Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Statens roll i standardiseringsverksamheten m.m., Dir. 1988:56
Departement: Industridepartementet
Beslut: 1988-10-13
Dir. 1988:56
Beslut vid regeringssammanträde 1988--10--13
Chefen för industridepartementet, statsrådet Nordberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda vissa
frågor i anslutning till standardiseringsverksamheten i Sverige.
Utredarens huvuduppgift är i korthet att göra en bedömning av statens
och andra intressenters roll i standardiseringsverksamheten och
certifieringsverksamheten samt att föreslå lämpliga former för statens
och de andra intressenternas medverkan och statens stöd till
standardiseringsverksamheten.
Detta bör göras mot bakgrund av
-- standardiseringens betydelse för den industriella produktionen, den
tekniska utvecklingen, användningen och avsättningen av industrins
produkter,
-- standardiseringens ökade betydelse för statsmakternas regelskapande
verksamhet till skydd för liv, hälsa, miljö och egendom samt
-- arbetet med att åstadkomma ett gemensamt europeiskt ekonomiskt
samarbetsområde som omfattar samtliga EFTA- och EG-länder.
Bakgrund
Kontrollformsutredningens förslag m.m.
Genom beslut den 20 februari 1986 bemyndigade regeringen chefen för
industridepartementet att tillkalla en särskild utredare (dir. 1986:6)
med uppgift att kartlägga den internationella utvecklingen inom området
kontroll genom teknisk provning samt bedöma eventuella konsekvenser av
denna utveckling för svenskt vidkommande. I uppdraget ingick även att
belysa frågor om standardisering i den mån de berörde detta område samt
att belysa eventuella konsekvenser för den svenska
myndighetsorganisationen på provningsområdet. Den s.k.
kontrollformsutredningen redovisade uppdraget i början av år 1988 i
betänkandet Provning och kontroll i internationell samverkan (SOU
1988:6). Betänkandet har remissbehandlats och bereds nu inom
industridepartementet.
De förslag utredaren lägger fram är relativt begränsade och gäller
framför allt att åstadkomma ett svenskt system för ackreditering av
provningsorgan av gängse internationellt slag och därmed sammanhängande
omorganisation av statens mät- och provråd. Utredaren pekar vidare på
frågor som inom olika områden måste lösas för att möjliggöra ömsesidiga
godtaganden av provnings- och kontrollresultat.
Av särskilt intresse i detta sammanhang är vissa slutsatser som
utredaren drar beträffande standardiserings- och certifieringsverksamhet
och som också vunnit stöd i remissbehandlingen. Enligt utredaren medför
den internationella utvecklingen att standardisering och certifiering
får ökad betydelse för frågor som hör till statens ansvarsområde. Staten
får därmed ett ökat intresse av insyn i och möjlighet att påverka sådan
verksamhet. Nya frågor uppkommer som bl.a. gäller myndigheternas och
standardiseringsorganens roller och kontakter. Vidare skapas förändrade
eller nya förutsättningar för andra intressenter, som tidigare på olika
sätt medverkat i frågornas beredning genom att delta i föreskriftsarbete
etc. Till dessa intressenter hör t.ex. arbetsmarknadens parter och
konsumenterna. Att viktigt harmoniseringsarbete sker på internationell
nivå skapar nya problem, bl.a. när det gäller myndigheters och andra
intressenters personella och ekonomiska resurser för internationellt
samarbete. Samtidigt ger arbetet också unika möjligheter att påverka
utvecklingen.
Med anknytning till dessa frågor har särskilda skrivelser inkommit till
regeringen från bl.a. konsumentverket, LO och TCO.
Vad standardisering innebär
Standardiseringsverksamhet syftar till att få fram standarder. Med det
avses vissa regler som skall underlätta framställning, distribution och
användning av varor och tjänster. Med standard kan man också mena det
dokument där en sådan regel preciseras.
Standardisering kan bedrivas på olika nivåer: över gränserna
(internationell och regional standardisering), inom ett land (nationell
standardisering) eller inom en bransch eller ett företag (bransch- och
företagsstandardisering). Sistnämnda standardisering är i motsats till
internationell och nationell standardisering inte öppen för alla berörda
parter utan endast för de egna intressenterna.
