Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om skördeskadeskydd för trädgårdsnäringen, m.m., Dir. 1988:73
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1988-12-22
Dir. 1988:73
Beslut vid regeringssammanträde 1988-12-22
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Hellström, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda behov av
och former för ett skördeskadeskydd för trädgårdsnäringen.
Bakgrund
För jordbruksprisreglerade grödor finns ett skördeskadeskydd sedan år
1961. Redan då aktualiserades frågan om skyddet skulle utvidgas till att
omfatta köksväxter och andra specialgrödor. Riksdagen beslutade dock att
liksom tidigare borde ersättning för sådana grödor utgå genom att
behovsprövade kontantbidrag betalades ut under anslaget Bidrag vid
förlust på grund av naturkatastrof m.m. (prop. 1961:94, JoU 22, rskr.
227).
I samband med att riksdagen prövade frågan om ersättning på grund av
naturolyckor slopades naturkatastrofanslaget (prop. 1983/84:6, BoU 6,
rskr. 41). I beslutet angavs att frågan om ersättning för skador på
grödor borde prövas sedan pågående arbete rörande skördeskadeskyddets
utformning hade slutförts. De möjligheter till ersättning av statsmedel
som dittills hade funnits vid skada på trädgårdsgrödor borde därför
behållas tills vidare. Detta innebar enligt riksdagsbeslutet att
riktlinjerna för det tidigare naturkatastrofanslaget borde tillämpas vid
sådana skador. Medel får begäras särskilt av riksdagen eller tas från
anslaget Oförutsedda utgifter. I riksdagsbeslutet lämnades även en
definition av begreppet naturolycka som innebär att skördeskador till
följd av ogynnsam väderlek inte inryms i detta begrepp.
Arbetet rörande skördeskadeskyddets utformning för jordbruksgrödor har
nu avslutats. Enligt riksdagens beslut år 1988 (prop. 1987/88:74, JoU
16, rskr. 130) har huvudmannaskapet för skyddet överförts till en av
Lantbrukarnas riksförbund (LRF) särskilt inrättad stiftelse. Samtidigt
har också ersättningsreglerna ändrats.
En praxis för ersättning vid skada på trädgårdsgrödor har vuxit fram
under lång tid. Ersättning har under vissa omständigheter beviljats för
frostskador, utvintringsskador och regnskador. Bidragen är
behovsprövade. Ersättning beviljas normalt av regeringen efter prövning
i varje enskilt ärende. I vissa fall har regeringen anvisat ett visst
belopp som fördelats av lantbruksstyrelsen efter vissa angivna regler.
En nära anknytning till de tidigare nämnda ärendena har ersättningar
enligt växtskyddslagen (1972:318). Enligt 1 § växtskyddskungörelsen
(1972 :319) får bekämpning enligt växtskyddslagen ske i fråga om ett
antal angivna skadegörare i form av virus, bakterier, svampar och
skadedjur. I 8 § växtskyddslagen föreskrivs att ersättning av statsmedel
kan utgå för kostnad eller förlust som föranleds av beslut enligt lagen
eller med stöd av lagen meddelade bestämmelser. Enligt en annan
författning, nämligen förordningen (1977:945) om plantskoleväxters
sundhet, sortäkthet och kvalitet får vedartade plantskoleväxter -- utom
skogsplantor -- jordgubbsplantor eller månadssmultronplantor inte
saluhållas eller försäljas yrkesmässigt, om inte växterna uppfyller de
fordringar i fråga om sundhet och kvalitet som lantbruksstyrelsen
föreskriver. I den förordningen finns det inte några ersättningsregler.
De ärenden som har kommit in till regeringen har i första hand gällt
ersättning för förluster till följd av föreskrivna bekämpningsåtgärder
mot rödröta på jordgubbsplantor. Åtgärderna har föreskrivits med stöd av
förordningen om plantskoleväxters sundhet, sortäkthet och kvalitet,
vilken som nämnts inte innehåller några ersättningsregler.
