommittén bör presentera sina slutsatser och förslag om åtgärder inom
reglerade sektorer senast vid utgången av år 1989. Slutsatser och
förslag om prisinformation till konsumenter bör presenteras senast den 1
juli 1990. Övriga slutsatser och förslag om konkurrensförhållandena i
ekonomin och om konkurrenslagstiftningen bör presenteras senast vid
utgången av år 1990.
I frågan om prisinformation till konsumenter har jag samrått med
statsrådet Wallström. I övrigt har jag samrått med finansministern.
Konkurrensförhållandena i ekonomin
Den stabila internationella konjunkturen har tillsammans med ett
gynnsamt konkurrensläge för svenskt näringsliv och ett starkt inhemskt
efterfrågetryck medfört en i många avseenden god utveckling av den
svenska ekonomin. Produktionen och investeringarna har ökat,
sysselsättningen är hög och arbetslösheten låg. Samtidigt har de
finansiella obalanserna i ekonomin minskat.
Sveriges ekonomi har således förstärkts på flera områden som är
väsentliga för den framtida utvecklingen. Bilden är dock inte
genomgående positiv. Inflationen har varit snabbare än genomsnittet för
övriga industriländer, sparkvoten är fortfarande låg och Sveriges
affärer med omvärlden visar negativt saldo.
Om det skall vara möjligt att upprätthålla tillväxten och
sysselsättningen krävs en anpassning av pris- och löneökningarna till
den nivå som gäller i vår omvärld. Vid fortsatt höga pris- och
löneökningar kommer på sikt bytesbalansen att ytterligare försämras,
förtroendet för vår växelkurspolitik att sjunka och trycket på räntorna
att öka. Vi får en sämre investeringsutveckling, tillväxten minskar och
arbetslösheten ökar.
En övergripande uppgift för den ekonomiska politiken är att bidra till
ett högre välstånd för alla. En snabbare tillväxt av de samlade
resurserna och ett effektivare utnyttjande av befintliga resurser
förbättrar möjligheterna att öka välståndet. Den ekonomiska politiken
bör därför inriktas på åtgärder som stimulerar utbudet och ökar
tillväxten och utnyttjandet av resurserna.
Produktiviteten i Sverige har ökat långsamt under de senaste 15 åren.
Särskilt anmärkningsvärt är de senaste årens svaga
produktivitetsutveckling mot bakgrund av den kraftigt höjda
investeringsnivån i näringslivet. Den svenska utvecklingen är inte unik
sedd ur ett internationellt perspektiv. Den ger ändå anledning till oro
och orsakssambanden bör utredas närmare. Det finns för närvarande inga
tecken på en bättre produktivitetsutveckling i framtiden.
Prisökningstakten i vissa delar av den svenska ekonomin har under senare
år varit betydligt högre än den genomsnittliga prisökningstakten. Detta
har gällt de delar av ekonomin som är orienterade på hemmamarknaden och
som saknar betydande inslag av utländsk konkurrens; särskilt de sektorer
som omfattas av regleringar och centralt förhandlade priser, t.ex.
livsmedels-, bygg-, bostads- och transportsektorerna. Under senare år
har de avtalade löneökningarna tenderat att öka snabbare i de från
utländsk konkurrens skyddade sektorerna än inom övriga. Kostnadsökningar
inom dessa sektorer tenderar också att snabbt slå igenom på priserna.
Konkurrens mellan näringsidkare leder normalt till att resurserna
utnyttjas effektivare och tvingar företagen att pressa sina kostnader
och priser. Den ekonomiska politiken bör därför bidra till väl
fungerande marknader för varor och tjänster och till att öka
konkurrenstrycket i de delar av ekonomin där konkurrensen är
otillräcklig.
