Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Totalförsvarets utveckling efter budgetåret 1990/91, Dir. 1988:67
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1988-12-08
Dir. 1988:67
Beslut vid regeringssammanträde 1988-12-08
Chefen för försvarsdepartementet, statsrådet Roine Carlsson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas för
att bereda underlag dels för riksdagsbeslut om vissa planerings- och
arméfrågor m. m. under 1989, dels för ett nytt samlat långsiktigt
totalförsvarsbeslut år 1991.
Kommitténs arbete med underlag för riksdagsbeslut under 1989 bör bl. a.
avse
-- en granskning av totalförsvarets planeringssystem och förslag till
åtgärder för att öka säkerheten och stabiliteten i planeringen,
-- överväganden och förslag till inriktning och utveckling av armén,
främst avseende förbandsomsättning, utbildningssystem och
fredsorganisation samt krigsorganisationen i den omfattning som behövs
för dessa överväganden samt
-- vissa organisationsfrågor inom övriga huvudprogram.
Kommitténs förslag i dessa delar skall lämnas senast den 15 juni 1989.
Kommittén bör som underlag för 1991 års totalförsvarsbeslut
inledningsvis granska de bedömningar som redovisades i 1987 års
försvarsbeslut med underliggande kommittéarbete (SOU 1985:23) med
avseende främst på
-- den internationella säkerhetspolitiska miljön och den inhemska
samhällsutvecklingen,
-- konflikter och hot som kan beröra Sveriges säkerhet,
-- utrikes- och försvarspolitikens roll inom säkerhetspolitiken,
-- de olika totalförsvarsfunktionernas uppgifter inom den samlade
försvarspolitiken.
Kommittén bör utifrån detta överväga och lämna förslag om grunderna för
säkerhetspolitiken och försvarspolitikens inriktning i stort bl. a. som
grund för myndigheternas programplanering. Kommitténs förslag i dessa
delar skall lämnas senast den 1 december 1989.
Kommittén skall på denna grund granska myndigheternas slutliga planering
inför totalförsvarsbeslutet och redovisa ett samlat förslag till
totalförsvarets långsiktiga utveckling efter budgetåret 1990/91.
Kommittén skall vidare lämna förslag om inriktningen av svensk
försvarsforskning och försvarsindustri i konsekvens med de förslag i
övrigt som kommittén avger.
Kommitténs arbete, med bl. a. ett sammanfattande förslag till
totalförsvarets och de olika totalförsvarsfunktionernas inriktning och
utformning efter budgetåret 1990/91, skall vara slutfört senast den 1
december 1990.
Gällande inriktning
Inriktningen av Sveriges säkerhets- och försvarspolitik och
totalförsvarets utveckling efter budgetåret 1986/87 behandlades ingående
i 1987 års försvarsbeslut (prop 1986/87:87:95, FöU 11, rskr. 310) på
grundval av förslag från 1984 års försvarskommitté.
Genom 1987 års försvarsbeslut och riksdagens kompletterande inriktning
1988 fastställdes bl. a. en långsiktig inriktning av säkerhets- och
försvarspolitiken samt planeringsramar för perioden 1987/88 -- 1991/92
för totalförvaret och härutöver en ekonomisk planeringsram för det
militära försvaret för perioden 1992 -- 1997.
Riksdagen har därefter (prop. 1987/88:150, bil. 8, FöU 13, rskr. 386)
beslutat tillföra försvarsmakten 700 milj. kr. utöver tidigare
tilldelade medel för förstärkningar av skyddet mot främmande
undervattensverksamhet.
Pågående studier och utredningar
Perspektivplanering
Regeringen gav i februari 1988 överbefälhavaren och överstyrelsen för
civil beredskap anvisningar för arbetet inför nästa totalförsvarsbeslut.
Regeringen har dessutom uppdragit åt försvarets forskningsanstalt att
översiktligt belysa försvarsforskningens framtida inriktning och att
utarbeta en helhetssyn på totalförsvarets hänsynstagande till
ABC-stridsmedel mot bakgrund av utvecklingen i omvärlden. Redovisning
skall ske för regeringen preliminärt under första kvartalet 1990.