Genom standardisering av grundläggande begrepp, produkter, material,
metoder m.m. söker man skapa t.ex.
-- enhetlig terminologi
-- samordnade mått och dimensioner
-- en begränsning av antalet varianter
-- specificerade funktioner och egenskaper
-- fastlagda metoder för beräkningar, provning, kontroll m.m.
Standardiseringsverksamheten tillkom ursprungligen för att tillgodose
näringslivets behov och har stor betydelse för industri och handel. En
standard är principiellt en frivillig överenskommelse som tas fram i
samverkan mellan berörda intressenter. Den fastställs av ett behörigt
organ men genomslagskraften blir beroende av att den accepteras av
säljare, köpare och andra användare. Standard kan i detta sammanhang
definieras som en regel som innehåller problemlösningar för återkommande
tillämpning och som har utarbetats i samförstånd och fastställts av ett
erkänt organ. Nationella standardiseringsorgan i västvärlden är som
regel enskilda organ med oberoende ställning.
Standardiseringens betydelse har ökat
Standardiseringens betydelse har efter hand ökat i Sverige och andra
länder. Svenska myndigheter hänvisar i ökande utsträckning till
standarder i fullgörande av sina uppgifter att skydda liv, hälsa, miljö
och egendom. Föreskrifter om farliga produkter anknyter ofta till
standarder, vilket betyder att standardens innehåll helt eller delvis
kan bli även offentligrättsligt. De juridiska konsekvenserna blir
beroende av hur denna anknytning görs. Strävandena att harmonisera
bestämmelser mellan olika länder har i hög grad ökat standardiseringens
betydelse för myndigheter och andra offentliga organ. Dessa deltar ofta
aktivt i både nationellt och internationellt standardiseringsarbete.
Inte minst det sistnämnda är viktigt, eftersom nationella standarder i
hög grad bygger på internationella. Omfattningen av myndigheternas
engagemang i standardiseringsarbetet varierar dock mellan olika sektorer
och olika länder.
En särskild betydelse har standardiseringen fått i det västeuropeiska
harmoniseringsarbetet. Inom EG har en ny metod utarbetats för
harmonisering av regler inom olika produktområden. Karaktäristiskt för
denna är att tämligen allmänt hållna säkerhetskrav gäller som bindande
rättsregler. Dessa säkerhetskrav presumeras vara uppfyllda, om produkten
är tillverkad enligt harmoniserad standard. I sak innebär detta att
uppgiften att utarbeta tekniska specifikationer för produkterna
överlämnas till de europeiska standardiseringsorganen CEN (Comité
Européen de Normalisation) och CENELEC (Comité Européen de Normalisation
Electrotechnique), med vilka EG har träffat särskilda avtal. I CEN och
CENELEC deltar även standardiseringsorganen i Sverige och övriga
EFTA-länder. EFTA har träffat motsvarande avtal som EG med CEN och
CENELEC. För telekommunikationsområdet har CEPT (Europeiska post- och
telekommunikationsorganisationen) motsvarande avtal med EG och EFTA som
CEN och CENELEC, vilket också förutses för det nya europeiska
standardiseringsorganet ETSI (European Telecommunication Standards
Institute) som tagit över det standardiseringsarbete som CEPT tidigare
bedrivit.
Det europeiska standardiseringsarbetet har grundläggande betydelse för
avskaffande av tekniska handelshinder mellan EG och EFTA-länderna. Om
samma krav gäller för produkter inom EG och EFTA kan de framställas i
samma utförande för hela den västeuropeiska marknaden. Europastandarder
kan också i framtiden visa sig få betydelse för t.ex. upphandling.
En fråga som rönt särskild uppmärksamhet är behovet av ett brett
deltagande från olika intressenter i standardiseringen. Därvid kan
nämnas att både EG och EFTA under år 1988 har rekommenderat
medlemsländerna att förmå nationella och internationella
standardiseringsorgan att göra det möjligt för konsumenter och andra
intressenter att aktivt delta i verksamheten. De nordiska
konsumentministrarna uttalade vid sitt möte i Stockholm den 21 mars 1988
att man, med syfte att uppnå en, så långt möjligt, gemensam nordisk
hållning i de internationella standardiseringsorganisationerna, bör
verka för ett ökat konsumentinflytande i standardiseringsverksamheten.