För att vidmakthålla och utveckla konkurrensen på en marknad är det
vidare viktigt att nya företag lätt kan etableras. Härigenom kan
mångfalden upprätthållas och en förnyelse ske av produktion och
distribution. De hinder som kan finnas för etablering av företag bör på
olika sätt minskas. En av de viktigaste åtgärderna är därvid att i
möjligaste mån ta bort de regleringar av en marknad som kan förekomma.
Men det kan även finnas andra hinder t.ex. vad gäller
kapitalförsörjningen för nystartade företag och brister i informationen
till dessa. Vidare kan kommunerna påverka konkurrensförutsättningarna på
olika områden t.ex. vad gäller etablering av företag.
Den senaste konkurrensutredningen (SOU 1978:9) genomfördes för drygt tio
år sedan. Sedan dess har den svenska ekonomins struktur genomgått mycket
omfattande förändringar. Bl.a. har koncentrationen på många marknader i
Sverige ökat. Samtidigt har ekonomin internationaliserats. Den pågående
västeuropeiska integrationen torde i än högre grad komma att påverka
denna utveckling. Integrationen syftar till ett ökat handelsutbyte inom
hela det västeuropeiska området. Den svenska konkurrenspolitiken måste
ske i beaktande av denna utveckling. Det innebär att en avvägning måste
göras mellan behovet av koncentration och stordrift å ena sidan och
önskemål om mångfald vad gäller antalet inhemska producenter å andra
sidan.
För att stärka konkurrensen i svensk ekonomi har under senare år
vidtagits en rad åtgärder. Inom flera sektorer har betydande
avregleringar genomförts. Det gäller bl.a. kreditmarknaden och
transportsektorn. Vissa offentliga monopol har lösts upp. På
livsmedelsområdet har en parlamentarisk arbetsgrupp (jfr. prop.
1988/89:47) nyligen tillsatts med uppgift att till hösten 1989
presentera ett underlag till en ny livsmedelspolitik. Regleringen inom
jordbruks- och livsmedelssektorn blir här föremål för analys. Regeringen
har också tillkallat en särskild utredare med uppgift att göra en
översyn av prisregleringen på fisk m.m. (dir. 1988:68). Inom
bostadsdepartementet har nyligen tillsatts en utredningsman
(Departementsprotokoll Bo 1989-01-04) för att analysera
boendekostnaderna.
Vidare har såväl näringsfrihetsombudsmannen (NO) som statens pris- och
konkurrensverk (SPK) tilldelats en mer offensiv, konkurrensfrämjande
roll. SPK har fått en mer ändamålsenlig organisation i anslutning till
sin nya instruktion (SFS 1988:980) och skall mer aktivt främja
konkurrensen inom såväl näringslivet som den offentliga sektorn. SPK
skall bl.a. analysera hur offentliga regleringar påverkar pris- och
konkurrensförhållandena.
För att gå vidare på den inslagna vägen måste nu enligt min mening
konkurrenspolitiken ytterligare förstärkas. Konkurrensfrågorna måste
tillmätas en större betydelse. Vissa delsektorer inom den svenska
ekonomin kan behöva avregleras, handelshinder kan behöva tas bort och
konkurrens från utlandet uppmuntras samtidigt som möjligheterna att
motverka inhemska konkurrensbegränsningar kan behöva förbättras.
Konkurrensfrämjande regler
Konkurrenslagen (1982:729) har enligt sin 1 § till ändamål att främja en
från allmän synpunkt önskvärd konkurrens inom näringslivet genom
åtgärder mot skadliga konkurrensbegränsningar.
Enligt lagens s.k. generalklausul (2 §) ges marknadsdomstolen (MD)
befogenhet att förhindra skadlig verkan inom landet av en
konkurrensbegränsning. Med ''skadlig verkan'' avses att
konkurrensbegränsningen på ett sätt som är otillbörligt från allmän
synpunkt påverkar prisbildningen, hämmar effektiviteten inom
näringslivet eller försvårar eller hindrar annans näringsutövning.