I anvisningarna för perspektivplaneringen har regeringen bl. a. angett
vissa säkerhetspolitiska utgångspunkter och gjort en bedömning av den
internationella säkerhetspolitiska utvecklingen samt av konflikter och
hot som kan beröra Sveriges säkerhet. Dessutom har vissa mål angetts för
totalförsvaret.
Genom försvarsdepartementets försorg har dessutom vissa exempel i form
av angreppsfall och krisfall ställts till myndigheternas förfogande i
november 1988.
Överbefälhavaren lämnade i oktober 1988 till regeringen sin rapport,
försvarsmaktsidé 2000 (FMI 2000), från perspektivplaneringens inledande
fas.
Överstyrelsen för civil beredskap redovisade till regeringen i december
1988 en rapport efter inledande studier avseende den civila delen av
totalförsvaret.
Ledning och samordning inom totalförsvaret
För att få en samlad översyn av totalförsvarets ledning under kris och i
krig samt för att finna formerna för en effektivare och bättre samordnad
ledning av totalförsvaret lämnade regeringen den 29 januari 1987 vissa
uppdrag till överbefälhavaren och överstyrelsen för civil beredskap.
Efter myndigheternas redovisning i januari 1988 beslutade regeringen i
mars 1988 att överbefälhavaren och överstyrelsen för civil beredskap
gemensamt skall överväga och lämna förslag till principorganisation m.
m. för ledningen av totalförsvaret på skilda nivåer. Uppdraget skall
redovisas för regeringen senast den 30 juni 1989.
Frågan om den geografiska indelningen på högre regional nivå har på
regeringens uppdrag utretts särskilt och förslag lämnats den 15 november
1988. Förslaget innebär en sammanslagning av militär- och civilområden
från nuvarande sex till fem. Jag kommer senare att föreslå regeringen
att förelägga riksdagen för slag till beslut i denna fråga under våren
1989.
Försvarsmaktsutredningen
I prop. 1986/87:95 anfördes bl. a. "att tillräckligt underlag rörande
utvecklingen av arméns utbildning och fredsorganisation inte föreligger.
Förbättringar i arméns utbildning är så angelägna att ställningstaganden
till dessa frågor inte kan anstå till 1992 års försvarsbeslut.
Kompletterande underlag beträffande utvecklingen av arméns
krigsorganisation, förbandsomsättning, utbildningssystem och
fredsorganisation bör tas fram redan till år 1988. Det är angeläget att
detta underlag möjliggör att framförallt utbildningen i väsentliga
avseenden kan förbättras och fredsorganisationen ges en stabil
långsiktig inriktning så att erforderliga beslut i dessa frågor kan
fattas av riksdagen år 1989".
Regeringen uppdrog därför den 12 mars 1987 åt överbefälhavaren att
utreda och redovisa förslag till arméns långsiktiga utveckling,
produktionsledningen inom försvarsmakten, organisationen inom
huvudprogrammet 4 samt konsekvenserna härav för huvudprogrammen 2, 3 och
5.
Överbefälhavaren redovisade sitt uppdrag till regeringen den 30
september 1988.
Med anledning av de redovisade frågornas vikt fann regeringen det
angeläget att säkerställa det parlamentariska inflytandet. Regeringen
bemyndigade därför den 22 juni 1988 chefen för försvarsdepartementet att
tillkalla en parlamentariskt sammansatt kommitté med uppdrag att lämna
förslag i dessa delar (dir. 1988:43). Av skäl som jag redovisar i det
följande har förutsättningarna för denna kommittés arbete, efter
överbefälhavarens redovisning, förändrats i en sådan omfattning att jag
inte bedömer det som meningsfullt att driva utredningsarbetet vidare i
nuvarande form. Jag kommer därför senare denna dag att föreslå att
kommittén avvecklas.
