Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ersättning för förlorad arbetsförtjänst åt kommunalt förtroendevalda, utformning av det kommunala partistödet, politikerrollen, Dir. 1988:5
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1988-02-25
Dir. 1988:5
Beslut vid regeringssammanträde 1988-02-25.
Chefen för civildepartementet, statsrådet Holmberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en utredare tillkallas för att lämna förslag till hur
de kommunalt förtroendevalda skall ersättas för förlorad
arbetsförtjänst.
Utredaren bör vidare få i uppdrag att utreda frågan hur det kommunala
partistödet skall utformas. Utredaren bör också överväga stödet till de
politiska ungdomsorganisationerna samt stödet till de politiska
kvinnoorganisationerna.
Utredaren bör slutligen analysera politikerrollen, dvs. de
förtroendevaldas situation i kommuner och landsting. Analysen skall
ligga till grund för åtgärder i syfte att stärka och förbättra de
förtroendevaldas arbetsmöjligheter.
Ersättning för förlorad arbetsförtjänst
Frågan om ersättning för förlorad arbetsförtjänst har tidigare
behandlats i proposition 1982/83:97 om de förtroendevaldas
arbetsförutsättningar i kommuner och landsting (KU 28, rskr. 338 ). De
kompletterande ersättningsregler om möjlighet att ge kompensation för
förlorad arbetsförtjänst som därvid infördes i kommunallagen (1977:179,
ändrad senast 1987:1337), syftade dels till att jämställa de ekonomiska
villkoren för olika samhällsgrupper, dels till att öka möjligheterna att
rekrytera förtroendevalda från den privata arbetsmarknaden.
Det är de enskilda kommunerna och landstingen som beslutar om och på
vilket sätt ersättning skall utgå. Enligt uppgift från Svenska
kommunförbundet hade 107 kommuner antagit föreskrifter om ersättning för
förlorad arbetsförtjänst i juli 1986. Andra undersökningar visar
emellertid att endast 10 % av kommunerna har beslutat om ersättning för
förlorad arbetsförtjänst. Hälften av dem som har behandlat frågan har i
stället valt att höja arvodena till de förtroendevalda.
Resultatet av den ordning som tillämpas är enligt min mening inte
tillfredsställande. En viktig förutsättning för de förtroendevaldas
möjligheter att fullgöra sitt politiska uppdrag är den ekonomiska
ersättningen. Ett politiskt sammanträde på arbetstid innebär ofta att
förtroendevalda helt går miste om inkomsten under den tid som de är
frånvarande från arbetet.
Utredaren bör kartlägga vilka regler som tillämpas i kommuner och
landsting när det gäller ersättning till de kommunalt förtroendevalda.
Utredaren bör därefter lämna förslag till hur ett system kan konstrueras
där ersättningen täcker förlorad arbetsförtjänst. Utredaren bör också
redovisa vilka kostnader ett sådant förslag medför.
Utredaren bör även klargöra semesterreglernas tillämpning på kommunala
förtroendeuppdrag. Utredaren bör i det sammanhanget överväga och föreslå
de ändringar i lagstiftningen som behövs för att ledighet för kommunalt
uppdrag skall kunna bli semesterlönegrundande frånvaro enligt
semesterlagen (1977:480, ändrad senast 1987:293).
Slutligen bör utredaren belysa och komma med förslag vad gäller de
förtroendevaldas försäkringsskydd.
Det kommunala partistödet
Det kommunala partistödet tillkom för att stimulera partiernas
verksamhet. Det regleras i lagen (1969:596) om kommunalt partistöd.
Under senare år har det utvecklats ett antal andra bidragsformer till
partierna vid sidan av det mandatbundna kommunala partistödet.
Det rör sig främst om utbildningsbidrag, som kan betalas ut med stöd av
vad som sägs om ersättning till förtroendevalda i kommunallagen. I några
kommuner förekommer lokalbidrag samt stöd till information och
administration. En del kommuner och landsting ger förutom allmänt stöd
till föreningslivet även särskilt stöd till de politiska
ungdomsorganisationerna för information bland ungdomar.
