Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Särskild arbetsgrupp kring kompetens- och sysselsättningsfrågor i anslutning till kärnkraftsavvecklingen, Dir. 1988:74
Departement: Miljö- och Energidepartementet
Beslut: 1988-12-22
Dir. 1988:74
Beslut vid regeringssammanträde 1988-12-22.
Chefen för miljö- och energidepartementet, statsrådet Dahl, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild arbetsgrupp inrättas för att kartlägga och
redovisa
dels personal- och kompetenssituationen vid företag och myndigheter av
betydelse för säkerheten vid drift, underhåll och provning av
kärnkraftverken och övriga kärntekniska anläggningar,
dels kärnkraftsavvecklingens förväntade direkta och indirekta
sysselsättningseffekter inom berörda län och orter.
Bakgrund
Våren 1988 beslutade riksdagen om riktlinjer för hur
kärnkraftsavvecklingen skall inledas (prop. 1987/88:90, NU 40, rskr.
375). Såväl verkningarna på sysselsättningen i kärnkraftsorterna som
behovet av att slå vakt om den tekniska kompetens som finns vid
kärnkraftverken och de centrala kärnkraftsorganen ingår bland de frågor
som måste beaktas i samband med kärnkraftsavvecklingen. Näringsutskottet
förordade att dessa båda frågor bör behandlas av en särskild arbetsgrupp
med representanter för parterna.
Kompetensbehov vid kärnkraftverken och de centrala myndigheterna
Den som har tillstånd att inneha och driva en kärnkraftsreaktor har det
grundläggande ansvaret för en säker funktion hos kärnkraftverken.
Tillståndshavaren är därmed också skyldig att se till att den personal
som arbetar vid verket har tillräcklig kompetens och kunskap samt att
organisationen är utformad så att de krav samhället ställer på
verksamheten kan uppfyllas.
Säkerhetsmyndigheterna utövar tillsyn över den kärntekniska verksamheten
i landet med stöd av bl.a. lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet och
strålskyddslagen (1988:220). I tillsynen ingår såväl granskning och
övervakning av verksamheten vid de kärntekniska anläggningarna som
meddelande av föreskrifter och villkor som krävs från strålskydds- och
säkerhetssynpunkt.
Myndigheterna har också till uppgift att ta initiativ till och genomföra
utredningar och forskningsprojekt inom kärnsäkerhets- och
strålskyddsområdet med syftet att ytterligare höja säkerheten inom
verksamhetsfältet.
Ansvaret för att kompetens och kunskap hos säkerhetsmyndigheterna kan
upprätthållas vilar på statsmakterna.
Den förestående avställningen av kärnkraftsreaktorer kan leda till att
personal vill lämna kärnkraftindustrin i förtid och att det kan uppstå
svårigheter att rekrytera ny personal för företagen. Liknande problem
kan tänkas uppkomma hos myndigheter och serviceorganisationer m.fl.
Det är väsentligt att kunna behålla drifts- och säkerhetspersonal för
att i varje situation upprätthålla en säker fortsatt drift vid de
kvarvarande kärnkraftverken under avvecklingsperioden. En minskad
kompetens i landet till följd av ett minskat intresse för
vidareutbildning inom reaktortekniska områden, i kombination med en ökad
personalavgång från företag och myndigheter, kan innebära störningar i
driften av kärnkraftverken. Detta kan få oönskade konsekvenser för
elenergi- och effektbalansen, särskilt under den senare delen av
avvecklingsperioden.
Kärnkraftföretagen och säkerhetsmyndigheterna bedömer att tillgången på
kompetent personal kan komma att utgöra ett av de stora problemen under
avvecklingsperioden. Det gäller såväl forskare och andra
högskoleutbildade som kvalificerad drifts- och underhållspersonal.
Sysselsättning i kärnkraftsorterna
De fyra kärnkraftverken sysselsätter för närvarande direkt vid verken 3
600 helårsanställda och ytterligare 700 revisionsanställda på
helårsbasis. Av dessa totalt 4 300 anställda är 600 knutna till
Barsebäcksverket i Kävlinge kommun, 1 100 till Forsmark i Östhammars
kommun, 1 000 till Oskarshamnsverket och 1 600 till Ringhals i Varbergs
kommun.
Avvecklingen av kärnkraftverken kommer att medföra både direkta och
indirekta sysselsättningseffekter i berörda län och orter. Det faktum
att anställda vid kärnkraftverken har hög kompetens- och utbildningsnivå
kommer att underlätta omställningsprocessen.
Riktlinjer för arbetsgruppens verksamhet
En särskild arbetsgrupp bör tillkallas för att kartlägga och redovisa
det faktiska personal- och kompetensläget samt det förväntade behovet av
personal inom kärnkraftföretagen och kärnsäkerhetsmyndigheterna inom
olika kategorier.
Gruppen bör även kartlägga rekryteringsförutsättningarna inom de delar
av undervisnings- och forskningssektorn som berör kärnenergi- och
säkerhetsområdet samt inom de leverantörs-, kontroll- och serviceföretag
som har specialiserat sig på kärnenergifrågor.
Arbetsgruppen bör lämna förslag till en plan över hur personal- och
kompetensfrågorna bör följas och hanteras efter år 1990.
Arbetsgruppen bör vidare undersöka och redovisa de direkta och indirekta
sysselsättningseffekter som kärnkraftsavvecklingen kan ge upphov till
inom berörda län och orter. För detta bör arbetsgruppen inhämta
information och analysmaterial från kraftindustrin,
arbetsmarknadsstyrelsen, länsmyndigheter och kommunala myndigheter samt
andra berörda organisationer och intressenter.
Bedömningen av arbetsmarknadspolitiska insatsbehov är av naturliga skäl
avhängig den arbetsmarknadssituation som kommer att råda vid
nedläggningstillfället, varför en sådan bedömning inte skall göras av
arbetsgruppen.
Samråd, tidsplan m.m.
Arbetet bör ske i nära samarbete med berörda företag, myndigheter och
organisationer.
Arbetsgruppen bör beakta innehållet i regeringens direktiv (dir. 1984:5)
till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning.
Arbetsgruppen bör starta sitt arbete snarast för att senast den 1 maj
1990 till regeringen (miljö- och energidepartementet) överlämna sin
redovisning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för miljö- och energidepartementet
att tillkalla en särskild arbetsgrupp - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att kartlägga och redovisa dels personal- och
kompetenssituationen vid kärnkraftföretagen och
kärnsäkerhetsmyndigheterna, dels kärnkraftsavvecklingens förväntade
direkta och indirekta sysselsättningseffekter inom berörda län och orter
samt
att besluta om ledamöter, sakkunniga, experter samt sekreterare i
arbetsgruppen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta fjortonde huvudtitelns anslag Utredningar
m. m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Miljö- och energidepartementet)