Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om verksamhets- och kostnadsansvar m.m. för utbildning av psykiskt utvecklingsstörda vuxna, Dir. 1988:60
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1988-10-27
Dir. 1988:60
Beslut vid regeringssammanträde 1988-10-27
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Bodström, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att utreda vissa frågor om
utbildning för psykiskt utvecklingsstörda vuxna. Kommittén skall
analysera vilken utbildningsverksamhet som bör bedrivas för psykiskt
utvecklingsstörda vuxna, analysera hur denna verksamhet förhåller sig
till de relevanta målen för socialpolitiken, arbetsmarknadspolitiken och
den allmänna utbildningspolitiken samt föreslå ansvarsfördelning för
såväl verksamheten som dess finansiering mellan stat, landstingskommun
och primärkommun.
Bakgrund
Målet för de handikappolitiska insatserna är full delaktighet och
jämlikhet. Utbildningspolitiken är ett viktigt medel för att uppnå
målet.
Invånarna i Sverige har tillgång till ett varierat utbud av
vuxenutbildning, för vilken gemensamma allmänna mål gäller.
Vuxenutbildningen erbjuds i skilda former av olika utbildningsanordnare.
Enligt vuxenutbildningslagen (1984:1118) skall kommuner och
landstingskommuner verka för att vuxna deltar i utbildning.
Även vuxenutbildning för psykiskt utvecklingsstörda bedrivs i olika
former och med varierande omfattning. Folkbildning med särskild
inriktning på psykiskt utvecklingsstörda erbjuds av vissa folkhögskolor
och studieförbund. Utvecklingsstörda vuxna kan i vissa fall delta i
vuxenutbildning som riktar sig till övriga vuxna, exempelvis i
folkbildning och i grundvux. Inom arbetsmarknadsverket finns dessutom
arbetsmarknadsinstitut med särskilda resurser för intellektuellt
arbetshandikappade (Ami/S-ia) som bedriver yrkesinriktad rehabilitering.
Enligt omsorgslagen (1985:568) skall landstingskommunerna svara för
daglig verksamhet (inkl. omvårdnad) i dagcenter eller annan
sysselsättning för psykiskt utvecklingsstörda över skolåldern, vilka
saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig. Dagcenter skall ge psykiskt
utvecklingsstörda möjlighet att utveckla sina resurser och delta i
samhället. Verksamheten bekostas av landstingskommunerna.
Landstingskommunerna har under perioden 1970 -- 1988 med visst
statsbidrag bedrivit försöksverksamhet med vuxenutbildning för psykiskt
utvecklingsstörda, särvux (prop. 1970:1 bil.7, littera K 9, SU 5, rskr.
5). Särvux hade under försöksperioden mycket skiftande karaktär. Den
omfattade undervisning på både grundsärskole- och träningsskolenivå samt
ADL-träning (träning för anpassning till dagligt liv). Jag anförde i
propositionen om kompetensinriktad vuxenutbildning för psykiskt
utvecklingsstörda, särvux (prop. 1987/88:113) att den i viss mån kom att
överlappa både insatser för habilitering och verksamhet som kan bedrivas
som reguljär folkbildning. Försöksverksamheten med särvux bedrevs oftast
inom dagcentra.
Försöksverksamheten upphörde den 1 juli 1988 (prop. 1987/88:100 bil.7,
littera G 3, SoU 20, rskr. 267) och ersattes genom beslut av riksdagen
(prop. 1987/88:113, UbU 33, rskr. 323) med en reguljär kompetensinriktad
och för varje individ mer omfattande vuxenutbildning på
grundsärskolenivå. Även denna reguljära kompetensinriktade
vuxenutbildning för psykiskt utvecklingsstörda benämns särvux.
