Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagen mot skatteflykt, Dir. 1988:59
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1988-10-13
Dir. 1988:59
Beslut vid regeringssammanträde 1988-10-13
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Feldt, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att utvärdera den hittillsvarande
tillämpningen av lagen (1980:365) mot skatteflykt och mot bakgrund härav
ta ställning till om och i vilken utsträckning som lagen behöver ändras
samt lämna förslag till sådan lagstiftning.
Bakgrund
Tidigare utredningsarbete
Den s.k. generalklausulen mot skatteflykt infördes genom lagstiftning år
1980 (prop. 1980/81:17, SkU 8, rskr. 27, SFS 1980:865). Dessförinnan
hade ett omfattande utredningsarbete ägt rum. En till
företagsskatteberedningen (Fi 1970:77) knuten arbetsgrupp hade i
betänkandet (SOU 1975:77) Allmän skatteflyktsklausul presenterat ett
förslag om utformningen av en sådan klausul. Detta förslag omarbetades
inom dåvarande budgetdepartementet. Det arbetet redovisades i
departementspromemorian (DsB 1978:6) Lag mot skatteflykt.
Det var närmast dessa utredningar som låg till grund för lagstiftningen.
Tanken att försöka komma till rätta med olika former av skatteflykt hade
dock väckts långt tidigare. Redan 1931 föreslog 1928 års
bolagsskatteberedning i betänkandet (SOU 1931:40) en uttrycklig regel om
att en åtgärd, som hade betydelse från skattesynpunkt, skulle bedömas
efter sin verkliga innebörd och inte efter den som uppgivits, om det
befanns uppenbart att den verkliga innebörden var en annan. Förslaget
ledde dock inte till lagstiftning.
Frågan togs åter upp av 1950 års skattelagssakkunniga. I betänkandet
(SOU 1954:24) Förslag till effektivare taxering föreslogs en bestämmelse
om att intäkt eller tillgång inte fick utelämnas från allmän
självdeklaration på grund av att åtgärd eller anordning vidtagits i
syfte att kringgå skatteförfattningarnas föreskrifter. Detsamma
föreslogs gälla beträffande avdrag för omkostnad eller skuld. I motiven
till förslaget framhölls, att det för deklarationsmoralen var av stor
betydelse att skattskyldiga inte tilläts att bereda sig en gynnsammare
ställning i beskattningshänseende än skattelagstiftningen avsåg genom
skentransaktioner eller genom formella åtgöranden, som inte påverkade
den verkliga skatteförmågan utan endast syftade till att vinna
skattelindring eller skattebefrielse. Under remissbehandlingen
kritiserades förslaget starkt bl.a. för att det ansågs oklart och
svårtillämpbart. Det framhölls även att det var svårt att dra gränsen
mellan lojala åtgärder och skatteflyktstransaktioner. Inte heller detta
förslag föranledde lagstiftning under hänvisning bl.a. till att
skatteflyktsproblematiken på nytt utreddes, nu av 1953 års
skatteflyktskommitté.
Denna avgav år 1963 slutbetänkandet (SOU 1963:52) Om åtgärder mot
skatteflykt. Kommittén konstaterade där inledningsvis, att åtskillnad
borde göras mellan behandlingen av renodlade skentransaktioner och
övriga skatteflyktsåtgärder. Den skattemässiga behandlingen i praxis av
skentransaktioner ansågs ha följt den för all rättskipning gällande
principen om att en rättshandling bör bedömas efter sin verkliga
innebörd. Här förelåg enligt kommittén full överensstämmelse mellan
skatterätten och civilrätten. Någon lagreglering ansågs därför inte
erforderlig beträffande skentransaktioner.
Frågan om huruvida en allmän bestämmelse mot andra skatteflyktsåtgärder,
s.k. kringgåendehandlingar, borde införas ansåg kommittén vara svårare
att ta ställning till. Kommittén menade att det inte var tillfyllest med
enbart objektiva rekvisit. För att en allmän skatteflyktsbestämmelse
skulle få praktisk betydelse ansågs det nödvändigt att den även innehöll
ett subjektivt rekvisit och då exempelvis ett som innebar, att syftet
var att uppnå en otillbörlig skattelättnad. Kommitténs resonemang på
denna punkt utmynnade dock i att det inte var försvarligt ur
rättssäkerhetssynpunkt med så vaga rekvisit i en allmän bestämmelse.