Konkurrenslagen innehåller ett system med förhandling inför MD när
skadlig verkan har konstaterats. Detta innebär att domstolen skall gå
fram förhandlingsvägen, om inte omständigheterna talar mot detta (4 §).
De åtgärder som kan göras omedelbart tvingande för det enskilda
företaget är av fyra slag (3 §).
För det första kan MD meddela näringsidkare förbud att tillämpa ett
visst avtal, avtalsvillkor eller annat konkurrensbegränsande förfarande
eller att tillämpa väsentligen samma förfarande som det förbjudna.
MD kan för det andra meddela näringsidkare åläggande att tillhandahålla
en annan näringsidkare en viss vara, tjänst eller annan nyttighet på
villkor som motsvarar vad han erbjuder andra näringsidkare.
Det ges för det tredje befogenhet åt MD att meddela ett s.k.
rättelseåläggande och för det fjärde att meddela ett prisåläggande, dvs.
MD kan ålägga en näringsidkare att inte överskrida ett visst högsta
pris. Sådant åläggande skall gälla under viss tid, högst ett år.
Var och en av de uppräknade åtgärderna kan tillgripas ensam eller i
förening med en eller flera av de övriga åtgärderna. Åtgärden kan
förenas med vite (10 §).
Konkurrenslagen innehåller härutöver två straffsanktionerade förbud;
dels ett förbud mot s.k. bruttopriser, dels ett förbud mot
anbudskarteller. Bruttoprisförbudet innebär bl.a. att en näringsidkare
inte får kräva av en annan näringsidkare i ett senare led att denne inte
skall gå under ett visst pris. Förbudet mot anbudskarteller innebär att
konkurrerande företag inte får träffa överenskommelse om former och
villkor vid anbudsgivning.
Konkurrenslagen ger vidare möjlighet att ingripa mot företagsförvärv
(5-9 §§). Lagen täcker förvärv av företag som driver verksamhet i
Sverige. Som företagsförvärv räknas också förvärv av aktier, andel i
handelsbolag, rörelse eller del av rörelse. Till företagsförvärv räknas
vidare fusion. Kontrollen är inriktad på sådana företagsförvärv som ger
förvärvaren en dominerande ställning på marknaden eller förstärker en
redan dominerande ställning och som därmed leder till från allmän
synpunkt skadliga verkningar. Prövningen av företagsförvärv är lagd på
MD, efter ansökan av i första hand NO. MD skall försöka förhindra den
skadliga verkan genom förhandling. I sista hand kan MD förbjuda ett
förvärv. Beslutet om förbud blir gällande endast om regeringen
fastställer det.
Marknadsregleringar
En rad områden i ekonomin är av olika skäl föremål för särskilda
regleringar. Regleringarnas effekter på den ekonomiska utvecklingen i
samhället kan antas ha avgörande betydelse för möjligheterna att uppnå
ett effektivt och dynamiskt näringsliv. Inslagen av reglering är
särskilt framträdande på livsmedels-, byggande, boende- och
transportområdena.
Riksdagen fastställde år 1985 (prop. 1984/85:166, JoU 33, rskr. 393)
riktlinjer för en samlad livsmedelspolitik. Det livsmedelspolitiska
beslutet år 1985 kan sägas innehålla fem mål, nämligen ett produktions-
och beredskapsmål, ett konsumentmål, ett inkomstmål, ett
regionalpolitiskt mål samt ett miljö- och resursmål. Det främsta medlet
för att uppnå dessa svårförenliga mål är prisstödet till jordbruket.
Priserna på reglerade jordbruksprodukter bestäms efter överläggningar
mellan företrädare för staten, producenter och konsumenter. Regleringens
huvudmedel för att upprätthålla avsett prisstöd till jordbruket är dels
ett gränsskydd mot importkonkurrens, dels marknadsreglerande åtgärder
inom landet, främst i form av lagring och export av överskott.