Även ärenden om förluster på trädgårdsgrödor till följd av miljöskador
har kommit in till regeringen. Frågan om ersättning till följd av
miljöskador torde komma att lösas genom den miljöskadeförsäkring som har
aviserats i riksdagens beslut om miljöpolitiken inför 1990-talet (prop.
1987/88:85, JoU 23, rskr. 373).
Med undantag för vissa skador på växthus och växthusgrödor saknas
tillfredsställande försäkringsmöjligheter för trädgårdsgrödor.
Överväganden
I samband med att naturkatastrofanslaget slopades beslutade riksdagen
att de möjligheter att få ersättning av statsmedel som dittills funnits
vid skada på trädgårdsgrödor borde behållas tills vidare. När arbetet
rörande skördeskadeskyddets utformning för jordbruksgrödor hade
slutförts borde ersättningsfrågan åter prövas. Skördeskadesystemets
utformning för jordbruksprodukter har nu lösts och ansvaret för
reglering av ersättningar överförts till LRF.
Varje näring och produktionsgren bör bära sina produktionskostnader. Det
gäller även den typ av kostnader som berörs här.
Jag bedömer det mot denna bakgrund som angeläget att en översyn nu sker
av ersättningsmöjligheterna vid förluster till följd av skördeskador på
trädgårdsgrödor. Den nuvarande ordningen för prövning av ersättning i
dessa fall är inte tillfredsställande.
Det finns vidare nära beröringspunkter mellan trädgårdsgrödor och
jordbruksgrödor. Fältmässigt odlade grödor behandlas olika vid
skördeskador. I skördeskadeskyddet har fr.o.m. 1988 års skörd kokärter
och bruna bönor tagits med medan t.ex. liknande frilandsodlade
trädgårdsgrödor inte har något skydd. Detta kan hämma intresset för att
övergå till att använda jordbruksmark för odling av alternativa grödor.
En sådan produktionsanpassning är angelägen under de närmaste åren.
De ersättningar som kan lämnas enligt växtskyddslagstiftningen har en
anknytning till de s.k. naturkatastrofärendena. Som framgått av min
redogörelse finns det inte några enhetliga ersättningsregler för skador
som har sin grund i åtgärder för växtskyddet. Det finns t.ex. en risk
att odlare inte anmäler angrepp av rödröta på jordgubbsplantor eftersom
ersättningsmöjligheter saknas. Detta förhindrar en effektiv bekämpning
av spridningen, ett hinder som det bör vara ett samhälleligt intresse
att undanröja. Jag bedömer det därför som angeläget att se över även
ersättningarna inom växtskyddet i samband med en skördeskadeöversyn.
Uppdraget
Med hänvisning till de skäl jag har åberopat tidigare föreslår jag att
en särskild utredare nu tillkallas för att utreda behov av och former
för ett skördeskadeskydd för trädgårdsnäringen. Utgångspunkten för
översynen bör vara att både det finansiella och administrativa ansvaret
för ett eventuellt skördeskadeskydd skall åvila näringen. Det är
naturligt att utredaren i första hand överväger en ordning för ett skydd
liknande det som nu gäller för jordbruksgrödor. Utredaren bör genom
kontakt med försäkringsgivare även undersöka möjligheterna till en
försäkringslösning.
I anslutning härtill bör utredaren även pröva i vilken mån ersättningar
enligt växtskyddslagstiftningen kan inrymmas inom ett eventuellt
skördeskadeskydd. Härvid bör EG-aspekter i utredningsverksamheten
beaktas i enlighet med direktiv (dir. 1988:43).
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och organisationer. För
utredarens arbete gäller direktiven (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Uppdraget skall redovisas före utgången av september 1989.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för jordbruksdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommitéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda behov av och former för ett
skördeskadeskydd för trädgårdsnäringen,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta nionde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Jordbruksdepartementet)