Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fria affärstider i detaljhandeln, Dir. 1988:61
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1988-11-10
Dir. 1988:61
Beslut vid regeringssammanträde 1988-11-10
Chefen för civildepartementet, statsrådet Johansson, anför.
1. Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att kartlägga och
analysera effekterna av fria affärstider i detaljhandeln. Utredaren
skall också ta reda på olika intressenters inställning till
affärstiderna.
2. Den senaste lagstiftningen och efterföljande utredningar
Under större delen av 1900-talet har detaljhandelns öppethållande varit
reglerat i någon form. Sedan den 1 januari 1972 är affärstiderna
emellertid oreglerade. Frågan om affärstiderna har sedan dess behandlats
ett flertal gånger av riksdag och regering.
Den senaste lagstiftningen om affärstiderna var 1967 års affärstidslag.
Denna lag var tidsbegränsad och gällde fem år t.o.m. utgången av år
1971. Affärstidslagen omfattade all yrkesmässig detaljhandel.
Huvudregeln var att öppethållande medgavs endast under s.k. vanlig
affärstid, nämligen vardagar mellan klockan 8 och 20. Övriga tider rådde
förbud mot öppethållande. Lagen gav möjligheter till dispens från
förbudet.
Från lagens tillämpning gjordes vissa undantag såsom försäljning från
apotek, från automat, på trafikmedel till resande, på salutorg eller
liknande allmän försäljningsplats. Även försäljning av tryckta skrifter,
tobaksvaror, blommor, drivmedel till motorfordon och tillbehör till
sådana var undantagna liksom andra varor som allmänheten särskilt
efterfrågade på annan tid än vanlig affärstid. Denna senare formulering
avsåg det s.k. fria varusortimentet, vars innehåll och omfattning
fastställdes av arbetarskyddsstyrelsen. Överträdelse av lagen eller
föreskrifter som meddelats med stöd av lagen medförde böter.
Inför utgången av affärstidslagens femåriga giltighetstid föreslog en
statlig utredning i betänkandet (SOU 1971:33) Fri affärstid, att
affärstidsregleringen skulle slopas helt. I meddelande till riksdagen
(RD 1971:124) tillkännagav handelsministern att regeringen inte avsåg
att föreslå att affärstidslagens gilighetstid skulle förlängas.
Riksdagen beslöt senare (NU 1971:53, rskr. 359) att lagen skulle
upphöra. Samtidigt beslöt riksdagen att en affärstidsnämnd skulle
inrättas för att under en tid av i första hand tre år följa utvecklingen
av affärstiderna och undersöka verkningarna av friare öppethållande.
Nämnden överlämnade i maj 1975 en rapport till regeringen.
Till följd av bl.a. ett riksdagsuttalande (NU 1974:27, rskr. 197)
tillkallades år 1975 en kommitté för att utreda frågan om affärstiderna,
huvudsakligen med utgångspunkt i affärstidsnämndens material. Kommittén
presenterade i juli 1977 sitt betänkande (SOU 1977:72) Affärstiderna.
Vid remissbehandlingen framkom att merparten av remissinstanserna i
huvudsak anslöt sig till förslaget om fortsatt fria affärstider.
Regeringen beslöt i december 1978 att inte föreslå någon reglering av
affärstiderna (prop. 1978/79:111).
Regeringen beslöt den 2 februari 1984 att till handlingarna lägga vissa
skrivelser från bl.a. Handelsanställdas förbund och Stockholms
handelskammare som rörde frågan om reglering av affärstiderna. I
beslutet anfördes att regeringen vid sin prövning av affärstidsfrågan
kommit fram till att de fria affärstiderna skulle bibehållas. Härvid
hänvisades till ett pressmeddelande från finansdepartementet den 25
januari 1984. I detta framhölls bl.a. att betydelsefulla förändringar
inträffat i detaljhandelns struktur under den tid som affärstiderna
varit fria. Samtidigt hade antalet hushåll med två förvärvsarbetande
ökat kraftigt. Dessa faktorer hade tillsammans påtagligt ändrat
människors inköpsvanor. Många konsumenter ville kunna göra sina inköp på
sen kvällstid och under veckosluten.