Prisstödet till jordbruket påverkar stora delar av livsmedelskedjan. En
hög koncentrationsgrad inom såväl livsmedelsindustrin som handeln
tillsammans med icke avsedda effekter av regleringen har medfört
betydande samhällsekonomiska kostnader. Mot bakgrund bl.a. av detta har
den tidigare nämnda parlamentariska arbetsgruppen tillsatts. Syftet är
att utarbeta en effektivare livsmedelpolitik som bättre än hittills
uppfyller uppsatta mål.
Målet för samhällets bostadspolitik är att möjliggöra för alla människor
att skaffa sig goda bostäder i goda bostadsmiljöer till rimliga
kostnader. För att uppnå dessa mål finns även här ett omfattande
regelsystem. Detta tar sikte bl.a. på markanvändning,
bebyggelseplanering och regler om byggnaders utförande. Vidare finns ett
statligt stödsystem för bostadslån och räntebidrag vid nyproduktion av
hus samt ombyggnadslån för äldre fastigheter. En ytterligare stödform
för att uppnå rättvisa i boendet är de statliga subventioner som lämnas
i form av bostadsbidrag till särskilda grupper. En särskild
förhandlingsordning bestämmer också prissättningen på hyresmarknaden.
Riksdagen beslutade våren 1988 om inriktningen av samhällets
trafikpolitik inför 90-talet (prop. 1987/88:50, TU 13 , rskr. 159). Den
beslutade inriktningen innebär att konsumenterna bör ha så stor
valfrihet som möjligt vid utnyttjande av olika trafikmedel. Effektiv
konkurrens mellan trafikutövare och transportsystem skall förenas med en
ökad samverkan mellan olika transportmedel och trafikslag. Beslut om hur
transporterna skall utföras bör enligt riktlinjerna fattas i så
decentraliserade former som möjligt.
Riksdagens beslut innebar att viktiga steg togs mot en avreglering inom
transportsektorn. Med verkan från den 1 januari 1989 avvecklades den
s.k. behovsprövningen vid busslinjetrafik och den statliga
taxefastställelsen slopades. Godstrafiken hade då redan avreglerats.
Taxitrafiken avregleras fr.o.m. den 1 juli 1990, vilket innebär att
föreskrifter om kommenderingsplaner och uppställningsplatser försvinner,
att taxesättningen blir fri och att vissa trafikbeslut decentraliseras.
Efter det trafikpolitiska beslutet kvarstår emellertid vissa regleringar
på transportområdet bl.a. av flygtrafiken.
Prisinformation
Marknadsföringslagen (1975:1418) innehåller de grundläggande
bestämmelserna om bl.a. information till konsumenter vid marknadsföring
av varor, tjänster och andra nyttigheter. Lagens huvudkrav är att all
marknadsföring skall vara vederhäftig och innehålla sådan information
som har särskild betydelse från konsumentsynpunkt. Enligt lagens 3 § kan
en näringsidkare åläggas att lämna viss information bl.a. priset genom
t.ex. märkning på varan eller i annonser eller andra framställningar.
Lagen innehåller inga närmare bestämmelser om vilken information som
skall lämnas vid marknadsföring av varor och tjänster.
Den närmare tillämpningen av marknadsföringslagen följer av riktlinjer
för bl.a. marknadsföringen på olika områden som utfärdas av
konsumentverket. Riktlinjer tas normalt fram efter överläggningar mellan
konsumentverket och berörda företag eller branschorganisationer. I de
fall en tillfredsställande överenskommelse inte kan träffas i ett
enskilt fall kan frågan hänskjutas till marknadsdomstolen för prövning.
Gränserna för lagens tillämpning dras därmed ytterst upp av den praxis
som kommer till uttryck i marknadsdomstolens avgöranden.
Sanktionen enligt marknadsföringslagen (2 §) är normalt att
marknadsdomstolen eller i vissa fall konsumentombudsmannen (KO)
förbjuder näringsidkaren att vid vite fortsätta med den påtalade
marknadsföringen. I vissa fall kan ett åläggande att ge viss information
meddelas. Lagen innehåller även vissa straffsanktionerade
förbudsbestämmmelser (6-9 §§).
