Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Arbetsmiljökommission, Dir. 1988:63
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1988-11-24
Dir. 1988:63
Beslut vid regeringssammanträde 1988-11-24
Chefen för arbetsmarknadsdepartementet, statsrådet Thalén, anför:
1. Mitt förslag
Jag föreslår att en kommission tillkallas med uppgift att lägga fram
förslag till åtgärder för att ändra sådana arbetsförhållanden, som
skapar skador och ohälsa.
Som underlag för förslagen skall kommissionen kartlägga förhållanden i
arbetsmiljön, som ger upphov till arbetsskador. Kartläggningen bör
inriktas på att identifiera de mest utsatta arbetena, men också på
sådant, som kan innebära nya hälsorisker i arbetsmiljön.
2. Skadeutveckling oroar
I regeringsförklaringen den 4 oktober 1988 uttalade regeringen sin
avsikt att inbjuda organisationerna på arbetsmarknaden och berörda
myndigheter att delta i en arbetsmiljökommission med uppgift att göra
särskilda insatser för de 400 000 mest utsatta arbetena.
Bakgrunden till regeringens ställningstagande är den oroande
utvecklingen när de tgäller antalet arbetsskador,
långtidssjukskrivningar och förtidspensioneringar.
Bakom denna utveckling döljer sig mänskliga problem och lidanden som i
många fall leder till utslagning från arbetsmarknaden. Människor som
skadas i arbetet, går långvarigt sjukskrivna och som tvingas lämna
arbetslivet i förtid, känner sig ofta nedvärderade. De förlorar
arbetsgemenskapen, isolerar sig och får år av sina liv förstörda.
Antalet anmälningar till arbetsskadestatistiken har ökat från 153 000 år
1980 till 180 000 år 1987. Ökningen gäller främst arbetssjukdomarna,
medan ökningen av olycksfallen är mer begränsad. Samtidigt har den andel
av de anmälda arbetssjukdomarna, som godkänts som arbetsskador enligt
arbetsskadeförsäkringens regler, ökat. Detta gäller främst skador och
sjukdomar till följd av olika belastningsfaktorer.
Också förtidspensioner och sjukbidrag ökar. Särskilt markant är
utvecklingen av förtidspensioner och sjukbidrag för kvinnor i åldrarna
45-59 år.
De offentliga utgifterna för försäkringsskyddet stiger. År 1987 kostade
arbetsskadorna, de långa sjukskrivningarna och förtidspensionerna ca 37
miljarder kr. För åren 1988 och 1989 väntas utgifterna öka till ca 45
resp. 53 miljarder kr. Till detta kommer effekterna för stat och kommun
av minskade skatteinkomster. För företag och förvaltningar medför
sjukfrånvaron kostnader för stillestånd, driftsstörningar,
överdimensionering av personalstyrkan, vikarieanskaffning m m.
Denna utveckling skall inte tas som ett tecken på att arbetsmiljöerna
generellt sett skulle ha försämrats. Så har exempelvis antalet svåra
skador och olyckor med dödlig utgång minskat betydligt. Också övriga
olycksfall har minskat sett i ett längre tidsperspektiv, även om
minskningen avstannat under de senaste fem åren.
3. Kraftfulla insatser behövs
Utvecklingen i arbetslivet visar således på allvarliga brister i
välfärden. Såväl individuella och sociala som ekonomiska skäl talar
därför för att det behövs kraftfulla insatser från många olika håll för
att vända denna utveckling och skapa säkrare och tryggare arbetsplatser.
Arbetsmiljöarbetet måste inriktas på att hindra att människor drabbas av
skador och ohälsa i arbetslivet. Det gäller att ändra på sådana
förhållanden i arbetslivet, som orsakar stort mänskligt lidande och
försämrad livskvalité i det vardagliga livet och som i så stor
utsträckning också leder till förtidspensioneringar. Det gäller också
att öka möjligheterna för de drabbade att komma tillbaka till ett
lämpligt arbete.
