Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av försöksverksamheten med treårig yrkesinriktad utbildning i gymnasieskolan, Dir. 1988:62
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1988-09-15
Dir. 1988:62
Beslut vid regeringssammanträde 1988-09-15
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Lennart Bodström, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att
utvärdera försöksverksamheten med treårig yrkesinriktad utbildning i
gymnasieskolan.
Bakgrund
I prop. 1987/88:102 om utveckling av yrkesutbildningen i gymnasieskolan
aviserade jag min avsikt att vid sidan av den uppföljning och
utvärdering som normalt åligger den statliga skoladministrationen även
få till stånd en särskild utvärdering av vissa frågor. Denna utvärdering
skall i första hand knyta an till mina förslag att i ökad utsträckning
utnyttja arbetslivet som resurs för yrkesutbildning. Riksdagen
behandlade den 6 juni 1988 denna fråga och framhöll vikten av att de
politiska partierna får insyn i utvärderingsarbetet (UbU 1987/88:31,
rskr. 366). Därför bör till detta arbete knytas en grupp bestående av
företrädare för de politiska partierna.
Riktlinjer
I propositionen angav jag att bl.a. följande frågor är väsentligt att få
belysta i en sådan utvärdering:
-- Hur påverkas tillgången på platser för arbetsplatsförlagd utbildning
av konjunkturläge och ortens storlek och näringsstruktur?
-- Vilka effekter får en förlängd utbildning på rekryteringen av elever
till yrkesinriktad utbildning?
-- Är det möjligt att arbetsplatsförlägga stora delar av utbildningen
och samtidigt ha högt ställda krav på kvalitet?
-- Tillhandahåller arbetsplatserna utbildade handledare?
-- Hur fungerar samarbetet mellan arbetslivet och skolan?
-- Träffas de avtal som behövs dels mellan skolhuvudmän och
arbetsgivare, dels mellan arbetsgivare och arbetstagare?
-- Vilka kostnader uppstår för staten, skolhuvudmännen och
arbetsgivarna?
I det följande kommer jag att ytterligare beröra några av dessa frågor.
Arbetsplatsförlagd utbildning
Redan i dag anordnas viss reguljär yrkesutbildning i form av
arbetsplatsförlagd utbildning. Denna har emellertid totalt sett relativt
liten omfattning och varierar starkt mellan olika studievägar.
I den aktuella försöksverksamheten skall prövas en arbetsplatsförlagd
utbildning av stor omfattning. För verksamheten gäller förordningen
(SÖ-FS 1988:84) om försöksverksamhet med treåriga yrkesinriktade
studievägar i gymnasieskolan 1988/89 -- 1990/91.
En arbetsplatsförlagd utbildning av den typ och omfattning som skall
prövas i försöksverksamheten förutsätter ett brett engagemang från
arbetslivets sida. I försöksverksamheten skall prövas hur man genom en
utökning av den arbetsplatsförlagda utbildningen kan höja kvaliteten i
yrkesutbildningen. Kursplanerna skall indelas i moduler. Dessa skall
utgöra pedagogiskt väl avgränsade avsnitt som -- vart och ett -- skall
ge en kompetens som svarar mot ett behov i arbetslivet. Det är
skolhuvudmannen som -- efter samråd med berört yrkesråd eller
motsvarande -- avgör vilka moduler som skall förläggas till
arbetsplatser inom de ramar som anges i den av skolöverstyrelsen
fastställda kursplanen.
Det har framhållits att möjligheterna att genomföra
arbetsplatsförläggning av utbildning är beroende av många olika
faktorer, flera normalt utom skolans möjligheter att påverka. I
försöksverksamheten skall prövas hur arbetsplatsförlagd utbildning
fungerar på orter med särskilda näringsgeografiska,
arbetsmarknadsmässiga och konjunkturella betingelser. Det har ankommit
på skolöverstyrelsen att med detta perspektiv besluta om fördelningen av
utbildningsplatser på orter och studievägar.
I försöksverksamheten skall den arbetsplatsförlagda delen av
yrkesutbildningen i årskurserna 1 och 2 omfatta minst 10 procent av den
totala studietiden under dessa årskurser. Motsvarande andel skall i
årskurs 3 normalt uppgå till 60 procent. Därvid skall grundprincipen
vara att olika utbildningsmoment skall äga rum där de bästa resultaten
kan uppnås med hänsyn till utbildningen i dess helhet. Skolhuvudmannen
skall utöva tillsyn även över de arbetsplatsförlagda delarna av
utbildningen.