Alltsedan marknadsföringslagen trädde i kraft i sin urspungliga
utformning år 1971 har frågor om klar och entydig prisinformation,
presentation av förmånserbjudanden, rabatterbjudanden och andra typer av
prisaktiviteter intagit en central roll vid tillämpningen av lagen.
Konsumentverket har efter förhandlingar med representanter för handeln
utfärdat riktlinjer (KOVFS 1982:1) för prisinformation till konsumenter
vid marknadsföring av varor i detaljhandeln. Riktlinjerna innehåller
krav på prisangivelser i bl.a. annonser och skyltfönster samt på varor.
Vidare har utfärdats riktlinjer (KOVFS 1977:1) för information till
konsumenter vid tillfälliga prisaktiviteter för dagligvaror. Ett
prejudicerande beslut med krav att ange jämförpriser har avgivits av
marknadsdomstolen. Med anledning av handelns ökade datorisering har en
frivillig överenskommelse träffats mellan konsumentverket och
dagligvaruhandeln. Överenskommelsen innebär att den individuella
prismärkningen skall behållas till dess att en för konsumenterna
tillfredsställande prisinformation säkerställs. Avsteg från denna
överenskommelse har förekommit under senare tid.
Uppdraget
Konkurrensförhållandena i den svenska ekonomin
Åtgärder som bidrar till att skräpa konkurrensen i den svenska ekonomin
bör kunna medföra en förbättrad effektivitet och en högre
produktivitetstillväxt. Samtidigt ger denna typ av åtgärder ett verksamt
bidrag till inflationsbekämpningen.
Kommittén bör mot bakgrund härav analysera konkurrensförhållandenas
betydelse för den ekonomiska utvecklingen. Kommittén bör som underlag
för sin analys genomföra en studie av konkurrensförhållandena i den
svenska ekonomin i dag. Kommittén bör även kartlägga hur
konkurrensförhållandena har förändrats inom olika sektorer i ekonomin
under det senaste årtiondet. Kommittén bör särskilt kartlägga vilka
förändringar som skett av koncentrationen på marknaden inom olika
områden och analysera vilka effekter utvecklingen haft för konkurrensen
och effektiviteten på respektive område. Stor vikt bör i denna studie
tillmätas de förändringar i de internationella konkurrensförhållandena
som skett under senare år och som kan tänkas följa av den ökade
ekonomiska integrationen i Västeuropa. Vidare bör kommittén i sitt
arbete beakta de nya rön som framkommit inom den ekonomiska vetenskapen
när det gäller konkurrensförhållandenas betydelse för den ekonomiska
utvecklingen. Med utgångspunkt i analysen bör kommittén diskutera och
föreslå åtgärder för att stimulera både inhemsk konkurrens och
konkurrens från utlandet.
Konkurrensfrämjande regler
Det kan enligt min mening ifrågasättas om konkurrenslagstiftningen i sin
nuvarande utformning är tillräckligt effektiv. I den konkurrensutredning
som gjordes i slutet av 1970-talet föreslogs en del åtgärder som dock
inte genomfördes, t.ex. förbud mot s.k. horisontellt prissamarbete
(samarbete mella konkurrenter) och mot marknadsdelning. Erfarenheterna
från tillämpningen av konkurrenslagen är visserligen övervägande
positiva, men de senaste årens utveckling har bl.a. på nu angivna
punkter visat att möjligheter till åtgärder mot vissa
konkurrensbegränsande beteenden måste övervägas på nytt. Det finns
därför enligt min mening anledning att utvärdera om lagstiftarens
intentioner uppfyllts och vid behov föreslå ändringar i nuvarande
regler. Detta kan t.ex. ske genom flera direkta förbudsbestämmelser i
konkurrenslagen. Även de nu gällande förbuden bör ses över.
