Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagstiftningen om hypoteksinstitut, Dir. 1988:48
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1988-05-05
Dir. 1988:48
Beslut vid regeringssammanträde 1988-05-05
Statsrådet Johansson anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av
lagstiftningen om hypoteksinstituten.
Med utgångpunkt i de förändringar som skett på kreditmarknaden genom den
avreglering som genomförts under 1980-talet och de förslag av mera
allmän karaktär om kreditmarknadens struktur som kreditmarknadskommittén
(Fi 1983:06) inom kort kommer att lägga fram skall utredaren överväga
vilka förändringar som bör göras i den lagstiftning som reglerar
hypoteksinstitutens verksamhet.
Utredaren skall också, med utgångspunkt i det förslag som utredaren
lägger fram, utarbeta erforderliga förslag till lagstiftning.
Inledning
Olika typer av hypoteksinstitut
Bland de företag som är verksamma på den svenska kreditmarknaden utgör
hypoteksinstituten en särskild kategori. Stadshypotek (Konungariket
Sveriges stadshypotekskassa och de tjugo stadshypoteksföreningarna) och
Landshypotek (Sveriges allmänna hypoteksbank och de tio
landshypoteksföreningarna) är specialreglerade institut med huvudsaklig
inriktning på fastighetsfinansiering. Särskilda lagar reglerar deras
organisation och verksamhet, nämligen lagen (1968:576) om Konungariket
Sveriges stadshypotekskassa och om stadshypoteksföreningar
(stadshypotekslagen) resp. lagen (1970:65) om Sveriges allmänna
hypoteksbank och om landshypoteksföreningar (landshypotekslagen). Vidare
finns för Stadshypotek ett av regeringen beslutat reglemente (SFS
1968:654).
Också Svenska skeppshypotekskassan (Skeppshypotek) är ett
specialreglerat hypoteksinstitut, avsett för fartygsfinansiering. Dess
verksamhet regleras av lagen (1980:1097) om Svenska skeppshypotekskassan
(skeppshypotekslagen).
Kreditmarknadskommitténs utredningsarbete
Kreditmarknadskommittén har enligt sina direktiv (dir. 1983:38) i
uppdrag bl.a. att undersöka vissa frågor av betydelse för
kreditaktiebolagens verksamhet. Kommittén har också berört
hypoteksinstitutens ställning på kreditmarknaden.
Enligt vad jag inhämtat avser kreditmarknadskommittén senare i år att
lägga fram vissa förslag som rör hypoteksinstitutens verksamhet.
Förslagen tar i allt väsentligt sikte på den tekniska utformningen av
verksamheten, med särskild tonvikt på nya regler för kapitaltäckning.
Kommittén kommer också att föreslå ändringar i reglerna om
belåningsändamålen, aktieförvärvsrätten och säkerhetskraven samt -- för
Stadshypoteks del -- även likviditetshållningen. Kommittén avser dock
inte att närmare gå in på frågor om hypoteksinstitutens organisation.
Hypoteksinstitutens framväxt och roll
Hypoteksinstituten har funnits under lång tid. De första
hypoteksföreningarna bildades under 1800-talets första hälft. Allmänna
hypoteksbanken tillkom under 1860-talet, liksom de första
stadshypoteksföreningarna. Stadshypotekskassan i sin nuvarande form
daterar sig från år 1909. Den hade en föregångare i Allmänna
Hypotekskassan för Rikets Städer, som kom till under 1860-talet. Den
lagstiftning som reglerar deras verksamhet har givetvis ändrats under
årens lopp, men den ursprungliga uppbyggnaden är i väsentliga delar
oförändrad.
Stadshypoteksföreningarnas upprinnelse var att privata fastighetsägare
slöt sig samman i föreningar för att underlätta finansieringen av
bostadsbyggandet i samband med utbyggnaden av de svenska städerna.
Stadshypotekskassans tillkomst motiverades framför allt av behovet att
underlätta kapitalanskaffningen, bl.a. genom upplåning utomlands.
