Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Konkurrensvillkoren för elintensiv industri, Dir. 1988:75
Departement: Miljö- och Energidepartementet
Beslut: 1988-12-22
Dir. 1988:75
Beslut vid regeringssammanträde 1988-12-22
Chefen för miljö- och energidepartementet, statsrådet Dahl, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att undersöka hur
konkurrensförhållandena för den elintensiva industrin påverkas under
kärnkraftsavvecklingen samt redovisa eventuella behov av åtgärder för
att behålla rimliga internationella konkurrensvillkor för denna industri
samtidigt som kärnkraftsavvecklingen genomförs. Utredaren bör även
kartlägga behovet av särskilda insatser inom arbetsmarknads-, regional-
eller industripolitiken i orter och regioner som är särskilt beroende av
elintensiv industri.
Riktlinjer för kärnkraftsavvecklingens inledning, m.m.
Energipolitikens huvuduppgift inför 1990-talet är att skapa de
förutsättningar som behövs för att omställningen av energisystemet skall
kunna genomföras. Kärnkraftsavvecklingen har en central betydelse i
omställningsprocessen. Kärnkraftsavvecklingen skall genomföras utan att
landets elförsörjning äventyras och utan att samhällsekonomiska, sociala
eller miljöpolitiska mål riskeras. Denna målsättning gäller hela
avvecklingsperioden.
I juni 1988 beslutade riksdagen om ett handlingsprogram för
kärnkraftsavvecklingens inledning (prop. 1987/88:90, NU 40, rskr. 375).
Beslutet innebär bl.a. att en första reaktor skall tas ur drift år 1995
och en andra år 1996 -- en i Ringhalsverket och en i Barsebäcksverket.
Regeringen kommer år 1990 att förelägga riksdagen förslag om vilka två
reaktorer i dessa verk som skall tas ur drift åren 1995 och 1996.
Ett program för elhushållning och en rad åtgärder för
tillförselplanering skall i enlighet med riksdagens beslut genomföras.
Vid behov skall ytterligare åtgärder vidtas för att till mitten av
1990-talet åstadkomma en nödvändig elhushållning och säkerställa
kraftsystemets leveransförmåga. En första avstämning av vilka
ytterligare åtgärder som kan behövas skall göras år 1990.
I propositionen anförde jag att kärnkraftsavvecklingens inledande skede
borde preciseras och att statsmakterna därför nu bör besluta att två
reaktorer skall tas ur drift vid mitten av 1990-talet och därvid även
ange vilka kärnkraftverk som berörs. Jag konstaterade också att
energipolitiken måste ha en i huvudsak långsiktig inriktning men att det
finns en betydande osäkerhet inom flera viktiga områden. Energipolitiken
bör därför utformas så att tillräcklig handlingsfrihet och
handlingsberedskap kan behållas. Riktlinjerna för den fortsatta
kärnkraftsavvecklingen, efter det att de två första reaktorerna har
tagits ur drift, bör preciseras senare.
I propositionen konstaterades vidare bl.a. att kärnkraftsavvecklingen
innebär att en del av eltillförseln måste ersättas med annan
elproduktion. Behovet av ny elproduktionskapacitet kommer att medföra
ökade samhällsekonomiska kostnader. Det är önskvärt att dessa ökade
kostnader tillåts påverka prisnivån. Endast då ges ekonomisk stimulans
till en ökad energihushållning.
Den svenska elmarknaden karaktäriseras bl.a. av att någon statlig
reglering av priset inte förekommer. I ett internationellt perspektiv
anses den svenska elmarknaden fungera väl när det gäller att effektivt
utnyttja de sammanlagda produktions- och distributionsresurserna. Det
finns, som jag anförde i propositionen, inga skäl att ändra på
elmarknadens grundläggande funktionssätt. Jag konstaterade att det inte
finns något behov av att påverka prisbildningen genom direkta
ingripanden från regeringen eller riksdagen.
