Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om förvaltningen av vissa kulturmiljöer, Dir. 1988:51
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1988-09-15
Dir. 1988:51
Beslut vid regeringssammanträde 1988-09-15
Statsrådet Bengt Göransson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda
möjligheterna att skapa förbättrade förutsättningar för förvaltningen av
vissa kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer, särskilt
herrgårdar och industriminnen.
Bakgrund
I riksdagsmotionen 1985/86:1796 (av Karin Ahrland och Jan-Erik Wikström,
fp) föreslogs att en utredning borde göras om vidgade möjligheter att
stödja bevarandet av kulturhistoriskt värdefulla byggander och miljöer.
Motionärerna åsyftade främst herrgårdar och liknande byggnadskomplex i
privat ägo. Motionärerna åberopade de förslag som tidigare förts fram av
byggnadsvårdsutredningen i betänkandet (SOU 1979:17) Kulturhistorisk
bebyggelse -- värd att vårda och fideikommissnämnden i en skrivelse till
regeringen den 27 augusti 1980 och ansåg att en sådan utredning främst
borde arbeta med den särskilda stiftelsen, The National Trust, som finns
i Storbritannien, som förebild.
Riksdagen (KrU 1985/86:8 s. 19--20, rskr. 47) tillstyrkte motionen men
med tillägget att översynen borde ges en vidare omfattning än den som
föreslagits i motionen. Även frågan om bevarande av industriminnen borde
sålunda uppmärksammas.
Utgångspunkter för en utredning
Olika samhälleliga förändringar medför att det blir allt svårare att på
ett tillfredsställande sätt förvalta, dvs. använda, bevara och vårda
olika typer av kulturmiljöer. Det gäller bl.a. herrgårdar och
industriminnen men också andra typer av byggnader i olika
förvaltningssammanhang -- enskilda eller offentliga -- där det kan vara
fråga om dryga underhållskostnader. Det kan vara svårt att finna
nyttjandeformer som å ena sidan ger en ekonomisk bas för bevarandet men
som å den andra sidan går att förena med tillvaratagandet av
kulturvärden.
Herrgårdar och industriminnen är ofta också exempel på komplexa
kulturmiljöer där frågor av olika art kan vara knutna till bevarande. I
en herrgårdsmiljö kan värdet t.ex. finnas i såväl mangårdsbyggnaden med
tillhörande inventarier, i parkanläggning, som i övrig bebyggelse och i
det omgivande kulturlandskapet.
Landets herrgårdar och industriminnen representerar betydelsefulla delar
av det svenska kulturarvet och är viktiga för också landets kulturella
identitet. Det kan därför också finnas en betydande efterfrågan från
allmänheten på orten och från såväl svenska som utländska besökare att
få ta del av dessa värden. I vissa regioner kan anläggningar som nu är
industriminnen vara den kärna kring vilken bygden vuxit fram och
utvecklats. Ett starkt lokalt engagemang finns ofta i frågan om
bevarande och vård. Det kan många gånger finnas goda förutsättningar att
utnyttja de kulturhistoriska tillgångarna för t.ex. turismen.
Den svenska kulturmiljövården utgår från att det grundläggande ansvaret
för landets kulturminnen vilar på ägare och brukare och att de bästa
resultaten nås genom deras engagemang och egna insatser. För staten är
det en naturlig strategi att i första hand sträva efter att skapa goda
förutsättningar och ett gynnsamt klimat för detta engagemang.
Flera problem i förvaltningen kan vara gemensamma för olika kategorier
av fastighetsägare -- oavsett om det är staten, kommuner eller enskilda.
En utgångspunkt för en utredning är därför att studera förutsättningarna
för samverkan mellan dessa kategorier i förvaltningen av kulturmiljöer.
Kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer representerar också
värden som måste kunna komma till nytta för att byggnadsvården skall
vara effektiv. I den meningen är byggnadsvården en fråga om struktur för
ägande och förvaltning samt om stödfunktioner till offentliga och
enskilda förvaltare.
Med dessa utgångspunkter ges i dag statligt stöd till bevarande av
kulturhistoriskt värdefull bebyggelse bl.a. genom bidrag till
byggnadsvård via riksantikvarieämbetet, genom särskilda låneförmåner
inom ramen för bostadsfinansieringssystemet samt genom
sysselsättningspolitiskt motiverade vårdarbeten. I fråga om lagskyddet
har riksdagen nyligen beslutat om en samlad lag om kulturminnen (prop.
1987/88:104, KrU 21, rskr. 390). Genom plan- och bygglagen (1987:10) har
kommunernas ansvar och förutsättningar för att hävda kulturvärden i den
fysiska planeringen fått ett tydligt uttryck.
I vissa fall har det visat sig att stat och/eller kommun måste ta på sig
ett mera långsiktigt ansvar såsom ägare eller t.ex. som huvudman för en
stiftelse för att säkerställa bevarandet av särskilt värdefulla miljöer.
