Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av proceduren vid tillsättande av professorstjänster m.m., Dir. 1988:9
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1988-03-24
Dir. 1988:9
Beslut vid regeringssammanträde 1988-03-24.
Chefen för utbildningsdepartementet statsrådet Bodström anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en översyn
av proceduren vid tillsättande av professorstjänster m.m.
Bakgrund
Tjänst som professor är den högsta tjänsten i lärarorganisationen inom
högskolan. Antalet sådan tjänster uppgår för närvarande till drygt 1400
vid universitet och högskolor inom utbildningsdepartementets
verksamhetsområde och ungefär 130 vid Sveriges lantbruksuniversitet.
Professorerna är de främsta företrädarna för sina ämnesområden. Deras
huvudsakliga arbetsuppgifter avser kvalificerad egen forskning samt
planering och ledning av forskning. De är också verksamma bl.a. inom
forskarutbildningen och medverkar i större eller mindre omfattning i
grundläggande högskoleutbildning.
För tjänst som professor gäller de generella behörighetskrav för
lärartjänster inom högskolan som anges i högskoleförordningen
(1977:263), nämligen att ha ''den vetenskapliga och pedagogiska
skicklighet och den förmåga i övrigt som behövs för att fullgöra
tjänsten väl''. Vid tillsättning av tjänst som professor skall särskild
vikt fästas vid vetenskaplig skicklighet, som har visats genom egen
forskning samt genom planering och ledning av forskning. Särskild vikt
skall även fästas vid pedagogisk skicklighet som har visats genom
handledning av forskarstuderande, ledning, utveckling och planering av
forskarutbildning och undervisning i sådan utbildning, genom ledning,
utveckling och planering av grundläggande högskoleutbildning och
undervisning i sådan utbildning samt genom utarbetande av läromedel för
högskoleutbildning. Vidare skall vikt fästas vid förmåga att informera
om forskning.
Vissa professorstjänster inom det konstnärliga området är förenade med
konstnärligt utvecklingsarbete. I sådana fall jämställs konstnärlig
skicklighet med vetenskaplig när det gäller behörighet m. m.
Reglerna för tillsättning av tjänst som professor infördes år 1975 (jfr.
prop. 1975:9, UbU 17, rskr. 179). Då tillkom tjänsteförslagsnämnder vid
varje fakultet/sektion. De leds av dekanus och består i övrigt av
ledamöter vilka utses enligt bestämmelser som anges i
högskoleförordningen. Vid tillsättande av tjänst som professor skall för
varje särskilt ärende utses tre ledamöter som är speciellt förtrogna med
tjänstens ämne, de s.k. sakkunniga. Varje sakkunnig skall granska de
sökandes åberopade handlingar och med en kortfattad motivering ange
skickligheten hos de sökande, som i första hand anses böra komma i fråga
till tjänsten samt ordningen mellan dem. Tjänsteförslagsnämnden föreslår
sedan den sökande som nämnden anser bör främst komma i fråga. Om
särskilda skäl föreligger får nämnden i sitt förslag ange ytterligare
högst två sökande som bör komma i fråga samt ordningen mellan dem.
Beslut om tillsättning fattas därefter i fråga om ordinarie och extra
ordinarie tjänst som professor av regeringen och i fråga om extra tjänst
som professor av högskolestyrelsen.
Professorn vid institutet för atomforskning Ingmar Bergström har i
skrivelse till regeringen utifrån sina erfarenheter som sakkunnig
föreslagit vissa förenklingar av proceduren, främst vad avser
granskningen av de sökandes produktion. Skrivelsen har genom
universitets- och högskoleämbetets (UHÄ) försorg remitterats till
universiteten och vissa högskolor. Remissvaren framhåller behov av
förenklingar men betonar att dessa är av skilda slag inom olika
fakultetsområden. UHÄ har för egen del förordat en grundligare utredning
om behovet av förenklingar när det gäller det underlag som skall
tillställas de sakkunniga samt -- om utredning visar att det finns behov
därav -- att centrala riktlinjer utarbetas.