Den svenska konkurrenslagen bygger huvudsakligen på den s.k.
missbruksprincipen. I flera västeuropeiska länder bygger den nationella
konkurrensrätten på en förbudsprincip. Romfördragets konkurrensregler
omfattar såväl förbuds- som missbruksbestämmelser. Inom EG-länderna har
den varierande nationella konkurrenslagstiftningen hittills kunnat
tillämpas parallellt med den övernationella EG-rätten. Regeringen har
tidigare uttalat att utvecklingen av EG:s inre marknad inte förutses
leda till några speciella problem på konkurrensområdet som inte kan
lösas inom ramen för nuvarande regelsystem och samarbetsformer (prop.
1987/88:66 s. 52-53 om Sverige och den västeuropeiska integrationen).
Kommittén bör i sitt arbete överväga om utvecklingen inom EG kan antas
ställa särskilda krav på den svenska konkurrenslagstiftningen. Kommittén
bör i denna del följa det arbete som bedrivs inom regeringskansliet
avseende EG:s konkurrensregler.
Reglerna om företagsförvärv infördes som en nyhet i 1982 års
konkurrenslag. I samband härmed diskuterades ingående bl.a. vilka
tidsgränser som skulle tillämpas vid prövning av enskilda ärenden. En
utvärdering av dessa regler förutsattes också (prop. 1981/82:165, NU 55
s. 18). Kommittén bör nu utvärdera tillämpningen av tidsfristerna och
lämna de förslag till ändringar som bedöms motiverade.
Kommittén bör mot bakgrund av de erfarenheter som numera vunnits också i
övrigt utvärdera hur konkurrenslagens regler om förvärvsprövning
fungerat i praktisk tillämpning och om lagens syfte uppnåtts.
Utvärderingen bör bl.a. avse hur det s.k. dominansbegreppet, dvs. att
ett förvärv leder till eller förstärker en dominerande ställning,
tillämpats. Om kommittén finner att reglerna behöver ändras bör förslag
lämnas till sådan ändring. I samband med den förra konkurrensutredningen
avvisades ett förslag om möjlighet att bryta upp existerande
företagskonstruktioner. Kommittén bör nu åter överväga möjligheten att
påverka företagsstrukturen på områden med bristande konkurrens.
Uppmärksamhet bör främst ägnas områden med monopol eller stark
koncentration.
En viktig förutsättning för att med hjälp av konkurrenslagens
bestämmelser kunna påverka marknaden i konkurrensfrämjande riktning är
att handläggningsordningen och sanktionssystemet är ändamålsenligt och
effektivt. Kommittén bör utvärdera nuvarande ordning och vid behov
överväga om några ändringar av konkurrenslagen är motiverade i denna
del. Jämförelser bör här göras med utländska rättssystem.
Marknadsregleringar
I flera studier har påvisats vissa negativa effekter av olika typer av
marknadsregleringar. Slutsatserna är genomgående att alltför omfattande
ingrepp i konkurrens och fri prisbildning lätt leder till en stel
företagsstruktur och att drivkraften att hålla kostnaderna och priserna
nere inte blir tillräckligt stark. Regleringarnas betydelse för och
inverkan på den ekonomiska utvecklingen i stort har också uppmärksammats
allt mer. Det är därför angeläget att behovet av en reglering
kontinuerligt analyserar och att denna inte ges en större om fattning än
vad skyddsintresset kräver. Regleringen bör vidare utformas på ett sätt
som så långt möjligt främjar fri konkurrens och fri prisbildning.
Kommittén bör kartlägga i vilken utsträckning den nuvarande
konkurrenslagstiftningen har tillämpats på de områden som är föremål för
särskilda regleringar. Kommittén bör vidare undersöka hur
konkurrensfrågorna kan få en större betydelse på de sektorer där
särskilda offentliga regleringar gäller. Kommittén bör även överväga om
konkurrenslagstiftningen kan tillämpas i högre grad på dessa områden och
hur en sådan tillämpning i så fall bör ske. Kommitténs överväganden bör
avse livsmedels-, bygg-, bostads- och transportsektorerna.