Den politik som under de senaste åren har drivits på
arbetsmarknadsområdet brukar karakteriseras som arbetslinjen. Innebörden
är att aktiva åtgärder, för att ge arbetslösa arbete, utbildning eller
andra förberedande åtgärder, som kan väntas leda till arbete, skall
prioriteras framför passiva utbetalningar av kontantstöd. Inte minst
genom det ökande antalet arbetsskador är situationen nu sådan, att
ersättningar från socialförsäkringarna betalas ut i ökande omfattning.
Det finns skäl att tillämpa det synsätt, som arbetslinjen ger uttryck
för, också i rehabiliteringsverksamheten, så att aktiva åtgärder vidtas
för att återföra människor i arbete snabbare än som nu är fallet.
Behovet av en sådan inriktning understryks av läget och den förväntade
utvecklingen på arbetsmarknaden. Svårigheterna att inom olika sektorer
fylla behoven av arbetskraft kan komma att bestå under stora delar av
1990-talet. Det kommer att vara av stor betydelse att alla, som kan och
vill arbeta, har möjlighet att göra det.
Även arbetsmarknadspolitiska skäl talat således för att insatserna för
att förebygga arbetsskador och ohälsa måste ges en större roll.
4. Resurserna i arbetsmiljöarbetet
Ansvaret för arbetsmiljön vilar i första hand på den enskilda
arbetsgivaren.
Verksamheten på arbetsmiljöområdet präglas vidare av ett omfattande
samarbete mellan arbetsmarknadens parter. Därför är det självklart att
parterna också i fortsättningen har en central roll i arbetet med att
förbättra arbetsmiljön och förändra arbetets organisation och därmed
minska riskerna för liv och hälsa i arbetslivet.
Företagshälsovården har stor betydelse i arbetsmiljöarbetet. Mer än 70 %
av alla arbetstagare har nu tillgång till företagshälsovård.
Ett antal olika statliga myndigheter och institutioner har, var och en
inom sitt område, särskilda uppgifter på arbetsmiljöområdet, exempelvis
arbetarskyddsstyrelsen och yrkesinspektionen, arbetsmiljöinstitutet,
arbetsmiljöfonden och arbetslivscentrum.
Också arbetsmarknads myndigheterna, riksförsäkringsverket,
försäkringskassorna, landstingens hälso- och sjukvård och socialtjänsten
har viktiga uppgifter när det gäller att minska de negativa följderna av
brister i arbetsmiljön.
Det finns sålunda stora resurser och goda förutsättningar att bedriva
ett aktivt, åtgärdsinriktat arbete för en bättre arbetsmiljö. Detta
arbete måste fortsätta med stor kraft och effektivitet.
5. Arbetsmiljökommissionens uppgifter
En särskild kommission bör tillsättas för att lägga fram förslag till
åtgärder, som ändrar på de arbetsmiljöer som skapar skador och ohälsa.
Som underlag för förslagen skall kommissionen kartlägga förhållanden i
arbetsmiljön, som ger upphov till arbetsskador. Kartläggningen bör
inriktas på att identifiera de mest utsatta arbetena. Kommissionen skall
inte bara utgå från sådanan faktorer som ger upphov till relativt lätt
identifierade skador eller sjukdomar utan även till förhållanden av mer
sammansatt natur. Det kan handla om en kombination av fysisk
arbetsmiljö, arbetets organisation och psykiskt påfrestande inslag i
arbetet eller om otillräckligt inflytande över den egna
arbetssituationen.
Målet för kommissionens arbete skall vara att minska den
arbetsrelaterade sjukfrånvaron och utslagningen men även att förebygga
uppkomsten av nya hälsorisker i arbetsmiljön.
Kommissionen bör överväga om ekonomiska styrmedel gentemot arbetsgivare
bör skapas för att åstadkomma arbetsmiljöförbättringar. Den bör också
föreslå andra åtgärder, som behövs för att ytterligare markera det
ansvar som arbetsgivarna har enligt arbetsmiljölagen.
Kommissionen bör t.ex. se över hur skador och tillbud följs upp på
arbetsplatserna och om de leder till att arbetsgivarna vidtar åtgärder
för att minska riskerna för nya skador. Kommissionen bör också pröva hur
behovet av snabbt tillgänglig och aktuell information om arbetsskadornas
utveckling skall kunna tillgodoses.