Under mellankrigstiden bedrev Stadshypotek och Landshypotek utlåning i
konkurrens med övriga kreditgivare på en relativt fri kapitalmarknad.
Under efterkrigstiden fram till 1980-talet hade Stadshypotek och
Landshypotek en speciell roll inom ramen för de prioriteringsregler som
gällde på kreditmarknaden. Stadshypotek fungerade, tillsammans med ett
fåtal bankägda institut, som statsmakternas redskap för den långfristiga
finansieringen av det ambitiösa bostadsbyggnadsprogrammet. Landshypotek
hade motsvarande roll i fråga om den långfristiga
jordbruksfinansieringen. Inom detta område hade Landshypotek t.o.m.
ensamrätt till obligationsutgivning. Någon konkurrens i egentlig mening
med andra kreditinstitut var det knappast fråga om, eftersom både
formerna för kreditgivning och kreditvolymerna var hårt reglerade.
Hypoteksinstitutens organisation
Stadshypotekskassan och de olika stadshypoteksföreningarna är
självständiga juridiska personer, men som verksamheten är uppbyggd kan
de fungera endast tillsammans. Kassan lånar upp medel mot obligatoner
eller på annat sätt. Dessa medel får i huvudsak användas endast för att
lämna lån till föreningarna. Föreningarna i sin tur lämnar lån till
fastighetsägare och andra låntagare och kan inte låna upp medel för sin
verksamhet hos någon annan än kassan. Föreningarnas utlåning måste också
ske på samma villkor som kassans utlåning till föreningarna, med tillägg
endast för ett s.k. förvaltnings- och fondbidrag. Föreningarna har var
och en sitt bestämda verksamhetsområde. De kan alltså inte driva någon
inbördes konkurrens. På motsvarande sätt är förhållandet inom
Landshypotek mellan hypoteksbanken och de olika
landshypoteksföreningarna.
Stadshypoteksföreningarna och landshypoteksföreningarna är närmast att
likna vid ekonomiska föreningar av kooperativ karaktär. Fastighetsägare
som får lån från en förening blir automatiskt medlemmar i denna. De har
därigenom rätt att delta i föreningens årsstämma, där styrelseval och
andra föreningsangelägenheter behandlas. Däremot förekommer inga andelar
och medlemmarna har inte heller någon rätt till del i föreningens vinst,
som i sin helhet skall läggas till föreningens fonder.
Föreningarna har tillkommit genom att regeringen bifallit ansökningar
från fastighetsägare i det avsedda verksamhetsområdet. I princip kan nya
föreningar bildas genom uppdelning av verksamhetsområdet för de
befintliga. I stadshypotekslagen är också förfarandet vid fusion mellan
föreningar reglerat.
I de delar jag nu har redovisat kan stadshypoteks- och
landshypotekslagarna sägas vara generell lagstiftning rörande en viss
företagsform, motsvarande t.ex. de olika banklagarna.
I fråga om det centrala organet, stadshypotekskassan resp.
hypoteksbanken, ter sig saken annorlunda. Kassan och banken är direkt
skapade som individuella företag genom lagstiftningen och ges därigenom
en unik ställning. Samtidigt är det, som jag redan framhållit, så att
varken de enskilda föreningarna eller kassan resp. banken utgör
kompletta kreditföretag, sedda för sig. Endast tillsammans kan de verka.
Ser man till funktionen kan det därför vara befogat att betrakta hela
Stadshypotek resp. Landshypotek som ett enda företag. Det föreligger
dock vissa historiskt betingade skillnader mellan Stadshypotek och
Landshypotek, som gör att bilden ter sig något olika i de två fallen. I
Landshypotek är föreningarna delägare i banken. Någon motsvarighet till
detta finns inte i Stadshypotek. Stadshypotekskassans styrelse har också
genom lagstiftningen tillagts rätt att utfärda anvisningar för
föreningarnas verksamhet, vilket saknar motsvarighet inom Landshypotek.