Under senare år har motionsförslag om ändringar i reglerna för det
kommunala partistödet varit en återkommande fråga i riksdagen. Frågan om
det kommunala partistödet har också behandlats av 1983 års
demokratiberedning och redovisats i dess betänkanden (SOU 1985:28)
Aktivt folkstyre i kommuner och landsting och (Ds C 1985:8) Det
kommunala partistödet.
Utredaren bör redovisa och bedöma konsekvenserna av olika sätt att
konstruera det kommunala partistödet. I sammanhanget bör utredaren
redovisa förekomsten av andra bidragsformer vid sidan av det
mandatbundna partistödet.
Utredaren bör även belysa vilka ekonomiska och eventuella andra
konsekvenser som de olika bidragsmodellerna får.
Dessutom bör utredaren överväga om stödet till de politiska
ungdomsorganisationerna behöver få ett klarare lagstöd. Även formerna
för stödet till de politiska kvinnoorganisationerna bör omfattas av en
sådan översyn.
Partistödet bör enligt min mening inte utsträckas till det
kyrkokommunala området. De förtroendevaldas arbete i församlingar,
pastorat och samfälligheter har nämligen en delvis annan karaktär än i
kommuner och landsting. Det finns, utöver de grupperingar som står på
politisk grund, ett flertal olika grupperingar, som inte sällan har en
snäv lokal förankring eller har en mera begränsad varaktighet.
Det material som tas fram bör kunna ligga till grund för överläggningar
mellan partierna i riksdagen om partistödfrågan.
Politikerrollen
De förtroendevalda är folkets ombud i olika politiska samhällsorgan.
Genom de förtroendevalda skall medborgarnas behov och önskemål omsättas
i praktisk verksamhet. De förtroendevalda har också ansvaret för
beredning, beslut och uppföljning.
De kommunala förtroendeuppdragen kräver alltmer tid för sammanträden och
förberedelser. Många förtroendevalda har därför gjort erfarenheten att
det är svårt att på ett tillfredsställande sätt kombinera det ordinarie
yrkesarbetet, familj och fritid med kommunala uppdrag. Detta gäller
speciellt kvinnorna.
Många tvekar därför att ta på sig kommunala förtroendeuppdrag. Ett antal
förtroendevalda lämnar också sina uppdrag under pågående mandatperiod.
Medborgarnas intresse att ta på sig förtroendeuppdrag har enligt min
mening i hög grad att göra med vilka möjligheter de förtroendevalda har
att fullgöra sina uppgifter på ett sätt som är meningsfullt.
Den traditionella styrningen av förvaltningarna innebär att de
förtroendevalda i alltför stor utsträckning tvingas ta ställning i
detaljfrågor. En modernare ledning och styrning där större hänsyn tas
till de förtroendevaldas förutsättningar att fylla sin roll i
beslutsprocessen skulle enligt min mening underlätta de förtroendevaldas
arbetssituation.
Det är därför väsentligt att det skapas goda möjligheter för de
förtroendevalda att fullgöra sin uppgift som ombud för medborgarna. Den
politiska viljan måste få ett bättre genomslag i förvaltningarna. Det
behövs enligt min mening därför en klarare fördelning mellan vad som är
förvaltningsuppgifter och vad som är politiska uppgifter.
Utredaren bör belysa vad som kan göras för att förbättra de
förtroendevaldas möjligheter att leda och styra verksamheterna.
Utredaren bör också ingående analysera orsakerna till varför många
tvekar att ta på sig kommunala förtroendeuppdrag och varför
förtroendevalda lämnar sina förtroendeuppdrag under pågående
mandatperiod.
Arbetets bedrivande
Utredaren bör presentera förslagen om ersättning till de förtroendevalda
och underlaget i fråga om partistöd senast den 1 september 1988.
Utredaren bör presentera förslagen som helhet, senast den 31 oktober
1989.
Utredningsarbetet bör ske i kontakt med stat--kommunberedningen (C
1983:02). Utredaren har att beakta vad som sägs i Dir. 1984:5 angående
utredningsförslagens inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för civildepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- som skall omfattas av
kommittéförordningen (1976:119) -- för att utreda ersättningen till de
kommunalt förtroendevalda, utformningen av det kommunala partistödet
samt politikerrollen
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta trettonde huvudtitelns utredningsanslag.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Civildepartementet)