Sammanfattningsvis ansåg kommittén att det inte var möjligt att utforma
en klausul på ett sätt som klarade balansgången mellan kraven på
rättssäkerhet och kraven på effektivitet. Den utväg som kommittén
anvisade innebar i stället att skatteflykt skulle bekämpas med
lagstiftning i takt med att olika metoder blev kända. De flesta
remissinstanserna instämde i kommitténs uppfattning.
När betänkandet behandlades i prop. 1966:85 instämde det föredragande
statsrådet i kommitténs slutsats om hur skentransaktioner borde
betraktas. Han sade sig även i stort dela kommitténs farhågor för att
rättssäkerheten kunde bli lidande om ett stadgande infördes som gav
stort utrymme för subjektiva bedömningar. Han fann det lämpligare att
"i dagens läge" försöka täppa till de kända kryphålen i
skattelagstiftningen och hänvisade bl.a. till pågående arbete med att
reformera skattelagstiftningen. Samtidigt underströk han att en
väsentlig sida av rättssäkerheten var att skattelagarna hade
tillräckliga garantier mot försök från mindre nogräknade skattskyldigas
sida att erhålla oberättigade skattefavörer. En allmän bestämmelse mot
skatteflykt förmodades bli effektiv ur den synvinkeln.
Departementschefen framhöll även, att hans ställningstagande begränsade
sig till frågan om man borde ha en skatteflyktsbestämmelse som gällde
över hela eller mycket stora delar av beskattningsområdet. Liksom
kommittén och flera remissinstanser ställde han sig inte lika avvisande
till skatteflyktsbestämmelser av mera begränsad giltighet.
Departementschefen anförde även, att det fanns visst fog för en
invändning, som framförts under remissbehandlingen, om att de
skattskyldiga hade en aldrig sinande uppfinningsförmåga när det gällde
att finna nya kryphål och att lagstiftaren alltid kom i efterhand. Först
sedan metoderna tillämpats i större skala och därför blivit kända i en
vidare krets brukade lagstiftningsingripande komma, eventuellt
ytterligare fördröjt i avvaktan på domstolsutslag.
Bevillningsutskottet (BevU 1966:55) delade uppfattningen att det "för
närvarande" inte borde införas en generell bestämmelse mot
skentransaktioner och skatteflyktsåtgärder. Samtidigt framhölls att det
genom att lagstiftningen måste inriktas på att täppa till befintliga
kryphål knappast kunde undvikas att bestämmelserna blev komplicerade och
svårtolkade.
Frågan om en allmän skatteflyktsklausul togs åter upp i bl.a. prop.
1972:93, som i övrigt behandlade lagstiftningen mot
vinstbolagstransaktioner. Departementschefen förklarade då, att han för
egen del inte uteslöt att en generalklausul på sikt kunde vara den bästa
lösningen.
En särskild expertgrupp, som var knuten till företagsskatteberedningen,
tillkallades år 1974 för att undersöka hur en generalklausul mot
skatteflykt skulle kunna utformas. Enligt anvisningarna för
undersökningen skulle en generalklausul vara uppbyggd så, att den gav
skattemyndigheterna stöd för att tolka inte bara skenrättshandlingar
utan även kringgåendehandlingar enligt deras verkliga natur.
Arbetsgruppen diskuterade utförligt fördelarna med speciallagstiftningen
mot skatteflykt jämfört med effekterna av en allmän skatteflyktsklausul.
Arbetsgruppen kunde därvid konstatera, att olägenheterna med metoden med
speciallagstiftning blivit alltmer påtagliga. Till förmån för en
generalklausul anfördes i första hand preventiva skäl. Det förslag som
lämnades var heltäckande och omfattade både skenrättshandlingar och
övrigt kringgående av skattelag. Beträffande skentransaktioner föreslogs
att principen om att avtal skall bedömas efter sin verkliga innebörd
skulle lagfästas. Förslaget omfattade så gott som samtliga direkta och
indirekta skatter och avgifter.
I samband med beredningen av arbetsgruppens förslag inom dåvarande
budgetdepartementet gjordes en omarbetning, som presenterades i
departementspromemorian (DsB 1978:6) Lag mot skatteflykt. I det nya
förslaget uteslöts skenrättshandlingar och ogiltiga avtal från
lagstiftningen. Vidare begränsades klausulens tillämpningsområde till
den vanliga inkomst- och förmögenhetsbeskattningen samt till
utskiftningsskatten och ersättningsskatten.