Staten är representerad i ledningen för Stads- och Landshypotek. Av
stadshypotekskassans tio styrelseledamöter utser regeringen två och
förordnar en av dessa att vara ordförande. Riksgäldsfullmäktige utser en
ledamot som skall vara vice ordförande i kassans styrelse. Av totalt sex
ledamöter i hypoteksbankens styrelse utser regeringen och
riksgäldsfullmäktige vardera en. Dessa skall vara ordförande resp. vice
ordförande i styrelsen.
Stadshypoteks utlåning vid årsskiftet 1987/88 uppgick till 184,0
miljarder kr. Motsvarande belopp för Landshypotek var 19,5 miljarder kr.
Skeppshypotek
Till skillnad från vad som är fallet i övriga hypoteksorganisationer
svarar Skeppshypotekskassan för såväl upplåning som utlåning. Någon
motsvarighet till hypoteksföreningarna finns inte. Vidare utser
regeringen samtliga ledamöter i styrelsen. Även i övrigt finns
organisatoriska skillnader, bl.a. vad gäller formerna för
låntagarinflytande.
Skeppshypoteks utlåning vid årsskiftet 1987/88 uppgick till 1,7
miljarder kr.
Uppdraget
Behovet av en översyn av hypotekslagstiftningen
Avregleringen av kreditmarknaden under 1980-talet har radikalt ändrat
förutsättningarna för hypoteksinstitutens verksamhet. De har kunnat
engagera sig i fri konkurrens med övriga kreditinstitut i den s.k.
oprioriterade belåningen av fastigheter på marknadsmässiga villkor.
Avskaffandet av prioriteringssystemet har samtidigt inneburit en
avveckling av den konkurrensbegränsning som detta system innebar för den
statligt räntesubventionerade finansieringen. Hypoteksinstituten
befinner sig nu i hård konkurrens med ett stort antal andra
kreditinstitut, flera av dem ingående i bankkoncerner. Detta har fört
med sig krav på en omställning till en mer marknadsorienterad
organisation. De författningar som reglerar hypoteksinstitutens
verksamhet har inte varit anpassade till de krav som måste ställas på en
organisation, som skall kunna hävda sig i konkurrensen på en fri
kreditmarknad. Därför har det efter hand genomförts en rad mindre
ändringar i hypoteksinstitutens författningar under 1980-talet. Dessa
ändringar har delvis varit av provisorisk karaktär i avvaktan på
resultatet av den allmänna översynen av kreditmarknadens struktur.
Kreditmarknadskommittén har i sitt arbete med att skapa en ny ram för de
olika kreditföretagens verksamhet med nödvändighet kommit att
uppmärksamma frågan om hypoteksinstitutens ställning. Jag har också
erfarit att kommittén kommer att lägga fram förslag som berör flera
centrala punkter i hypoteksförfattningarna. Kommitténs syfte är därvid
att så långt möjligt skapa likvärdiga konkurrensförutsättningar i
förhållandet mellan hypoteksinstituten och andra kreditmarknadsföretag.
Någon grundläggande omprövning av lagstiftningen om hypoteksinstituten
ingår emellertid inte i kommitténs uppdrag. En sådan grundläggande
prövning bör emellertid ske nu. Uppdraget bör lämnas till en särskild
utredare.
Utredningsuppdraget bör innefatta en samlad översyn av
hypoteksinstitutens verksamhet och organisation samt de författningar
som rör hypoteksinstituten. Översynen bör ske med utgångspunkt i de
radikalt förändrade förutsättningar för verksamheten på kreditmarknaden
som nu råder. Också kreditmarknadskommitténs förslag bör beaktas.
Utredningsarbetet bör vara inriktat på att främja förutsättningarna för
en effektiv konkurrens på kreditmarknaden.
Vilka frågor som i övrigt särskilt bör uppmärksammas blir beroende av
utredarens överväganden i den principiella delen. Om dessa leder till
att hypoteksinstitutens nuvarande roll på kreditmarknaden inte förändras
i något väsentligt avseende vill jag peka på några särskilda frågor som
utredaren bör överväga.