Handelsanställdas förbund har i skilda sammanhang framfört att reglerade
affärstider bör återinföras.
3. Undersökningar under senare år
Uppgifter om öppethållande i den enskilda dagligvaruhandeln inhämtas
sedan ett antal år av Handelns utredningsinstitut på uppdrag av Sveriges
livsmedelshandlareförbund. Av en utredning som avser år 1988 framgår
sammanfattningsvis att öppethållandet i denna del av detaljhandeln
fortsätter att öka. Detta gäller både på vardagar under kvällstid och på
söndagar.
Vidare har statistiska centralbyrån på uppdrag av Handelsanställdas
förbund under år 1987 genomfört en undersökning omfattande ett urval
konsumenter med frågor om bl.a. deras inställning till öppethållande i
butikerna.
Livsmedelsutredningen har i sitt betänkande (SOU 1987:44)
Livsmedelspriser och livsmedelskvalitet analyserat bl.a.
kostnadsutvecklingen i detaljhandeln. Inom ramen för utredningen har
inte närmare kunnat utredas ett samband mellan förlängda öppettider och
lönsamhet.
Statens pris- och konkurrensverk har genom sin ordinarie
utredningsverksamhet erhållit vissa uppgifter om bl.a. pris- och
kostnadsutvecklingen i detaljhandeln.
Konsumentverket har likaledes inom ramen för sina utredningar om
konsumenternas ekonomiska förhållanden, tidsanvändning och inköpsvanor
erhållit material som bidrar till att belysa frågan om detaljhandelns
öppethållande. Verket har bl.a. konstaterat att antalet hushåll med två
förvärvsarbetande har ökat kraftigt. Kvinnornas arbetskraftstal är idag
bara några procentenheter lägre än männens.
4. Uppdraget
Det är nu nära 20 år sedan affärstidsregleringen inom detaljhandeln
upphörde. De undersökningar som har gjorts sedan dess och som har varit
av större omfattning genomfördes av affärstidsnämnden och omfattade den
första treårsperioden efter det att fria affärstiden införts. Även 1975
års affärstidskommitté baserade sina bedömningar till stor del på detta
material.
Under den tid då affärstiderna varit fria har det samtidigt skett
förändringar, som i vissa fall är avsevärda när det gäller bl.a.
detaljhandelns struktur och öppethållande samt hushållens sammansättning
och grad av förvärvsverksamhet.
Mot bakgrund härav och av att de erfarenheter som redovisats av tidigare
utredningar huvudsakligen hänför sig till åren omedelbart efter att
regleringen upphörde, kan det anses påkallat med en förnyad översyn av
effekterna av fria affärstider. Jag föreslår att en särskild utredare
tillkallas för denna uppgift. Översynen bör till en del kunna baseras på
redan tillgängligt material rörande utvecklingen under de senaste åren.
Utredaren skall särskilt kartlägga och analysera:
-- omfattningen och utvecklingen av affärernas öppethållande,
-- utvecklingen av anställningsformer (hel- resp. deltid) samt
arbetskraftssituationen inom detaljhandeln,
-- eventuella samband mellan ökat öppethållande och kostnads- och
prisutvecklingen inom detaljhandeln,
-- konsumenternas, de anställdas och detaljhandelsföretagens beroende av
och inställning till affärstiderna.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1984:5) angående
utredningsförslagens inriktning och regeringens direktiv (dir. 1988:43)
angående EG-aspekter i utredningsverksamheten. Vidare bör utredaren
samråda med arbetstidskommittén (A 1987:04).
Utredningsuppdraget bör redovisas före den 1 maj 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört, hemställer jag
att regeringen bemyndigar det statsråd som är föredragande i
förvaltningsärenden som gäller inrikes handel
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av effekterna av fria
affärstider i detaljhandeln,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)