Med kompetensinriktad vuxenutbildning avses vanligen att utbildningen
syftar till kunskaper eller färdigheter (kompetens), som beskrivs i en
centralt fastställd kursplan. I regel sätts betyg efter avslutad
utbildning. Den nu avslutade försöksverksamheten med särvux hade en
bredare inriktning. Den innehöll bl.a. undervisning som skulle ge
psykiskt utvecklingsstörda möjlighet att upprätthålla tidigare inlärda
kunskaper och att fungera i det dagliga livet. Sådana moment är en
viktig del av särskolan, men ingår inte i annan kompetensinriktad
vuxenutbildning. I konsekvens härmed avgränsades reguljär särvux med
hjälp av detta kriterium.
I syfte att skilja reguljär särvux från både folkbildningens och
omsorgshuvudmännens ansvarsområden föreslog regeringen att särvux i
motsats till särskolan inte skulle omfatta praktisk-estetiska ämnen,
sinnesträning eller ADL-träning. Riksdagen beslöt i enlighet med detta
förslag (UbU 1987/88:33, rskr. 323).
Reguljär särvux skall enligt riksdagsbeslutet fylla en funktion för
vuxna psykiskt utvecklingsstörda som svarar mot vad som erbjuds övriga
vuxna genom den kommunala utbildningen för vuxna (grundvux och komvux).
Reguljär särvux skall inte ersätta någon av de övriga
vuxenutbildningsformerna, som kan stå öppna även för psykiskt
utvecklingsstörda vuxna. Reguljär särvux skall heller inte ersätta någon
del av de särskilda omsorger om psykiskt utvecklingsstörda, exempelvis
aktiviteter med karaktär av habilitering eller sysselsättning, som
landstingskommunerna har ansvaret för.
Under slutskedet av försöksperioden bidrog landstingskommunerna med
betydande belopp till kostnaderna för försöksverksamheten med särvux.
Mot denna bakgrund förutsatte regeringen att landstingskommunerna även i
fortsättningen skulle göra betydande insatser för utvecklingsstörda
vuxna, bl.a. genom att bekosta utbildning som kunnat förekomma inom
ramen för försöksverksamheten med särvux men som inte kan ingå i den
nya, renodlat kompetensinriktade verksamheten.
Behov av ytterligare utredning
I anslutning till sitt beslut att införa en reguljär särvux beslöt
riksdagen bl.a. att som sin mening ge regeringen till känna vad
utskottet (UbU 1987/88:33) anfört om behov av ytterligare utredning
beträffande vuxenutbildning för psykiskt utvecklingsstörda. Utredningen
skall framför allt analysera och överväga frågor om verksamhets- och
kostnadsansvar för stat och kommun.
I propositionen förutskickades ett uppdrag till skolöverstyrelsen att
utreda i vad mån det finns behov av vuxenutbildning motsvarande
yrkessärskolan. Utskottet anförde att utredningen bör få även detta
uppdrag.
Utredningsuppdraget
Kommittén bör inledningsvis kartlägga och bedöma vuxna psykiskt
utvecklingsstördas samlade behov av utbildning och träning samt beskriva
hur dessa behov tillgodoses för närvarande. Det gäller bl.a.
kompetensinriktad vuxenutbildning, folkbildning inom folkhögskola och
studieförbund samt omsorgsverksamhet av utbildningskaraktär. I samband
härmed skall kommittén beskriva innebörden i begrepp som träning och
habilitering samt bedöma hur dessa områden kan avgränsas från
vuxenutbildning. Resultatet av detta inledande arbete bör redovisas för
regeringen i en särskild rapport.
I en andra etapp bör kommittén ta ställning till vad som bör ingå i
särvux och vad som bör höra till de särskilda omsorgerna om psykiskt
utvecklingsstörda. Dessa ställningstaganden är av särskild vikt för
frågan om statens kostnadsansvar.
Kommittén bör föreslå en lämplig arbetsfördelning mellan å ena sidan
kompetensinriktad vuxenutbildning för psykiskt utvecklingsstörda och å
andra sidan folkbildning för denna målgrupp i studieförbund och
folkhögskola. Vid sina överväganden i denna fråga bör kommittén bygga på
den avgränsning som gäller inom vuxenutbildningen i övrigt. Kommittén
bör särskilt överväga de behov som psykiskt utvecklingsstörda vuxna på
träningsskolenivå har. En uppgift för kommittén är att analysera på
vilket sätt utbildning på träningsskolenivån kan ingå i särvux samt hur
statens kostnadsansvar skall avgränsas. Om kommittén finner att särvux
bör utvidgas utöver vad som enligt riksdagens beslut ingår fr.o.m. den 1
juli 1988, bör kommittén överväga i vad mån landstingskommunerna bör
bidra till kostnaderna för särvux.
