Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om författningsändringar inför tullverkets datorisering, Dir. 1988:66
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1988-11-17
Dir. 1988:66
Beslut vid regeringssammanträde 1988-11-17
Statsrådet Engström anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna
förslag till de författningsändringar som behövs inför tullens
förestående datorisering.
Bakgrund
Genom ett beslut den 11 juni 1986 bemyndigade regeringen finansministern
att tillkalla en särskild utredare (Fi 1986:04) med uppdrag (dir.
1986:20) att ta fram alternativa förslag till ADB-baserade rutiner i
datautväxlingen mellan tullverket och näringslivet i samband med import
och export av gods samt alternativa förslag till ett internt ADB-system
för tullverket med hänsyn tagen till kraven på klarering och kontroll.
Den 1 september 1987 överlämnade den särskilde utredaren förstudien (SOU
1987:40) Datorisering av tullens export- och importrutiner. Regeringen
beslöt den 10 september 1987 att tulldatautredningen tills vidare skall
fortsätta sitt arbete i enlighet med de riktlinjer som utredningen
föreslagit i förstudien.
Efter remissbehandling av förstudien redovisade regeringen i prop.
1987/88:100 bil. 9 de ställningstaganden som tulldatautredningens
förslag föranledde. Ställningstagandet innebär att regeringen, i de
frågor som berördes i propositionen, i huvudsak anslöt sig till
utredningens förslag.
Genom propositionen gavs riksdagen tillfälle att ta del av vad
regeringen anfört om inriktningen av tulldatautredningens fortsatta
arbete. Skatteutskottet (SkU 1987/88:42) har inte haft några erinringar
mot vad som anförts i propositionen. Riksdagen har bifallit utskottets
hemställan (rskr. 1987/88:369).
I förstudien diskuterades bl. a. några rättsliga frågor som aktualiseras
vid övergång till dokumentlös informationsöverföring från företagen till
tullen. Vad som behövs är att säkert kunna fastställa identiteten på den
som lämnat tulldeklarationen, fastställa vilka uppgifter som lämnats
dokumentlöst samt en viss anpassning till bestämmelser i bl. a.
datalagen och förvaltningslagen.
Dessa rättsliga och tekniska frågor är delvis av allmängiltig natur, men
tulldatautredningen ansåg att man i första hand borde söka en praktisk
lösning för tullens område. Identifiering av uppgiftslämnare kan ske med
en serie tekniska och administrativa metoder. Sammanfattningsvis ansåg
utredningen att praktiska och rättsligt godtagbara lösningar stod att
finna på de problem som belysts. Man avsåg att utreda frågorna
ytterligare i det fortsatta arbetet.
Några remissinstanser påpekade vikten av att tulldatautredningen i det
fortsatta arbetet uppmärksammade de rättsliga problem som finns vid
övergång från dokumentbaserade rutiner till elektroniskt
uppgiftslämnande.
I det arbete som tulldatautredningen inledde hösten 1987 organiserades
utrednings- och utvecklingsarbetet i åtta projekt och i ett antal
systemövergripande verksamheter. Ett av projekten fick till uppgift att
behandla frågor om hur överföring av uppgifter i elektronisk form från
företagen till tullen bör gå till och de villkor som skall gälla härför.
Projektarbetet syftar till att lägga fast de tekniska, administrativa
och juridiska förutsättningar som skall gälla när företag lämnar
uppgifter i elektronisk form till tullen. Arbetet i projektet beräknas
kunna avslutas vid årsskiftet 1988--1989.
Tulldatautredningen fann under projektarbetet att de problem som
aktualiseras av elektroniskt uppgiftslämnande delvis är av nytt slag.
Gällande förvaltnings- och straffrättsliga regler passar inte alltid in
på det nya förfarandet. Några lösningar finns inte att hämta från annat
håll. Utredningen tog därför vid årsskiftet 1987--1988 initiativ till
ett visst grundläggande kartläggningsarbete av rättslig natur.
Resultatet av detta arbete dokumenterades i främst två promemorior om
straffrättsliga respektive förvaltningsrättsliga aspekter på en
datorisering. Promemoriorna mynnade ut i bedömningen att lagen
(1960:418) om straff för varusmuggling och tullagen (1987:1065) behöver
ändras på ett par punkter. Vidare ansågs en helt ny lag om tullregister
behövas. Utkast till lag och lagändringar ingår i promemoriorna.
De rättsliga frågor som kan behöva beaktas inför tullens datorisering
har således åtminstone översiktligt behandlats i tulldatautredningens
arbete. Utredningen har i en skrivelse till finansdepartementet
föreslagit att den fortsatta beredningen av de författningsändringar som
föranleds av elektroniskt uppgiftslämnande till tullen får ske i
särskild ordning. Utredningen åberopar därvid att de problem som behöver
ges författningsmässiga lösningar är av delvis ny karaktär.
Säkerhetsfrågor är särskilt viktiga att beakta, och viss extern expertis
kan behöva medverka.
Såvitt nu kan bedömas kommer datoriseringen av tullverkets export- och
importrutiner även att aktualisera vissa ändringar i tullprocedurerna.
Sådana ändringar kan erfordras för att det skall bli möjligt att dra
största möjliga nytta av datoriseringen. Tulldatautredningen avser att
våren 1989 anmäla önskvärda ändringar i tullprocedurerna. De
författningsändringar som föranleds av sådana ändrade procedurer kan då
komma att behöva utredas ytterligare.
Med hänsyn till att tulldatautredningens arbete ännu inte slutförts kan
samtliga de författningsändringar som föranleds av datoriseringen inte
nu förutses. Detta gäller i synnerhet som tullprocedurerna kan behöva
ändras. Med tanke på att de första delarna av tulldatasystemet avses tas
i drift i januari 1990 är det dock viktigt att författningsarbetet
snabbt kommer igång. Mot den nu angivna bakgrunden anser jag att en
särskild utredningsman nu bör tillkallas för att lägga fram förslag till
behövliga författningsändringar. Tills vidare bör detta endast avse den
anpassning som är nödvändig för att tulldatasystemet skall kunna tas i
bruk som planerat. Uppdraget till den särskilde utredaren bör dock
senare kunna vidgas till att avse de författningsändringar som kan bli
nödvändiga till följd av ändringar i tullprocedurerna.
Den särskilde utredaren bör under arbetet hålla nära kontakt med
tulldatautredningen.
Uppdraget
En särskild utredare bör tillkallas för att fortsätta beredningen av de
författningsändringar som kan behövas inför tullverkets datorisering.
Arbetet skall avse de ändringar som är nödvändiga för att
tulldatasystemet skall kunna tas i drift vid planerad tidpunkt. De
första delarna av tulldatasystemet bör kunna tas i drift den 1 januari
1990. Företagen avses då börja lämna exportuppgifter i elektronisk form
till tullen. Den särskilde utredaren bör ta ställning till vilka
författningsändringar som behöver genomföras till den 1 januari 1990,
och lämna förslag till sådana ändringar.
Utredaren bör beakta vad som sägs i direktiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5) samt beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra frågor om
tullagstiftning
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att lämna förslag om de författningsändringar
som behövs inför tullverkets datorisering samt att besluta om
sakkunniga, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.
m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)