Grundsyn mål- och riskanalyser m. m,
Regeringen beslutade den 5 mars 1987 att överbefälhavaren och
överstyrelsen för civil beredskap gemensamt skulle se över de regionala
mål- och riskanalyser som används i den nuvarande planeringen.
Överbefälhavaren och överstyrelsen för civil beredskap redovisade sitt
uppdrag den 1 september 1988.
För att få en samlad syn på befolkningens behov av skydd i krig
beslutade regeringen den 5 mars 1987 att uppdra åt statens räddningsverk
att genomföra studier om befolkningens behov av skydd i krig.
Regeringen beslutade den 4 juni 1987 att uppdra åt statens räddningsverk
att fortsätta studierna om de kommunala ledningsplatserna. Regeringen
beslutade vidare den 10 december 1987 att statens räddningsverk, inom
ramen för verkets studier om befolkningens behov av skydd i krig, skulle
lämna förslag till olika skyddsnivåer, som är anpassade till grundsynens
risknivåer.
Räddningsverket redovisade sina uppdrag den 1 september 1988.
Regeringen bemyndigade den 22 juni 1988 chefen för försvarsdepartementet
att tillkalla en parlamentariskt sammansatt kommitté för att
-- granska förslagen m. m. till grundsyn för mål- och riskanalyser och
studierna om befolkningens behov av skydd i krig,
-- avge förslag till grundsyn för de regionala mål- och riskanalyser som
bör styra planeringen inom totalförsvaret samt
-- därefter avge förslag till en samlad syn på befolkningens behov av
skydd i krig.
Kommitténs förslag skall enligt direktiven (dir. 1988:39) lämnas senast
den 1 mars 1989.
Beredskapsfrågor
1987 års försvarsbeslut innebar bl. a. att systemet för
beredskapshöjning inom totalförsvaret borde effektiviseras (prop.
1986/87:95 s. 41). Efter en förberedande studie inom
försvarsdepartementet har därför utredningen (Fö 1985:01) om översyn av
civilförsvarslagstiftningen m. m. fått tilläggsuppdrag (dir. 1987:38)
att
-- se över lagen (1960:513) om beredskapstillstånd och de andra
författningar som berörs därav samt
-- överväga behovet av ytterligare lednings- och samordningsbestämmelser
för totalförsvarets civila del.
Utrikeshandelsfrågor
I propositionen (1986/87:95) inför 1987 års förvarsbeslut anfördes
bl. a. att den snabba förändring och internationalisering av vår ekonomi
som pågår och som har viktiga effekter för vår försörjningsberedskap gör
det nödvändigt att analysera tänkbara utrikeshandelsstörningar och
granska vår beredskap att möta den. En utredning om svensk utrikeshandel
i krislägen (dir. 1987:39) tillsattes i september 1987 och avses avge
sitt betänkande hösten 1989.
Närradion
1987 års försvarsbeslut innebar bl. a. att frågan om utnyttjande av
närradions tekniska resurser skulle utredas ytterligare. Regeringen
tillsatte (dir. 1988:22) den 19 maj 1988 en utredning med uppgift att
till den 31 december 1989 bl. a. se över vissa frågor rörande rätten att
sända närradio i krig eller vid krigsfara, behovet av att använda
sändarutrustningen för andra ändamål i krig eller vid krigsfara samt
möjligheterna att använda närradiosändare för inomhusalarmering.
ADB-säkerhet
Överstyrelsen för civil beredskap fick den 22 juni 1988 regeringens
uppdrag att utreda formerna för styrning och prioritering av åtgärder
för att förverkliga en samhällsövergripande beredskapsplanering för
landets ADB-beroende vid krigsfara eller krig. Uppdraget skall redovisas
till regeringen senast den 31 december 1990.