Vad certifiering innebär
Med certifiering (fullständig beteckning: certifiering av
överensstämmelse) menas att ett fristående organ efter ett
kontrollförfarande intygar att t.ex. en viss produkt uppfyller kraven i
en standard eller annat regelgivande dokument. Vanligast är certifiering
av produkter, vilket normalt förutsätter provning av produkten.
Överensstämmelse med standarden verifieras med ett intyg eller att
produkten märks på visst sätt. Certifieringsverksamhet är
privaträttslig.
Det är också vanligt att tillverkaren själv utfärdar ett motsvarande
intyg eller använder sitt eget märke. Tidigare har detta betecknats som
självcertifiering eller förstapartscertifiering. Numera har man enats om
termen försäkran om överensstämmelse. En vanlig benämning är också
tillverkardeklaration. För att öka tilltron till en sådan försäkran
eller för att rent allmänt säkerställa kvalitet i produktionen har många
företag interna kvalitetssystem, där kvalitetsarbetets organisation,
ansvar och resurser preciseras. I en hårdnande internationell konkurrens
har kvalitetssäkring blivit en mycket viktig fråga. Under senare tid har
även internationella standarder tagits fram med krav för kvalitetssystem
och numera förekommer på vissa håll certifiering av företagens
kvalitetsystem med dessa krav som utgångspunkt.
Som nämndes tidigare ställer staten ibland krav på produkter för att
tillgodose skydd för liv och hälsa m.m., varvid bestämmelserna i ökande
utsträckning anknyts till standarder. I sådana fall krävs normalt någon
form av kontroll att dessa krav uppfylls. Ibland anses det tillräckligt
att tillverkaren själv utför denna kontroll som grund för en
tillverkardeklaration. Ofta krävs då någon form av övervakning av dennes
kvalitetssystem.
Eftersom kontrollen oftast förutsätter provning, kan det också krävas
ett säkerställande av provningsresultatens kvalitet. En teknik som fått
växande betydelse för att öka förtroendet för provningsverksamhet är
ackreditering av laboratorier. En sådan meddelas av ett särskilt
ackrediteringsorgan efter genomförd utvärdering av att laboratoriet
uppfyller vissa krav som anses säkerställa provningsorganets kvalitet.
Myndighetsgodkännande och certifiering
Det är vanligt att staten kräver en utomstående kontroll av att farliga
produkter uppfyller ställda krav. En sådan kontroll sker normalt innan
produkten introduceras på marknaden. En återkommande kontroll kan också
förekomma under användningstiden. I Sverige och många andra länder
brukar en sådan kontroll göras av en statlig myndighet eller på statens
vägnar av något annat organ. Det blir då fråga om en offentligrättslig
verksamhet, som utmynnar i ett myndighetsgodkännande om kraven visas
vara uppfyllda. I många länder, bl.a. Västtyskland, Storbritannien, USA
och Japan, har av tradition privaträttsliga certifieringar i stor
utsträckning ersatt myndighetsgodkännanden. Någon enhetlig ställning har
dock inte certifieringsorganen i dessa länder. Det har då varit
naturligt för staten att söka skapa garantier för att
certifieringsorganen verkar på ett korrekt sätt. I bl.a. Storbritannien
förekommer därför en i statlig regi bedriven ackreditering av
certifieringsorgan, där förfarandet i princip är detsamma som vid
ackreditering av provningsorgan.
Under senare tid har allmänna krav och rekommendationer utarbetats för
provningslaboratorier och ackrediteringsorgan resp. certifieringsorgan.
Dessa väntas inom kort bli fastställda som Europastandarder.
Enligt EG:s nya metod tillerkänns, som tidigare nämnts, standarder vissa
rättsverkningar genom presumtionen att materiel enligt standardens krav
uppfyller de allmänt hållna rättsligt bindande kraven. På motsvarande
sätt får en privaträttslig certifiering av att standardens krav är
uppfyllda rättsverkningar på så sätt att produkten presumeras vara
säker. Om en myndighetsföreskrift och en standard överensstämmer i sak
-- vilket ofta är fallet -- blir skillnaden mellan ett
myndighetsgodkännande och en certifiering av formell art.