Ändamålsbestämning och låneformer
Stadshypotek och Landshypotek har tillkommit för att trygga den
långsiktiga kapitalförsörjningen till bostäder och lantbruk.
Inriktningen av organisationernas totala verksamhet kommer till uttryck
genom i lag beskrivna belåningsändamål. Landshypoteks kreditgivning är,
till skillnad från Stadshypoteks, uttryckligen begränsad till
långfristig kreditgivning. De ramar som gällt för Stadshypoteks
möjligheter att lämna kortfristiga krediter har tidigare ställts upp av
riksbanken i kreditpolitiskt syfte.
Med en avreglerad kreditmarknad där fri konkurrens råder mellan olika
kategorier av kreditinstitut kan man ifrågasätta lämpligheten av att i
författning ange de nämnda begränsningarna. Med den utgångspunkten att
Stadshypoteks och Landshypoteks verksamhet även i fortsättningen i
princip bör vara inriktad på fastighetsfinansiering bör utredaren
överväga dessa frågor om belåningsändamålen och låneformer. Därvid bör
utredaren beakta de förslag till ändringar som kreditmarknadskommittén
inom kort förväntas lägga fram beträffande hypoteksinstituten och andra
mellanhandsinstitut.
Statens roll
Mot bakgrund av vad jag nämnt om de ändrade konkurrensförutsättningarna
på kreditmarknaden bör statens roll i hypoteksorganisationerna
övervägas. Detta gäller inte bara statens inflytande i styrelserna utan
också den i lag bestämda garanti som staten mot avgift ställer för
hypoteksinstitutens förbindelser och som utgör den yttersta säkerheten
för innehavare av hypoteksobligationer.
Organisatoriska frågor
Utredaren bör överväga i vad mån de ändrade förutsättningarna på
kreditmarknaden också motiverar ändringar vad gäller organisationsformer
samt fördelningen av uppgifter och förhållandena i övrigt mellan
föreningarna och stadshypotekskassan resp. hypoteksbanken.
I detta sammanhang bör även formerna för medlemsinflytandet övervägas.
Bl.a. bör frågan om medlemskap och därmed inflytande för låntagare som
inte är fastighetsägare lösas.
Regelförenkling
Mot bakgrund av den avreglering som skett på kreditmarknaden bör det
vara möjligt att väsentligt förenkla lagstiftningen om
hypoteksorganisationerna och minska detaljeringsgraden.
Skeppshypotek
Som framgått av vad jag redan anfört är den organisatoriska uppbyggnaden
och verksamheten i Skeppshypotek på väsentliga punkter olik den i övriga
hypoteksorganisationer. Också lagstftningen om Skeppshypotek behöver
emellertid ses över och moderniseras. De riktlinjer jag angett i fråga
om lagstiftningen om Stadshypotek och Landshypotek bör i tillämpliga
delar tjäna som utgångspunkt också för översynen av skeppshypotekslagen.
Övrigt
Regleringen av de institut som arbetar på kreditmarknaden bör utformas
så att den så långt möjligt är konkurrensneutral. Som jag förut nämnt
bör utredaren bl.a. mot denna bakgrund beakta de förslag till ändringar
i lagstiftningen om hypoteksinstituten och andra mellanhandsinstitut som
kreditmarknadskommittén inom kort förväntas lägga fram. Vidare bör
utredaren av samma skäl hålla sig informerad om det arbete med en
översyn av institutens skatteregler som pågår i utredningen (Fi 1985:06)
om reformerad företagsbeskattning.
Utredaren bör vara oförhindrad att ta upp även andra frågor som rör
hypoteksinstituten i den mån utredningsarbetet föranleder det.
Utredaren skall beakta innehållet i regeringens direktiv (dir. 1984:5)
till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning.
Utredaren bör arbeta skyndsamt och slutföra utredningsuppdraget före
utgången av år 1989. I den omfattning det visar sig lämpligt bör
utredningsresultatet redovisas i etapper.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra frågor om
kredit- och fondväsendet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av lagstiftningen om
hypoteksinstitut,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
den särskilde utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)