Alarmering och varning
Regeringen uppdrog den 25 februari 1988 åt statens räddningsverk att
påbörja studier avseende alarmering inom den kommunala och statliga
räddningstjänsten samt systemen för varning av befolkningen i fred och i
krig. I studierna skall även övervägas SOS-centralernas och övriga
centralers utnyttjande och förutsättningar i olika avseenden under
räddningsinsatser. Förslag till samordning i syfte att öka
effektiviteten skall läggas fram. Förslagen skall redovisas i
perspektivstudierna.
En ny försvarskommitté bör tillkallas
Regeringen konstaterade i budgetpropositionen 1988 (1987/88:100 bil. 6)
att förutsättningarna för att genomföra 1987 års försvarsbeslut hade
förändrats för det militära försvaret. Ekonomiska svårigheter hade
uppstått. För att behålla balans i det militära försvaret mellan
verksamhet och resurstilldelning var det nödvändigt att bl. a. reducera
repetitionsutbildningen samt att senarelägga anskaffning av viss
materiel.
Jag har vid analysen av redovisat underlag från överbefälhavaren,
programplan 1989--92 avseende det militära försvaret och
försvarsmaktsutredning 88, funnit att förutsättningarna för att
genomföra 1987 års försvarsbeslut förändrats ytterligare och att det
därför finns anledning att tidigarelägga nästa totalförsvarsbeslut till
1991. Det är emellertid angeläget att förslag till riksdagen i vissa
frågor kan lämnas redan under år 1989. Med hänsyn till de redovisade
frågornas vikt är det angeläget att tidigt säkerställa det
parlamentariska inflytandet.
Jag förordar därför att en parlamentariskt sammansatt kommitté nu
tillkallas.
Inriktning av kommitténs arbete
Säkerhets- och försvarspolitiken
Sveriges säkerhetspolitik syftar ytterst till att bevara vårt lands
oberoende. Viktiga led i denna strävan är att bidra till fortsatt lugn
och stabilitet i Norden och minska riskerna för att Sverige dras in i
krig och konflikter, samt främja en fredlig internationell utveckling.
I våra strävanden att säkerställa dessa mål utformas Sveriges
säkerhetspolitik väsentligen i ett samspel mellan utrikespolitiken och
försvarspolitiken. Huvudlinjen i denna politik är neutralitetspolitiken:
alliansfrihet i fred, syftande till neutralitet i krig.
En fast och konsekvent alliansfri utrikespolitik, som understryker vår
beslutsamhet att stå obundna, är grundläggande för den svenska
säkerhetspolitiken. Till denna hör också en aktiv internationell politik
syftande till avspänning, internationell nedrustning och fredlig
utveckling liksom till internationell solidaritet och rättvisa.
Neutralitetspolitiken förutsätter vidare en långsiktig och fast
försvarspolitik, som redan i fred skapar förtroende i omvärlden för vår
vilja och förmåga att försvara oss. Ett starkt och allsidigt
totalförsvar gör säkerhetspolitiken trovärdig.
Sveriges säkerhet är i hög grad beroende av den internationella
utvecklingen, och då i synnerhet av förhållandena i vårt närområde och i
övrigt mellan stormaktsblocken. Inför 1987 års försvarsbeslut
genomfördes en inträngande analys av dessa förhållanden som i allt
väsentligt kan antas vara giltig som underlag för nästa försvarsbeslut.
Kommittén bör granska den tidigare analysen och med utgångspunkt i denna
ta hänsyn till sådana förändringar i säkerhetspolitiskt,
militärstrategiskt, försörjningsmässigt, tekniskt eller annat avseende
som kan förutses få konsekvenser för vår framtida säkerhet.
Det politiska klimatet mellan stormakterna präglas av växlingar mellan
perioder av spänning och avspänning. För närvarande är klimatet mellan
stormakterna bättre än på länge, vilket bl. a. tagit sig uttryck i en
mera konstruktiv anda vid nedrustningsförhandlingar om kärnvapen och
konventionella stridsmedel. Samtidigt kännetecknas det svenska
totalförsvaret av att förändringar i det strukturella och andra
avseenden i allmänhet kan ske först i ett längre tidsperspektiv.