Utvecklingen i Västeuropa ställer nya krav
Den pågående utvecklingen i Västeuropa inom området kontroll genom
teknisk provning visar att standardiseringsverksamheten och
certifieringsverksamheten får stor betydelse för myndigheternas
regelskapande verksamhet.
Inom EG kan man se en medveten strävan att begränsa de
offentligrättsliga inslagen i sådan provning och kontroll som föregår
marknadsföring av produkter. Statlig generell "förhandskontroll" innan
produkterna förs ut på marknaden skall så långt möjligt undvikas och
förbehållas högriskprodukter. Det betyder dock inte att provning och
kontroll före marknadsföringen kan underlåtas. Tvärtom förutsätter EG:s
nya metod att det vid marknadsföring skall ha verifierats att
säkerhetskraven är uppfyllda. Detta kan ske på olika sätt och vad som
skall gälla för olika produkter bestäms särskilt. Hur långt man på olika
områden är beredd att avstå från tredjepartskontroll kan variera och har
föranlett diskussion i samband med olika direktiv. Det yttersta ansvaret
för att inga farliga produkter kommer ut på marknaden har den enskilda
staten som, företrädesvis genom marknadskontroll, skall se till detta.
Om provning och kontroll av en produkt krävs före marknadsintroduktion,
uppstår ett hinder för handeln om samma procedur måste upprepas i
importlandet i fråga om en produkt som redan är kontrollerad i
exportlandet. I arbetet med att undanröja tekniska handelshinder ingår
därför som ett viktigt led att åstadkomma ömsesidiga godtaganden av
provnings- och kontrollresultat i olika länder. Dessa frågor har under
senare tid behandlats såväl inom EG som inom EFTA och har fått hög
prioritet inom EG/EFTA-samarbetet. En EFTA-policy, som nära ansluter
till EG:s synsätt, antogs i början av detta år. Vid EFTA:s ministermöte
i Tammerfors i juni 1988 undertecknades en EFTA-konvention om ömsesidigt
godtagande av provnings- och kontrollresultat som avses bli lagd till
grund för ett utvidgat samarbete med EG. Vidare har det inom EG
lanserats en tanke på att skapa ett gemensamt västeuropeiskt forum för
frågor om provning och certifiering motsvarande vad som finns för
standardiseringsfrågor i form av CEN och CENELEC. Ett stort symposium
kring denna fråga arrangerades av EG-kommissionen i juni i år.
Deltagarna var då eniga om behovet av ett sådant forum.
Standardiseringens organisation i Sverige
För svensk nationell standardisering och för medverkan i internationell
och regional standardisering svarar ett antal svenska
standardiseringsorgan med SIS, Standardiseringskommissionen i Sverige,
som centralorgan och med de övriga anslutna till SIS. De svenska
standardiseringsorganen är enskilda organ med oberoende ställning.
Svenskt standardiseringsarbete är i stor och ökande utsträckning knutet
till regional och internationell standardisering.
SIS, som bildades år 1922, är som nämnts centralorgan för
standardiseringsarbetet i Sverige. SIS är en ideell förening med stadgar
fastställda av regeringen, vilken också utser SIS ordförande. Medlemmar
är organisationer med intresse för standardiseringsverksamheten.
SIS centrala uppgifter omfattar, förutom att vara centralt kontaktorgan
med staten, bl.a. fastställelse och utgivning av svensk standard,
försäljning av svensk, internationell och utländsk standard, medlemskap
i det globala standardiseringsorganet ISO resp. det västeuropeiska CEN
med uppgift att samordna svensk medverkan i motsvarande internationellt
och regionalt standardiseringsarbete, kontakter med myndigheter och
organisationer, information och konsultation i frågor som rör
standardisering. Vidare driver SIS en kommersiell privaträttslig
certifieringsverksamhet samt är helägare till ett dotterbolag, SIS
Service AB. Bolagets största projekt är uppbyggnad av ett nationellt
standardiseringsorgan i Tanzania.