En annan fråga för kommittén är att analysera de delar av
utbildningsverksamheten som återfinns i gränsområdet mellan
socialpolitiken, arbetsmarknadspolitiken och den allmänna
utbildningspolitiken. Vilka delar av utbildningsverksamheten riktad till
psykiskt utvecklingsstörda vuxna kommer enligt olika kriterier att falla
inom ramen för respektive sektors ansvar?
Om kommittén finner att det, utöver den yrkesutbildning som kan erbjudas
som en arbetsmarknadsåtgärd eller inom ramen för komvux, finns behov av
vuxenutbildning motsvarande yrkessärskolan, bör kommittén överväga om
denna i första hand bör ha samband med yrkessärskolan eller med särvux.
Kommittén skall föreslå statsbidragskonstruktion och finansiering av en
eventuell motsvarighet för vuxna till yrkessärskolan.
Kommittén bör vidare analysera och lägga fram förslag om fördelningen av
verksamhetsansvaret och kostnadsansvaret mellan respektive sektor och
mellan stat, landstingskommun och primärkommun.
Mot bakgrund av dels sina ställningstaganden i definitionsfrågor och
frågor om ansvarsfördelning mellan olika samhällssektorer och olika
vuxenutbildningsanordnare, dels psykiskt utvecklingsstördas behov av
repetition bör kommittén också behandla frågan om urval av sökande till
särvux och undersöka, om det kan införas regler om rätt att repetera
utbildning i särvux. Sådana regler skulle fordra ökade resurser.
Eftersom resurserna är begränsade, bör kommittén väga behovet av att
inom ramen för särvux på nytt få delta i en genomgången utbildning mot
utbildningsbehoven hos dem som ännu inte fått en sådan möjlighet.
Kommittén bör slutligen analysera frågan om studietidens längd i särvux.
Enligt nu gällande regler är studietiden i särvux maximerad på samma
sätt som studietiden i grundvux. Grundvux motsvarar emellertid endast
låg- och mellanstadienivåerna i grundskolan, medan särvux omfattar även
ämneskurser motsvarande särskolans högstadium. Vidare kräver psykiskt
utvecklingsstördas inlärning i allmänhet lång tid. Även förslag till
förändringar i denna fråga påverkar den totala omfattningen av särvux
och kostnaderna härför. Kommittén skall föreslå finansiering av
eventuellt tillkommande kostnader.
Kommittén bör också granska frågan om studiestöd till dem som förlorar
arbetsinkomst vid studier i särvux. Enligt nuvarande regler lämnas
timersättning till sådana särvuxstuderande på samma sätt som till
grundvuxstuderande. Om kommittén finner att nuvarande regel om
maximering av studietiden bör gälla enbart den särvux som motsvarar
särskolans låg- och mellanstadier, bör kommittén även behandla frågan om
studiestöd till deltagare i särvuxkurs på högstadienivå. Bör studiestöd
kunna lämnas t.ex. i form av vuxenstudiestöd?
Ramar för arbetet, samråd m.m.
Under sitt arbete bör kommittén samråda med berörda myndigheter och
utredningar samt inhämta synpunkter från berörda personal-, intresse-
och elevorganisationer.
Utredningsarbetet bör bedrivas snabbt och slutföras i sådan tid att de
förslag som utredningsresultaten kan leda till, kan föreläggas riksdagen
om möjligt i budgetpropositionen 1990 och senast i en särproposition
under år 1990.
För kommittén gäller regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för utbildningsdepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med högst sju ledamöter med uppdrag att utreda vissa
frågor om verksamhets- och kostnadsansvar m.m. för utbildning av
psykiskt utvecklingsstörda vuxna,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)