Kommittén bör därför särskilt uppmärksamma sådana långsiktiga
utvecklingstendenser som kan förutses med en rimligt hög grad av
säkerhet.
Kommittén bör mot denna bakgrund analysera tänkbara framtida
utvecklingstendenser i Sovjetunionen och Östeuropa, liksom inom
Västalliansen, och konsekvenserna av dessa för säkerheten i Europa.
Kommittén bör även analysera eventuella förändringar av maktblockens
militära strategier och strukturer.
De internationella nedrustningsförhandlingarna har i ökande grad kommit
att beröra frågor av direkt betydelse för vårt närområde. Denna tendens
kan antas bestå. Kommittén bör mot denna bakgrund redovisa sådana
prognoser som med rimlig säkerhet kan göras om resultat av framtida
stabilitets- och nedrustningsförhandlingar, i synnerhet ESK-processen,
liksom de konsekvenser detta enligt kommitténs mening bör få för svensk
försvarsplanering. I anslutning till detta bör kommittén överväga vilka
åtgärder för rustningskontroll och nedrustning som vid en
säkerhetspolitisk helhetsbedömning ter sig särskilt betydelsefulla och
angelägna för Sveriges del.
Kommittén bör vidare bedöma vilka konflikter och hot som kan beröra
Sveriges säkerhet, och överväga i vilken utsträckning dessa bör läggas
till grund för totalförsvarsplaneringen. Kommittén bör därvid utgå från
att åtgärder mot problem som är av samhällsekonomisk,
sysselsättningsmässig eller annan art och som uppträder inom ramen för
en lugn och fredlig utveckling i omvärlden, övervägs i andra sammanhang.
Till de frågor som kommittén särskilt bör överväga hör den rimliga
karaktären av framtida konfliktförlopp maktblocken emellan och dessas
betydelse för Sveriges del. Kommittén bör på denna grund, som
utgångspunkt för en enhetlig planering inom totalförsvaret, lämna
förslag bl. a. om beredskapen mot snabba händelseutvecklingar respektive
uthålligheten för mera utdragna kriser och konflikter.
Totalförsvaret
Kommittén bör mot bakgrund av sina övergripan de säkerhets- och
försvarspolitiska överväganden ta del av totalförsvarsmyndigheternas
perspektivstudier, granska de operativa utgångspunkter för
totalförsvarets verksamhet i kriser och krig som lades fast i 1987 års
försvarsbeslut samt överväga totalförsvarets fortsatta utveckling och
inriktning.
------------------------
Jag framhöll i 1987 års försvarsbeslutsproposition (prop. 1986/87:95, s.
56) att erfarenheterna från de senaste försvarsbeslutsperioderna hade
visat på betydande osäkerheter i planeringen. Det är ofrånkomligt att i
synnerhet långsiktiga planer innehåller ett visst mått av osäkerhet, men
det är angeläget att säkerheten ökas väsentligt i det fortsatta arbetet
med försvarsplaneringen.
Kommittén bör därför tidigt i sitt arbete granska totalförsvares
planeringssystem och därvid särskilt belysa de mekanismer som medförde
att det underlag som ställdes till 1984 års försvarskommittés förfogande
var så bristfälligt, främst beträffande det militära försvaret.
Kommittén bör utifrån sin analys lämna förslag till förändringar i
planeringssystemets utformning och även föreslå åtgärder utöver
förändringar i planeringssystemet som behövs för att öka säkerheten och
stabiliteten i planeringen.
Kommitténs förslag i dessa delar bör lämnas senast den 15 juni 1989.
Kommittén bör lämna förslag om såväl säkerhets- och försvarspolitiken
som inriktningen i stort av totalförsvaret som grund för myndigheternas
planering. Dessa förslag bör lämnas senast 1 december 1989 för att efter
en bred remissbehandling kunna ligga till grund bl. a. för regeringens
anvisningar för myndigheternas programplanering.