Till den elintensiva industrin räknas främst gruv-, järn- och stål och
övrig metallindustri, massa- och pappersindustri samt kemisk
basindustri. Dessa branscher sysselsätter för närvarande ca 100 000
personer i Sverige. Företagen är i stor omfattning lokaliserade till
Bergslagen och norra Sverige. I dessa områden svarar de för upp emot 40
% av den totala industrisysselsättningen. Den elintensiva industrin har
en mycket stor exportandel och dess exportvärde uppgår till ca en
tredjedel av industrins totala nettoexportvärde.
I propositionen anfördes att en mycket snabb ökning av den svenska
elintensiva industrins elkostnader i förhållande till den
internationella prisutvecklingen på el skulle komma att leda till en
allvarlig försämring av dessa branschers konkurrensvillkor. Jag anmälde
därför att en särskild arbetsgrupp skulle tillsättas med uppgift att
till år 1990 redovisa förslag till åtgärder som syftar till att rimliga
konkurrensvillkor för den elintensiva industrin kan bibehållas.
Speciella regionalpolitiska åtgärder kan därutöver bli nödvändiga i
särskilt utsatta orter och regioner.
Näringsutskottet tillstyrkte i allt väsentligt regeringens förslag till
riktlinjer för hur kärnkraftsavvecklingen bör inledas. Utskottet
underströk att prishöjningar på el på sikt är ofrånkomliga när ny
produktionskapacitet, med högre produktionskostnader, tas i drift. Den
framtida elprisutvecklingen beror på flera faktorer, varav
kärnkraftsavvecklingen är en. Enligt utskottet stiger elpriserna
snabbare ju mer elförbrukningen ökar och ju snabbare kärnkraften
avvecklas. Utskottet framhöll att en kraftig elhushållning är det bästa
sättet att hålla tillbaka behovet av produktionsutbyggnad och därmed de
kommande elprishöjningarna. Vidare är elprisutvecklingen beroende av de
prissättningsmetoder som tillämpas. Utskottet framhöll att principerna
för prissättning bör underordnas övriga övergripande samhällsmål. Detta
gäller enligt utskottet även tillämpningen av det höjda
avkastningskravet på Vattenfall.
Utskottet anförde vidare som sin mening att det är viktigt att den
omställning av energisystemet som nu förestår sker på samhällsekonomiskt
rationella grunder. När det gäller prissättningen på el anförde
utskottet att elpriserna skall möjliggöra ett effektivt utnyttjande av
befintliga investeringar på såväl produktions- som användningssidan. De
skall också ge förutsättningar för nya investeringar. I likhet med vad
som anfördes i propositionen ansåg utskottet att det inte finns skäl för
regering och riksdag att inför den förestående omställningen av
energisystemet ändra på elmarknadens grundläggande funktionssätt.
Direkta statliga regleringar av priset bör följaktligen undvikas som
styrmedel i denna omställning. Principen om prissättning enligt
långsiktig marginalkostnad bör enligt utskottet underordnas andra
samhällsmål, exempelvis att den elintensiva industrins internationella
konkurrenskraft skall bevaras.
Utskottet anförde att det var väl medvetet om att en fortsatt
strukturomvandling är att vänta inom industrin. I detta sammanhang borde
dock, enligt utskottet, särskilt beaktas att den elintensiva industrin
är väsentligt känsligare för förändringar i elpriset än övrig industri.
Utskottet markerade betydelsen av att det inför den första
kontrollstationen år 1990 redovisas förslag till åtgärder som syftar
till att vidmakthålla rimliga arbetsvillkor för den elintensiva
industrin. Utskottet betonade särskilt vikten av att regering och
riksdag värnar om den elintensiva industrins långsiktiga
överlevnadsmöjligheter, inte minst mot bakgrund av att denna industri
har sin tyngdpunkt i Bergslagen och norra Sverige som kännetecknas av
svåra sysselsättningsproblem.