Sveriges Universitetslärarförbund (SULF) har i skrivelse till regeringen
påpekat att det synes bli allt vanligare att de sakkunniga utformar ett
gemensamt utlåtande om de sökande de anser böra komma ifråga till
tjänsten. SULF menar att detta försvårar tjänsteförslagsnämndens arbete
och medför risk att de sökandes krav på rättssäkerhet sätts på undantag.
SULF hemställer om en precisering av bestämmelserna för
tjänsteförslagsnämndens handläggning av ärenden av innebörd att de
sakkunniga skall utarbeta egna, självständiga utlåtanden.
Utöver de frågor som här berörts har tillsättningsförfarandet visat sig
rymma också andra problem av principiell natur. I många
tillsättningsärenden har t.ex. sättet att utse sakkunniga ifrågasatts.
Att avgående tjänsteinnehavare anlitas som sakkunnig har även varit
föremål för kritik. Vad gäller tjänster med tvärvetenskapligt innehåll
har utseendet av sakkunniga varit förenat med särskilda svårigheter.
Många sakkunniga synes vidare ha svårt att frångå det före år 1975
gällande sättet att skriva utlåtanden, vilket innebar en bedömning av
samtliga sökandes hela produktion samt av varje enskild sökandes
skicklighet till tjänsten. Detta leder till alltför ingående
sakkunnigutlåtanden. I andra ärenden har klagomål framförts mot
utlåtandenas alltför kortfattade motiveringar.
Nu gällande regler infördes bl. a. för att få en snabbare handläggning
av ärendena. Det nya förfarandet är också mindre tidskrävande än det
tidigare, men det fördröjs ofta på grund av svårigheter att rekrytera
sakkunniga eller att få dessa att tidsmässigt samordna sitt arbete. Det
förslag till ändring av reglerna om ersättning till sakkunniga i
befordringsärenden, som jag har aviserat i 1988 års budgetproposition,
bör dock i någon mån underlätta detta.
Uppdraget
Befordringsgrunderna för och innehållet i professorstjänsterna har
behandlats så sent som i samband med införandet av den nya arbets- och
tjänsteorganisationen för lärare i högskolan (prop. 1984/85:57, UbU 9,
rskr. 115). Innehavare av tjänst som professor skall ägna sig åt
kvalificerad egen forskning samt undervisning och handledning. Gällande
befordringsgrunder ger uttryck för syftet med professorstjänsterna och
den vikt som bör ges olika meriter vid tillsättning av tjänsterna. Några
förändringar i dessa avseenden är därför enligt min mening inte
aktuella.
Tjänsterna som ordinarie professor har utomordentligt stor betydelse för
verksamheten inom högskolan. Inrättande av sådana tjänster innebär både
prioriteringar i fråga om forskningens inriktning och långsiktiga
åtaganden inom forskning och forskarutbildning. Motiven för varje ny
tjänst som professor redovisas för riksdagen. Tjänsterna inrättas av
regeringen efter bemyndigande av riksdagen i varje enskilt fall.
Betydelsen av professorstjänsterna har därutöver markerats genom att
regeringen utser tjänsteinnehavarna.
Enligt propositionen om ledning av den svenska förvaltningen
(1986/87:99, s. 66 f) bör regeringens utnämningsmakt koncentreras till
tjänsterna i verkens högsta ledning, medan myndigheterna bör få
tillsätta övriga tjänster. Professorer är enligt min mening bara i
begränsad mening att betrakta som förvaltningstjänstemän. I deras
yrkesroll ligger särskilda krav på oberoende och integritet i
förhållande till formellt överordnade chefer och verksstyrelser. Mot
denna bakgrund bör en närmare precisering göras av skälen för att
regeringen även framgent bör tillsätta dessa befattningshavare.