Kommittén bör därefter granska myndigheternas slutliga planering inför
totalförsvarsbeslutet och lämna sammanfattande förslag till
totalförsvarets och de olika totalförsvarsfunktionernas inriktning och
utformning efter budgetåret 1990/91. Dessa förslag bör lämnas senast den
1 december 1990.
Kommittén bör i anslutning härtill överväga hur totalförsvarets
personalförsörjning skall tillgodoses. Vad avser det militära försvaret
bör särskilt beaktas möjligheterna till alternativa sysselsättningar för
äldre yrkesofficerare samt möjligheterna att genom tjänsteplikt bemanna
krigsorganisationen med vissa personalkategorier med särskilt
yrkeskompetens.
Förslag om ovanstående bör också redovisas senast den 1 december 1990.
Kommittén kan senare komma att ges i uppdrag att granska och överväga de
förslag om totalförsvarets ledningsorganisation i fred och krig på
central och regional nivå som överbefälhavaren och överstyrelsen för
civil beredskap kommer att överlämna till regeringen i juni 1989.
Det militära försvaret
Kommittén bör granska de förslag som överbefälhavaren redovisade den 30
september 1988. Kommittén bör därvid överväga och lämna förslag
-- till inriktning och utveckling av armén främst avseende
förbandsomsättning, utbildningssystem och fredsorganisation samt
krigsorganisationen i den omfattning som behövs för dessa överväganden
samt
-- i vissa organisationsfrågor inom övriga huvudprogram.
Kommittén bör i anslutning till sina förslag till utformning av
fredsorganisationen inom det militära försvaret ange de åtgärder som
behövs för att myndigheternas behov av personal skall kunna tillgodoses.
Kommitténs förslag i dessa delar bör lämnas senast den 15 juni 1989.
Utgående från grundinriktningen i 1987 års försvarsbeslut har regeringen
i anvisningarna till myndigheterna för perspektivplaneringen angett
följande områden som särskilt viktiga att klarlägga inför nästa
försvarsbeslut
-- arméns materiella förnyelse, bl. a. behovet av nya stridsvagnar,
-- utvecklingen av arméns krigsorganisation på längre sikt,
-- utvecklingen av marina ytstridsförband,
-- luftförsvarets framtida utformning,
-- ev. utökning av antalet flygförband,
-- förutsättningarna för utveckling av en framtida svensk radarjaktrobot
samt
-- våra åtgärder inom telekrigföringsområdet.
Kommittén bör beakta detta då förslag lämnas om mål och inriktning av
det militära försvarets olika delar för perioden efter budgetåret
1990/91.
Totalförsvarets civila del
Enligt målsättningen för totalförsvaret är uppgifterna i krig för den
civila delen av totalförsvaret dels att stödja de samlade
försvarsansträngningarna, dels att säkerställa befolkningens och
samhällsverksamhetens överlevnad. I kriser skall den nödvändiga
försörjningen tryggas. För att nå dessa mål vidtas inom den civila delen
av totalförsvaret i fred en rad skilda beredskapsåtgärder avseende
fysiskt skydd, försörjning, räddningstjänst, psykologiskt försvar,
hälso- och sjukvård m. m.
Kommittén bör när det gäller uppgifterna inom den civila delen av
totalförsvaret ange planeringsmål för den civila beredskapen och de
olika funktionerna.
Kommittén bör vidare analysera samhällsutvecklingens betydelse från
beredskapssynpunkt och därvid överväga behovet av ökad beredskapshänsyn
i samhällsutvecklingen. De områden som därvid särskilt bör studeras är
-- energiförsörjningen, särskilt elförsörjningen
-- livsmedelsförsörjningen
-- försörjningen med industrivaror
-- konsekvenserna av utvecklingstendenser inom telekommunikationsområdet
och transportområdet
-- konsekvenserna av svensk industris anpassning till en ökande
internationalisering
-- hälso- och sjukvårdens uthållighet och säkerhet.
Kommittén bör därefter överväga och lämna förslag till kompletterande
beredskapsåtgärder, i vad avser bl. a. lagringsskyldighet för företag
men också andra kompletterande åtgärder.