Inom livsmedelsområdet har problemen belysts i flera utredningar. Senast
kartlades och analyserades de kraftiga kostnads- och prisökningarna på
livsmedelsområdet av 1986 års livsmedelsutredning. Resultaten
presenterades i betänkandet Livsmedelspriser och livsmedelskvalitet (SOU
1987:44). Utredningen föreslog olika åtg ärder för att öka
konkurrenstrycket i livsmedelssektorn och därigenom motverka
kostnadsökningarna.
Kommittén bör överväga vilka möjligheter det finns att i enlighet med
livsmedelsutredningens förslag till åtgärder öka konkurrensstrycket inom
livsmedelssektorn, bl.a. genom ökad importkonkurrens, genom stöd till
nyetablering och småskalig produktion inom livsmedelssektorn och genom
att öka antalet fria aktörer på livsmedelsmarknaden. Industri- och
handelsleden bör särskilt uppmärksammas. Arbetet bör ske i nära kontakt
med den parlamentariska arbetsgrupp som jordbruksministern tillsatt med
uppgift att lämna förslag till ny livsmedelspolitik från år 1990.
Regleringen inom jordbruks- och livsmedelssektorn kommer här särskilt
att analyseras. Av stor betydelse är vilka effekter en avreglering i
primärledet kan väntas få för efterföljande led.
Inom bygg- och bostadsområdena har hävdats att regleringen av byggandet
genom svensk byggnorm kan ha en kostnadshöjande effekt samtidigt som det
gällande bostadsfinansieringssystemet kan bidra till att
kostnadsmotståndet i byggprocessen minskar. Dessa problem har bl.a.
behandlats i SPK:s utredning (SPKUS 1987:3) Reglering inom
bostadsområdet. Kartläggning och analys. I byggmaterialindustrin är
konkurrenstrycket lågt på grund av att företagskoncentrationen på olika
delmarknader är mycket hög och att importen av byggmaterial ibland är
mycket liten.
Som tidigare nämnts har bostadsministern uppdragit åt en utredningsman
att göra en allsidig analys av de faktorer som påverkar
byggkostnadsutvecklingen. Enligt direktiven skall utredningen bl.a.
omfatta bostadssubventionernas effekter för prisutvecklingen,
byggbranschens struktur samt möjligheterna att öka konkurrensen och
kapaciteten inom byggsektorn.
Kommittén bör i samarbete med den av bostadsministern tillkallade
utredningsmannen föreslå åtgärder som på olika sätt bidrar till att öka
såväl kostnadsmedvetandet som konkurrenstrycket i bygg- och
bostadssektorn. Regeringen kommer under våren att presentera förslag som
underlättar användningen av byggmaterial som har godkänts i andra
nordiska länder. Kommittén bör undersöka hur importen av byggmaterial
härutöver kan underlättas. En viktig uppgift i det sammanhanget är att
fastställa i vilken utsträckning det förekommer handelshinder av något
slag och hur de i sådant fall kan undanröjas.
Kommittén bör vidare undersöka om det finns konkurrensbegränsande inslag
i andra delar av lagstiftningen, t.ex. lagen om allmänna värmesystem (19
81:1354), lag (1902:71 s. 1) innefattande vissa bestämmelser om
elektriska anläggningar eller bostadsfinansieringsförordningen
(1974:946). Arbetet på boendeområdet bör även i övrigt ske i nära
kontakt med den utredningsman som bostadsministern nyligen tillsatt.