Det ligger i sakens natur att en noggrann prövning måste göras av de
sökande till de högt specialiserade tjänster det här gäller och att en
sådan prövning måste ta tid. Kraven på rättssäkerhet, saklighet och
objektivitet kan samtidigt inte ställas lägre. Snarast är det enligt min
mening så att den växande graden av samspel mellan högskolan och det
omgivande samhället gör det än mer angeläget, att proceduren är grundlig
och som följd därav åtnjuter allmänt förtroende.
Enligt min mening bör en översyn nu göras i syfte att finna
förbättringar i dagens tillsättningsförfarande. Inriktningen bör därvid
vara att förtydliga och förenkla. Genom sådana förändringar görs
systemet effektivare. Färre sökande finner anledning att överklaga, och
varje enskilt ärende tar kortare tid.
Regler för tillsättning av professorstjänster anges, som jag nämnt, i
högskoleförordningen. Dessa regler innebär vissa skillnader i
tillsättningsförfarandet för olika typer av professorstjänster. I viss
utsträckning styrs proceduren också av praxis som etablerats inom
högskolan. Utredaren bör lämna förslag till de förändringar som
eventuellt kan erfordras i högskoleförordningen bl. a. i syfte att
åstadkomma ett enhetligt tillsättningsförfarande. Om utredaren anser att
inslag i tillsättningsproceduren, som inte styrs av
högskoleförordningens bestämmelser, bör ändras, bör förslag också lämnas
till riktlinjer för detta och i fråga om vem som i så fall bör utfärda
dessa riktlinjer.
Utredaren bör beakta de förslag som lagts fram i propositionen om
fortsatt decentralisering av högskolan (1986/87:127, UbU 87/88 1, rskr.
1) vad avser arbetsfördelningen mellan högskolestyrelse och
rektorsämbete samt konsekvenserna härav för tillsättningsärenden.
Som jag tidigare anfört infördes tjänsteförslagsnämnder år 1975 inom
ramen för den dåvarande universitetsorganisationen. Ett av motiven för
detta var att vissa fakulteter och sektioner blivit alltför stora för
att på ett effektivt sätt kunna behandla tillsättningsärenden. Ett
ytterligare motiv var att de sakkunniga borde ingå som ledamöter i
förslagsmyndigheten. Vid tidpunkten för genomförandet av
högskolereformen var erfarenheterna av nämndernas arbete alltför
begränsade. Tiden var ännu inte mogen att ta ställning till om deras
uppgifter kunde föras över till något av de då nyinrättade
högskoleorganen. Utredaren bör nu pröva möjligheterna att låta andra
högskoleorgan överta tjänsteförslagsnämndernas uppgifter. Om utredaren
finner att särskilda tjänsteförslagsnämnder även fortsättningsvis bör
finnas, bör eventuella förändringar av deras sammansättning övervägas.
Jämställdhetsaspekten skall alltid beaktas som saklig grund vid
tillsättning av statliga tjänster (jfr prop. 1985/86:116, s 11).
Utredaren skall belysa hur detta beaktas vid tillsättning av tjänster
som professor.
Flertalet tjänster som professor är inrättade inom högskolan. Ett mindre
antal sådana tjänster finns dock inrättade vid framför allt
forskningsråden och olika sektorsforskningsorgan. Samma regler bör så
långt möjligt gälla för tillsättning av alla tjänster som professor
oavsett till vilka myndigheter tjänsterna är knutna. Utredaren bör
precisera vilka bestämmelser som erfordras, för att ett i möjligaste mån
enhetligt tillsättningsförfarande skall kunna tillämpas för alla
tjänster som professor.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, organisationer och
statliga kommittéer.
För utredarens arbete gäller direktiven (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningens förslag och
konsekvenser.
Utredaren skall redovisa sina förslag senast den 31 mars 1989.
Hemställan
På grund av vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen bemyndigar
chefen för utbildningsdepartementet att tillkalla en särskild utredare
-- omfattad av kommittéförordningen (1976:119) -- med uppdrag att se
över proceduren vid tillsättande av professorstjänster, att besluta om
sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m. m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)