Kommittén bör överväga behovet av åtgärder för att effektivisera
befolkningsskyddet och räddningstjänsten. Kommittén bör därvid
uppmärksamma frågor som gäller kommunernas nya roll och uppgifter inom
civilförsvarsverksamheten. Bl. a. bör kommittén lämna förslag om
alarmering och varning samt fredsutnyttjande och förrådshållning av
civilförsvarsmaterielen liksom omsättningsbehovet av äldre sådan
materiel.
1988 års befolkningsskyddskommitté kommer att lämna sina förslag under
våren 1989. Jag har för avsikt att återkomma med förslag till vidare
behandling av befolkningsskyddskommitténs kommande förslag.
Kommittén bör inte behandla de frågor som för närvarande behandlas av
utredningen om översyn av civilförsvarslagstiftningen.
I 1987 års försvarsbeslut lades finansieringsprinciper fast för den
civila delen av totalförsvaret, innebärande att den som skall
upprätthålla en verksamhet under kriser och i krig själv skall svara för
de administrativa kostnaderna, medan staten enligt huvudregeln skall
svara för kostnaderna för beredskapsinvesteringar. På hälso- och
sjukvårdsområdena gäller dock att sjukvårdshuvudmännen skall svara för
kostnaderna för den fredsmässiga hälso- och sjukvården under ett
förkrigsskede och under neutralitet eller i krig, medan staten skall
svara för i krig tillkommande behov av åtgärder för att bemästra behovet
av sjukvård till följd av krigsskador. Kommittén bör studera om denna
uppdelning av ansvaret är det mest ändamålsenliga sättet att nå en god
sammantagen beredskap till lägsta kostnad. Kommittén bör härvid utgå
ifrån att delat ansvar vad gäller finansiering bör gälla även framledes.
Kommitténs förslag avseende den fortsatta utvecklingen av
totalförsvarets civila del bör redovisas senast 1 december 1990.
Försvarsforskning och försvarsindustri
Den svenska alliansfria utrikespolitiken förutsätter att vi kan
successivt utveckla och förändra totalförsvaret så att det kan anpassas
till ändrade tekniska och politiska villkor i omvärlden.
Försvarsforskning och industriell kapacitet är viktiga instrument för
detta. En hög teknisk och industriell kompetens i den svenska
försvarsindustrin är en förutsättning för ett effektivt fredstida
samarbete med utländsk industri. Jag vill i detta sammanhang också
erinra om den pågående utredningen om svensk försvarsindustris behov av
export, 1988 års utredning om krigsmaterielexporten.
På grund av kostnadsutvecklingen är det emellertid av stor vikt att
noggrant prioritera de kompetenser och produktionsresurser som på sikt
skall upprätthållas inom landet. Överbefälhavaren har i programplanen
redovisat mycket begränsade medel för utveckling av ny materiel till
försvaret. Detta kan komma att innebära en kraftig minskning av
kompetensen och kapaciteten inom industriområden som är viktiga för
försvaret.
Kommittén bör överväga och lämna förslag beträffande ambitionsnivån för
framtida tillgång till inhemsk kapacitet för forskning, utveckling och
produktion för totalförsvarets räkning. Kommittén bör härvid beakta
konsekvenserna för försvarsindustrin av krigsmaterielexportutredningens
förslag. Kommitténs förslag i dessa avseenden bör lämnas senast 1
december 1990.
Övrigt
Kommittén bör genmföra en kostnadsberäkning av sina förslag. Härvid bör
eftersträvas att inte endast inbegripa direkta, utan även olika former
av indirekta kostnader. Kommittén bör vidare lämna förslag till hur
eventuella kostnadsökningar skall finansieras.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för försvarsdepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst 17 ledamöter med uppdrag att granska, överväga och lämna
förslag om totalförsvarets fortsatta utveckling m. m.,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta fjärde huvudtitelns anslag Utredningar
m. m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Försvarsdepartementet)