Ett antal fackorgan är anslutna till SIS genom särskilda
överenskommelser och är ansvariga för standardiseringen inom sina resp.
områden.
Från den 1 juli 1988 finns sex fackorgan, nämligen Byggstandardiseringen
(BST), Metallnormcentralen (MNC), Svenska Elektriska Kommissionen (SEK),
Sveriges Mekanstandardisering (SMS), SIS-Informationstekniska
Standardiseringen (SIS-ITS) och SIS-Allmänna Standardiseringsgruppen
(SIS-STG). Dessa svarar genom avtal med SIS för standardiseringsarbetet
inom sina resp. fackområden. SIS-STG svarar därvid för standardiseringen
inom allmänna grundläggande och tvärtekniska områden och områden som
inte faller inom andra fackorgans ansvarsområden. Fackorganen har egen
VD, styrelse och fullmäktige.
Efter överenskommelse med SIS finns också ett antal samverkande organ
som ansvarar för vissa avgränsade uppgifter. För närvarande är
försvarets materielverk, IVA:s Kran- och Hisskommission, sjukvårdens och
socialvårdens planerings- och rationaliseringsinstitut och statens
provningsanstalt anknutna som samverkande organ.
Finansieringen av verksamheten
Standardiseringsverksamheten finansieras genom statsbidrag,
kontantbidrag från näringslivet, riktade uppdragsmedel från statliga
myndigheter, byggforskningsmedel (enbart BST), försäljningsintäkter samt
i mindre utsträckning nordiska fondmedel.
Kostnaderna för standardiseringsorganen under budgetåret 1987/ 88 var
enligt SIS anslagsframställning 95,8 milj. kr. Kontantbidraget från
näringslivet uppgick till 29,3 milj. kr. Staten bidrog genom
statsanslaget med 15,3 milj. kr. och genom uppdragsmedel och
byggforskningsmedel med 12,9 milj. kr. Försäljningsintäkterna uppgick
till 38,2 milj. kr.
Till statens bidrag till standardisering skall läggas de medel (för
budgetåret 1988/89 1,7 milj. kr.) som genom EFTA-uppdrag, som ges
parallellt med EG, lämnas till de europeiska standardiseringsorganen CEN
och CENELEC.
Ett stort resurstillskott från näringslivet och myndigheter -- under
budgetåret 1987/88 enligt. SIS beräkningar motsvarande minst 300 milj.
kr. -- är att sakkunniga och experter utan kostnad för
standardiseringsorganen ställs till förfogande i
standardiseringsarbetet. Av det totala antalet experter som medverkar
kommer ca 80 % från näringslivet.
Statsanslaget beräknas fr.o.m. budgetåret 1966/67 på sådant sätt att det
statliga anslaget skall utgöra 60 % av näringslivets kontantinsatser
till verksamheten.
Fr.o.m. budgetåret 1982/83 beräknas dessa 60 % på näringslivets bidrag
året före bidragsåret.
Det statliga anslaget till SIS fördelas av SIS enligt dess egna regler
på fackorgan och central verksamhet. Det finns ingen enhetlig politik
för användningen av det statliga anslaget hos fackorganen, utan dessa
tillämpar sinsemellan olika principer.
Internationell standardisering
Det internationella standardiseringsarbetet bedrivs dels av organ helt
specialiserade på standardisering och samhörande aktiviteter, dels av
organ vilka vid sidan av andra arbetsuppgifter också bedriver visst
samarbete i standardiseringsfrågor. Enligt en bl.a. av ECE (FN:s
ekonomiska kommission för Europa) och GATT (General Agreements on
Tariffs and Trade) tillämpad nomenklatur benämns de specialiserade
organisationerna "international standards organizations"
(standardiseringsorgan) och de övriga "international standardizing
bodies" (standardiserande organ).
Det finns två specialiserade standardiseringsorgan med global verksamhet
nämligen ISO (International Organization for Standardization) och IEC
(International Electrotechnical Commission), båda med centralsekretariat
i Genéve.
Medlemskap i dessa båda organ är öppet för nationella
standardiseringsorgan i alla länder, ett från varje land. SIS
representerar Sverige i ISO och SEK representerar Sverige i IEC.