Kommissionen bör belysa hur det lokala arbetsmiljöarbetet och särskilt
arbetstagarinflytandet i arbetsmiljöfrågor fungerar. I detta bör bl.a.
ingå att se över det lokala skyddsarbetets ställning och organisation.
Exempelvis uppfattas skyddskommittéerna ofta spela en sidoordnad roll i
förhållande till de nya former för arbetstagarinflytande som
lagstiftningen om medbestämmande har medfört.
Arbetsmiljörisker skall i första hand mötas med tidiga och förebyggande
insatser. Men för dem som ändå drabbas, bör aktiva rehabiliterings- och
anpassningsåtgärder vidtas, så att de kan vara kvar i arbetslivet. Det
är angeläget att anpassnings- och rehabiliteringsverksamheten på
arbetsplatserna utvecklas och att det byggs upp kunskap och kompetens
för sådan verksamhet. Kommissionen bör överväga om särskilda åtgärder
bör vidtas för att få till stånd en bättre fungerande verksamhet.
Arbetsmiljökommissionen bör överväga effektiviteten i samordningen
mellan olika samhällsorgan centralt och regionalt. Mot bakgrund av
erfarenheterna från kommissionens kartläggning skall den lämna förslag
om inriktning och organisation av arbetsmiljöarbetet och samhällets
insatser.
Kommissionen bör överväga, om det finns anledning att göra förändringar
eller förtydliganden i arbetsmiljölagen eller annan lagstiftning.
Kommissionen skall också under arbetets gång kunna lämna förslag till
regeringen om uppdrag till myndigheter och om sådana särskilda
utredningar som kommissionens arbete kan ge anledning till.
Kommissionen ska slutligen även belysa företagsekonomiska,
samhällsekonomiska och statsfinansiella kostnader samt intäkter för de
åtgärder, som föreslås. Om kommissionen lägger fram kostnadskrävande
förslag skall den också ange hur åtgärderna skall finansieras.
6. Samråd m. m.
Kommissionen skall samråda med sådana utredningar och översyner, som
berör dess arbete.
I rehabiliteringsberedningens betänkande (SOU 1988:41) Tidig och
samordnad rehabilitering -- Samverkansmetoder och
rehabiliteringsinriktad ersättning -- behandlas flera frågor som i hög
grad är relevanta för arbetsmiljökommissionen. Detta utredningsarbete
blir därmed ett viktigt underlag för kommissionen.
1986 års företagshälsovårdsreform ses över f.n. Det gäller främst
bidragssystemets utformning, men också lagstiftning, personalutbildning
och företagshälsovårdens roll i rehabiliterings- och anpassningsarbete.
Kommissionen bör följa översynsarbetet.
Kommissionen skall också följa arbetarskyddsstyrelsens pågående kampanj
mot belastningsskador och arbetsmiljöfondens program mot
belastningsskador.
7. Arbetsformer m.m.
Kommissionen bör ha en hög handlingsberedskap. Den bör verka för att
önskvärda åtgärder blir genomförda med minsta möjliga dröjsmål.
Kommissionens förslag skall därför fortlöpande överlämnas till berört
departement.
Avsikten är således inte att kommissionen skall lägga fram förslagen
samlat vid arbetets slut. I stället skall kommissionen efter avslutat
arbete redovisa de åtgärder, som har vidtagits och vad som bör göras
därutöver.
Kommissionen får inom givna ramar bestämma om sina arbetsformer,
exempelvis om regionala eller andra specialgrupper bör inrättas för
särskilda frågor eller uppgifter. Sådana specialgrupper, experter och
motsvarande, bör i förekommande fall kunna anlitas för den tid, som
uppdraget tar och således inte för hela den tidsperiod som kommissionens
arbete pågår.
Kommissionens arbete bör vara slutfört senast den 30 juni 1990.
För kommissionens arbete skall gälla vad regeringen har föreskrivit om
beaktande av EG-aspekten (dir. 1988:43), samt direktiven (dir. 1984:5)
angående utredningsförslagens inriktning.
8. Hemställan
Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för arbetsmarknadsdepartementet
att tillkalla en arbetsmiljökommission omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) med högst sju ledamöter,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde till
kommissionen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
betalas av medel från fonden för arbetsmiljöförbättringar.
9. Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)