Att förlänga en yrkesinriktad utbildning och öka inslaget av allmänna
ämnen samt att förlägga delar av den till arbetsplatser kan inverka på
elevrekryteringen på flera sätt. Så t.ex. kan förlängningen och det
ökade inslaget av allmänna ämnen, som ger en förbättrad grund för vidare
studier, locka elever som i dag väljer mer teoretiska studiealternativ.
Flickor kan möjlig en tilltalas av det ökade innehållet av allmänna
ämnen men kanske tveka inför perspektivet att tidigt i utbildningen
hamna på mansdominerade arbetsplatser, något som gör handledarnas roll
central. Skoltrötta ungdomar kan komma att tveka inför en förlängd
utbildningstid men lockas av de arbetsplatsförlagda inslagen. En
förlängd utbildning förskjuter tidpunkten för då ungdomar lämnar
familjeekonomin och kan bli självförsörjande. Exemplen kan mångfaldigas.
Förnyelsen av den yrkesinriktade utbildningen ställer krav på en
omfattande lärarfortbildning. En yrkesutbildning med ökade inslag av
arbetsplatsförlagd utbildning ger lärarna i årskurs 1 och 2 tid till
sådan återkommande fortbildning. Detta kräver dock att den
arbetsplatsförlagda utbildningen organiseras på ett sådant sätt att
fortbildningsinslag kan genomföras.
I utvärderingen bör de frågor rörande arbetsplatsförlagd utbildning som
jag här berört, belysas.
Handledarfrågor
Den ökade arbetsplatsförläggningen av utbildningen förutsätter tillgång
på handledare och att dessa måste vara väl förtrogna med såväl
utbildningens mål som det aktuella yrkesområdet. För detta behövs
handledarutbildning som skall vara obligatorisk. Utformningen av denna
utbildning liksom dess längd och innehåll bör få prövas och växa fram i
försöksverksamhet med början redan läsåret 1988/89. En kursplan för
utbildning av handledare har fastställts av regeringen den 9 juni 1988
(SÖ-FS 1988:84, bilaga 2).
Det är angeläget att utredaren utförligt belyser tillgången på
handledare och hur handledarutbildningen genomförs i praktiken.
Vissa kostnadsfrågor
Den finaniseringsmodell som är avsedd att tillämpas i
försöksverksamheten leder till en förändrad kostnadsfördelning mellan
staten, skolhuvudmännen och arbetsgivarna. Särskilt statsbidrag skall
utgå till de arbetsplatser som tar emot elever. Bidrag lämnas med ett
visst fastställt belopp per timme och elev.
De statliga kostnaderna för de skolförlagda delarna av utbildningen
ökar, medan statens kostnader för åtgärder inom det kommunala
uppföljningsansvaret, ungdomslag och rekryteringsstöd förväntas minska.
Detta kostnadssamband är det viktigt att få närmare belyst.
Skolhuvudmännen beräknas få vissa ökade kostnader vad gäller lokaler,
läromedel, utrustning m.m. för sitt deltagande i försöksverksamheten.
Under försöksperioden kommer därför medel i form av en särskild
genomföranderesurs att ställas till kommunernas förfogande. För
arbetsgivarnas del ändras vissa kostnader för inskolningsplatser,
handledning m.m.
Det bör ankomma på utredaren att noggrant redovisa den totala
kostnadsbilden för såväl staten, skolhuvudmännen som arbetsgivarna.
Ramar för utredarens arbete
Utvärderingen skall ske successivt under hela försöksperioden.
Avrapportering skall ske årligen den 1 september. En samlad utvärdering
av försöksverksamheten skall redovisas senast den 1 september 1991.
För insyn och information skall till utvärderingsarbetet knytas en
referensgrupp bestående av företrädare för de politiska partierna.
Utredaren skall samråda med skolhuvudmännen, berörda myndigheter,
kommittéer och organisationer.
Utredaren skall beakta dels kommittédirektiven (Dir. 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare, dels kommittédirektiven
(Dir. 1988:43) till kommittéer och särskilda utredare angående beaktande
av EG-aspekter i utredningsverksamheten.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för utbildningsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utvärdera försöksverksamheten med treårig
yrkesinriktad utbildning i gymnasieskolan,
att besluta om sakkunniga, referensgrupper, experter, sekreterare och
annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)