Bland de internationella standardiserande organen finns en lång rad
organisationer med nationella myndigheter som medlemmar.
För undvikande av parallellarbete och överlappande aktiviteter finns det
avtal om samverkan mellan ISO och IEC å ena sidan och de övriga
organisationerna å den andra.
Regional standardisering
Den regionala standardisering som i första hand är av intresse för
Sverige, är den som bedrivs inom Västeuropa resp. Norden.
Det västeuropeiska regionala standardiseringssamarbetet kunde tidigare
ses som ett komplement till det globala. De krav och önskemål på
harmonisering av nationella standarder som uppkommit i samband med
strävandena inom EG och EFTA att genom harmonisering av tekniska regler
undanröja handelshinder har gett det västeuropeiska regionala
standardiseringssamarbetet en mera självständig roll. En huvuduppgift är
att få samstämmig tilllämpning inom Västeuropa av de internationella
standarderna från ISO och IEC. På motsvarande sätt som på global nivå
finns det två specialiserade europeiska standardiseringsorgan CEN, där
SIS är svensk medlem, och CENELEC för det elektrotekniska området, där
SEK är svensk medlem.
På det regionala planet finns inom Västeuropa ett antal organ som vid
sidan om andra arbetsuppgifter bedriver viss standardiseringsverksamhet.
CEN och CENELEC samverkar på olika sätt med dessa och andra motsvarande
organ i avsikt att uppnå att deras standardiseringsresultat fastställs
som Europastandard (EN). Genom avtal med CEN resp. CENELEC kan de organ
som så önskar och som uppfyller kraven på allsidig representation i
standardiseringsarbetet ankny tas som samverkande organ.
På det nordiska planet sker samarbetet inom INSTA (Internordisk
Standardisering). Verksamheten grundar sig på ett samarbetsavtal mellan
standardiseringsorganen i de nordiska länderna. Uppgiften är att genom
systematiserat samarbete och informationsutbyte dels åstadkomma
likalydande nationella standarder, dels genom fördelning av arbetet
bidra till ett bättre utnyttjande av standardiseringsorganens resurser.
Behovet av ökat nordiskt samråd och -- i flera fall -- resursbesparande
nordisk arbetsfördelning i Europastandardiseringen har kommit till
tydligt uttryck i Nordiska ministerrådets pågående analys av
förhållandet mellan nordiskt och vidare europeiskt samarbete. Man
strävar efter ett samordnat uppträdande i de internationella
organisationerna ISO, IEC, CEN och CENELEC, samt en samordnad
tilllämpning av internationella rekommendationer och standarder.
Certifieringsverksamheten i Sverige
Certifieringsverksamhet är som tidigare nämnts privaträttslig till sin
karaktär. Certifieringar är principiellt frivilliga, även om de enligt
EG:s nya metod kan tillerkännas vissa rättsverkningar. Någon form av
svensk offentligrättslig reglering för certifieringsverksamhet finns
inte. Certifiering utförs i Sverige av flera organ. Följande är exempel
på detta.
SIS administrerar ett certifieringssystem, där produkter som efter
kontroll visat sig överensstämma med svensk standard får förses med SIS
inregistrerade varumärke, SIS-märket.
Svenska Elektriska Materielkontrollanstalten AB, SEMKO, som är
riksprovplats för elektrisk materiel -- och som efter delegation från
statens energiverk utfärdar myndighetsgodkännande för viss materiel --
utför även viss frivillig typkontroll, dvs. certifierar elektrisk
materiel, såsom datorer och annan kontorsmateriel. Det s.k. S-märket är
SEMKO:s inregistrerade varumärke och certifieringsmärke. För att SEMKO
skall certifiera elektrisk materiel skall denna uppfylla kraven i svensk
standard.
Statens provningsanstalt utför även frivillig certifiering av produkter.
Provningsanstalten tar ställning till vilka produkter som kan omfattas
av och åsättas en P-märkning. Dessa produkter skall vid typprovning ha
konstaterats uppfylla av provningsanstalten fastlagda krav. Dessutom
skall provningsanstalten stickprovsvis övervaka den löpande produktionen
enligt villkoren för P-märkning.