Den elintensiva industrins situation
De kommande prishöjningarna på el kan komma att innebära påfrestningar
för bl.a. den elintensiva industrin. Detta gäller särskilt om de reala
elprishöjningarna blir avsevärt större i Sverige än i våra viktigaste
konkurrentländer. Industrins strukturomvandling kan därmed öka i takt
och ges en annan inriktning. Det är emellertid angeläget att svensk
industris internationella konkurrenskraft bibehålls och att
strukturomvandlingen sker i en samhällsekonomiskt acceptabel takt.
Härvid bör även risken för regionala obalanser och andra problem
uppmärksammas.
Jag vill i detta sammanhang understryka att andra faktorer än
elprisutvecklingen har betydelse för industrins konkurrenskraft. Även
skatter och avgifter påverkar industrins energikostnader. Ny teknik och
nya processer i tillverkningen kan leda till att elprishöjningar inte
får fullt genomslag i företagens produktionskostnader. En viss
övervältring av kostnaderna på råvarulevarantörer och andra leverantörer
kommer troligen också att ske. Å andra sidan kan t.ex. effektivare
miljöskyddsteknik ibland kräva mera el och medföra ökade svårigheter för
industrin att göra betydande elbesparingar.
Uppbyggnaden av den elintensiva industrin har i Sverige underlättats av
tillgången till vattenkraft med låga produktionskostnader. Under de
senaste åren har det skett stora förändringar i den enskilda
kraftindustrins ägandeförhållanden. Många företag som bedriver en
industriell verksamhet har dock fortfarande en kraftverksrörelse eller
kraftproduktion i företaget eller i närstående företag. Regeringen har
uppdragit åt statens energiverk att kartlägga ägandet av den privata
kraftproduktion som bedrivs i Sverige. Energiverket skall redovisa sin
kartläggning senast den 1 mars 1989.
Energiskatternas utformning har betydelse för industrins
konkurrenskraft. I Sverige beskattas energi enbart med differentierade
punktskatter. Sverige skiljer sig i detta avseende från flertalet av
våra huvudsakliga konkurrentländer -- bl.a. länderna inom EG -- där
energi normalt beskattas med en kombination av mervärdeskatt och
förhållandevis låga punktskatter. I avsikt att ge den svenska industrin
jämförbara konkurrensvillkor ges redan i dag möjligheter att genom
avdrag och nedsättning av energiskatten begränsa kostnaderna för främst
energiintensiv produktion. Möjligheterna att inordna energiområdet under
mervärdebeskattningen prövas för närvarande av kommittén (Fi 1987:06)
för indirekta skatter. Av kommitténs direktiv (dir. 1987:30) framgår
bl.a. att energibeskattningens karaktär av energipolitiskt styrmedel,
liksom statsfinansiella skäl, talar för att någon form av styrande
punktskatter torde få behållas även om energin omfattas av
mervärdeskatt. Kommittén förväntas redovisa sina ställningstaganden
beträffande utformningen av den framtida energibeskattningen under det
första halvåret 1989.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare bör tillkallas för att inför 1990 års
energipolitiska beslut undersöka hur konkurrensförhållandena för den
elintensiva industrin påverkas under kärnkraftsavvecklingen. Utredaren
bör redovisa eventuella behov av åtgärder för att behålla rimliga
internationella konkurrensvillkor för denna industri samtidigt som
kärnkraftsavvecklingen genomförs. Utredaren bör även kartlägga behovet
av särskilda insatser inom arbetsmarknads-, regional- eller
industripolitiken i orter och regioner som är särskilt beroende av
elintensiv industri.
Utredaren bör biträdas av en arbetsgrupp med företrädare för bl.a.
industrin och de fackliga organisationerna och berörda myndigheter.