Från senare år kan här nämnas insatserna för Nynäs slott i Södermanland
och Leufsta bruk i Uppland som exempel på detta.
I dessa fall har det framstått som angeläget att ett särskilt offentligt
ansvarstagande i enskilda fall sker med en bibehållen lokal och regional
förankring. I de angivna exemplen har lösningar i samverkan mellan stat
och kommun varit nödvändiga för att nå långsiktighet. Även om det här
varit fråga om ett särskilt offentligt ansvarstagande visar exemplen
från Leufsta och Nynäs emellertid hur viktigt det är att de olika
intressenterna inom byggnadsvården samarbetar eftersom problemen är
likartade.
Uppdraget
Utredaren bör, med utgångspunkt i riksdagens skrivelse samt vad som i
dessa direktiv i övrigt anförts om förvaltning av kulturmiljöer, främst
herrgårdar och industriminnen, utreda förutsättningarna att utveckla
formerna för dessa uppgifter.
Arbetet bör utgå från en kartläggning av vilka behov som finns inom
olika förvaltarkategorier -- enskilda, organisationer, stat och kommuner
-- av att finna nya former för förvaltning och hantering av
kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer.
Utredaren bör i detta avseende ha frihet att lämna förslag över hela det
kulturmiljövårdande fältet, men strävan bör vara att samordna gemensamma
behov hos de olika intressenterna och finna lösningar som kan bygga på
samverkan och gemensamt ansvarstagande från dem som förvaltar det byggda
kulturarvet.
Som ett huvudalternativ för sådana samverkanslösningar bör utredaren i
enlighet med riksdagens uttalande studera förutsättningarna för att
skapa en särskild stiftelse för kulturmiljöförvaltning.
Ett förslag om en sådan stiftelse bör utgå från bedömningar om en sådan
stiftelse skulle kunna sköta vissa kulturmiljövårdande
förvaltningsuppgifter mer effektivt än befintliga
förvaltningsorganisationer när det gäller vård och insatser för
levandegörande av kulturvärden. Dessa överväganden bör också omfatta
insatser i fråga om t.ex. rådgivning och service till enskilda
fastighetsägare och uppgifter i arbetet med att förmedla kontakter
mellan fastighetsägare och användare.
I ekonomiskt avseende bör utredaren studera förutsättningarna att
kanalisera i första hand befintliga ekonomiska resurser, som i dag läggs
ned på och finns i kulturhistoriskt värdefulla byggnader, till
effektivare förvaltningsformer. Likaså bör utredaren studera
möjligheterna att bygga upp resurser, t.ex. i form av en
stiftelseanknuten fond, genom donationer eller intressentbidrag.
I den mån förslagen innebär förändringar i huvudmannaskapet för
kulturhistoriskt värdefulla byggnader i statens ägo bör förslagen
åtföljas av beräkningar av de samlade kostnader staten i dag har för
dessa byggnader.
Särskild uppmärksamhet bör ägnas frågor om den allmänna tillgängligheten
till kulturmiljöerna liksom förutsättningarna för deras utnyttjande i
turistsammanhang. Målet bör här vara både att stärka svensk turistnäring
genom ett förbättrat utbud för besökare och att tillföra byggnadsvården
resurser.
Jämsides med övervägandena rörande en stiftelse bör utredaren
uppmärksamma om det finns hinder eller mindre gynnsamma effekter för
vården av värdefulla byggnader och miljöer som kan hänföras till
gällande regler om fastighetstaxering och beskattning samt arvsregler.
Utredaren bör i detta avseende i första hand påtala eventuella behov av
förenklade och tydligare bestämmelser av specifik betydelse för
bevarandefrågor samt behovet av allmänna råd och
tillämpningsföreskrifter från ansvariga myndigheter. Utredaren kan i
detta avseende anlita riksskatteverket och riksantikvarieämbetet för att
få underlag för sina bedömningar i detta avseende.
Utredaren skall i arbetet samråda med de myndigheter som kan beröras av
förslagen liksom med företrädare för kommuner och landsting. I den mån
förslagen ger upphov till frågor om gränsdragning mellan olika
myndigheters uppgifter och ansvarsområden bör detta belysas.
Förutom vad som här har anförts rörande förslagens finansiering bör
utredaren beakta vad som sägs i direktiven till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5) samt angående beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Uppdraget bör redovisas senast den 1 mars 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
kulturmiljövård
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda möjligheterna att skapa förbättrade
förutsättningar för förvaltning av vissa kulturhistoriskt värdefulla
byggnader och miljöer, särskilt herrgårdar och industriminnen,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och övrigt biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta det under åttonde huvudtitelns anslag
Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans framställan.
(Utbildningsdepartementet)