Sjöfartsverket ombesörjer frivilligt godkännande av fritidsbåtar och
trafiksäkerhetsverket frivilligt godkännande av bilbarnstolar. Detta är
att betrakta som frivilliga certifieringar utförda av myndighet. Andra
sådana exempel är provningsanstaltens frivilliga kontroll av volymmätare
samt vågar för industriellt bruk.
En särskild utredare bör tillkallas
Den i det tidigare beskrivna internationella utvecklingen har medfört
att såväl standardiserings- som certifieringsverksamhet har fått en ökad
betydelse för staten och andra intressenter. Frågor om harmonisering av
produktkrav och ömsesidigt godtagande av provnings- och kontrollresultat
har stor betydelse för Sverige och svensk industri. För både myndigheter
och andra intressenter blir det av central betydelse att hålla sig
informerade om och vid behov kunna delta i internationellt arbete, bl.a.
standardiseringsarbete.
Kontrollformsutredningen har pekat på vissa problem som behöver lösas
till följd av denna utveckling. Det finns enligt min mening skäl att
tillkalla en särskild utredare med uppgift att analysera de problem och
möjligheter som denna utveckling föranleder och lämna förslag till
lösningar som tillgodoser olika parters intressen. Den av utredningen
väckta tanken att formalisera samverkan mellan staten och
standardiseringsorganen i ett avtal bör studeras närmare.
I årets kompletteringsproposition 1987/88:150 har regeringen behandlat
behovet av resurshushållning och förnyelse i den offentliga
verksamheten. Då nya anspråk ställs på en verksamhet krävs helhetssyn
och utvärdering av verksamheten.
Utredningsuppdraget
Utredaren bör ha följande uppgifter.
-- Analysera och bedöma vilka krav staten från sin utgångspunkt bör
ställa på standardiseringsverksamheten.
-- Analysera och bedöma behovet av statligt stöd till standardisering
samt, om så bedöms erforderligt, föreslå en modell för statens
medelstilldelning till standardisering där medlen utnyttjas effektivt
samtidigt som statens behov av att nyss nämnda krav uppfylls blir
tillgodosett. Detta skall göras mot bakgrund av
standardiseringsverksamhetens totala resursbehov.
-- Analysera lämpliga former för samverkan mellan staten och
standardiseringsorganen och i detta sammanhang även analysera och
utarbeta förslag till lösningar i den tidigare nämnda avtalsfrågan.
-- Analysera och bedöma de nya problem och möjligheter som den
internationella utvecklingen medför för andra intressenter, bl.a.
arbetsmarknadens parter och konsumenterna, vilket belysts av
kontrollformsutredningen och under remissbehandlingen av dess
betänkande, samt föreslå lämpliga former för dessa intressenters
medverkan i harmoniseringsarbetet.
-- Analysera, i syfte att skapa ett brett beslutsunderlag, dels hur en
standardiseringsverksamhet utan statligt stöd kan utformas, dels
ändamålsenligheten i nuvarande organisatoriska struktur.
-- Analysera och bedöma effekterna av den internationella utvecklingen
vad gäller certifieringsfrågor och precisera vilken roll och vilka
uppgifter staten bör ha inom certifieringsområdet.
-- Bedöma behovet av ackreditering av certifieringsorgan och i
förekommande fall föreslå lämpliga former för detta.
Samråd och tidsplan
Inom kommerskollegium pågår på uppdrag av utrikesdepartementets
handelsavdelning sedan våren 1988 ett utredningsarbete om
Europastandardiseringens betydelse för Sverige och Västeuropa. Utredaren
bör informera sig om nu nämnda och annat relevant utredningsarbete så
att onödigt dubbelarbete undviks.
I sitt arbete bör utredaren eftersträva en bred samverkan med
myndigheter, näringsliv och andra intressenter. Utredaren väljer själv i
vilka former och i vilken omfattning denna samverkan skall ske.
Arbetet skall bedrivas skyndsamt. Utredaren skall redovisa sina förslag
före den 31 maj 1989.
Utredaren bör beakta vad som sägs i direktiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5) samt direktiven angående beaktande av EG-aspekter (dir.
1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för industridepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda vissa frågor i anslutning till
standardiseringsverksamheten i Sverige
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Industridepartementet)