Lagstiftningen
Under det lagstiftningsarbete, som därpå följde och som avslutades år
1980, fick klausulen en utformning som innebar, att den tog sikte enbart
på sådana skatteflyktsförfaranden som innebar att den skatteskyldige
kringgick en skattebestämmelse genom att använda sig av ett förfarande
som från kommersiella och liknande synpunkter framstod som en omväg med
hänsyn till det ekonomiska resultat som hade uppnåtts. Vidare krävdes
att förfarandet medförde en inte oväsentlig skatteförmån, som kunde
antas ha utgjort det avgörande skälet för förfarandet och att en
taxering på grund av detta klart skulle strida mot grunderna för
skattebestämmelserna i fråga. Klausulens tillämpning tidsbegränsades
till fem år. Det föreskrevs att justitiekanslern, JK, därefter skulle
rapportera om erfarenheterna av lagstiftningen och uttala sig om lagen
svarat mot rimliga krav på rättssäkerhet. Han borde även uppmärksamma
eventuella ojämnheter och särskilda tillämpningsproblem.
Genom lagstiftning år 1983 utvidgades emellertid klausulens
tillämpningsområde (prop. 1982/83:84, SkU 20, rskr. 139, SFS 1983:75).
Detta skedde mot bakgrund av att möjligheterna att utnyttja klausulen
för att verkligen bekämpa skatteflykt hade visat sig bli mycket
begränsade. Utvidgningen anslöt närmare till det förslag som
arbetsgruppen inom företagsskatteberedningen hade lämnat i betänkandet
(SOU 1975:77) Allmän skatteflyktsklausul. Detta gällde dock inte den del
av arbetsgruppens förslag som även inkluderade skenavtal och liknande.
Utvidgningen innebar bl.a. att omvägsrekvisitet togs bort, så att det
blev möjligt att tillämpa klausulen även i andra fall än de egentliga
kringgåendena, dvs. även i fall där en transaktion genomförts
uteslutande i syfte att uppnå en skatteförmån eller undvika beskattning.
Efter dessa ändringar gällde således som villkor för att klausulen
skulle bli tillämplig
att en skatteförmån skulle uppkomma,
att beskattning i enlighet med förfarandet skulle strida mot
lagstiftningens grunder och
att syftet med förfarandet var att erhålla en skatteförmån.
Lagstiftningens giltighetstid -- fem år -- ändrades däremot inte. Frågan
om fortsatt tillämpning av klausulen har tagits upp vid två tillfällen,
nämligen under 1985 och 1988. I prop. 1985/86:49 redogjordes för JK:s
första utvärdering av klausulen från rättssäkerhetssynpunkt. Yttrandet
ansågs visa att erfarenheterna av tillämpningen av lagen var
otillräckliga samtidigt som de inte var ägnade att väcka oro för att
lagen inneburit en fara för rättssäkerheten. Lagens giltighet
utsträcktes därför ytterligare tre år (SkU 1985/86:11, rskr. 54, SFS
1985:1013). JK fick på nytt i uppdrag att göra en utvärdering. I prop.
1987/88:150 bil. 3 behandlades bl.a. denna utvärdering. Jag återkommer
till detta i närmast följande avsnitt.
Behovet av en ny utredning
När frågan om en förlängning av generalklausulens tillämpning
behandlades i prop. 1987/88:150 kom jag även in på frågan om behovet av
att ytterligare utvärdera lagstiftningen. Jag fann då, att de
utvärderingar av den hittillsvarande tillämpningen, som utförts av JK,
visade att denna tillämpning varit mycket restriktiv och att eventuella
farhågor mot lagen ur rättssäkerhetssynpunkt inte besannats. Utifrån
denna synpunkt fanns det alltså inte anledning att hysa betänkligheter
mot att föreslå att klausulen permanentades. Däremot fann jag att
klausulen föreföll att ha fått en alltför snäv utformning för att utgöra
ett tillräckligt instrument för att komma åt skatteflyktsåtgärder.
Lagstiftningen borde därför ses över.