På transportområdet har under senare tid en successiv avreglering
beslutats av regering och riksdag. Vid övergången från en reglerad till
en fri marknad är det viktigt att studera hur företagen på marknaden
anpassar sig till de nya förhållandena. Kommittén bör därför överväga
hur effekterna av redan fattade beslut om avreglering på
transportområdet skall utvärderas. Kommittén bör vidare undersöka om det
finns ytterligare områden inom transportsektorn där konkurrensfrågorna
bör tillmätas större betydelse. Därvid bör beaktas att transportsektorn
i stor utsträckning är internationell och att ytterligare steg i
avregleringen kan vara beroende av vad som sker i vår omvärld.
Prisinformation
Erfarenheterna från tillämpningen av marknadsföringslagens allmänna
regler om vederhäftighet och information inom prisområdet är enligt min
uppfattning inte odelat positiva. Trots att riktlinjer utfärdats på
prisområdet och att vägledande beslut i flera avseenden finns
tillgängliga från marknadsdomstolen finns fortfarande stora brister i
vissa företags prisinformation. Konsumentverket har t.ex. lagt ned ett
omfattande arbete på att öka användningen av s.k. jämförpriser.
Jämförprismärkningen har emellertid trots detta inte fått önskad om
fattning. Konsumentverket anser sig heller inte få tillräckligt gehör
för sina krav på prisangivelser i skyltning och annan marknadsföring.
Presentationen av olika rabatterbjudanden och extrapriser är härutöver
ofta bristfällig. Den ökade datoriseringen i handeln och märkning med
s.k. EAN-kod kan innebära lägre kostnader i handeln genom stora
förenklingar bl.a. av lagerhållning och butikshantering men ställer
samtidigt stora krav på en tydlig, lättillgänglig och rättvisande
prisinformation till konsumenter. Det finns numera en omfattande praxis
både från marknadsdomstolen och konsumentverket/KO, som preciserar de
krav som enligt marknadsföringslagen gäller i fråga om prisinformation i
olika avseenden. Denna praxis bygger på prövning av ett stort antal
individuella fall och är därmed svår att överblicka både för företagen
och för konsumentsidans företrädare. En effektiv uppföljning av gällande
praxis kräver fortlöpande och omfattande resursinsatser från såväl
konsumentverket som den kommunala konsumentverksamheten. Detta innebär
en kontrollverksamhet som inte kunde förutses när regelsystemet
utformades.
Kommittén skall kartlägga vilka brister som förekommer i prisinformation
till konsumenter då det gäller såväl dagligvaror som andra varor och
tjänster.
Kartläggningen skall utgå från bl.a. SPK:s utredning (SPKUS 1987:28)
Extrapriser på livsmedel. Marknadsföringsmetoder och priskonkurrens, och
övrigt tillgängligt material med de kompletteringar som kan behövas. Med
utgångspunkt från kartläggningen skall kommittén lämna förslag till
åtgärder för att avhjälpa de konstaterade bristerna. Om kommittén finner
att någon annan lösning inte står till buds bör kommittén överväga en
lagreglering av de grundläggande krav som bör ställas på en sådan
prisinformation samt hur uppföljning och tillsyn bör ske. Därvid bör
kommittén beakta hur reglernas utformning påverkar förutsättningarna för
en effektiv konkurrens. Kommittén bör i sina övervägande ta i beaktande
de EG-direktiv som förelig ger på prisområdet.
Kommittén skall överväga om de eventuella nya lagreglerna bör tas in i
den nuvarande marknadsföringslagen eller om de i stället bör tas in i en
ny särskild lag.
Övrigt
Det bör stå kommittén fritt att ta upp också andra närliggande frågor på
konkurrens- och marknadsföringsområdet om omständigheterna skulle
motivera detta.
Kommittén skall beakta innehållet i regeringens allmänna
kommittédirektiv (dir. 1984:5) till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning. Kommittén skall också
beakta regeringens direktiv till kommittéer och särskilda utredare
angående EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört, hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för civildepartementet
att tillkalla en kommitté med högst fem ledamöter -- omfattad av
kommittéförordningen (1976:119) -- med uppdrag att utreda hur
konkurrenspolitiken ytterligare kan förstärkas,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta trettonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Civildepartementet)