En viktig utgångspunkt för utredarens överväganden och förslag är de
riktlinjer för kärnkraftsavvecklingens inledning som jag nu har
redogjort för.
En grundläggande uppgift för utredaren är att bedöma betydelsen av el-
och energikostnaderna för den svenska elintensiva industrins
internationella konkurrenskraft. Som grund för en sådan bedömning bör
utredaren bilda sig en uppfattning om de faktiska elkostnaderna i de
viktigaste konkurrentländerna och om utvecklingen av dessa kostnader.
Utredaren bör undersöka och redovisa de system för prissättning av el
som tillämpas i dessa länder. Utredaren bör även bedöma de
anpassningsmöjligheter som företagen har vid ökade elpriser och därvid
bl.a. uppmärksamma företagens möjligheter till en effektivare användning
av el.
Utredaren bör redovisa förslag till åtgärder som leder till rimliga
konkurrensvillkor och värnar lånsiktiga överlevnadsmöjligheter för den
elintensiva industrin. De förslag som läggs skall syfta till att
underlätta en anpassning till de elprishöjningar som mot bakgrund av
högre kostnader i elproduktionen är nödvändiga och önskvärda av
samhällsekonomiska skäl.
För utredaren bör vidare gälla att de föreslagna åtgärderna inte får
innebära förändringar i de grundläggande funktionssätt med bl.a.
prisbildning utan statlig reglering som kännetecknar den svenska
elmarknaden.
De åtgärder som föreslås bör vara så utformade att de ger incitament
till en effektiv användning av el och energi. Åtgärderna får inte leda
till att en industristruktur baserad på förhållandevis låga elpriser
konserveras. Utredaren bör redovisa kostnaderna för de föreslagna
åtgärderna samt hur dessa kan fördelas i samhället. Förslag får inte
läggas som står i strid med Sveriges grundläggande frihandelslinje.
Utredaren bör söka ange de regioner och orter som främst skulle påverkas
av nedläggning av företag och arbetsställen där orsaken är försämrad
lönsamhet till följd av elprishöjningar enbart i Sverige.
Vidare bör utredaren kartlägga behovet av särskilda insatser inom
arbetsmarknads-, regional- eller industripolitiken för att möta de
problem som kan uppstå när det gäller bl.a. sysselsättningen i särskilt
utsatta regioner och orter. Därvid bör utredaren överväga alternativa
typer av åtgärder för att möta sådana problem. Utredaren bör dock ej
lämna förslag till slutligt utformade arbetsmarknadsinsatser, då sådana
är beroende av den aktuella arbetsmarknadssituationen.
Utredaren bör utarbeta sina förslag med tyngdpunkten lagd på 1990-talet.
Härvid bör utredaren ha ett perspektiv som omfattar perioden fram till
år 2010.
Utredaren bör beakta de överväganden som görs i bl.a. kommittén (Fi
1987:06) med uppdrag att utreda den indirekta beskattningen och
utredningen (Fi 1985:06) med uppdrag att göra en översyn av
företagsbeskattningen.
Vidare bör utredaren beakta vad som framkommer i statens energiverks
kartläggning av den privata kraftproduktionen.
Utredaren bör även ta del av statens energiverks rapporter (STEV 1987)
Styrmedel att reglera särskilt elkrävande industriföretag samt (STEV
1988:7) Elpriser och svensk industri och göra de ytterligare
överväganden som detta material ger anledning till.
Utredaren bör beakta innehållet i regeringens direktiv (dir. 1984:5)
till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning. Utredaren bör vidare beakta innehållet
i regeringens direktiv (dir. 1988:43) angående EG-aspekter i
utredningsverksamheten.
Utredaren bör redovisa resultatet av sitt arbete senast den 1 mars 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för miljö- och energidepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utarbeta förslag till åtgärder så att
rimliga internationella konkurrensvillkor kan bibehållas för den
elintensiva industrin,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta fjortonde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Miljö- och energidepartementet)