Utredningsuppdraget
Den bakgrundsbeskrivning jag nyss gett kan tjäna som illustration av de
problem som utredare och lagstiftare under årens lopp ställts inför när
det gällt att utforma regler mot skatteflykt som uppfyller kraven på
rättssäkerhet samtidigt som de ges en sådan utformning att de blir ett
effektivt instrument för att bekämpa olika former av
skatteundandragande. Det digra och långvariga utredningsarbetet vittnar
om att det inte är möjligt att utforma regler som inte innebär någon
form av avvägning mellan de olika intressen som ställs mot varandra. Den
utveckling som ledde fram till slutsatsen att en generalklausul behövdes
hade framförallt präglats av försök att lösa skatteflyktsproblematiken
genom punktinsatser i form av speciallagstiftning. Erfarenheterna härav
utvisade dock att detta på sikt var en otillräcklig lösning. Farhågor i
den riktningen uttalades ju för övrigt på ett tidigt stadium såväl av
flera av mina företrädare som inom de utredningar som sysslat med
problemen. I takt med att regelsystemet på skatteområdet blivit alltmer
komplext och svåröverskådligt ökar naturligtvis de risker, som ockå
nämns i ovan återgivna sammanhang, och som hänger samman med att
lagstiftningen kommer för sent för att bli ett effektivt och rättvist
medel mot olika försök att undgå beskattning.
Det förefaller således mig närmast ofrånkomligt att även för det
framtida arbetet utgå från och bygga vidare på ståndpunkten att någon
form av allmän generalklausul behövs. Att så bör vara fallet slogs för
övrigt fast vid riksdagsbehandlingen av den senaste propositionen i
ämnet. Skatteutskottet uttalade då, att det förelåg ett klart behov av
en sådan lag med hänsyn till dess allmänpreventiva verkningar (SkU
1987/88:40, rskr. 397).
Vidare vill jag peka på att de utvärderingar som gång efter annan gjorts
av gällande lagstiftning inte stöder uppfattningen att kraven på
rättssäkerhet skulle ha eftersatts. De har däremot gett vid handen att
lagstiftningen fått en alltför snäv utformning för att kunna uppfylla
rimliga effektivitetskrav. Det är därför naturligt att huvudinriktningen
av det utredningsarbete, som nu föreslås komma till stånd, blir att söka
åstadkomma en utvidgning av lagstiftningen som syftar till att göra den
till ett mera effektivt medel mot skatteundandragande åtgärder.
Samtidigt är det naturligtvis nödvändigt att beakta de krav på
rättssäkerhet och förutsebarhet som också måste ställas på lagstiftning
av denna beskaffenhet.
I sammanhanget kan det också vara av intresse att erinra om inriktningen
av det arbete som för närvarande pågår inom utredningen (Fi 1987:07) om
reformerad inkomstbeskattning. Utredningen skall enligt sina direktiv
utarbeta förslag till en skattereform som syftar till en bredare
skattebas med färre avdragsmöjligheter, lägre skattesatser, en mera
enhetlig och effektiv beskattning av kapital, en rättvis fördelning av
skatten mellan arbete och kapital samt en klare och mera enhetliga
regler. Om utredningsarbetet leder till nya inkomstskattebestämmelser
enligt dessa intentioner torde möjligheterna till skatteundandragande
minska helt allmänt. Samarbete bör även ske med utredningen (Fi 1985:06)
om reformerad företagsbeskattning, som enligt sina direktiv skall göra
en allmän översyn av företagsbeskattningen.
Generalklausulen gäller för närvarande i fråga om taxering till kommunal
inkomstskatt, statlig inkomstskatt, statlig förmögenhetsskatt,
utskiftningsskatt och ersättningsskatt. Det finns emellertid områden
inom beskattningen som ligger utanför generalklausulens
tillämpningsområde. Även där kan det finnas stort intresse av att
undandra skatt. Jag tänker här i första hand på den indirekta
beskattningen. Vidare kan väsentliga belopp undandras genom olika
skatteflyktsåtgärder inom arvs- och gåvobeskattningen. Om
utredningsarbetet visar att tillämpningen av klausulen bör utvidgas till
att omfatta även dessa och andra områden, som för närvarande faller
utanför klausulens tillämpning, bör förslag till en sådan utvidgning
också kunna lämnas. I sammanhanget kan nämnas, att en utförlig
redogörelse för skälen för och emot en klausul på arvs- och
gåvoskatteområdet lämnas i betänkandet (SOU 1987:62) Ny arvs- och
gåvoskattelag.
Uppdraget bör vara avslutat före den 1 juli 1989. För utredningen gäller
regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
beskattning
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att se över lagen mot skatteflykt,
och att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde
åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)